WoodyAllen/"Skorpion"/vennesæl&ujødisk/spo~
Fra : Bo Warming

Dato : 26-04-02 04:14

WoodyAllen/"Skorpion"/vennesæl&ujødisk/spoiler

Den lille duknakkede Woody plejer at pive over sine problemer med kvinder,
men have stor magnetisme på flotte heltinder, alligevel.

I skorpion-filmen er det helt vildt - her er han en genial SherlockHolmes og
ser næsten ud de 66 år han er, og hans lynhurtige vittige replikker og
opklaringsstatistik får unge skønheder til at falde for ham, på stribe.

Filmen er realistisk - hvis man tror på at folk kan hypnotiseres til hvad de
ikke egentlig vil.

Den søger ikke som de tidligste storfilm af Woody at nå de
Ibsenske/Bergmanske dybder i sjælelivets mysterier.

Den har ingen skurke - en fin realistisk kvalitet.

Den karikerer og citerer detektiv-typer og -film fra 50'erne(fx Bogart "
Ridderfalken"/"Sternwoodmysteriet") med skøn 40'er swing-musik - samme
jazz-genier og layout som i "Hannah og hendes søstre" og mange andre af de
bedste WA-film.

Dagbladenes filmsnob-anmeldere er jo især ansat til at reklamere for dansk
statsstøttet film-middelmådighed, og denne film er i samme intellektuelle
boldgade som dogmerne, så ingen aviser roser skorpion-filmen til skyerne.
Det kunne gå ud over billetsalget til de danske film.

Men mange WA-fans af de mere usnobbede vil mene, at skorpion-filmen er den
intelligenteste og mest underholdende og dermed den bedste han har lavet.

Der er lykkeligvis intet jødisk blær a la

"Ja, jeg er jøde, og da de højtærede herrers forfædre var brutale vilde i et
ukendt land, var mine præster i Salomons tempel. Benjamin Disraeli

Sådan forherligelse af egen folkegruppe har den lille pseudoselvhadende ,
selvmedlidende, selvironiske martyr-gnom WA ellers har haft hang til, nu og
da.

Men denne - omend overfladiske - film giver indtryk af at WA er kommet på
højde med Nietzsche, fx følgende

"Jøderne valgte et særligt syn på vrede i forhold til andre regioners folk -
de gjorde vreden hellig" Nietzsche

"Jøder ejer et moralsk geni, så de kan foragte sig selv mere end de foragter
andre. Nietzsche

"

The jews are the moral genius among nations by virtue of their capacity for
despising thehuman in themselves more than any other people.Nietzsche

"Jøderne er verdenshistoriens mærkeligste folk, fordi de fremfor at stille
spørgsmålet om væren og ikke væren med en fuldkommen uhyggelig bevidsthed,
har foretrukket væren for enhver pris:
denne pris var den radikale forfalskning af den ydre verden.
De afskar sig fra alle de betingelser, under hvilke folk kunne leve, måtte
leve, De skabte sig et modstæningsbegreb til naturlige betingelser,
- de har på en uhelbredelig måde, efter tur vendt religionen, kulten
moralen, historien, psykologien om til modsætning til deres
naturværdier......

......Jøderne er netop derved det _mest skæbnessvangre_ folk i
verdenhistorien:
- i deres eftervirkning har de i den grad gjort menneskeheden falsk, at den
kristne endnu i dag kan føle sig antijødisk uden at forstå sig selv som _den
sidste jødiske konsekvens_

"Er Wagner i det hele taget et menneske? Er han ikke snarere en
sygdom?Friedrich Nietzsche

Grækerne så ikke de homeriske guder som mestre over dem og sig selv som
tjenere, således som jøderne gjorde. De så guderne som vellykkede
eksemplarer af deres egen kaste, som et ideal, men ikke i kontrast til deres
egen natur.("Menneskeligt, alt for menneskeligt " kap.3, 1878). Nietzsche

"Hvis man fjernet jødernes forstand fra Europa, måtte himlen forbarme sig
over os(brev 20sep1886)"

"Hvad Europa skylder jøderne? - Mange ting, både godt og ondt. Og fremforalt
een ting, som er bedst og værst på samme tid. Den store stil i moralen, de
uendelige fordringers frygtelighed og majestæt, de uendelige betydninger, de
moralske problemers hele romantik og ophøjethed - og følgelig netop den
mest tiltrækkende, overstadigste og mest udsøgte del af de farvespil og
forførelser til livet, som gløder ud over den europæiske kulturs himmel,
dens aftenhimmel. Vi artister blandt tilskuere og filosoffer er derfor
jøderne - taknemlige. (Hinsides godt og ondt). Nietzsche

..

DE FØRSTE WA-FILM VAR PLAT HUMOR - her mine ti bedste citater fra Mig&Annie
og de efterfølgende:

"Is sex dirty? Only if it's done right. Woody Allen

"Don't knock masturbation, it's sex with someone else, that you like.Woody
Allen

On bisexuality: It immediately doubles your chances for a date on Saturday
night.Woody Allen

Showbusiness is worse than dog eat dog, it is dog does not return other
dog's phone calls. Woody Wllen

"Showing up is eighty percent of life.Woody Allen

Food in this place is really terrible. Yes, and such small portions. That is
essentially how I feel about life. Woody Allen

Jeg har ikke noget imod at dø, men jeg vil bare ikke være tilstede når det
sker. Woody Allen

Når jeg lytter for meget til Wagners musik, kan jeg ikke beherske mig. Jeg
får lyst til at invadere Polen. Woody Allen

Jeg ville aldrig være medlem af en klub, der er så ukritisk, at den vil
acceptere mig som medlem. Woody Allen

"Vi har alle brug for æggene" er konklusionen af "Mig og Annie" som slutter
med tossehistorien om fyren der ringer til sin læge, at hans roommate tror
han er en høne. Lægen vil sende den blå vogn til tvangsindlæggelse, men
fyren afværger "det må du søreme ikke , for jeg har jo brug for æggene". Og
vi er jo allesammen tossede og har brug for vore skøre fantasier.

Blandt det meget man kan beunde WA for, er hans mod til at gå op imod
pædofil-forargelsen, bl.a. gifte sig med sin egen purunge adoptivdatter

--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46

Fra : Max Jensen

Dato : 26-04-02 09:15

"Bo Warming" <Bo.Warming@spamfilter.dk> wrote in message
> WoodyAllen/"Skorpion"/vennesæl&ujødisk/spoiler
>
> Filmen er realistisk - hvis man tror på at folk kan hypnotiseres til hvad
de
> ikke egentlig vil.

Berlingskes tolkning er at skæbne styrer alt.
Deres anmelder mener vist, at tilfældigheder spiller ind, når fjender
bliver venner i denne film.
Men derfor behøver man da ikke benægte, at vi har en fri vilje, eller vi har
oplevelsen af at have en fri vilje.

HELD ER LØSNINGEN PÅ ALLE PROBLEMER

Vi lyver, når vi påstår, at vi kender os selv, siger instruktøren Woody
Allen i
dette interview om sin nye film »Skorpionens forbandelse«, der havde dansk
premiere i går. I komedien fra 40ernes New York spiller han en fedtet
detektiv,
der først under hypnose er i stand til at slippe sin kærlighed til den
skrappe
chefsekretær løs.
Woodys kinesiske køkken

http://www.berlingske.dk/artikel:aid=178078

Fra : Wolfgang

Dato : 26-04-02 11:10

"Bo Warming" <Bo.Warming@spamfilter.dk> wrote:

> Den har ingen skurke - en fin realistisk kvalitet.

Jeg har svært ved at se, hvordan man kan undgå at kalde hypnotisøren
for en skurk?

--
wolfgang
"Assumption is the mother of all fuck-ups" - Penn

Fra : Bo Warming

Dato : 26-04-02 13:06

"Wolfgang" <wolfgang@nowhere.nonet> wrote in message
> Jeg har svært ved at se, hvordan man kan undgå at kalde hypnotisøren
> for en skurk?

Ja, sføli, og chefen Dan Ackroyd der vakler mellem kone og elskerinde, er
da heller ikke så attraktiv som Helen Hunt og Woody.

Men der er _intet moraliserende_ imod kineser-hypnotisøren, hvis
udspekulerede forbrydelse er respektindgydende. Hvad ville livet være uden
talentfulde fjender.?

Faktisk er filmen dyb, og fik mig til at lade associationerne vandre (via
www.glistrup.com
citatsamlingen) , hvorfor I ikke slipper for følgende ord-onani:' Om
FJENDER-VENNER ,sort-hvidt,god-ond . Som i filmen, elsker vi vore fjender,
for de giver livsindhold.

