[GNUS] Genkendelse af msgID-links uden for~
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-02 21:10

Jeg eksperimenterer lidt med Gnus/Xemacs, og er stødt på følgende
problem: Der er ikke direkte genkendelse af news-links af typen:
a) Message-ID: <3C6B9B7F.124C9255@MOVEcgey.com>
b) <3C6B9B7F.124C9255@MOVEcgey.com>
c) 3C6B9B7F.124C9255@MOVEcgey.com

Skriver man d) <news:3C6B9B7F.124C9255@MOVEcgey.com>, fremhæves det
fint som et link - men det er de færreste links der skrives sådan -
naturligvis fordi man i modsætning til form a-c manuelt skal
tilføje noget.

Jeg læste mig til en eller anden tastkombination, der kan bruges
når markøren er over et msgID, men det er langtfra så elegant som
et direkte link (som jeg jo som Xnews-bruger er vant til).

Det er i øvrigt meget sjovt med Gnus og de tilgængelige
rammeprogrammer Emacs og XEmacs. Vælger man Emacs er der glimrende
understøttelse af alternative tegnsæt - det berømte eurotegn går
fint igennem - men til gengæld ingen grafikvisning - xface og
smiley-ikoner. Grafikken fungerer perfekt i Xemacs, der så til
gengæld ikke kan vise euroen.

Og så vil jeg stadig påstå at sammenlignet med Xnews ligner
oversigtsbillederne i Gnus noget fra stenalderen. Meget kan rettes
med ændringer af konfigurationen, men der er sør'me stadig plads
til forbedringer.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-04-02 21:38

"Jens Gyldenkærne Clausen" <gyros@email.dk> writes:

> [...]
> fint igennem - men til gengæld ingen grafikvisning - xface og
> smiley-ikoner. Grafikken fungerer perfekt i Xemacs, der så til

Nu kender jeg ikke noget til XEmacs, men i min Gnus/Emacs har jeg nu
fint visning af både X-faces og smileys. Det kræver dog at man bruger
Emacs 21.

Med Emacs 20 skal man bruge et eksternt program til fx at se X-faces.

Hvilken version har du prøvet med?

> Og så vil jeg stadig påstå at sammenlignet med Xnews ligner
> oversigtsbillederne i Gnus noget fra stenalderen.

Oversigtsbillederne? Du mener *Summary* og *Group* bufferne? Jeg synes
de er lige præcis som de skal være

Jeg lavede for noget tid siden et screenshot til noget jeg skulle vise
i news:dk.edb.system.unix. Det ligger stadig online på
<http://ting.bunk.cc/gnus.png> i tilfælde af at du vil se hvordan min
Gnus ser ud.

Når jeg ser på Morten Ovis screenshots af Xnews, så bliver jeg bare
mere glad for Gnus, men sådan er vi jo heldigvis så forskellige

--
Jacob - www.bunk.cc
People who make no mistakes do not usually make anything.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-02 22:10

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev:

> Nu kender jeg ikke noget til XEmacs, men i min Gnus/Emacs har
> jeg nu fint visning af både X-faces og smileys. Det kræver dog
> at man bruger Emacs 21.

Du er jo også linux-bruger - det er jeg ikke (det meste af tiden).

> Hvilken version har du prøvet med?

21.2.1 - så vidt jeg husker med Gnus 5.8. Jeg kan desværre ikke
gentage eksperimentet, i det mit forsøg på at lægge nyeste Gnus-
version ind, har givet det resultat af Gnus ikke vil starte i Emacs
(jeg kan dog starte en Gnus 5.7 i Emacs 20.7 - men der er heller
ingen billeder).

Min - nogenlunde fungerende - Xemacs/Gnus konstellation har
versionsnumrene 21.4.6/Oort Gnus v0.05.

Jeg har i øvrigt ikke kunnet finde nogen forklaring på forskellene
mellem Oort Gnus og "normal" Gnus.

> Oversigtsbillederne? Du mener *Summary* og *Group* bufferne?

Ja - jeg skal lige vende mig til emacsterminologi.

> Jeg synes de er lige præcis som de skal være

Det er jo heldigt for dig

> Jeg lavede for noget tid siden et screenshot til noget jeg
> skulle vise i news:dk.edb.system.unix. Det ligger stadig
> online på <http://ting.bunk.cc/gnus.png> i tilfælde af at du
> vil se hvordan min Gnus ser ud.

