1/4 tør- og 3/4 vådfoder - Uddybning
Fra : Katrine_Nederby

Dato : 22-04-02 11:42

Hej alle.

Ja, så blev det Sofus tur. Jeg afleverede ham til kastration og
øretatovering her til morgen *snøft* -Min lille bangebuks. Håber alt går
vel, og at han ikke er alt for "skæv", når jeg henter ham hjem i
eftermiddag.

Men så fik jeg snakket lidt med Steensborg og spurgte til det her med,
at han anbefaler at fodre med kun 1/4 del tørfoder og 3/4 dele vådfoder
(og det _var_ åbenbart det, han mente). Jeg fik flg. forklaring:

Tidligere bestod urinvejssten primært af Magnesium-Ammonium-Phosphat, og
dem fandt man ud af at forbygge via foderet: Man sænkede både indholdet
af Mg, men også indholdet af protein og dermed fosfor og NH3
(Ammoniak/Ammonium? -Det er længe siden, jeg har haft kemi). Og man
tilsatte tørfoderet lidt mere salt, for at få kattene til at drikke mere
(Da de nu skulle leve alene af tørfoderet, går jeg ud fra). -Urinen blev
dermed også gjort mere sur.

Idag ser man så stort set ikke længere Magnesium-Ammonium-Phosphat-sten.
Men i løbet af de sidste 2-3 år er man begyndt hyppigere at se
urinvejssten, som består af Calciumoxalat, og den type kan ikke
reguleres v.hj.a. foderests sammensætning (eller urinens surhedsgrad),
men kan kun forebygges ved et større væskeindtag. Eller med andre ord:
De opstår, fordi kattene drikker for lidt.
Steensborg har selv tidligere anbefalet at fodre med tørfoder, men har
efterhånden ændret mening (forudsat selvfølgelig, at man også vælger et
vådfoder af en vis kvalitet). Og så kunne jeg jo ikke lade være med at
spørge: Hva' med tænderne? Og til det svarer han, at han mener, det er
vigtigere at forebygge urinvejssten end tandsten (Tænderne kan jo
renses, hvis det skulle blive nødvendigt. Det er lidt mere omfattende at
behandle urinvejssten, når først de er der)

Der er for nyligt lavet en undersøgelse af kattes væskeindtag, som bl.a.
viser at katte, der lever af byttedyr indtager mere væske end katte, der
lever af tørfoder, men han kunne desværre ikke komme i tanke om, hvor
den er publiceret, da jeg var derovre (men det var ihvertfald en
anerkendt undersøgelse *G*).

Og som et lille tillæg fortalte han, at calciumoxalat-sten ses hyppigere
hos nogle hunde-racer end andre. Og der nævnte han specielt een race
(kan ikke huske hvilken), hvor det har vist sig at være arveligt
betinget. Om det så også viser sig at være tilfældet hos kattene må
tiden vise.

Mere uddybende kunne det ikke nå at blive, da jeg jo altså var der midt
i konsultationstiden uden en egtl. tid; -Skulle som sagt bare aflevere
Sofus. Men jeg spurgte, om han ville skrive lidt om emnet et sted (så i
kan få det fra hans egen pen), og det overvejer han (-Og så prøver han
også at komme i tanke om, hvor det er, han har læst den undersøgelse).

Jeg håber, det kunne kaste lidt lys over sagen.

Mvh.
Katrine
Beydana Burmesere -Nu uden fertil hankat
http://pandoras_burmese.tripod.com

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten Skjershede

Dato : 22-04-02 11:55

Hej Katrine..
I øvrigt tak for sidst i Hedensted.
Det var rigtigt hyggeligt at møde dig, og ikke mindst dine dejlige
kattemisser
Det var rigtigt godt med en uddybning af problematikken og heraf en større
forståelse.

Morten & Ulrich
www.dk-yeoman.dk
Cornish Rex & Hellig Birma

Fra : DK Shuno Zahra

Dato : 22-04-02 12:06

Hej Katrine!
Tak for igår! Det var dejligt at se dig og Sofus
Og tak for forklaringen. Nu er det da lidt mere forståeligt

Louise

Fra : marianne hellemose

Dato : 22-04-02 12:17

Hej Katrine
dejligt med en uddybning, og hatten af for Stensborg
mange dyrlæger/læger vælger at stå fast på deres ideer
selvom det viser sig at de ikke er helt rigtige, så det er
skønt når nogle står frem og siger at nu er "vi blevet
klogere" for der sker jo en udvikling hele tiden, men
nogle tror at de "ved" alt og så er der ikke rum/plads
til at lære nyt.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@mail.dk

Fra : Katrine_Nederby

Dato : 22-04-02 21:15

Hej Morten og Ulrich.

Selv tak for sidst

Jeg faldt pladask for Grazilia på den udstilling og håber meget at få
hende at se igen engang.

Håber i får en god tur til Sverige, når i skal hente jeres nye misling.

Mange hilsner
Katrine

http://www.kandu.dk/

Fra : Birgitte

Dato : 22-04-02 12:47

Det er bland andet en' af årsagerne til at vi fodre med daggamle kyllinger.
Vi har nemlig også erfarret, at kattene drikker mindre vand når de får
kyllingerne, da de jo faktisk kun består af brusk, protein, og væske, de
renser på samme tid tænderne for tandsten.
Vores katte spiser 36 kyllinger hver daglig, ved siden af deres tørfoder.
Førhen fodrede jeg også 1 gang ugentlig med vådfoder, men nu kun med
Kyllinger som suplement.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Eva Schmidt

Dato : 22-04-02 13:00

Birgitte <birgitte@truetrust.dk> skrev i en news:aa0t79$2oq$1@sunsite.dk...
> [...]
> kyllingerne, da de jo faktisk kun består af brusk, protein, og væske, de
> renser på samme tid tænderne for tandsten.

Drikker de MINDRE vand, når de får kyllingerne???

> Vores katte spiser 36 kyllinger hver daglig, ved siden af deres tørfoder.
> Førhen fodrede jeg også 1 gang ugentlig med vådfoder, men nu kun med
> Kyllinger som suplement.

36 kyllinger hver, det var ligegodt en slat!

mvh Eva

Fra : Birgitte

Dato : 22-04-02 13:21

UPS der skulle stå 3-6 kyllinger pr kat daglig *GG* Ja mine drikker lidt
mindre når de får kyllinger
Knus fra Birgitte
www.truetrust.dk

> kyllinger.
>
> Drikker de MINDRE vand, når de får kyllingerne???

> 36 kyllinger hver, det var ligegodt en slat!
>

> mvh Eva

Magnesium-Ammonium-Phosphat-sten.

---
DK. True Trust

Fra : Pernille Scharff

Dato : 22-04-02 14:38

*LOL* jeg ville nødig købe en kat af Birgitte hvis den spiste 36
kyllinger om dagen......sikke et hyr man ku' få med at vænne den til at
spise normale mængder....

/Pernille

Fra : Christina K

Dato : 22-04-02 16:16

Pernille Scharff <pernille@btob.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:QiUw8.1441$kp3.122869@news010.worldonline.dk...
> *LOL* jeg ville nødig købe en kat af Birgitte hvis den spiste 36
> kyllinger om dagen......sikke et hyr man ku' få med at vænne den til
at
> spise normale mængder....

Hvilket hyr tror I ikke vi havde da vi fik Calibra hjem fra Birgitte,
han åd alt hvad han kunne komme i nærheden af den stakkel. Nu forstår
jeg bedre hvorfor han er så madglad *GG*

Missehilsener Christina

Fra : DK Shuno Zahra

Dato : 22-04-02 16:25

.....og hvorfor han er så stor )

Fra : Birgitte

Dato : 22-04-02 18:17

"DK Shuno Zahra" <shunozahra@rodsen.dk> skrev i en meddelelse
> ....og hvorfor han er så stor )

B: Det er ihvert tilfald ikke min skyld han er blevet så stor, bare prøv at
gå Christina lidt på klingen *GGG* Men jeg tør godt skrive under på, at
ungen af vores katte går sultne i seng *GG*
Missekram fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 23-04-02 07:17

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> wrote in message

<klippe>

Men jeg tør godt skrive under på, at
> ungen af vores katte går sultne i seng *GG*

Det bli'r værre og værre...stakkels killing *GGGG*

Drillesyge hilsner
Lisbeth

http://cutiecats.dk

Fra : Birgitte

Dato : 22-04-02 18:12

Der er vist en naturlig forklaring på Calibra's madglæde ikk'?? *GG*
Jeg tror ikke det kun er min forkæelses skyld *S*
Men Calibra elsker garanteret kyllinger, så kan I måske skære lidt ned på
tørkosten.
Misseknus fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Christina K

Dato : 22-04-02 18:59

Birgitte <birgitte@truetrust.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aa1g84$bd2$1@sunsite.dk...
> [...]
> Jeg tror ikke det kun er min forkæelses skyld *S*
> Men Calibra elsker garanteret kyllinger, så kan I måske skære lidt ned

Ja, jeg tror på at han elsker kyllinger, hvor får I jeres kyllinger fra,
for vi skal vist snart til at have fat i nogle.

Missehilsen Christina

Fra : Birgitte

Dato : 22-04-02 18:15

Ja ja grine og gøre nar hva' , det kan vi jo alle gøre *GG*
Mine taster er bare lidt stramme lige for tiden. Jeg missede jo blot
"mellem"....
Missekram fra Birgitte der giver retur svar på alle dine spørgsmål i aften
*S*
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Camilla Scharff

Dato : 22-04-02 13:16

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vores katte spiser 36 kyllinger hver daglig, ved siden af deres tørfoder.
> Førhen fodrede jeg også 1 gang ugentlig med vådfoder, men nu kun med

Ahem - jeg er godt klar over, at både Norske Skovkatte og Maine Coons er
store katte - men at de ligefrem havde brug for daglige supplementer
bestående af 36 kyllinger hver, vidste jeg godt nok ikke )

Mvh. Camilla

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-04-02 13:22

Tror Birgitte fik formuleret sig forkert *LOL*
Nina
Tender Tribes.

Fra : Birgitte

Dato : 22-04-02 14:03

Rigtig Nina Jeg mente nemlig 3-6 kyllinger pr kat Der smuttede blot
en tast *GG* 36 kyllinger er godt nok mange *GG*
Misseknus fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Steen Vinbæk

Dato : 22-04-02 15:17

Hej Birgitte
Hvor får du fat i disse kyllinger fra?
Steen

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-04-02 15:35

Hej Steen
Jeg køber mine på Tybjerg kontrolhønseri
http://www.tybjerg.com/
Så hvis du er sjællænder....

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Birgitte

Dato : 22-04-02 18:19

Vi henter dem i et rugeri nær Viborg.
Har ikke lige adressen her.
Missekram fra Birgitte
www.truetrust.dk

"Steen Vinbæk" <vinbaek@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Birgitte
> [...]

---
DK. True Trust

Fra : Christina K

Dato : 22-04-02 19:00

Birgitte <birgitte@truetrust.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aa1gle$d5n$1@sunsite.dk...
> Vi henter dem i et rugeri nær Viborg.
> Har ikke lige adressen her.
> Missekram fra Birgitte
> www.truetrust.dk

Ups, så ikke lige at du havde svaret her. Har du addressen - tlf? Du kan
evt sende den til mig privat.

Missehilsener Christina

Fra : Birgitte

Dato : 23-04-02 13:26

Hej Steen
Jeg køber kyllingerne hos Scanlayer Viborg tlf: 86.64.71.88
De vil gerne have, at man ringer og forudbestiller, men sørg for, at
bestille til om formiddagen, og hente om formiddagen, så er de stadigvæk
friske og lune når de afhentes.
Missetanker fra Birgitte

---
DK. True Trust

Fra : Christina K

Dato : 22-04-02 16:58

Hej Katrine

Hvordan gik det med Sofus i Middelfart??

Hilsen Christina som er meget nysgerrig

Katrine_Nederby <Katrine_Nederby.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vKRw8.1397$kp3.120320@news010.worldonline.dk...

Fra : Katrine_Nederby

Dato : 22-04-02 20:55

Hej Christina.

Det gik udemærket i Middelfart. Sofus fik sit første og sidste CAC; -Vi
kan jo ikke bruge det til så meget nu, hvor han er blevet kastreret, men
han fik nu også en ganske fin bedømmelse. Og for en gangs skyld kunne
jeg faktisk læse hvad dommeren skrev

Men desværre var han igen lidt bange under bedømmelsen (ikke så slemt
som Hedensted, men alligevel), så jeg ved ikke rigtigt om jeg vil
udstille ham mere. Vi prøver måske igen lidt senere på året, når han har
udviklet sig lidt mere og er blevet helt "hormonfri".

