mangochutney
Fra : lise hansen

Dato : 03-02-01 19:46

Er der en, der kender en opskrift på mangochutney - en der ligner den
version man kan købe i butikkerne?

VH
Lise

Fra : Brian Bjørn

Dato : 04-02-01 05:08

lise hansen wrote:
> Er der en, der kender en opskrift på mangochutney - en der ligner den
> version man kan købe i butikkerne?

Nope, men jeg kender opskriften på en rigtig fræk rabarberchutney, hvis
det har interesse.
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-02-01 05:32

Brian B skrev:

> jeg kender opskriften på en rigtig fræk rabarberchutney

Post - der kommer vel rabarbere igen før eller senere.

// Klaus

Fra : Brian Bjørn

Dato : 04-02-01 22:36

Rabarberchutney

1 kg rabarber
300 g sukker
250 g skalotteløg
250 g rosiner
4 spsk hvidvinseddike
1 spsk sennepsfrø
muskatnød
ingefær
koriander
chili
mynte
½ spsk salt

Rens rabarberne, skær dem på skrå i ca. 2 cm tykkelse. Kom alt undtagen
mynte i en gryde og bring den i kog. Simrer i 30-40 min til
konsistensen er som en tæt grød. Mynte i, trække 20 min, mynte op.
Bringes igen i kog, hældes direkte på skoldede glas, der lukkes til.

Kan fx bruges som tilbehør til kylling braiseret med linser.
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-02-01 05:15

Brian Bjørn skrev:

> Rabarberchutney

Det ser lækkert ud - tak for opskriften.

// Klaus

Fra : lise hansen

Dato : 04-02-01 13:32

Brian Bjørn skrev i meddelelsen <3A7CD581.9A469068@mdb.ku.dk>...

>Nope, men jeg kender opskriften på en rigtig fræk rabarberchutney, hvis
> [...]

Jo tak!

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 04-02-01 11:04

"lise hansen" <lisemargit@get2net.dk> schrieb in im Newsbeitrag:
> Er der en, der kender en opskrift på mangochutney - en der ligner den
> version man kan købe i butikkerne?

Jeg ved ikke om det er samme opskrift som i butikkerne, men her er i
hvert fald én fra "Den grønne syltebog"...

Mango-chutney (1¾ liter):

3 mangofrugter, ½ kg æbler, 2 løg, 2 røde eller grønne peberfrugter, 250
g lyse rosiner, 3 dl eddike, 500 g farin, ¼ tsk hvidløgssalt, 1 tsk
ingefær, ¼ tsk cayennepeber, ¼ tsk sennepspulver, 2 tsk salt, ¾ tsk
atamonpulver eller 1½ tsk flydende atamon.

Mangofrugterne skrælles, stenen fjernes og kødet skæres i strimler.
Peberfrugter, æbler og løg gøres i stand og skæres i strimler. Det hele
kommes i en gryde sammen med eddike, sukker og krydderier. Koges ved
svag varme ca. 45 min. Tilsættes Atamon, kommes på Atamonskyllede glas
og lukkes.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : /arcana

Dato : 05-02-01 13:53

"Peter W. Bosse" <pwbpw@worldonline.dk> wrote in message

> [...]

> ingefær, ¼ tsk cayennepeber, ¼ tsk sennepspulver, 2 tsk salt, ¾ tsk
> atamonpulver eller 1½ tsk flydende atamon.

Prøv at udelade peberfrugterne og eddiken og brug tamarind i stedet for -
man kan købe tamarind hos kinesiske købmænd. Tamarind bruges altid til
chutney i Indien. Det er en syrlig, aromatisk pasta, men da der er frø i gør
man følgende:

Bræk et passende stykke af blokken, og overhæld med kogende vand. Rør godt
rundt og kør massen gennem en si. Eksperimenter mht. mængden.

/arcana

Fra : Jens Olsen

Dato : 04-02-01 19:00

"lise hansen" <lisemargit@get2net.dk> skrev i en meddelelse
| Er der en, der kender en opskrift på mangochutney - en der ligner
den
| version man kan købe i butikkerne?
|
| VH
| Lise

Den her er fra Jane Kjølbyes og Purba Singhs "Simpelthen Indisk"
(der er anbefalelsesværdig!):

2 glas a cirka 500 gr

Du regulerer selv sukkermængden afh. af, hvor sød du ønsker den.

250 g rosiner
2x400 g afdryppet, flået dåsemango i tern
1½ spsk finthakket, frisk ingefær
2 fed finthakket hvidløg
3 tsk paprika
1 stang kanel
4 nelliker
2 laurbærblade
½ tsk blandede krydderier (korianer, chili, spidskommen,
nellike, allehånde, bukkehorn, kardemomme, peber
... alt efter smag)
3 spsk sultana-rosiner
½ dl cidereddike
175-250 g brunt sukker

Kom rosinerne i en lille skål, dæk m. varmt vand og lad dem
udbløde i ½ time. Dryp af.
Kom mango, ingefær, hvidløg, paprika, kanelstand, nelliker,
laurbærblde, blandede krydderier, sultanarosiner, eddike,
sukker og rosiner i en stor, tykbundet gryde.
Læg låg på og lad koge ved svag varme i 1 time, til chutneyen
tykner.
Rør af og til.
Fjern laurbærblade og kanelstang.
Hæld chutneyen på en skoldet, varm krukke eller i glas.
Sæt låg på, når den er kold.
Opbevares køligt

Jeg har også en rigtig god, stærk en baseret på tomater,
hvis du er interesseret.

M.v.h.
jens Olsen