--------

Fjendebilleder, OscarWilde, "Skorpionens forbandelse"

Den ny Woody Allen-film er så hæsblæsende ukedelig, at jeg kun kan
sammenligne den med Simpson-Family-tegnefilmsserien , som ifølge EB igår
fylder 15 år.

Intellektuel moralisme - nejtak.

Woody Allens skorpionfilm kan nydes som overfladisk, sprudlende
underholdning - og man kan som med de tilsvarende tæt-vitsende Oscar Wilde
lystspil(Bunbury m.m.) få meget ud af at vende og dreje paradokserne - fx om
kærlighed der slår om i had, og omvendt. "Hinsides godt og ondt"

INTENS UNDERHOLDNING vil jeg kalde Wilde-skuespillene, Simpson-tegnefilmene
og denne (men ikke alle tidligere) Woody Allen film. Der gives afkald på
realisme, for det er for langtrukkent. Højdepunkterne står i kø.

Ligesom Wilde, Nietzsche og ur-eksistentialisten Goethe prædikes ikke
løsninger - livet udstilles overbærende, æstetik/humor fremlægges..

En mand kan ikke være forsigtig nok i valget af sine uvenner. Oscar
Wilde

( I choose my fiends for their good looks, my acquaintances for their good
characters, and my enemies for their good intellects. A man cannot be too
careful in the choice of his enemies. Oscar Wilde)

CITAT-FODNOTER til særligt interesserede, vedr filmens skønne anti-moralske
budskab.

"Good people do a great deal of harm in this world Oscar Wilde

" Den moralske Forargelse er den perfideste Slags Hævn.Oscar Wilde

" Der er ingen anden synd end dumhed. Oscar Wilde

"Der findes hverken moralske eller umoralske bøger. Bøger er ganske enkelt
enten godt eller dårligt skrevet. Oscar Wilde

"At hade er at erkende sin egen angst og underlegenhed, for man ville aldrig
hade en fjende, som man ved man kan besejre" Goethe

"Ikke fordømme, men forstå - og prøve at hjælpe" Goethe

"Alt som gør os passive, gør os til kastebold mellem vore følelser." Goethe

"Den værste fjende du kan møde vil altid være dig selv - du ligger på lur
efter dig selv i huler og skove.Nietzsche

"Den der er utilfreds med sig selv, er uafladeligt indstillet på at hævne
sig.

og det er os andre der bliver ofre for ham, om det så blot er ved at tåle
det hæslige syn af ham. For synet af det hæslige gør en dårlig og dyster.
Nietzsche

Der er også jalousi i had: vi ønsker at have vor fjende for os
selv.Friedrich Nietzsche

- Den ædle person respekterer sin fjende, og respekt er allerede en
bro til kærlighed. Min fjende må have samme egenskaber som jeg selv, en
værdig fjende.

Slaven anser sin fjende for at være ond - en der bør ødelægges. Nietzsche

Women can form a friendship with a man very well; but to preserve it - to
that end a slight physical antipathy must probably help.Nietzsche

The life of the enemy. Whoever lives for the sake of combating an enemy,
has an interest in the enemy´s staying alive. Nietzsche

Vis mistillid til dem, der altid har lyst til at straffe. Goethe

" Samvittighed har alene den betragtende; den handlende er
samvittighedsløs. Goethe

Reklamefilm er begyndt at bruge BillieHolliday-sange, Woody Allen bruger
Ellington og andre swing-klassikere - mærkeligt at den tids geniale
rytmiske musik bruges så lidt

Fra : Bo Warming

Dato : 26-04-02 18:06

"Wolfgang" <wolfgang@nowhere.nonet> wrote in message

> Jeg har svært ved at se, hvordan man kan undgå at kalde hypnotisøren
> for en skurk?

Du giver mig en kærkommen lejlighed til at prædike Adam Smith - at hvis folk
bare er ærligt egoistiske, så kommer de uvilkårligt til at gavne hinanden
(fx skaber kapitalisten job til andre)

Smith - og Nietzsche - anerkender en slags "usynlig hånd" , der gør gavn,
når frihed.

Hypnotisøren står bag tyveri - ja - og selvom det "bare er mod et
forsikringsselskab og ikke mod en fattigrøv" så er det strafværdigt og
skurkagtigt - enig.