Hvordan gik det med smukke Calibra?

Mange hilsner
Katrine og Sofus, som efter en veloverstået kastration sover rusen ud i
klatremiljøet.

http://www.kandu.dk/

Fra : Christina K

Dato : 22-04-02 21:00

Katrine_Nederby <Katrine_Nederby.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:OQZw8.1615$kp3.140193@news010.worldonline.dk...
> [...]
men
> han fik nu også en ganske fin bedømmelse. Og for en gangs skyld kunne

TILLYKKE *S*

> [...]
har
> udviklet sig lidt mere og er blevet helt "hormonfri".

Det bunder garanteret i den oplevelse han havde i Hedensted, men under
alle omstændigheder så vil han jo blive lidt mere rolig.

> Hvordan gik det med smukke Calibra?

Han blev EX2, den samme konkurent vandt som i Hedensted. Tro mig når jeg
siger at I skal nok få at vide når han får sit første CAC. *GG*

> Mange hilsner
> Katrine og Sofus, som efter en veloverstået kastration sover rusen ud
> klatremiljøet.

Hils ham mange gange, det lille pus

Missehilsener Christina

Fra : Nina El Falaki

Dato : 23-04-02 00:19

Her findes mere info på engelsk (nogle af siderne er meget længe om at
komme)

http://detnews.com/2001/homelife/0110/04/e23-305950.htm

http://4asap.org/Cat_Care.html Food
tip # 2

http://www.holisticat.com/drjfood.html

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Nina El Falaki

Dato : 23-04-02 11:37

Har tænkt på, om man kan bruge opblødt tørfoder i stedet for dåsemad????

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Bente Jepsen

Dato : 23-04-02 19:44

Hej, lige en kommentar med mine erfaringer

Vores Tommy er snart 9 år nu, og han fik da han var ca. 4-5 år
problemer med urinvejene.
Der var ikke totalt stop, men blærebetændelse. Da jeg så fik
taget en urinprøve fra ham, viste det sig, at den var helt tyk af
krystaller, ved analyse var der både struvitter (magnesium) og
calciumoxalater, flest struvitter. Han blev straks sat på Hills S/D
og var på det i lang, lang tid, hvor jeg løbende kontrollerede hans
urin selv, ca. en gang om ugen, hvor der hele tiden blev ved med
at være krystaller, ikke så mange som første gang, men for man-
ge, han var ikke tilpas med det. Så forsøgte jeg, sammen med
min dyrlæge, at tillægge noget til at komme på maden (kan ikke
huske hvad det hedder, det er blåt), til surgøre urinen, for at op-
løse krystallerne den vej. Dengang fik han ikke andet at spise
end Hills S/D, men lige meget hvad vi gjorde blev der ved med
at være krystaller i urinen. Min dyrlæge var i kontakt med dyrlægen
hos Hills i Danmark og hun ville tage hans tilfælde med til en
konferrence i USA, hun havde en mere som heller ikke respon-
derede på foderet.
Det kom der ikke noget konkret ud af for os, men så indgik han
da i deres materiale.
Jeg begyndte så at give ham tun i vand, med mest vand, og så be-
gyndte hans urin at blive normal. Efter jeg her i gruppen så at det
ikke var så godt med for meget tun, gik jeg over til at hans vådfo-
der, som han nu får ca. 50/50 med tørfoder, blev fortyndet med vand,
ca. dobbelt op og godt moset, så det bliver spist med største velbe-
hag. Han har aldrig urinvejsproblemer mere.

Han er en elendig drikker, han drikker næsten aldrig vand og jeg
tror helt sikkert det er det der er hans problem og nu bliver hans
nyrer skyllet godt igennem og holdt rene.

Vores to andre katte får samme mad, for de drikker heller ikke for
meget og har haft tilløb til problemer også, så nu er maden meget
våd for alles vedkommende.

Derfor tror jeg det er rigtigt når Steensborg siger som han gør.

