OS X kommando til at fjerne .eml filer
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-04-02 20:26

Hejsa,

Min Home-mappe i OS X er blevet svinet til med .eml filer fra en PC'er,
da jeg har delt mappen via Dave. Jeg kan sagtens finde filerne med
Sherlock, men OS X versionen har desværre arvet dens handicap med, at
man ikke kan slette flere filer med samme navn. Meget irriterende, da
flere hundrede af filerne har samme navne.

Er der ikke en smart kommando man kan skrive i terminalen, som scanner
en givet mappe og dens undermapper igennem for .eml filer og sletter dem?

Jeg har faktisk invisteret i Norton Antivirus 8 for at få fjernet disse
filer (og undgå en gentagelse), men skuffende nok kunne den kun fjerne
et par hundrede. Resten ser den ikke! Det skal jeg have brokket mig over
til Symantec!

Jeg vender derfor mod dk.edb.mac, hvor man jo altid kan få hjælp...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 25-04-02 20:31

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Er der ikke en smart kommando man kan skrive i terminalen, som scanner
> en givet mappe og dens undermapper igennem for .eml filer og sletter dem?

find /Users/jesper -name "*.eml" -exec rm -f {} \;

Udskift selv /Users/jesper med noget passende
--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-02 23:24

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Er der ikke en smart kommando man kan skrive i terminalen, som scanner
> en givet mappe og dens undermapper igennem for .eml filer og sletter dem?

find . -name '*.eml' | xargs echo

Hvis der ikke er mellemrum i navnene saa erstat "echo" med "rm", og
koer den igen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-04-02 23:53

In article <kkelh3h0ya.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> find . -name '*.eml' | xargs echo
>
> Hvis der ikke er mellemrum i navnene saa erstat "echo" med "rm", og
> koer den igen.

Når jeg kører den kommando skriver den følgende:

[0x83a49ef4] rfn% find . -name '*.eml' | xargs echo
xargs: unterminated quote

Hvad går der galt? Jeg kan se, at mit indlæg i dk.edb.system.unix har
givet op til flere svar, hvor du også har deltaget. Jeg har tjekket i
SHerlock, at der ikke er mellemrum i filnavne (dem har jeg nemlig
slettet), men der er med garanti mellemrum i mappenavnene.

Hvilken kommandostreng eller script er at foretrække?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-04-02 00:03

In article <rfn-31CC17.00530827042002@sunsite.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> [0x83a49ef4]

Hvor nydeligt. Hvorfor kaster du ikke et FQDN efter den?

> rfn% find . -name '*.eml' | xargs echo
> xargs: unterminated quote

Jeg troede at man skulle fortælle piben hvor den skulle sende skidtet
hen, men det er måske ikke nødvendigt?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 27-04-02 00:47

> Hvor nydeligt. Hvorfor kaster du ikke et FQDN efter den?

Noget lignende klæder min terminal. Kan du ikke lige forklare hvad det
er man kan kaste efter den?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 27-04-02 00:54

In article <1fb9zga.1g5qky01mo92k4N%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Noget lignende klæder min terminal. Kan du ikke lige forklare hvad det
> er man kan kaste efter den?

fully qualified domain name

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-04-02 12:32

In article <6apcaa.rb.ln@g4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> fully qualified domain name

Kan du ikke lige fortælle hvor man ændrer det henne?

Fra : Morten Reippuert

Dato : 27-04-02 14:16

In article <newsspam4-8CE352.13313327042002@dtext.news.tele.dk>,

> Kan du ikke lige fortælle hvor man ændrer det henne?

jeg kan ikke huske det Jeg har kigget på macosxhints.com uden
umidelbart at kunne finde ud af hvad jeg gjorde, når jeg får tid i løbet
af dagen eller i morgen skal jeg gerne poste linket. Såvidt jeg husker
er det ikke den almindelig *nix standart fremgangsmetode pga. af netinfo
databasen.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 27-04-02 16:56

In article <3a8eaa.7e.ln@g4.reippuert.dk>,

> [...]
> af dagen eller i morgen skal jeg gerne poste linket. Såvidt jeg husker
> er det ikke den almindelig *nix standart fremgangsmetode pga. af netinfo

Nu er jeg blevet lidt klogere, (dvs jeg tor at jeg kan gennemskue hvad
jeg har ændret). Selve domaine navnet er forholdsvist enkelt

'sudo pico /etc/host.config'
Ændrer linien "HOSTNAME=-AUTOMATIC-" til eks. "HOSTNAME=-g4.reippuert.dk"

done...

