Hvor meget strøm bruger en PC i døgnet ?
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-04-02 11:44

Øhm, måske et lidt underligt spm. og da overhovedet ikke noget man kan sige
gældende for alle, men hvis der er nogen der ved noget om hvad deres egen pc
bruger kan det måske bruges som et udgangspunkt!

Derfor hvis du ved hvormeget strøm din pc bruger i døgnet, gider du ik'
skrive det her ?

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 25-04-02 11:46

"Peter Farsinsen" <spam@farsinsen.dk> wrote in message
> Derfor hvis du ved hvormeget strøm din pc bruger i døgnet, gider du ik'
> skrive det her ?

Det er meget forskelligt fra computer til computer. Hvis du vil finde ud af
hvor meget strøm din computer bruger så kontakt dit elselskab eller din
elektrikker. Der kan du låne en el-måler(der måler antal kWh)...

Jeg kender desværre ikke strømforbruget på min computer, men med en P4 2,2A
med 4 harddiske et GeForce 3 skærmkort og et par cdromdrev, en 17" skærm og
en masse andet guf er det sikkert nok til at det kan mærkes på
el-regningen...

MVH
Thomas

Fra : Amazing Pudding

Dato : 25-04-02 12:11

> Derfor hvis du ved hvormeget strøm din pc bruger i døgnet, gider du ik'
> skrive det her ?

Jeg har faktisk lige undersøgt min computers strømforbrug. Den bruger ca 2,5
kwh i døgnet. 1 kwh koster så vidt jeg ved ca. 1,40 kr. Det bliver jo til en
pæn slat penge om året! Jeg er derfor nu begyndt i det mindste at slukke
skærmen når jeg ikke er hjemme!

A.P.

Fra : Martin K

Dato : 25-04-02 12:34

Amazing Pudding wrote:

> [...]
> bliver jo til en pæn slat penge om året! Jeg er derfor nu begyndt i
> det mindste at slukke skærmen når jeg ikke er hjemme!

Men hvorfor ikke slukke hele maskinen også? Eller står den som server?
--
Martin K

Fra : Amazing Pudding

Dato : 25-04-02 12:44

> Men hvorfor ikke slukke hele maskinen også? Eller står den som server?

Åhh, det er ikke helt umuligt at E-Donkey kører lidt i ny og næ

A.P.

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 25-04-02 12:57

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> wrote in message

> Men hvorfor ikke slukke hele maskinen også? Eller står den som server?
> --
> Martin K

Nutidens pc'er har hvilefunktion, der stopper diske og slukker skærme efter
en given inaktivitetsperiode.... ikke ???

Så "hvileforbruget" minimeres...

Den eneste "dims" jeg ikke kan stoppe er ventilatoren.....

Mvh Keld

Fra : Martin K

Dato : 25-04-02 13:00

> Nutidens pc'er har hvilefunktion, der stopper diske og slukker skærme
> efter en given inaktivitetsperiode.... ikke ???
>
> Så "hvileforbruget" minimeres...
>
> Den eneste "dims" jeg ikke kan stoppe er ventilatoren.....

Jeps... det har min også, men hvorfor ikke slukke dem helt. Hvis man ikke
bruger dem, og de ikke står som server eller henter et eller andet!?! Det må
da være meget godt med en coldboot en gang i mellem!

--
Martin K

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 25-04-02 15:08

Martin K wrote:

> Jeps... det har min også, men hvorfor ikke slukke dem helt. Hvis man ikke
> bruger dem, og de ikke står som server eller henter et eller andet!?! Det må
> da være meget godt med en coldboot en gang i mellem!

Distributed Computing er svaret :)

Se feks. linket i min signatur for yderligere info.

--
Joergen Ramskov - Do something useful with your idle cycles!
http://tsf.dbestern.net/

Fra : Martin K

Dato : 25-04-02 15:20

Joergen Ramskov wrote:
> Distributed Computing er svaret :)

Jamen hvis der er nogle der vil 'svine' deres maskine til med sådan noget,
er det da fint for mig... det skal bare ikke 'inficere' min maskine...

--
Martin K

Fra : Anders Lund

Dato : 05-05-02 11:42

"Joergen Ramskov" <m061ney001@sneakemail.com> wrote in message

> Distributed Computing er svaret :)

Ja, med sådanne programmer, er du da sikker på at din maskine bruger ekstra
strøm! Det er godt nok et stykke tid side, jeg målte det, men jeg mener at
det er mellem 35 og 40 Watt, som min maskine bruger ekstra, når jeg køre
UD.com.... (hvilket jeg køre hele tiden, når min computer er tændt).