Men hans hypnose har som spinnoff at to der hader hinanden, fordi de ikke
forstå sig selv, vikles ind i et forløb, hvor de kommer til at elske og få
hinanden - og det er jo ikke så galt!

Læs hvad Woody selv lader sig citere for om filmen
http://www.berlingske.dk/artikel:aid=178078
(selvom hans salestalk til en journalist, måske ikke er filmens facitliste)

Da et mord skete under hypnose på Nørrebro ca 1952, vedtog højesteret at
man kun kan hypnotiseres til, hvad man egentlig har lyst til, så
ansvarsfrihed hører ikke mere op pga hypnose end pga druk (hvorom det siges
at "det du gør når fuld, har du udtænkt når du var ædru").
Hvad lov og retspraksis siger i USA, aner jeg ikke - men det kan
argumenteres, at vor helt og heltinde er nemme at lokke til at stjæle - så
om ikke andet i håb om ord-fight med "Wolfgang" så fastholder jeg at der
ikke er renlivede skurke og helte i denne film.
Fortrængt i de godes underbevidsthed er lyst til at handle egoistisk.!
Du kan sammenligne hypnotisøren med en pædofil der forfører - men her er det
_voksne_ ansvarlige mennesker, der ønsker at blive forført og frivilligt
kaster sig ud i et uoverskueligt eksperiment, og får hvad de betaler for.
HilZen BW 35861000

Fra : Max Jensen

Dato : 26-04-02 20:41

> [...]
> forstå sig selv, vikles ind i et forløb, hvor de kommer til at elske og få

Når nu instruktøren dvs forfatteren dvs hovedskuespilleren dvs Woody Allen
selv i
http://www.berlingske.dk/artikel:aid=178078

siger, at det er en film om selvbedrag, så er der grund til at se
hypnotisøren som spilfordeler og helten og heltinden som forfængelige
narrehatte, der ikke aner hvad de gør.

De render efter en rig partner og en ny opklaringssucces.

Men deres underbevidsthed holder dem for nar, og de er ulykkesfugle der
ønsker at deres had skal lide nederlag.

Det er meget opløftende og slet ikke urealistisk, at dødsfjenderne efter de
af hypnotisøren skabte intriger, falder til patten og indser, at de er de
eneste med format i det kontormiljø, og derfor passer kun de til hinanden.

Fra : Bo Warming

Dato : 27-04-02 07:56

"Max Jensen" <max.jensen@postman.dk> wrote in message

> [...]

> siger, at det er en film om selvbedrag, så er der grund til at se
> hypnotisøren som spilfordeler og helten og heltinden som forfængelige

Ja den guddommelige hypnotisør fixer jo alting på den bedst tænkelige måde -
og virker aldrig selv pengebegærlig eller usympatisk

De to hovedpersoner er derimod indbildske " instinkt-robotter", som er rent
HELDIGE og ikke styrer en skid.

"Instinktet er den kreative bekræftende kraft. Bevidstheden fremfører kun
sig selv som kritiserende og diskuterende". Nietzsche,( Tragediens Fødsel
1871)

Og de har ikke noget større ønske end at prøve kræfter og blive klar over
deres styrke:

"Motive for attack: We attack not only to hurt a person, to conquer him, but
also, perhaps, simply to become aware of our own strength. " Nietzsche

"Øvede løgnere siger heller ikke sandheden, når de slet ikke behøver at
lyve - blot for træningens skyld. Harold Pinter

"Tankerne er en skygge af følelserne - altid dunklere, tommere, enklere,
Nietzsche

Iøvrigt er hypnotisøren ikke en rigtig skurk, når han vælger ikke at redde
sig fra fænglset ved at skyde Woody Allen.

Når vi ikke har en fri vilje , men vor skæbne er konstant styret af arv og
miljø, så er det jo helt absurd at kalde nogen for "skurke."

"Al straf er en ulykke "Jeremy Bentham

Er jøder eller palæstinensere værst - nej lige vildledte. Var aksemagterne
og de allierede værst i WW2 - nej lige vildledte. Er godhedsindustrien eller
helligkrigerne værst - nej lige vildledte.

Mindst vildledt er den neutrale, undlader at bidrage til destruktiv
konflikt - som Danmark under WW2.

(Men selvom Woody Allen har ret i at

"Vi lyver, når vi påstår, at vi kender os selv,"

så går Berlingske alligevel for vidt med sin overskrift

" Held er løsningen på alle problemer" )

HilZen Bo Warming tlf 35861000