Hvis man også vil have en host-fil, så computeren ikke går på
indernedded for at finde g4.reippuert.dk, skal man ændre den rækkefølge
som som lookupd bruger agenterne i. Her er et link til en vejledning:

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010515062331512>

Derefter skal man redigere selve host filen:

'sudo pico /etc/host.config'
Tilføj linien " 127.0.0.1 g4.reippuert.dk"

Dette url beskrikver hvorledes man bruge netinfo på samme måde som en
hostfil <http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010328234510985>

Det er lidt smartere end redigering af en textfil fra terminalen, da det
kan gøres via GUI. Jeg har har dog i sin tid benyttet mig af
førstnævnte, idet jeg på daværende tidspunkt ikke var stødt på netinfo
vejledningen.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 27-04-02 12:47

> fully qualified domain name

Ok, man får svar som man spørger. Hordan kaster man den så efter sin
terminalprompt?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 27-04-02 14:17

In article <1fbawt3.vof20ldecthcN%mta@mac.com>,

> Ok, man får svar som man spørger. Hordan kaster man den så efter sin
> terminalprompt?

Jeg fandt i sin tid en fremgangsmetode på macosxhints, men kan ikke på
stående fod huske hvad jeg gjorde - Jeg tjekker op på det i løbet af
weekenden og poster en fremgangsmåde eller et url.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-04-02 00:58

In article <newsspam4-254820.01024427042002@dtext.news.tele.dk>,

> Hvor nydeligt. Hvorfor kaster du ikke et FQDN efter den?

Hmmm... den slags aner jeg intet om. Jeg ved at FQDN betyder Fully
Qualified Domain Name, men ellers er jeg blank. Hvad vil du have jeg
skal gøre? Hostnamet kommer fra TDC's BredBånd ADSL og skifter til tider.

> Jeg troede at man skulle fortælle piben hvor den skulle sende skidtet
> hen, men det er måske ikke nødvendigt?

Igen er du over mit niveau, men ryger det ikke over til xargs? Det er da
det | betyder...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-04-02 23:06

Selvom xargs er hurtigere, så dør den på underlige filnavne.
Prøv lige med:
find . -name '*.eml' -print
Du har sikkert et par filer med " eller ' tegn.

> Igen er du over mit niveau, men ryger det ikke over til xargs? Det er da
> det | betyder...

Havde du nu været på et GNU system, så kunne du bruge -print0 til
find, så lavede den selv passende escape sekvenser.

Der har alleredet kørt en lang diskussion i dk.edb.unix om hvorfor og
hvorledes.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-04-02 00:54

In article <m38z78n6fe.fsf@ted.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Selvom xargs er hurtigere, så dør den på underlige filnavne.
> Prøv lige med:
> find . -name '*.eml' -print

Det giver ikke noget resultat. Jeg er forresten også kommet af med
filerne via en kommando jeg fik i dk.edb.system.unix.

> Du har sikkert et par filer med " eller ' tegn.

Sikkert.

> [...]
> find, så lavede den selv passende escape sekvenser.
>
> Der har alleredet kørt en lang diskussion i dk.edb.unix om hvorfor og

Ja jeg skal nok blande mig uden om den diskussion Jeg har nok at
gøre bare med at lære det basale Unix.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-04-02 09:28

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Hvor nydeligt. Hvorfor kaster du ikke et FQDN efter den?

Det bliver det ikke meget bedre af...

[0x503e7aae] ravn% hostname
0x503e7aae.arcnxx5.adsl-dhcp.tele.dk
[0x503e7aae] ravn%

Sådan er det med de adresser man får herude på landet.

> Jeg troede at man skulle fortælle piben hvor den skulle sende skidtet
> hen, men det er måske ikke nødvendigt?

Der er noget forkert her. Ovenstående skulle ikke give den slags
fejl. Er det monstro et direkte Aeble-C+V fra shellen?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-04-02 12:01

In article <kkhelxpmtv.fsf@mimer.null.dk>,

> Der er noget forkert her. Ovenstående skulle ikke give den slags
> fejl. Er det monstro et direkte Aeble-C+V fra shellen?

Yep.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-04-02 22:40

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Yep.