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 25-04-02 12:35

Amazing Pudding skrev:

> Jeg er derfor nu begyndt i det mindste at slukke
> skærmen når jeg ikke er hjemme!

Er det ikke også skærmen, der har det suverænt største strømforbrug,
eller er det bare noget, jeg bilder mig ind?

Jeg har i al fald længe påstået, at den computer, vi derhjemme har
kørende i skabet som server, ikke bruger meget strøm, netop fordi
skærmen altid er slukket.

--
Mvh. Peter

Fra : Amazing Pudding

Dato : 25-04-02 12:49

> Er det ikke også skærmen, der har det suverænt største strømforbrug,
> eller er det bare noget, jeg bilder mig ind?

Så vidt jeg kan se står skærmen for ca. halvdelen af min computers
strømforbrug, så der da bestemt penge at spare ved at slukke for den i de
perioder man ikke bruger den!

A.P.

Fra : Anders Lund

Dato : 05-05-02 11:43

"Amazing Pudding" <the_amazing_pudding@hotmail.com> wrote in message

> Så vidt jeg kan se står skærmen for ca. halvdelen af min computers
> strømforbrug, så der da bestemt penge at spare ved at slukke for den i de
> perioder man ikke bruger den!

Det er også det jeg er kommet frem til med min computer.

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 25-04-02 16:00

> [...]
en
> pæn slat penge om året! Jeg er derfor nu begyndt i det mindste at slukke

Kunne du ikke lige give en kort beskrivelse af din PC? Bare så man har lidt
at gå ud fra, hvis man vil sammenligne med sin egen maskine.

--
Jimmy Nielsen

Fra : Amazing Pudding

Dato : 25-04-02 17:16

> Kunne du ikke lige give en kort beskrivelse af din PC? Bare så man har
lidt
> at gå ud fra, hvis man vil sammenligne med sin egen maskine.

19 tommer Samsung SyncMaster 900NF + AMD system med en 300 Watts
strømforsyning (Duron 900 + Geforce4 Ti 4400 + Asus bundkort + diverse
drev). Dertil kommer højttalere m/subwoofer + adslmodem + printer + scanner.

A.P.

Fra : Esben

Dato : 25-04-02 13:50

"Peter Farsinsen" <spam@farsinsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruger kan det måske bruges som et udgangspunkt!
>
> Derfor hvis du ved hvormeget strøm din pc bruger i døgnet, gider du ik'

Mellem 50 og 140 watt på de pc'er jeg har målt. Dette er målt uden skærm og
lige efter opstart, dvs. uden hvilefunktion etc.
Dvs. mellem 1,2 og 3,36 kWh pr døgn.

Skærmens forbrug kan man som regel læse bag på eller i manualen.

--
Esben

Fra : Peter Holm

Dato : 25-04-02 20:46

Min Duron 1200Mhz med 17" ViewSonic + 2 hd's bruger 165w/h = 3,96Kwh i
døgnet, hvilket svarer til 4 gange så meget som mit køle-fryseskab, eller
mere end det halve af hele min 101m2 lejligheds strømforbrug!
Iøvrigt bruger den 20w bare der er strøm på - jeg er bebyndt at slukke på
væggen.

Peter

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 25-04-02 21:22

Nogen der ved hvad en bærbar bruger af strøm?
De må da være lidt billigere...

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
Den danske Aldi direktør udtaler: "I mange af de etablerede

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-04-02 23:00

Kenneth Olsen wrote:
> Nogen der ved hvad en bærbar bruger af strøm?
> De må da være lidt billigere...

Mit setup bruger 60-65W når jeg går i seng, og har slukket min PC,
kæresten PC o.s.v.
Så kører kun følgende: server [1], Speedstream, router, ISDN-adapter,
ADSL-modem, 10/100mbit-switch
Resten (2 PC'ere) står med strøm på, men slukket, samt de 2 styk 17"
skærme slukker selv sammen med PC (standby hedder det vel)

[1]
Cyrix VIA Samuel C3/600MHz m/passiv køling
1 styk HD (20 Gig Fujitsu)
noname Sis PCI gfxkort
100mbit netkort

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : soren

Dato : 25-04-02 12:58

> [...]
> bruger kan det måske bruges som et udgangspunkt!
>
> Derfor hvis du ved hvormeget strøm din pc bruger i døgnet, gider du ik'

jeg har en hobby server til at køre 24/7/365.. den har jeg målt uden skærm
og lavet beregning på..
jeg kom frem til at det ca. kostede 60 kr. pr. måned at have den tændt..

hobby server alá duron 700mhz med en disk...

/Søren