/ Forside / Interesser / Helbred / Slankekure / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Slankekure
#NavnPoint
henningbo.. 2235
ans 1415
vaxen 1300
dova 889
miritdk 860
disken 790
Mordex 720
Nordsted1 649
Jernladyen 626
10  briani 560
Stivelse feder ?!?
Fra : Linda Sørensen


Dato : 22-04-02 18:19

Hejsa

Er der en, der kan give mig en forklaring på, hvorfor i alverden
stivelse feder ? Jeg vil meget gerne have underbygget svaret.

Stivelse er med til at mætte i lang tid. Hvis man er på diæt og tæller
kalorierne - 6000 kJ/1430 kcal pr dag og man regner med, at
aftenmåltidet skal fylde 25% (det er det diætister råder folk til) så
skal man spise omkring ½ kg kartofler til aften for at udfylde sin
kvote - hvem i alverden kan spise så meget ??


Mvh
Linda Sørensen
http://www.gladogslank.dk - din kommende guide til sundhed og livsglæde


 
 
Karen (22-04-2002)
Kommentar
Fra : Karen


Dato : 22-04-02 18:36

On Mon, 22 Apr 2002 17:19:12 GMT, linda@gladogslank.dk (Linda
Sørensen) wrote:

>Hejsa
>
>Er der en, der kan give mig en forklaring på, hvorfor i alverden
>stivelse feder ? Jeg vil meget gerne have underbygget svaret.

Den korte version er at:
Stivelse er kulhydrat, og er derfor kun fedende, hvis man får for
meget af det.. altså ifht hvad man benytter..
Den lange version kan du godt få, så skal jeg slå det op i min biokemi
bog



--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Linda Sørensen (22-04-2002)
Kommentar
Fra : Linda Sørensen


Dato : 22-04-02 19:17


>Den korte version er at:
>Stivelse er kulhydrat, og er derfor kun fedende, hvis man får for
>meget af det.. altså ifht hvad man benytter..
>Den lange version kan du godt få, så skal jeg slå det op i min biokemi
>bog


Tusind tak - du behøver ikke komme med den lange forklaring overfor
mig, for jeg har selv en udemærket biokemi bog og en bog i ernæring,
så jeg kender en smule til det - jeg ville bare meget gerne høre nogle
forskellige synspunkter. Jeg er udemærket godt klar over, at der er
flere kJ i kartofler og ris end der er i hvidkål for eksempelvis, men
hvis man ser ernæringsmæssigt på det, skal man indtage hovedparten af
ens energi fra kartofler, ris, paste og brød ! så jeg kan ikke forstå
hvorfor folk går udenom disse, som var de winerbrød ! Jeg ville da
mene, at det er vigtigt at få nogle langsomme kulhydrater ind i
kroppen, således man ikke bliver så hurtig sulten !
Mvh
Linda Sørensen
http://www.gladogslank.dk - din kommende guide til sundhed og livsglæde


Millie (22-04-2002)
Kommentar
Fra : Millie


Dato : 22-04-02 20:07


"Linda Sørensen" <linda@gladogslank.dk> skrev i en meddelelse
news:3cc4526c.12637110@news.groenjord.dk...
>
> >Den korte version er at:
> >Stivelse er kulhydrat, og er derfor kun fedende, hvis man får for
> >meget af det.. altså ifht hvad man benytter..
> >Den lange version kan du godt få, så skal jeg slå det op i min biokemi
> >bog
>
>
> Tusind tak - du behøver ikke komme med den lange forklaring overfor
> mig, for jeg har selv en udemærket biokemi bog og en bog i ernæring,
> så jeg kender en smule til det - jeg ville bare meget gerne høre nogle
> forskellige synspunkter. Jeg er udemærket godt klar over, at der er
> flere kJ i kartofler og ris end der er i hvidkål for eksempelvis, men
> hvis man ser ernæringsmæssigt på det, skal man indtage hovedparten af
> ens energi fra kartofler, ris, paste og brød ! så jeg kan ikke forstå
> hvorfor folk går udenom disse, som var de winerbrød ! Jeg ville da
> mene, at det er vigtigt at få nogle langsomme kulhydrater ind i
> kroppen, således man ikke bliver så hurtig sulten !
> Mvh
> Linda Sørensen
> http://www.gladogslank.dk - din kommende guide til sundhed og livsglæde

Netop! Og da kartofler, ris, pasta og brød _ er_ meget hurtige kulhydrater,
det vil sige har et højt glukæmisk index, så er det bare om at undgå disse
fødevare. Andre "fælder" er kogte gulerødder, ærter, majs og bananer for
eksempel.
Da jeg udelod disse og lagde kosten om, tabte jeg 22 kg. Min mor, der har
sukkersyge, har reduceret sin brug af insulin med 60 % og har også tabt sig
næsten 20 kg. efter at have lagt kosten om.
Det hele handler om forholdet mellem blodsukker og kulhydrater. Og du kan
læse mere om teorierne i f.eks. Slank for ltid med den effektive cirkel af
Birgitte Nymann
Hilsen Millie.



