frysning af æg?
Fra : Gitte J

Dato : 23-04-02 15:23

Det lyder muligvis som en dårlig joke... men, det er det ikke. Og hvis
spørgsmålet er dumt, så bær' venligst over med mig, for jeg stiller
spørgsmålet i dybeste alvor.
Kan æg fryses ned til senere brug? Enten som hele æg, med eller uden skal,
delt i hvider og blommer eller på anden måde?
Mvh. Gitte

Fra : Lars Bachmann

Dato : 23-04-02 15:41

Det kan ikke anbefales, men hvis du gør det, vil jeg anbefale at dele hvider
og blommer, evt. i en frysepose.

Med venlig hilsen
Lars Bachmann
www.madtips.dk

Fra : Gitte J

Dato : 23-04-02 16:03

Men, det kan lade sig gøre? Kan æggene så faktisk også bruges ved bagning fx
bagefter?
Tak for svaret,
Mvh. Gitte

Fra : Lars Bachmann

Dato : 23-04-02 16:45

Ja, det skulle jeg mene. Alt efter hvad du skal bruge æggene til senere, vil
tro at det er bedst at piske hviderne inden frysning, ligesom fløde også er
bedst at fryse når det er pisket til skum.

Fra : Heidi

Dato : 23-04-02 17:15

> [...]

> Kan æg fryses ned til senere brug? Enten som hele æg, med eller uden
> skal, delt i hvider og blommer eller på anden måde?

Såvidt jeg ved kan det sagtens lade sig gøre - men der er vist et
eller andet med, at det er en god idé at røre lidt sukker eller salt i, inden
man fryser det, afhængigt af hvad det senere skal bruges til.
Er der andre der har hørt om dette?

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes

Fra : Gerner

Dato : 23-04-02 18:33

On Tue, 23 Apr 2002 18:14:54 +0200, "Heidi" <nospamheidi@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>eller andet med, at det er en god idé at røre lidt sukker eller salt i, inden
>man fryser det, afhængigt af hvad det senere skal bruges til.

Ja, der skal salt i, men hvor meget ? Hi.
Nå men md foods har 2 slags delte æg.
1 som kan fryses og 1 til alm. brug. Man får dem i små bakker a 6 stk og er som
skrevet delt i hvide og blomme. Den til frysning er der salt i. der kan sikkert
læses om det på md foods hjemmeside.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Emil

Dato : 23-04-02 19:34

On Tue, 23 Apr 2002 16:22:52 +0200, Gitte J wrote:

>Kan æg fryses ned til senere brug? Enten som hele æg, med eller uden skal,
>delt i hvider og blommer eller på anden måde?

Ja. Det er bedst at dele dem i hvider og blomme.

Hviderne ændrer ikke egenskaber efter frysningen.

Piskes hvider og blommer sammen bliver konsistensen lidt tykkere
efter optøningen.
Dette kan forhindres ved *enten* at tilsætte en teske salt pr. 12
æg, *eller* 1 - 2 spske sukker pr. 12 æg. Men så har man jo
allerede begrænset anvendelsesmulighederne for æggene, så det er
en dårlig idé.

Æg kan også nedfryses færdigtilberedte. Det er dog en kulinarisk
dårlig idé. Spejlæg bliver tørre, kogte æg (pillede) får en
'anderledes' konsistens (udmærket til pålægsskiver), æggestand og
røræg afgiver lidt væde efter optøningen og bliver lidt grynet i
konsistensen, men det kan da pynte på et stykke smørrebrød.

m.v.h. Emil

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 24-04-02 06:07

"Gitte J" <gjlo98@hum.auc.dk> skrev följande i meddelandet...

> Kan æg fryses ned til senere brug? Enten som hele æg, med eller uden
> skal, delt i hvider og blommer eller på anden måde?

Æg kan ikke fryses i deres oprindelige form, dvs. i skallerne. Skallen
vil sprænges under frysningen. Æggeblommen mister sin flydende
konsistens og bliver efter optøningen fast og gummiagtig. Derfor slår
man æggene ud og deler dem i æggehvide og æggeblomme, eller indfryser
dem som let sammenpisket æggemasse.
Bedst er det, hvis man kommer dem i små aluminiumbakker med paplåg, små
plastbægre eller bokse. Beholderne mærkes tydelig med, hvor mange
æggeblommer, æggehvider eller hele æg de indeholder. Det letter ved den
senere anvendelse.
Æggeblomme og æggemasse beholder sin naturlige konsistens, hvis der
tilsættes lidt salt eller sukker, alt efter hvad der senere skal
tilsættes. Pr. 6 hele æg beregner man ½ tsk salt eller 2 tsk sukker. Det
piskes let sammen uden at slå for meget luft ind i æggemassen.
Æggehvider fryses uden nogen tilsætning og kan udmærket efter optøning
piskes helt stive.

For optøning af æg gælder det, at de helst skal optøs langsomt i
emballagen, og helst i køleskabet.
Optøede, frosne produkter skal bruges straks.
Hurtig optøning i rindende koldt vand kan også forsvares. Hvis
emballagen er helt tæt, kan den stilles direkte i en skål med vand.
----

Apropos æg!
(går ud fra, at du kan lide ææg)

I en tid hvor alle kokke prøve at overgå hinanden med de mest eksotiske
kombinationer, virker det overraskende på mange, at en ret som æg i
cocotte, der lyder af så lidt, kan være en så udsøgt smagsoplevelse. Den
laves i de små ildfaste skåle, der kaldes 'ramekins' eller cocotter.
Men, det største problem er at skaffe friske æg ..

Æg i cocotte:
(a la creme, eller m. kødsky)

1 frisk æg pr. person
1 lille klat smør
1 spsk tyk fløde - gerne hjemmelavet creme fraiche
evt. fintklippet estragon
eller 1 spsk kødsky

Det letteste er at sætte cocotterne i en dyb pande med vand, men de kan
også laves i ovnen. Tænd for vandet og kom en lille klat smør i hver
cocotte. Lad et æg glide ned i hver cocotte, når vandet koger og smørret
er smeltet. Læg låg på panden. Efter ca. 3-4 minutter er de færdige -
dvs., hviden er fast og blommen blød.
Vil du have den a la creme, hælder du 1 spsk frisk fløde over ægget,
lige når hviden begynder at stivne og lader det stå, til hviden er helt
stiv. Kan du lide estragon, som passer godt til æg, så prøv at blande 1
tsk fintklippet estragon (frisk, ellers kan du godt glemme det) pr. æg
ned i fløden og lad den stå lidt for at smagen skal blive stærkere, og
hæld den så over ægget.
Man kan også komme 1 spsk kraftig kødsky over ægget - hvis man fx har en
rest fra en steg eller en kylling. Man kan også koge lidt fond ind.

Velbekomme!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

fortælle dig noget. Da du var taget af sted, tænkte jeg på at lave et
rigtigt godt måltid til dig: Æggekage med purløg. Æggene havde jeg,
løgene manglede mig. Så gik jeg over til skoleholderens, dér har de
purløg, ved jeg, men konen er gerrig, det søde asen! jeg bad om at
låne -! låne? sagde hun. Ingenting gror i vor have, ikke engang et
råddent æble! ikke det kan jeg låne hende! nu kan jeg låne hende ti, ja,
en hel pose fuld! Det er grin, far!« og så kyssede hun ham lige midt på
munden.« -H.C. Andersen: Hvad fatter gør...