Sådan kan man også træne jagthund
Fra : Nina El Falaki

Dato : 22-04-02 22:08

Klippet fra den norske ng:

Jeg har fuglehund, og jeg har konvertert totalt til
klikkertrening. Hvorfor? Jo fordi andre metoder ikke fungerte på min
hund. Bikkja har en litt spesiell forhistorie, jeg overtok den som
1-åring, og da var den overhode ikke jakttrent (hadde kun vært
familiehund). Årsaken til at den ble solgt var allergi, samt at hunden
rett og slett var for vanskelig og sannsynligvis for aktiv for eierne.
Nå kan man si at det er relativt dumt å påta seg et slikt prosjekt,
men vi kjøpte bikkja likevel. Troya (vorsteher) er umåtelig hyggelig,
morsom, har et meget godt eksteriør, og vi ville ha en allrounder
(jakt, bruks, rett og slett en hund som tåler å være med på krevende
aktiviteter). Dessuten hadde vi på det tidspunktet ikke mulighet til å
ta oss av en valp.

Vel. Vi satte i gang på dressurkurs i regi av NVK avd. Oslo og
Akershus. Rykk og napp, ingen godbitbruk (jeg smugbrukte godbiter
likevel :), men ros kunne man få lov til å bruke. Bikkja stakk av så
fort den fikk anledning, noe som skjedde flere ganger under
kurset. Opponering, sa instruktørene. Den må tas hardere. Som sagt så
gjort, men førte det til bedring? Nei. På organisert tamfugltrening
skjedde det samme. Hunden ble konstatert "veldig hard". Jeg klarte
visst ikke å rykke hardt nok, det måtte en mannlig instruktør til få å
fikse biffen. Resultat: Fuglearbeid ble mindre og mindre gøy.

Til slutt var vi i ferd med å gi opp hele hunden. Kontaktet veterinær,
som anbefalte oss å ta kontakt med Torleif Lundquist. Han presenterte
en totalt annen metode å tenke hund på, og vi var vel ganske skeptiske
til å begynne med. Men hva skjer? Klikkertreningsprinsippene med
belønning/uteblivelse av belønning, masse kontakttrening samt la
hunden tenke selv, de gir resultater! Troya syns plutselig det er
morsomt å jobbe, og hun viser seg å være et umåtelig arbeidssjern! For
ikke å snakke om at forhold mellom hund/eier blir et helt annet. Basert
på samarbeid, ikke tvang og godt/dårlig "lederskap".

Jeg overførte etterhvert disse treningsprissippene til
fuglearbeid. Troya var på det tidspunktet en temmelig treg reiser
(ikke rart, hun er tatt veldig hardt i fugl), samt at hun ikke viste
ro i oppflukt. Jeg begynner å trene med klikker for å få henne frem,
samt klikker og ros ved ro i oppflukt. Ingen korrigering, men jeg
bruker langline for å hindre henne i å gå etter. Og resultatene? De
kommer litt etter litt de (men pga. den ekstremt dårlige starten tar
det tid, og hun vil nok aldri bli en god prøvehund). Samt at treningen
har en rekke sideeffekter. Bl.a. er det blitt virkelig gøy å finne
fugl, da det fører til en positiv opplevelse og følelsen av
mestring. Dette medfører automatisk bedre og mer systematisk
søk, som også er noe vi ønsker oss av en jakthund, er det ikke?

Jeg har gjort akkurat det samme med apport, og vil nå påstå at jeg har
en temmelig god apportør, som apporterer det aller meste på de fleste
steder, til tross for at vi overhode ikke har brukt tvang. Igjen kun
systematisk belønning og uteblivelse av belønning.

Vel. Jeg forteller egentlig dette for å vise at det på langt nær er
alle fuglehunder som responderer like godt på "tradisjonell"
trening (samt at det også finnes enkelte jegere som ikke trener
"tradisjonelt" :). I fuglehundmiljøet tror jeg mange slik hunder blir
kassert, mens vi altså ble penset inn på en alternativ retning. Min
"ekstremt harde" hund er egentlig temmlig myk, men meldte seg rett og
slett ut ved å f.eks. stikke av istedenfor å underkaste seg. Og det
måtte altså en "hverdagshund"-spesialist til for å forstå bikkja,
fuglehund-ekspertene bare ristet på hodet og sa i kor: Hardere
dressur.

Men en ting kan jeg si; Jeg har aldri tidligere lært så mye om hund,
trening og læringsteori som jeg har gjort de siste årene. Og siden
metodene jeg nå bruker fungerer mer enn tilfredsstillende, samt har
masse positive bivirkninger i forhold til f.eks. jaktegenskaper, er
det her i gården overhode ingen tvil; Alt jeg har lært skal også
brukes på neste fuglehund, som fra valpestadiet skal trenes
systematisk på akkurat samme måte Og det kommer garantert ikke til
å ta lengre tid å komme til mål enn det gjør med "tradisjonelle"
metoder. Klarer du å legge forholdene til rette, og motivere en hund
til å ville lykkes, ja så vil du bli overrasket over hvor hardt den
faktisk vil jobbe for å lykkes, og ikke minst hvor raskt målet nås.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Tine Yding Jensen

Dato : 22-04-02 22:13

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Klippet fra den norske ng:

SNIP - et indlæg.

Hej Nina,

Det var dejlig positiv læsning.

Kh. Tine

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 23-04-02 08:49

Jeg bliver nødt til lige at skrive lidt her, men fare for at få lort i
hovedet bagefter.

God artikel ja, men der er altså mange jagthunde det bliver optrænet med
de "moderne" positive metoder, det er ikke kun kæft, trit, ret og
tvangsapportering mere, heldigvis.

Jane

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 23-04-02 08:54

Her blivet jeg altså nødt til at skrive noget med farer for at få lort i
hovedet bagefter.

God artikel ja, men det er altså langt fra alle jagthunde, det trænes
med de gamel "kæft, trir, ret og tvangsapportering"´s principper
længere, heldigvis er vi rigtig mange (og det er mange) der træner deres
jagthunde med efter de "moderne" metodet med succestræning og positiv
indlæring.

Jane

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 23-04-02 08:58

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 23-04-02 12:10

Jane Kiilerich skriver:

> [...]
> længere, heldigvis er vi rigtig mange (og det er mange) der træner deres
> jagthunde med efter de "moderne" metodet med succestræning og positiv

Hej Jane!
Det har du sikkert ret i :)
Min eneste klage over dit indlæg er at du har sendt det 3 gange...og så
vedhæftet hele Nina's lange indlæg hver gang...
Det kan tage lidt tid fra du sender et indlæg til at du kan se det på din egen
computer...hav tålmodighed!

Hilsen Dorthe

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 23-04-02 15:02

Beklager fejlen, men jeg har haft nogle problemer med mit mailsystem,
det er vist ovre nu, og jeg har slettet de to af indlæggene

Jane