Paper Sizes 10.2
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-04-02 22:04

Beklager, at jeg måske helt unødvendigt starter en ny tråd, for subj. er
vist fra en anden tråd. Jeg har kigget meget igennem men ikke fundet
den. Undskyld.

Jeg hentede 'fyren' fordi den angiveligt kunne løse problemet med
default paper size ved print i X'erens programmer, f.eks. Apple Works.
Den er jo stillet til amerikanske størrelser og man skal ind _hver_ gang
og stille til mit foretrukne A4. Det er jo irriterende og forebygningen
af museskader har høj prioritet her.

Det så skam også ud til at den virkede i første omgang, men den havde
nogle aldeles utilsigtede følgevirkninger. Efter få timer gik Onyx'en
med MacOS X 10.1.4 simpelthen i selvsving. "Helvedeshjulet" (Mortens
navn til den kulørte lille afløser af klassiske ur ?) kørte og kørte og
alt var i utilnærmellig tilstand.

Så måtte jeg en længere proces igennem. Ingen reaktioner på
tastaturkombinationer (der var nok også en del uautoriserede imellem),
strømforsnyningen kunne ikke slukke puteren. Så jeg måtte om bag på og
finde "nødbremse-næst-sidst" kanppen.

Den virkede, men ved genstarten var der mange ting i vejen. Bl.a. var
mit ur blevet stillet tilbage til 1970 - derfor kunne jeg ikke engang
bruge Suppen til at spørge jer om råd. Tegnsæt var sat forkert ....
kunne maile til Henrik M og han påstår vist endnu, at min Onyx en
overgang var stille til et MS tegnsæt .... uha! Henrik (tak) kom med
nogle gode råd, og nu virker Mac igen.

Meget bøvlet situation var det og mange ufrugtbare timers arbejde! Øv.

Så måske skal dette være en advarsel mod at bruge Page SIzes? Der kan jo
godt være andre der bruger PaperSizes uden problemer, så ordet advarsel
er måske for stærkt?

Skal vi udveksle nogle erfaringer? Det er jo en helt fin feature at have
inde.

På min Onyx gav den problemer: tiBook 550 MHz 256 Mb RAM, Mac OS X
10.1.4

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : BassBalls

Dato : 22-04-02 11:05

In article <1fb0h06.x5nn9jckrk5cN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> [...]
> inde.
>
> På min Onyx gav den problemer: tiBook 550 MHz 256 Mb RAM, Mac OS X

Det lykkedes mig at smadre hele mit osX system ved at ændre paper size
(jeg kører det på dansk) og var inde og rode i unicode , så jeg skulle
geninstallerer alt før maskinen virkede igen (selv om gruppen var meget
hjælpsomme med råd) , så nu har jeg lavet en template i appleworks i a4
og bruger den som startark. jeg er færdig med at fifle med
papirstørrelser i osX og venter pænt til det måske bliver rettet.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : walther

Dato : 22-04-02 11:48

> Det lykkedes mig at smadre hele mit osX system ved at ændre paper size
> (jeg kører det på dansk) og var inde og rode i unicode....

AAaahhh!

Jeg kørte også programmet på min iBook600, men den flyver da endnu.

Men nu jeg tænker over det, mangler der en baggrundsfarve i et vindue,
og docken er ikke helt så flydende som den var i starten. Kan det have
noget med det at gøre, eller er jeg bare paranoid nu? (tror lige jeg
backer-up alligevel)

mvh,
walther

Fra : Morten Reippuert

Dato : 22-04-02 15:17

In article <walther_hansen-F62B60.12481622042002@sunsite.dk>,
walther <walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> Men nu jeg tænker over det, mangler der en baggrundsfarve i et
> vindue, og docken er ikke helt så flydende som den var i starten. Kan
> det have noget med det at gøre

nej

> eller er jeg bare paranoid nu?

du er bare paranoid, de /er/ efter dig

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-04-02 14:47

BassBalls <bassballs@mac.com> wrote:

> [...]
> og bruger den som startark. jeg er færdig med at fifle med
> papirstørrelser i osX og venter pænt til det måske bliver rettet.

