Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af film..
Fra : STEFAN RASMUSSEN

Dato : 22-04-02 09:54

Halløjsa

Hvilke film kan I anbefale til udendørs billeder (af personer) samt portræt
??

Det skal både være farve, dia og sort/hvid.

Har selv følgende i tankerne :

Fuji Reala (farve 100 iso).

Ilford Delta (S/h 100 iso).

Fujichrom Astia eller Sensia (dia 100 iso).

Giver det for meget problermer med kontrasten ved iso 100 ?

Hvilken farvefilm på ISO 800 kan anbefales ?

på forhånd tak og med venlig hilsen

Stefan Rasmussen

Fra : Rune Baess

Dato : 22-04-02 14:03

"STEFAN RASMUSSEN" <stefanovic@get2net.dk> wrote
> Halløjsa
>
> Hvilke film kan I anbefale til udendørs billeder (af personer) samt
> portræt ??
[klip...]
> Fujichrom Astia eller Sensia (dia 100 iso).
>
> Giver det for meget problermer med kontrasten ved iso 100 ?

Astia/Sensia giver en forholdsvis lav kontrast samt gode hudtoner, - begge
ønskværdige egenskaber ved portrætfotografi.
- Efterbehandler du digitalt, kan du altid knalde op for kontrasten
(levels/curves), men ikke den anden vej uden nævneværdig forringelse.

> Hvilken farvefilm på ISO 800 kan anbefales ?

- kan ikke anbefales til udendørs portrætbilleder.

Rune

Fra : Stefan Rasmussen

Dato : 22-04-02 18:35

"Rune Baess" <rune@(ingenspamtak)baess.dk> wrote in message news:<1PTw8.1860$HZ2.98581@news000.worldonline.dk>...
> [...]
> (levels/curves), men ikke den anden vej uden nævneværdig forringelse.

> - kan ikke anbefales til udendørs portrætbilleder.

Farvefilmen på ISO 800 skal bruges indendørs i et mørke rum

mvh Stefan

Fra : Henrik Ehlert

Dato : 22-04-02 16:42

hej

Jeg kan fortælle hvad jeg ved om fuji...

dias:

til mennesker er det kun astia der dur. evt provia 100F... du skal
ikke engang prøve Velvia :)

Neg:
Her laver de et par stykker

NPS160 og NPC160. begge "bryllups" og "mode" film. en smugle kornet,
men rigtig god hud farve. varme farver. jeg syntes at kontrasten er
god på begge.

BW:

Jeg har brugt deres neopan lidt, og den er ok.

800 asa:

tjaa her er også et par muligheder...

Enten en provia 400 F presset til 800 (stadig fin kornet i forhold til
så meget andet)

eller deres neg film. her er enten superia 800 eller fuji press 800.
det er samme film, dog har "press" været behandlet som en pro film
(køl).

mvh

Henrik Ehlert

PS. Jeg hat ikke noget me fuji at gøre, jeg holder mig bare til et
mærke.. hvorfor ved jeg ikke helt, men sådan er det :)