Tak for kigget. Det er bestemt pænere end mit - men det fylder også
meget. Jeg sætter stor pris på at kunne se en tidsangivelse på
indlæg i *Summary*-bufferen - men skal det ind her, bliver
skærmbilledet alt for langt.

> Når jeg ser på Morten Ovis screenshots af Xnews, så bliver jeg
> bare mere glad for Gnus, men sådan er vi jo heldigvis så
> forskellige

Det er godt der er mere end ét program. Jeg leder bare stadig efter
et program der kan forene mine yndlingselementer fra Xnews med det
bedste fra Gnus.
I selve artikelvisningen er Gnus suveræn - grafisk visning af
tekstfremhævninger og smilies har jeg ikke set andre steder. Men
jeg foretrækker klart Xnews' ikoner til at vise forskellige typer
af indlæg (tråde med referencer vises f.eks. i en mappe, hvor
enkeltindlæg vises uden). Og når et indlæg skal skrives synes jeg
da også at det er rart med et vindue med adskilte tekstbokse til de
enkelte headerinformationer, muligheden for direkte at vælge mellem
flere afsenderidentiteter (drop-down-liste), valg af Newsserver til
post (drop-down-liste) mm.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 22-04-02 23:03

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> I selve artikelvisningen er Gnus suveræn - grafisk visning af
> tekstfremhævninger og smilies har jeg ikke set andre steder.´

Det kan du i OE, ved hjælp af OE-Tools:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-02 23:52

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> skrev:

> Det kan du i OE, ved hjælp af OE-Tools:

Det ser ud ikke sådan ud. Så vidt jeg kan se tilbyder fix'et bare
farvekodning af citater - noget som både Xnews og Gnus (og
flere andre) klarer fint i forvejen.

Det jeg kun har set i Gnus er tekstformatering af _understregning_,
/kursiv/ og *fed* (man ser ikke kodetegnene "_", "/", og "*", men
blot virkningen), samt grafisk visning af smilies - dvs. i stedet
for vises et lille gult ansigt (jeg ved ikke hvor mange
forskellige smilies der er understøttet, men det er en hel del -
naturligvis med hver deres grafik).

Kan OE-Tools også det? I givet fald kommer jeg til at kigge på den
igen.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 23-04-02 07:23

> Det ser ud ikke sådan ud.

Læs History i stedet for at se på screenshots:

"History

Version 0.9.6
*************

- Formatierungen (* *, _ _) und Smileys in der Vorschau werden erkannt
"

> /kursiv/

Jeg er lidt i tvivl om kursiv virker, mens jeg legede med programmet
læste jeg ikke nogle indlæg med kursiv skrift. Jeg kan ikke se noget
i dokumentationen om det. Såvidt jeg kan se i .CSS skulle der ikke
være noget i vejen for at programmet nemt kan udvides i nyere ud-
gaver.

> Kan OE-Tools også det? I givet fald kommer jeg til at kigge på den
> igen.

Ja, bortset fra kursiv.
--
Fix Outlook Express:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-04-02 09:31

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> skrev:

> Læs History i stedet for at se på screenshots:

> - Formatierungen (* *, _ _) und Smileys in der Vorschau werden
> erkannt "

Jeg undskylder - men det var lige før sengetid .
Det havde dog været smart hvis de havde lavet screenshots der viste
alle de formateringer programmet laver.

> Jeg er lidt i tvivl om kursiv virker, mens jeg legede med
> programmet læste jeg ikke nogle indlæg med kursiv skrift.

Det er SVJV heller ikke brugt så ofte som *fed* og
_understregning_.

> Ja, bortset fra kursiv.

Jeg er imponeret.

Fra : Kim Hansen

Dato : 29-04-02 10:58

> [...]

> for vises et lille gult ansigt (jeg ved ikke hvor mange
> forskellige smilies der er understøttet, men det er en hel del -

Hvordan slår jeg de grafiske smilies fra? (Jeg vil gerne beholde
tekstformateringen)

--
Kim Hansen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-04-02 22:36

> 21.2.1 - så vidt jeg husker med Gnus 5.8.

Mon ikke det var 5.9.0? Det er den der som standard følger med i Emacs 21.

Jeg bruger nyeste Gnus fra CVS.

> Jeg har i øvrigt ikke kunnet finde nogen forklaring på forskellene
> mellem Oort Gnus og "normal" Gnus.

Oort Gnus er den version af Gnus vi er nået til nu. Check
evt. <http://www.gnus.org/history.html> (nederst på siden).

> Ja - jeg skal lige vende mig til emacsterminologi.

> Tak for kigget. Det er bestemt pænere end mit - men det fylder også
> meget.

Hvordan er det pænere? For du kan uden tvivl få samme udseende på din
Gnus under Windows. Jeg kan bare godt lide at have sådan nogle
halvstore skrifttyper.

> Jeg sætter stor pris på at kunne se en tidsangivelse på
> indlæg i *Summary*-bufferen - men skal det ind her, bliver
> skærmbilledet alt for langt.

Den savner jeg overhovedet ikke. Den stor jo i indlægget, hvis jeg
læser det.

> Og når et indlæg skal skrives synes jeg da også at det er rart med
> et vindue med adskilte tekstbokse til de enkelte
> headerinformationer,

Her er jeg igen glad for at jeg ser det næsten som det kommer til at
se ud i den færdige artikel med farvning og det hele.

> muligheden for direkte at vælge mellem flere afsenderidentiteter
> (drop-down-liste), valg af Newsserver til post (drop-down-liste) mm.

Der bruger jeg posting-styles til at opnå forskellige afsender og
diverse andre headere i forskellige grupper.

Jeg kunne dog godt bruge noget lignende en drop-down-boks når jeg
skriver mail, og gerne vil vælge at skrive det fra en anden konto. Det
ved jeg desværre ikke lige hvordan man gør, men jeg er heller ikke den
store Emacs-haj endnu :-\

--
Jacob - www.bunk.cc
A hacker does for love what others would not do for money.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-02 23:00

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev:

> Jeg bruger nyeste Gnus fra CVS.

Endnu en ting jeg skal have sat mig ind i ved lejlighed.

> Oort Gnus er den version af Gnus vi er nået til nu. Check
> evt. <http://www.gnus.org/history.html> (nederst på siden).

Tak for oplysningen.

> Den savner jeg overhovedet ikke. Den stor jo i indlægget, hvis
> jeg læser det.

Naturligvis. Min pointe er at det er et af mine kriterier for
overhovedet at /læse/ en artikel - derfor foretrækker jeg at kunne
se datomærkatet før jeg læser artiklen. Samtidig giver det også
lettere overblik over en forgrenet tråd, når man kan se alderen på
de enkelte "skud".

[skrivning af nye indlæg]
> Her er jeg igen glad for at jeg ser det næsten som det kommer
> til at se ud i den færdige artikel med farvning og det hele.

Det er bestemt også et plus - men du kan jo alligevel ikke vide
hvordan dine læsere ser headeroplysningerne.

> Der bruger jeg posting-styles til at opnå forskellige afsender
> og diverse andre headere i forskellige grupper.

Det lyder som faste indstillinger - dem kan jeg også sætte i Xnews.
Men jeg taler om muligheden for hurtigt at vælge et alternativ -
f.eks. hvis min normale newsserver har fået forstoppelse.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-04-02 23:48

> Endnu en ting jeg skal have sat mig ind i ved lejlighed.

CVS? Jeg bruger det selv når jeg i forbindelse med mit studie skriver
opgaver sammen med andre. Så har vi meget glæde af versionskontrol på
både eventuel kildekode og på vores LaTeX-filer.

> [skrivning af nye indlæg]
>
> Det er bestemt også et plus - men du kan jo alligevel ikke vide
> hvordan dine læsere ser headeroplysningerne.

Nej, men jeg har nogenlunde overblik over hvordan de headere jeg
poster ser ud, og skulle jeg have lyst til at tilføje en ekstra, så
kan det gøres uden videre.

> Men jeg taler om muligheden for hurtigt at vælge et alternativ -
> f.eks. hvis min normale newsserver har fået forstoppelse.

OK, det bruger jeg så ikke. Jeg poster alligevel til min lokale
newsserver, som så får sendt tingene videre når der ikke længere er
forstoppelse.

--
Jacob - www.bunk.cc
When all other means of communication fail, try words.

Fra : Jesper Harder

Dato : 23-04-02 00:14

> [...]