Det giver simpelthen ikke mening. Kan du gentage stuntet, og tage et
skærmbillede og smide i dk.binaer?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-04-02 00:57

In article <kksn5gom6e.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Det giver simpelthen ikke mening. Kan du gentage stuntet, og tage et
> skærmbillede og smide i dk.binaer?

Den skriver bare det jeg klistrede ind i mit indlæg. Hverken mere eller
mindre...

Jeg har aldrig brugt dk.binaer, så medmindre det er meget vigtigt for
dig, har jeg ikke lyst til at bruge tid på lige det.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-02 01:28

> [...]

> Jeg har aldrig brugt dk.binaer, så medmindre det er meget vigtigt for
> dig, har jeg ikke lyst til at bruge tid på lige det.

Der var noget der lige dæmrede: Har du filnavne med én apostrof i?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-04-02 02:22

In article <kksn5gu0p7.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Der var noget der lige dæmrede: Har du filnavne med én apostrof i?

Det ved jeg faktisk ikke, men den når vist slet ikke at kigge nogen
filer igennem. Fejlmeddelelsen kommer med det samme.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-04-02 13:10

In article <kkhelxpmtv.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Der er noget forkert her. Ovenstående skulle ikke give den slags
> fejl. Er det monstro et direkte Aeble-C+V fra shellen?

Når man skriver echo, er det så automatisk til terminalviduet? (jeg har
pt ingen steder at skrive man).

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-04-02 22:43

> Når man skriver echo, er det så automatisk til terminalviduet? (jeg har
> pt ingen steder at skrive man).

echo muh

udskriver muh på standard output (som enten er terminalvinduet eller en fil)

echo /etc/passwd | xargs ls

udfører "ls /etc/passwd" idet ls bliver gentaget med linierne fra
standardinput som argumenter.

Bemærk: Argumenterne til echo vil - med mindre de beskyttes med "
eller ' - blive ekspanderet af den aktuelle skal. Derfor vil "echo *
* *" give et lidt andet resultat end forventet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-04-02 22:56

In article <kkofg4om1a.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> udskriver muh på standard output (som enten er terminalvinduet eller en fil)

Hvor fra ved echo om standard er en fil eller terminalvinduet?

> [...]
> eller ' - blive ekspanderet af den aktuelle skal. Derfor vil "echo *
> * *" give et lidt andet resultat end forventet.

Øj, det var på det nærmeste serbokroatisk. Kan du fortælle lidt mere?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-02 01:37

> Hvor fra ved echo om standard er en fil eller terminalvinduet?

Det ved den ikke (eller rettere, den er ligeglad). Det er brugerens
valg hvad der skal se.

> Øj, det var på det nærmeste serbokroatisk. Kan du fortælle lidt mere?

Jada.

I Unixverdenen bruger man kommandolinieprogrammer meget (det vidste du
nok ikke, hva?) og i tidernes morgen besluttede man at den logik som
betyder at "*.sh" fortolkes som "alle filer der ender på .sh" istedet
for en fil der faktisk hedder "*.sh", ikke behøvede blive placeret i
hvert evig eneste program, men istedet i den kommandofortolker som
startede de enkelte programmer.

Derfor sker der det at hvis man skriver "ls *.sh" og man har tre filer
(a.sh, b.sh, og c.sh) i det nuværende filkatalog, så bliver *.sh
_ekspanderet_ af skallen _inden_ ls kaldes. Derfor vil den kommando
der faktisk køres når man skriver "ls *.sh", være

ls a.sh b.sh c.sh

Det er rigtigt, rigtigt smart!

Det er dog ikke altid man ønsker * har special betydning - bare se den
nylige *.eml tråd, hvor man ønskede at prorammet find skulle se *.eml
som argument - og derfor kan man beskytte disse tegn ved at sætte i
'apostroffer' eller "gåseøjne" (forskellen er at i gåseøjne kan man
angive $VARIABLE og de vil blive ekspanderet).

Et andet eksempel er "echo ****************************" som jeg gerne
ville have for en del år siden som en del af et script. Det fejler da
det forsøger at finde filnavne der passer, og det kan man komme uden
om ved at bruge "echo '*********************'" i stedet. Det var det
jeg henviste til tidligere.

En sidste detalje. Hvis man kommer over et par tusinde filer, kan
kommandolinien blive for lang. Så skal man til at rode med xargs som
netop er beregnet til den slags situationer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-04-02 08:35

In article <kkofg4u08p.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Det ved den ikke (eller rettere, den er ligeglad). Det er brugerens
> valg hvad der skal se.

Så når der bare står echo, så smider den ekkoet samme sted som det blev
skrevet, eller?

> Jada.

Tak. Det var ordet "ekspanderet" der forvirrede mig lidt - nok fordi jeg
kiggede på det thermodynamisk (tænk køleanlæg).

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-02 15:23

> Så når der bare står echo, så smider den ekkoet samme sted som det blev
> skrevet, eller?

Mnjah, ikke helt.

"echo bla bla" sender uddata til det der heddeer standard output som
_sædvanligvis_ er den aktive terminal, når man kører kommandolinier.
Dette kan man bede om at få smidt et andet sted hen, hvis man beder
pænt. Enten med "> fil" eller "| kommando" (til viderbehandling).

Eksempel "echo hej med dig | wc".

> Tak. Det var ordet "ekspanderet" der forvirrede mig lidt - nok fordi jeg
> kiggede på det thermodynamisk (tænk køleanlæg).

Tjah, det er ikke sådan når termerne betyder noget forskelligt de
forskellige steder.

Jeg tænker sjældent på køleanlæg...
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-04-02 16:26

In article <kk8z777vi9.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> "echo bla bla" sender uddata til det der heddeer standard output som
> _sædvanligvis_ er den aktive terminal, når man kører kommandolinier.

OK, jeg undrede mig lidt over at du skrev at det enten var teminalen
eller en fil, at den ikke vidste hvilken det var og i øvrigt var
ligeglad. Det syntes jeg var lige hårde nok betingelser....

> Eksempel "echo hej med dig | wc".

Grafitti?

> Tjah, det er ikke sådan når termerne betyder noget forskelligt de
> forskellige steder.

Nej, man kan komme slemt på skideren med den slags.

> Jeg tænker sjældent på køleanlæg...

Du har aldrig stået og kigget ind i dit køleskab og tænkt "hvordan dælen
gør den det", eller undret dig over at du kan varme dit hus op med vand
fra en kold å?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-02 16:32

> [...]

> eller en fil, at den ikke vidste hvilken det var og i øvrigt var
> ligeglad. Det syntes jeg var lige hårde nok betingelser....

Det er en af de ting der er smart ved Unix, nemlig at det er meget
nemt at sende data fra et sted til et andet, og at programmerne ikke
skal tænke over hvordan det bliver gjort. Så er der opstået en
tradition med en masse små specialprogrammer som man så klistrer
sammen med pipes.

> Grafitti?

Ikke helt. wc er en helt almindelig kommando under Unix.

> [...]
>
> Du har aldrig stået og kigget ind i dit køleskab og tænkt "hvordan dælen
> gør den det", eller undret dig over at du kan varme dit hus op med vand

Allerhøjest hvorfor der var echo.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-04-02 17:05

In article <kk662byh30.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Ikke helt. wc er en helt almindelig kommando under Unix.

Havde det på fornemmeren, men jeg mangler som sagt et sted at skrive man
for tiden.

> Allerhøjest hvorfor der var echo.

Har du overvejet at fylde mad i dit køleskab?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-02 06:39

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Havde det på fornemmeren, men jeg mangler som sagt et sted at skrive man
> for tiden.

Prøv at spørge google om "unix man pages". Se om ikke du bliver gladere.

> Har du overvejet at fylde mad i dit køleskab?

Joda. Det er heller ikke hver dag det er tomt. Disse dage er det ved at sprække.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-04-02 09:25

In article <kku1pv6p3i.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Prøv at spørge google om "unix man pages". Se om ikke du bliver gladere.

Det er ikke det samme - på den måde kan man ikke sidde og lege med alle
de hyggelige kommandoer.

> Joda. Det er heller ikke hver dag det er tomt. Disse dage er det ved at
> sprække.

Helt nøjagtigt hvad er det så der giver echo?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-02 10:34

> Helt nøjagtigt hvad er det så der giver echo?

Jeg skrev ikke noget om at det giver ekko i disse dage.

Du læser for hurtigt, tror jeg.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-04-02 11:01

In article <kkd6wikfvm.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Jeg skrev ikke noget om at det giver ekko i disse dage.

Jeg ekspanderede bare lidt.

> Du læser for hurtigt, tror jeg.

Jeg både læser, skriver og taler oftest hurtigere end jeg kan tænke -
man oplever meget hurtigere livets finere nuancer på den måde.