Nu er der fandme gnøf igen
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 22-04-02 09:05

Hvordan kan en Mac på et netværk ved en simpel genstart miste alle sine
TCP/IP oplysninger ?

Efter genstart står IP adressen til: 169.254.231.46
Subnet: 255.255.255.0
Router adresse: 169.254.231.46

Name server adressen: 224.0.0.251

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - kører ikke altid

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 22-04-02 09:09

> Hvordan kan en Mac på et netværk ved en simpel genstart miste alle sine
> TCP/IP oplysninger ?
>
> Efter genstart står IP adressen til: 169.254.231.46
> Subnet: 255.255.255.0

fejl: den står til 255.255.0.0

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-04-02 10:09

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> fejl: den står til 255.255.0.0

Det er standard-fallback hvis maskinen er sat til at hente fra
DHCP-server, og den ikke kunne finde nogen, fx hvis netkortet ikke er
sat i. Den vælger så en adresse den ikke kan se i forvejen på nettet.

Når det sker her, klapper jeg låget ned og op igen på PowerBooken. Så
får den en frisk adresse. Kan man noget tilsvarende på en stationær?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 22-04-02 09:28

jesper@gylling.net writes:
>Hvordan kan en Mac på et netværk ved en simpel genstart miste alle sine
>TCP/IP oplysninger ?

Fordi den har mistet forbindelsen til netværket. Når DHCP-serveren ikke
svarer, får du en 169.x.x.x adresse.

MVH
Martin/IT

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 22-04-02 09:46

Martin Edlich /LO <med@lo.dk> wrote:

> Fordi den har mistet forbindelsen til netværket. Når DHCP-serveren ikke
> svarer, får du en 169.x.x.x adresse.

Det er jeg med på, men hvorfor ?

Kan jeg fikse det med at konfigurere dem alle manuelt og i givet fald,
hvilke IP adresser skal jeg så give dem ?

fra

192.168.1.2
192.168.1.3

og så videre.....

Eller hvad ?

Fik du flasken ?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-04-02 10:09

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Kan jeg fikse det med at konfigurere dem alle manuelt og i givet fald,
> hvilke IP adresser skal jeg så give dem ?

Har du en DHCP-server et sted?

Ellers kan du sætte en op på OS X maskinen (formentlig, jeg har endnu
ikke aftestet ISC's dhcpd under OS X).

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 22-04-02 10:25

ravn@mac.com writes:
>Kan man noget tilsvarende på en stationær?

Man kan også få en stationær til at falde i søvn, men jeg plejer nu bare
at åbne TCP/IP, skrive lidt i Client-ID feltet, slette det igen og så
lukke TCP/IP. Så har man lavet en ny lease.

MVH
Martin/IT

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 22-04-02 10:54

jesper@gylling.net writes:
>Det er jeg med på, men hvorfor ?

Er der lys i lampen på den port maskinen sidder på?

>Kan jeg fikse det med at konfigurere dem alle manuelt og i givet fald,
>hvilke IP adresser skal jeg så give dem ?

Hvis det er DHCP-serveren der fjoller, så ja - men der er så mange andre
muligheder.

>fra
>
>192.168.1.2
>192.168.1.3

Ja, men du skal så også sætte subnetmask, routeradresse og DNS manuelt.

>Fik du flasken ?

Godt du nævnte det, ellers havde jeg glemt det. Den er lokaliseet, tak.

MVH
Martin/IT

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 22-04-02 11:21

Martin Edlich /LO <med@lo.dk> wrote:

> Er der lys i lampen på den port maskinen sidder på?

Ja.

> Hvis det er DHCP-serveren der fjoller, så ja - men der er så mange andre
> muligheder.

Det må det være.

> Ja, men du skal så også sætte subnetmask, routeradresse og DNS manuelt.

Ja selvfølgelig dem sætter jeg også.

> Godt du nævnte det, ellers havde jeg glemt det. Den er lokaliseet, tak.

Taget i betragtning af din hjælp, så var det sandelig så lidt.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 22-04-02 13:40

> [...]

> Ja, men du skal så også sætte subnetmask, routeradresse og DNS manuelt.

> Godt du nævnte det, ellers havde jeg glemt det. Den er lokaliseet, tak.

Problemet viste sig at være et defekt 100 MBit kort. Da det blev skiftet
virkede det hele perfekt og så fik hele nettet lige en gang fast IP
adresser.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-04-02 23:31

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> Problemet viste sig at være et defekt 100 MBit kort. Da det blev
> skiftet virkede det hele perfekt og så fik hele nettet lige en
> gang fast IP adresser.

Manuel konfigurering med faste TCP/IP-adresser er en klog strategi, det
skyldes nok at der alt for nemt og alt for hyppigt (hver gang der
startes op), kan gå noget galt i forbindelse med tildelingen af en
dynamisk TCP/IP-adresse.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-04-02 09:06

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> [...]
> skyldes nok at der alt for nemt og alt for hyppigt (hver gang der
> startes op), kan gå noget galt i forbindelse med tildelingen af en

Manuel konfiguration med faste TCP/IP adresser er noget bøvl, som
skalerer meget dårligt når man får større net.

Alle moderne netværksdimser (computere, _printere_[1], og lignende)
understoetter DHCP, og det er i vore dage nemt at finde og opsaette en
DHCP-server paa ens lokale net. Alle kendte netkort kan saa faa en
fast IP-adresse, hvis det oenskes. Og det styres CENTRALT.

Det er dejligt.

Isaer hvis man kaster baerbare rundt mellem net, som jeg fx goer.

[1] Oevelse: Indtast IP-konfiguration paa en HP-printer via
frontpanel. Overflødigt hvis man har en DHCP-server.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-04-02 11:30

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:

> Manuel konfiguration med faste TCP/IP adresser er noget bøvl, som
> skalerer meget dårligt når man får større net.

Ja - manuel konfiguration kræver lidt arbejde at sætte op, men når det
er gjort, så er der da ikke mere arbejde, det kræver jo ikke
vedligeholdelse, og Jesper's lokalnet er vist ikke et større net...:)

Hvis man har en router som kan køre DHCP-server, så kan man sagens lave
det sådan, at de faste maskiner på netværket er manuelt konfigureret, og
at tilfældige maskiner som tilsluttes netværket kører DHCP.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-04-02 11:43

> [...]

> er gjort, så er der da ikke mere arbejde, det kræver jo ikke
> vedligeholdelse, og Jesper's lokalnet er vist ikke et større net...:)

Indtil man kommer et andet stedhen, eller skifter netkort, eller ...

> Hvis man har en router som kan køre DHCP-server, så kan man sagens lave
> det sådan, at de faste maskiner på netværket er manuelt konfigureret, og
> at tilfældige maskiner som tilsluttes netværket kører DHCP.

OS X kan sagtens køre DHCP-server. Det kræver dog lidt knofedt og en
installeret C-compiler.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn