TV-kort
Fra : Mikael

Dato : 25-04-02 17:21

Hejsa Alle!

Jeg har tidligere postet her angående køb af videokort(16/4) men har ikke
rigtigt fået noget svar om hvilket kort i kan anbefale!

Nu er jeg kommet så langt at primært er 2 kort har min interresse:
Hauppauge WinTV Theater ca. 1200,-
Hauppauge WinTV PVR ca. 2000,-

Det drejer sig om ren anlog billedbehandling (hi8, antenne, VCR)
Kvaliteten skal være et sted mellem VHS og S-VHS.
Fjernbetjening er ligegyldigt.

Jeg har tidlige ønsket at kunne sende signalerne retur til VCR/TV, men der
er vist ikke mange kort der kan det ud over Pinnacle Systems Studio DC10
Plus som jeg har læst er bøvlet at sætte op, og ikke uden problemer.

Der er en eller anden der har nævnt noget om at man kan bygge til sit
grafikkort så det får video-out.......er det ikke en and?

Hvad vil I anbefale mig at købe??

mvh.
Mikael

Fra : Peter Holm

Dato : 26-04-02 22:02

Hejsa,
jeg går med samme intentioner, men fik af en i gruppen anbefalet et nyt kort
der er på vej fra Terratec - Et Cinergy 400 TV - Jeg tror jeg venter et par
uger på det, og ser om det er noget for mig. Det skulle koste omkring kr800
og kunne ca det samme som WinTV PVR.
Der er desværre ingen rewievs ude af det endnu, men man kan læse lidt om det
på Terratecs hp.
http://www.terratec.de/produkte_neu/tv/nav_cinergy.htm
Peter

Fra : Johnny

Dato : 27-04-02 01:27

Hej Mikael, du skrev:

>Det drejer sig om ren anlog billedbehandling (hi8, antenne, VCR)
>Kvaliteten skal være et sted mellem VHS og S-VHS.
>Fjernbetjening er ligegyldigt.

OK, jeg vil prøve at gøre det forholdsvis kort, med risiko for at
starte en mindre religionskrig

Min umiddelbare mening er: Køb det billigste TV-tunerkort du kan finde
og arbejd lidt med de glimrende freeware programmer der findes.

De helt generelle ting du bør være opmærksom på:
1. Du skal have en ledig PCI 2.1-slot
2. Du skal have et lydkort.
3. Du bør have masser af HD-plads (1 min. ukomprimeret video i lav
opløsning 384*288 fylder ca 300 Mb)
4. Du skal være parat til at bruge noget tid på at få et godt
resultat.
5. Din PC skal være så hurtig som muligt

Den lange udgave:

TV-tuneren er efter min mening fuldkommen ligegyldig hvis man ikke
skal bruge kortet til at se TV på sin PC! (Og der er noget
naturstridigt i, at placere en radio/TV-modtager inden i den
støjsender en PC er.)
Hvis du vil optage tvudsendelser vha. kortet for at redigere i
udsendelsen, kan du generelt opnå en langt bedre kvalitet ved at
benytte tuneren i den video du alligevel vil tilslutte kortet.

Kvaliteten af det du vil capture (grabbe) afhænger af mange
forskellige forhold, men når det gælder selve capturekortet (analogt)
er der bare ikke nogen væsentlig forskel - uanset om du vælger et kort
til 500 eller 2000 kr. Den chip der står for selve capturedelen er
nemlig på langt de fleste kort en Brootree/Connexant 8x8.

Et TV-kort med stereolyd er, ud fra hvad du oplyser, også ligegyldigt,
da man blot benytter line-in på PC'ens lydkort til at fange (stereo-)
lyden.

Kort med hardware mpg-encoder er en god ting, hvis du skal lave DVD'er
eller Video-CD'er ud af færdigredigeret analogt kildemateriale.
Hvis dit materiale alligevel skal redigeres, så er tidsbesparelsen ved
disse kort dog noget mindre og efter redigeringen skal dit materiale
alligevel renderes igen via PC'en. (Dette medfører et kvalitetstab,
hvis du har capturet i mpeg)

Den efter min mening væsentligste faktor for valg af et TV-kort (med
det formål at capture fra analoge kilder) er værdien af den software
der leveres med kortet!

Til at capture har du brug for selv at kunne vælge forskellige ting
som f.eks. billeder pr. sek, opløsning og evt. komprimering.
Her er den medfølgende software typisk ALT for begrænset, men
heldigvis er det glimrende program "VirtualDub" gratis.
Du får også brug for 'codecs' til komprimering af videoen men her er
der også glimrende freeware alternativer.

Hvis du vil andet og mere end blot klippe og klistre i dit materiale
(altså egentlig redigering, med tekster, overgange osv. så får du brug
for et egentligt videoredigeringsprogram. (Det er som regel en 'light'
eller på anden vis begrænset udgave der leveres med kortet)

Hvis du har behov for det er mit bud at kigge på Ulead's videostudio 6
der kan meget uden at være alt for pebret!
Alternativt Pinnacles Studio ver. 7.
Begge programmer findes i prøveversioner til download.

>Jeg har tidlige ønsket at kunne sende signalerne retur til VCR/TV, men der
>er vist ikke mange kort der kan det ud over Pinnacle Systems Studio DC10
>Plus som jeg har læst er bøvlet at sætte op, og ikke uden problemer.

DC10-plus er så vidt jeg ved udgået!?!

>Der er en eller anden der har nævnt noget om at man kan bygge til sit
>grafikkort så det får video-out.......er det ikke en and?

Mener du skrev du havde et Geforce 3 og troede naivt at der var TV-out
på alle dem. Om det er en tilfredsstillende løsning aner jeg ikke for
jeg brænder altid en (super-) Video-CD eller mini-DVD som jeg kan
afspille på min DVD-maskine istedet for.

>Hvad vil I anbefale mig at købe??

Pinnacle Studio PCTV Rave eller Hauppauge WinTV Go. Begge ca. 450 kr.

Husk du får også evt. brug for kabler: SVHS-kabel, Composite og evt.
en 2xPhono -> minijack til line-in på lydkortet.

Puuuh sikken smøre
Held og lykke

Johnny

Fra : Mikael

Dato : 27-04-02 07:24

Hejsa!

Det er dejligt at få sådan et langt og fyldestgørende svar, men jeg kom
lige til at tænke på noget:
Er det over composite man skal forbinde kort og video, eller hvordan gør
man det?
Så vidt jeg kan se, så er der ikke S-VHS på WinTV GO, så hvad skal man
bruge et SVHS-kabel kabel til?

mvh.

Mikael (der er glad for at der er nogen der gider hjælpe ham)

> [...]
>jeg brænder altid en (super-) Video-CD eller mini-DVD som jeg kan
>afspille på min DVD-maskine istedet for.

he he...nej helt så naiv er jeg ikke, jeg har skam købt det uden video-out,
men har så senere fortrudt det, og så er der en eller anden der har nævnt
averfor min kæreste at "det kan man da få bygget på" og det er det jeg ikke
helt tror på, eller har hørt om.

Fra : Johnny

Dato : 27-04-02 12:58

Hej Mikael, du skrev:

>Er det over composite man skal forbinde kort og video, eller hvordan gør
>man det?

Du skal bruge et kabel fra din video til capturekortet. Typisk er det
letteste (og bedste) SVHS, men ikke alle videoer har SVHS ud og så må
man istedet bruge et composite. Hvis der ikke er composite ud på din
video kan man få et kabel med scartstik til video og tre phono-han til
PC'en. (composite, højre/venstre lyd). Sørg for at det er composite
ud!
De to lydkabler skal ind i lydkortet og her har du brug for en lille
phono -> minijack adaptor, pris ca. 30 Kr.

De fleste camcordere har som regel de tre phonostik allerede og her
har du selvfølgelig kun brug for den lille adaptor til lydkortet.

>Så vidt jeg kan se, så er der ikke S-VHS på WinTV GO, så hvad skal man
>bruge et SVHS-kabel kabel til?

Hehe, min fejl! Havde ikke set at der ikke var S-VHS på Hauppauge
kortet, tja men så er jeg vel nede på et kort hvis du har eller
forventer at få analogt udstyr med SVHS-stik.

> [...]
>averfor min kæreste at "det kan man da få bygget på" og det er det jeg ikke

Surt Jeg aner ikke om man kan få bygget om, men det kræver jo at
alt undtagen stikket allerede er på kortet. Jeg ved at man kan få en
VGA-video converter, men jeg har som sagt ingen erfaring med analog ->
PC -> analog via TV-out.

Alle metoder vil selvfølgelig medføre tab og med min ringe TV-out
erfaring ville jeg ikke forvente det helt vilde med en TV-out løsning.

I de tilfælde hvor jeg har haft behov for at få hjemmevideo ud på VHS,
har jeg enten valgt at optage fra en hjemmelavet SVCD eller via min
digitale camcorder, altså Video8 -> PC -> mini-DV -> VHS.
Begge dele har fungeret fint, men løsningerne kræver selvfølgelig
enten en DVD-afspiller eller en DV-camcorder.

Jeg tog åbenbart fejl m.h.t. Pinnacle PC-10 plus der stadig sælges i
DK, men jeg vil gerne fraråde det da det ikke er understøttet under
hverken win2000 eller win XP og heller ikke ser ud til nogensinde at
blive det!
Tilsyneladende skal Pinnacle have udryddet deres restlager af DC10
plus, for i USA er det muligt at købe et noget mere attraktivt kort:

http://www.pinnaclesys.com/ProductPage.asp?Product_ID=489&Langue_ID=7

Til 130 USD. ville jeg mene det var den rigtige løsning for dig fordi
der også følger deres Studio 7 redigerings program med. Bare surt det
ikke sælges uden for USA/Canada endnu.

Men hvis du har en DVD-afspiller, så vil jeg her og nu anbefale PCTV
Rave. Det er et billigt kort og med de rigtige drivere (4.02a til
win98 eller 5.01 til 2000/XP) kan du komme langt.

Her er et par links:
http://www.vcdhelp.com/reviews/pinnaclepctvrave/pinnaclepctvrave.htm
http://www.puremotion.com/videoediting/reviews/hardware/pinnaclepctv/

PS: uanset hvad du finder omkring capture opløsning, så KAN alle BT
8x8 kort capture i 768*576 25 fps, det kræver 'bare' at man bruger
VirtualDub og en hurtig PC osv.

Jeg læser sjældent denne gruppe, men når du har besluttet dig er du da
velkommen til at sende evt. spørgsmål til mig på jochris@hotmail.com

God fornøjelse...

Johnny

Fra : Mikael

Dato : 27-04-02 18:42

Jeg takker fo rhjælpen så langt.
jeg har lige bestilt et PCTV Rave, oig glæder mig ny til at se hvad jeg kan
få ud af det!

mvh.

Mikael