Venlig hilsen
Bente

Fra : Steen Vinbæk

Dato : 23-04-02 21:59

Hej Bente
Hvordan tages sådan en prøve?
Steen

"Bente Jepsen" <bente.jepsen@"antispam"mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3cc5ab33$0$10882$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Bente Jepsen

Dato : 24-04-02 18:41

> Hej Bente
> Hvordan tages sådan en prøve?

Ja se, nu er han jo faktisk nem at have med at gøre, for
når han skal tisse, skal han helst sidde i hjørnet af kassen
med begge forbens poter og det ene, eller begge bag-
ben på kanten af kassen, og så tager man en lille flad
skål og sætter ind under ham, så lader man den stå
til han er færdig med at tisse og skynder sig at snuppe
den før der bliver skovlet grus hen over.

Jeg var første gang, lidt nervøs for at forstyrre ham så
han ikke fik tisset færdig, men det skete ikke,
så det gik faktisk ret let. Og da jeg arbejder i et
lægehus, har jeg fri adgang til et mikroskop, så jeg har
altid selv kunnet undersøge prøverne.

Min dyrlæge viste mig første gang hvordan de forskel-
lige krystaller så ud, og forærede mig et hæfte med
meget flotte farvebilleder af krystaller i alle forskellige
udformninger (altså kun vedr. kattesygdomme i blæren),
så det var rigtig lækkert (og billigt) selv at kunne klare
den side af sagen.

Venlig hilsen
Bente

Fra : Katrine_Nederby

Dato : 24-04-02 12:42

Hej Bente.

Da jeg hentede Sofus hjem fra dyrlægen i mandags fik jeg Hill's folder
om urinvejssygdomme med hjem. Iflg. den dannes calciumoxalater netop i
forb. med mere sur urin, hvor struvitter dannes i den basiske. Så det er
åbenbart noget af en ballancegang at forebygge begge typer ved at
regulere urinens pH. -Og sikkert derfor calciumoxalater nemmest "vandes
ud".

-Bare en lille tilføjelse

Katrine

http://www.kandu.dk/

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 29-04-02 17:01

Hej igen.
Lige som sidst der var denne "debat" så skrev jeg til min "foderproducent"
fra Leo, og det fik jeg følgende svar ud af:
Jeg håber I kan få lidt ud af det. Jeg syntes i hvert tilfælde at det var et
ret godt svar (lige som sidst).

Mvh
Vibeke J

Kære Vibeke

Jeg mener stadig du skal fortsætte med tørkosten, men som skrevet tidligere
kan du jo overveje at supplere med vådfoder, hvis du har lyst.

Med hensyn til calcium oxalat er det korrekt, at man er begyndt at se flere
af denne type blæresten, men alt er jo relativt, for uden at jeg kender de
eksakte procenter, så er mit bud (indsamlet via kontakt med danske
dyrlæger) at ca. 90% af de katte som får blæresten i dag får struvit, mens
de sidste ca. 10 procent deles mellem calciumoxalat, urat og cystin, hvor
calcium oxalat er den største gruppe af de tre sidstnævnte.

Dette betyder altså, at det alt overskyggende problem stadig er struvit, og
det skal man selvfølgelig fodre efter (nøjagtigt som du gør nu). Årsagen
til den %-vise stigning i calcium oxalat kunne måske tænkes at være
opstået, fordi flere ejere som du fodrer med et foder, som forebygger
struvit sten, og det procentcvise andel af disse sten derfor er faldet! Jeg
har ikke det endegyldige svar, idet der er så mange faktorer, som spiller
ind på kattes tendens til at danne blæresten.

Calcium oxalat kan godt forebygges via foderet. F.eks. kan man mindske
indholdet af calcium, der som navnet siger er en del af krystallen. Er der
begrænset med calcium, er det jo svært at danne krystaller med calcium i! I
øvrigt mener man også, at calcium oxalat kan forebygges ved en pH i urinen
ca. 7. Det er primært ældre katte (ældre end 8 år) som får calcium oxalat,
men der er ingen regler omkring dette emne uden undtagelser. SPECIFIC
nyrediæterne forebygger calcium oxalat sten.

Jeg mener ikke at have set noget faglig dokumentation for at netop 3/4 af
foderet bør være vådfoder - uanset hvilken type blæresten vi taler om, men
måske har jeg overset noget? Hele emnet omkring katte og blæresten er
temmelig komplekst.

Mange venlige hilsner

Lise Mogensen
Produktchef