> gentage eksperimentet, i det mit forsøg på at lægge nyeste Gnus-
> version ind, har givet det resultat af Gnus ikke vil starte i Emacs

Den smarteste måde at installere en ny version på, er at pakke den ud i
et eller andet bibliotek, kør "make.bat" og tilføj noget i stil med

(add-to-list 'load-path "~/cvsgnus/lisp")
(add-to-list 'Info-default-directory-list "~/cvsgnus/texi/")

til din .emacs. Hvis det så ikke virker, kan du bare fjerne de to
linjer og få den gamle Gnus tilbage.

> Det lyder som faste indstillinger - dem kan jeg også sætte i Xnews.
> Men jeg taler om muligheden for hurtigt at vælge et alternativ -
> f.eks. hvis min normale newsserver har fået forstoppelse.

Hvis du vil sende et indlæg via en alternativ nntp-server, kan du bruge
`C-u 0 C-c C-c' (i stedet for `C-c C-c'), så spørger Gnus om, hvilken
server der skal bruges.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-04-02 09:27

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> skrev:

> Hvis du vil sende et indlæg via en alternativ nntp-server, kan
> du bruge `C-u 0 C-c C-c' (i stedet for `C-c C-c'), så spørger
> Gnus om, hvilken server der skal bruges.

Det er afgjort positivt at Gnus stort set altid har en eller anden
kommando der gør det man har brug for. Min anke går på at det kan
være svært at finde den når man lige står og mangler den.

Fra : Jesper Harder

Dato : 23-04-02 15:28

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@dmf.dk> writes:

> Det er afgjort positivt at Gnus stort set altid har en eller anden
> kommando der gør det man har brug for. Min anke går på at det kan
> være svært at finde den når man lige står og mangler den.

Ja, Gnus har omkring 800-900 interaktive kommandoer -- så det er ikke
altid så nemt lige at finde den man skal bruge.

`C-h m' er dog som regel nyttig til at vise de taster, som er aktive i
den konkrete mode.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-04-02 11:51

Kim Hansen <k@oek.dk> writes:

> Hvordan slår jeg de grafiske smilies fra? (Jeg vil gerne beholde
> tekstformateringen)

Mon ikke du kan bruge smiley-toggle-buffer funktionen.

Prøv

(smiley-toggle-buffer nil)

.... og se om den gør tricket. Ellers så prøv selv at læse i
manualen. Du kan fx starte med C-h a smiley RET.

--
Jacob - www.bunk.cc
Even a hawk is an eagle among crows.

Fra : Kim Hansen

Dato : 29-04-02 14:09

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Mon ikke du kan bruge smiley-toggle-buffer funktionen.
>
> Prøv
>
> (smiley-toggle-buffer nil)

Det fik jeg ikke lige til at virke ...

> ... og se om den gør tricket. Ellers så prøv selv at læse i
> manualen. Du kan fx starte med C-h a smiley RET.

.... men på den side kunne jeg finde noget at gå vidre med, og sammen
med en gammel .emacs-fil kunne jeg lave følgende som jeg lagde ind i
~/.gnus og nu virker det som standard.

Er der forresten der ved hvordan man kan sætte GNUS til at vise
signaturer når man læser beskeder, men droppe droppe dem når man laver
followup? (Jeg har prøvet at lede med C-h a sign RET, men har ikke
fundet noget jeg kunne bruge)

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
;; Gnus
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
;; the following is lines used by gnus -- a newsreader for emacs
;; more info on: http://www.gnus.org

;; ask for whole hierachies
(setq gnus-subscribe-hierarchical-interactive t)

;; always trust the thread -- remove if You want a changed subject to
;; start a new thread
(setq gnus-thread-ignore-subject t)

;; sorting priorities
(setq gnus-thread-sort-functions
'(gnus-thread-sort-by-date))

;; always center summary buffer
(setq gnus-auto-center-summary t)

;; show only only one message line for each thread
(setq gnus-thread-hide-subtree t)

; Mit navn og adresse
(setq user-full-name "Kim Hansen")
(setq user-mail-address "k-tahf.qvxh@oek.dk")

; Fjer latterlige grafiske smileys
(setq gnus-treat-display-smileys nil)

--
Kim Hansen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-04-02 14:25

Kim Hansen <k@oek.dk> writes:

> [...]
> signaturer når man læser beskeder, men droppe droppe dem når man laver
> followup? (Jeg har prøvet at lede med C-h a sign RET, men har ikke

Jeg bruger:

(setq message-cite-function 'message-cite-original-without-signature)

i min ~/.gnus

--
Jacob - www.bunk.cc
You will be successful in your work.

Fra : Jesper Harder

Dato : 22-04-02 22:19

> [...]

> når markøren er over et msgID, men det er langtfra så elegant som
> et direkte link (som jeg jo som Xnews-bruger er vant til).

Den option du skal have fat i er `gnus-button-alist'. For at få Gnus
til at fortolke type a) som et message-id kunne man fx bruge følgende:

(add-to-list 'gnus-button-alist

Du kan også bruge `M-x customize-option gnus-button-alist', hvis du
bedre kan lide det interface.

> [...]
> understøttelse af alternative tegnsæt - det berømte eurotegn går
> fint igennem - men til gengæld ingen grafikvisning - xface og

Unix-versionerne af Emacs understøtter billeder, men Windows-versionen
gør ikke endnu -- det er vist nok på vej.

Hvis du kan lide fest og farver, så prøv forresten at slå picons
til. Se fx <http://purl.org/harder/picons.png>

> [...]
> oversigtsbillederne i Gnus noget fra stenalderen. Meget kan rettes med
> ændringer af konfigurationen, men der er sør'me stadig plads til

Man kan nu gøre meget med de rigtige tilpasninger. Jeg synes selv min
oversigt ser meget hæderlig ud -- også i sammenligning med "grafiske"
klienter. Her er et screenshot af en tråd fra d.k.sprog:

<http://purl.org/harder/summary.png>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-02 22:50

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> skrev:

> Den option du skal have fat i er `gnus-button-alist'. For at
> få Gnus til at fortolke type a) som et message-id kunne man fx
> bruge følgende:

Det ser helt rigtigt ud.

> (add-to-list 'gnus-button-alist
> gnus-button-handle-news 1))

Ovenstående prøvede jeg at indsætte - først i .gnus og herefter i
..emacs. I begge tilfælde fik jeg "Symbol's value as variable is
void: gnus-button-alist".

> Du kan også bruge `M-x customize-option gnus-button-alist',
> hvis du bedre kan lide det interface.

Det vil jeg prøve (jeg foretrækker nu den første metode, men jeg
ved for lidt til at kunne debugge fejlen).

> Unix-versionerne af Emacs understøtter billeder, men
> Windows-versionen gør ikke endnu -- det er vist nok på vej.

Det var nogenlunde det jeg kunne læse mig til på diverse
[X][Ee]macs-sider.

> Hvis du kan lide fest og farver, så prøv forresten at slå
> picons til. Se fx <http://purl.org/harder/picons.png>

Nej tak - det er for meget af det gode - det ser sjovt, men
ikke særlig anvendeligt ud.

> Man kan nu gøre meget med de rigtige tilpasninger.

Det har jeg også regnet ud.

> Jeg synes selv min oversigt ser meget hæderlig ud
[klip]
> <http://purl.org/harder/summary.png>

Det er klart den pæneste gruppevisning jeg har set i Gnus til dato.
Må man spørge om opsætningskoden.

Fra : Jesper Harder

Dato : 22-04-02 23:41

> Ovenstående prøvede jeg at indsætte - først i .gnus og herefter i
> .emacs. I begge tilfælde fik jeg "Symbol's value as variable is
> void: gnus-button-alist".

Hmm, prøv:

(require 'gnus-art)
(add-to-list 'gnus-button-alist

i din .gnus i stedet

> [klip]
>
> Det er klart den pæneste gruppevisning jeg har set i Gnus til dato.
> Må man spørge om opsætningskoden.

(setq gnus-summary-line-format "%U%R%z %B%-23,23a %s\n")
(setq gnus-sum-thread-tree-root "")
(setq gnus-sum-thread-tree-single-indent "")
(setq gnus-sum-thread-tree-leaf-with-other "├╮ ")
(setq gnus-sum-thread-tree-vertical "│")
(setq gnus-sum-thread-tree-single-leaf "╰─╮ ")

Men det virker kun i Oort Gnus. (Og nu bliver mit indlæg sendt som utf-8
pga. de grafiske tegn jeg bruger til at tegne trådene).