Det lyder meget mere grelt, end det der skete hos mig, så der _er_
åbenbart en grund til min advarsel.

Hvad hed tråden, hvor du fik hjælp ... ?

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Storm

Dato : 22-04-02 12:14

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> inde.
>
> På min Onyx gav den problemer: tiBook 550 MHz 256 Mb RAM, Mac OS X

Er det denne du taler om:

http://www.rwts.com.au/papersize/ ??

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-04-02 14:47

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Er det denne du taler om:
>
> http://www.rwts.com.au/papersize/ ??

Ja, det skulle jeg mene (for den ses i en lille gul lap på skærmen)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 22-04-02 15:15

> [...]

> med MacOS X 10.1.4 simpelthen i selvsving. "Helvedeshjulet" kørte og
> kørte og alt var i utilnærmellig tilstand.

Det _kan_ ikke have noget at gøre med papersize hacket, det eneste der
sker ved at køre det er at du modificerer en indstillings værdi.

> (Mortens navn til den kulørte lille afløser af klassiske ur ?)

"spinning wheel of death"

> [...]
> tastaturkombinationer (der var nok også en del uautoriserede imellem),
> strømforsnyningen kunne ikke slukke puteren. Så jeg måtte om bag på og

Hent MacSSH og installer programmet på din Masy Ferguson, slå remote
acesses til i kontolpanelet på tibook'en (under sharing), så kan du til
enhver tid lave en ssh session til din PB.

Få en oversigt over kørende processor med komandoen 'top' og slå den
relevante processes PID værdi ihjel med komandoen 'kill [pid]'

> Den virkede, men ved genstarten var der mange ting i vejen. Bl.a. var
> mit ur blevet stillet tilbage til 1970 - derfor kunne jeg ikke engang
> bruge Suppen til at spørge jer om råd.

Det er ganske almindeligt når man re-setter powermanageren på en
powerbook.

> Meget bøvlet situation var det og mange ufrugtbare timers arbejde! Øv.
>
> Så måske skal dette være en advarsel mod at bruge Page SIzes?

nej, det er der intet belæg for.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-04-02 17:03

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> writes:

> Hent MacSSH og installer programmet på din Masy Ferguson, slå remote
> acesses til i kontolpanelet på tibook'en (under sharing), så kan du til
> enhver tid lave en ssh session til din PB.

Der har for nyligt vaeret fundet en fejl i ssh, som goer maskiner paa
Internettet udsatte. 10.1.4 opgraderingen fikser dette. Til
hjemmebrug er det ikke vigtigt, med mindre maskinen kan naaes udefra.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-04-02 22:11

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Der har for nyligt vaeret fundet en fejl i ssh, som goer maskiner paa
> Internettet udsatte. 10.1.4 opgraderingen fikser dette. Til
> hjemmebrug er det ikke vigtigt, med mindre maskinen kan naaes udefra.

Har netop spurgt Morten, hvad det der SSH er for noget. Men du må da
naturligvis også gerne svare.
M.h.t. resten: jeg er er 10.1.4 og hjemmebrænder - undskyld, stavefejl,
mener hjemmebruger! Maskinen (maskinerne) er ikke på en linje, der er
åben hele tiden, det er noget (skxxx) ISDN.
Er jeg i nogenlunde sikkerhed?

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 22-04-02 22:37

In article <1fb2d0z.tti33q489fukN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Er jeg i nogenlunde sikkerhed?

ja, selvom nogen skulle bryde ind, kan de kun komme til det når du er
online - ideen er at du logger ind fra LAN siden (7200'eren), ikke fra
Internet siden.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-04-02 22:11

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det _kan_ ikke have noget at gøre med papersize hacket, det eneste der
> sker ved at køre det er at du modificerer en indstillings værdi.

Jamen, så er jeg ked af min advarsel i et senere indlæg. Det er synd for
fyren der har skrevet hacket og giver det væk.
Min mistanke blev vækket, da jeg ikke kunne flytte den fra HD'en til en
mere oplagt posotion i registrene ....

> "spinning wheel of death"

Der var den. Skal prøve at huske det

> Hent MacSSH og installer programmet på din Masy Ferguson, slå remote
> acesses til i kontolpanelet på tibook'en (under sharing), så kan du til
> enhver tid lave en ssh session til din PB.

Øøøh, hvad er en SSH? Og det lyder lidt som om jeg skal (intra)netværket
kørende hele tiden? Det ønsker jeg ikke (for Traktoren larmer som - en
traktor.

> Få en oversigt over kørende processor med komandoen 'top' og slå den
> relevante processes PID værdi ihjel med komandoen 'kill [pid]'

Endnu mere Øøøøh? Er det ikke noget med at beherske puteren (MacOS X)
inde fra terminalen (den der med det grimme og uforståelige sprog?
Det ved du godt, Morten, at jeg ikke er god til. Jeg er noget nervøs for
at lave ulykker! I øjeblikket bruger jeg Onyx'en i undervisningen fire
gange om ugen, så det er ikke liiiige tiden for eksperimenter.

> Det er ganske almindeligt når man re-setter powermanageren på en
> powerbook.

Ja, og det vidste jeg egentlig godt, hvis jeg lige tænkte mig om, men
det gjorde jeg ikke .... midt i mine bekymringer.

Tak, Morten

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 22-04-02 22:35

In article <1fb2cl5.1xhyp2n1p2mitfN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,

> Øøøh, hvad er en SSH? Og det lyder lidt som om jeg skal (intra)netværket
> kørende hele tiden? Det ønsker jeg ikke (for Traktoren larmer som - en
> traktor.

I simple træk er ssh er en krypteret udgave af ftp og telnet, dvs du kan
logge ind på din Mac OS X maskines komandolinie fra en hvilken som helst
computer med en ssh klient (eks. MacSSH)

> Endnu mere Øøøøh? Er det ikke noget med at beherske puteren (MacOS X)
> inde fra terminalen (den der med det grimme og uforståelige sprog?

Jo

> Det ved du godt, Morten, at jeg ikke er god til.

Ja men dette er ret ufarligt, mam kan endda sige at det er sikrere idet
du derved kan lukke en processes ned, der er frosset eller kører i ring,
så computeren kan genstartes/lukkes på regelmenteret vis - eks. også fra
SSH klienten med med komandoen "reboot", "halt" eller "shutdown". Derved
vil dine partitioner blive afmonteret på regelmenteret vis.

> Jeg er noget nervøs for at lave ulykker! I øjeblikket bruger jeg
> Onyx'en i undervisningen fire gange om ugen, så det er ikke liiiige
> tiden for eksperimenter.

Sålænge du ikke logger ind som root eller bruger su og sudo, kan du ikke
lave de store ulykker. Brug kun programmerne 'top' og 'kill' programmet
/applications/processviewer.app er er blot en grafisk skal til
komandoliniprogrammerne top og kill.

NB. kunne du ikke komme til at slå dine åbne programmer ihjel med
æble+alt+escape ?

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-04-02 23:13

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

Tak for svar, Morten

> I simple træk er ssh er en krypteret udgave af ftp og telnet, dvs du kan
> logge ind på din Mac OS X maskines komandolinie fra en hvilken som helst
> computer med en ssh klient (eks. MacSSH)

Jeg skal kigge på det, men jeg er lidt i tvivl om jeg overhovedet har
brug for det. Min MacOS X maskine følger mig overalt (næsten).

> [...]

> lave de store ulykker. Brug kun programmerne 'top' og 'kill' programmet
> /applications/processviewer.app er er blot en grafisk skal til

Det lyder ufarligt, så det tør jeg godt, og det er givetvis en bedre
metode at lukke en 'slynge', end den jeg valgte

> NB. kunne du ikke komme til at slå dine åbne programmer ihjel med
> æble+alt+escape ?

Nej.
(prøvede, som skrevet, også andre tastaturmuligheder - man er vel
Mac-menneske?)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 23-04-02 23:21

In article <1fb4aw6.b7rg8516p9stzN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Det lyder ufarligt, så det tør jeg godt, og det er givetvis en bedre
> metode at lukke en 'slynge', end den jeg valgte

Det er den rigtige måde