Mirian (22-04-2002)
Kommentar
Fra : Mirian


Dato : 22-04-02 20:59


"Millie" <beks@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3cc45f89$0$78786$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Netop! Og da kartofler, ris, pasta og brød _ er_ meget hurtige
kulhydrater,
> det vil sige har et højt glukæmisk index, så er det bare om at undgå disse
> fødevare. Andre "fælder" er kogte gulerødder, ærter, majs og bananer for
> eksempel.
> Da jeg udelod disse og lagde kosten om, tabte jeg 22 kg. Min mor, der har
> sukkersyge, har reduceret sin brug af insulin med 60 % og har også tabt
sig
> næsten 20 kg. efter at have lagt kosten om.
> Det hele handler om forholdet mellem blodsukker og kulhydrater. Og du kan
> læse mere om teorierne i f.eks. Slank for ltid med den effektive cirkel af
> Birgitte Nymann
> Hilsen Millie.

Undskyld lige et lille spørgsmål, hvis man ikke må spise pasta ris eller
kartofler eller brød, hvad i alverden skal man så leve af??

MVH Mirian
>
>



Karen (22-04-2002)
Kommentar
Fra : Karen


Dato : 22-04-02 21:20

On Mon, 22 Apr 2002 21:58:42 +0200, "Mirian"
<Mirian@post.cybercity.dk> wrote:


>
>Undskyld lige et lille spørgsmål, hvis man ikke må spise pasta ris eller
>kartofler eller brød, hvad i alverden skal man så leve af??
>
>MVH Mirian

Så skal man leve af en smule brød, ris og pasta, samt en helvedes
masse grøntsager (det anbefales også af sundhedsstyrelsen - altså det
med 6 om dagen), og af mælkeprodukter. Desuden skal man sørge for at
få nok protein gn fx kylling, kød eller bønner. Så skal man også have
fedt - det skal man altså - , fisk skal der også til





--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Henrik Bruun-Peterse~ (22-04-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Bruun-Peterse~


Dato : 22-04-02 21:32

"Karen" <cowboyhat@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:ttr8cus23d5fbptpap31b55i4j98crnuls@4ax.com...

> >Undskyld lige et lille spørgsmål, hvis man ikke må spise pasta ris eller
> >kartofler eller brød, hvad i alverden skal man så leve af??

> Så skal man leve af en smule brød, ris og pasta

???

Mvh
Henrik
--
Operation "bliv mindre" start d. 22-04-02 Vægt 158 Kg.
Næste vejning d. 29-04-02.
Og nej jeg er og skal ikke på suppekur


Karen (22-04-2002)
Kommentar
Fra : Karen


Dato : 22-04-02 22:14

On Mon, 22 Apr 2002 22:32:24 +0200, "Henrik Bruun-Petersen"
<nytliv@hotmail.com> wrote:

>"Karen" <cowboyhat@sol.dk> skrev i en meddelelse
>news:ttr8cus23d5fbptpap31b55i4j98crnuls@4ax.com...
>
>> >Undskyld lige et lille spørgsmål, hvis man ikke må spise pasta ris eller
>> >kartofler eller brød, hvad i alverden skal man så leve af??
>
>> Så skal man leve af en smule brød, ris og pasta
>
>???
>
>Mvh
>Henrik

Hvad er der svært at forstå i det? Man skal altså have lidt brød, ris
og/eller og/eller pasta kombineret med resten af den smøre jeg skrev
nedenunder. Du kan ikke bare skrotte brødet fra din kost, der er bl.a
en vigtig aminosyre i korn (nu har jeg bare svedt ud hvad det er for
en..)

--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Puk (23-04-2002)
Kommentar
Fra : Puk


Dato : 23-04-02 07:10

"Karen" <cowboyhat@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:ttr8cus23d5fbptpap31b55i4j98crnuls@4ax.com...

> Så skal man leve af en smule brød, ris og pasta, samt en
helvedes
> masse grøntsager (det anbefales også af sundhedsstyrelsen -
altså det
> med 6 om dagen), og af mælkeprodukter. Desuden skal man sørge
for at
> få nok protein gn fx kylling, kød eller bønner. Så skal man
også have
> fedt - det skal man altså - , fisk skal der også til

6 om dagen kan vel næppe kaldes en heleveds masse. Jeg skal da i
hvert fald gøre mig rimeligt umage for *ikke* at få 600 gram
frugt og grønt i løbet af en dag.

Mange hilsner
Puk



Carina Mia Boese (23-04-2002)
Kommentar
Fra : Carina Mia Boese


Dato : 23-04-02 09:02

Hmmmmm........det afhænger vist af, hvordan man har spist tidligere, Puk.
"Puk" <powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> skrev i en meddelelse
news:7S6x8.2037$HZ2.204011@news000.worldonline.dk...
> "Karen" <cowboyhat@sol.dk> skrev i en meddelelse
> news:ttr8cus23d5fbptpap31b55i4j98crnuls@4ax.com...
>
> > Så skal man leve af en smule brød, ris og pasta, samt en
> helvedes
> > masse grøntsager (det anbefales også af sundhedsstyrelsen -
> altså det
> > med 6 om dagen), og af mælkeprodukter. Desuden skal man sørge
> for at
> > få nok protein gn fx kylling, kød eller bønner. Så skal man
> også have
> > fedt - det skal man altså - , fisk skal der også til
>
> 6 om dagen kan vel næppe kaldes en heleveds masse. Jeg skal da i
> hvert fald gøre mig rimeligt umage for *ikke* at få 600 gram
> frugt og grønt i løbet af en dag.
>
> Mange hilsner
> Puk
>
>



Carina Mia Boese (23-04-2002)
Kommentar
Fra : Carina Mia Boese


Dato : 23-04-02 09:02

Hmmmmm........det afhænger vist af, hvordan man har spist tidligere, Puk.
"Puk" <powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> skrev i en meddelelse
news:7S6x8.2037$HZ2.204011@news000.worldonline.dk...
> "Karen" <cowboyhat@sol.dk> skrev i en meddelelse
> news:ttr8cus23d5fbptpap31b55i4j98crnuls@4ax.com...
>
> > Så skal man leve af en smule brød, ris og pasta, samt en
> helvedes
> > masse grøntsager (det anbefales også af sundhedsstyrelsen -
> altså det
> > med 6 om dagen), og af mælkeprodukter. Desuden skal man sørge
> for at
> > få nok protein gn fx kylling, kød eller bønner. Så skal man
> også have
> > fedt - det skal man altså - , fisk skal der også til
>
> 6 om dagen kan vel næppe kaldes en heleveds masse. Jeg skal da i
> hvert fald gøre mig rimeligt umage for *ikke* at få 600 gram
> frugt og grønt i løbet af en dag.
>
> Mange hilsner
> Puk
>
>



Maria Frederiksen (23-04-2002)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 23-04-02 09:47

"> > Netop! Og da kartofler, ris, pasta og brød _ er_ meget hurtige
> kulhydrater,
> > det vil sige har et højt glukæmisk index,

Alt er relativt - og især glykemiske index. Kartofler er ikke særlig
hurtige kulhydrater, og rugbrød er slet ikke, mens hvedebrød og det
tidligere omtalte wienerbrød er ret hurtige.

600 g kartofler vil i hvert fald holde de fleste mætte i adskillige
timer.

Mvh Maria


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Millie (23-04-2002)
Kommentar
Fra : Millie


Dato : 23-04-02 12:38


"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:7b02128f6ae549b2be282616d6c675dd.27685@mygate.mailgate.org...
> "> > Netop! Og da kartofler, ris, pasta og brød _ er_ meget hurtige
> > kulhydrater,
> > > det vil sige har et højt glukæmisk index,
>
> Alt er relativt - og især glykemiske index. Kartofler er ikke særlig
> hurtige kulhydrater, og rugbrød er slet ikke, mens hvedebrød og det
> tidligere omtalte wienerbrød er ret hurtige.

Ja, alt er relativt og afhængig af tilberedningen. En bagt kartoffel har et
glukæmisk index der er højere end ren sukker!
Og ja, rugbrød er langsomt. Jeg spiser selv kun brød af rug: rugbrød og
alverdens former for rugknækbrød.

Hilsen Millie
> Mvh Maria
>
>
> --
> Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste