Sonofon Bredbånd
Fra : Casper Bang

Dato : 21-04-02 16:30

Hej,

Jeg overvejer kraftigt at sætte en webserver op hjemmefra (skal håndtere
min. 1 gb om dagen i upload), og har overvejet Sonofon Bredbånd (da jeg har
problemer med at få ADSL).
Jeg ved godt at sonofon leverer en dynamisk IP, men steder som
dyndns.dk/user kan tage sig af det for mig.

Er der nogen der har erfaring med sonofon bredbånd, og kan fortælle mig om
det er godt, om det er nede tit etc...?

Jeg vil godt være helt sikker på at sonofon er en god løsning, før end jeg
køber det.

På forhånd tak!!

~Casper

Fra : Jens

Dato : 21-04-02 17:00

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> problemer med at få ADSL).
> Jeg ved godt at sonofon leverer en dynamisk IP, men steder som
> dyndns.dk/user kan tage sig af det for mig.

Sonofon leverer i flg. min orientering ikke en offentlig IP-adresse med
forbindelsen. Derfor har du pt. ikke mulighed for at køre med egen server.

> Er der nogen der har erfaring med sonofon bredbånd, og kan fortælle mig
om
> det er godt, om det er nede tit etc...?

Jeg har ingen erfaring med det, men at dømme ud fra tidligere postings i
denne gruppe, så kører det godt, når det først kører.

> Jeg vil godt være helt sikker på at sonofon er en god løsning, før end
jeg
> køber det.

Det lyder til at at det pt. er det forkerte til dit behov, da Sonofon endnu
ikke kan levere en offentlig IP-adresse med forbindelsen (som du ikke deler
med andre).

Jens

Fra : Martin

Dato : 21-04-02 17:26

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote in message
> "Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> skrev i en meddelelse
"klip"

> [...]
endnu
> ikke kan levere en offentlig IP-adresse med forbindelsen (som du ikke

Ikke helt korrekt. Sonofon levere faste IPadresser på deres FWA
erhvervsløsninger,
8 stk. pr default

Martin

Fra : Casper Bang

Dato : 21-04-02 17:53

Jeg ringede til sonofon for et par dage siden, og fik at vide at vi får en
global, men dynamisk IP...
Det burde være godt nok til at køre server på det :s

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-04-02 18:53

Casper> Jeg ringede til sonofon for et par dage siden, og fik at vide
Casper> at vi får en global, men dynamisk IP... Det burde være godt
Casper> nok til at køre server på det :s

Jeg gad godt vide om du fik en dato på dette? (Snakker du om 3.5GHz
eller 26GHz FWA? Der er stor forskel på disse, da det er to
forskellige teknologier)

Det er pt. ikke muligt at få en dynamisk (eller statisk) public (og
non-nat'et) IP på FWA 3.5GHz

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Lars Christiansen

Dato : 22-04-02 08:44

In article <3cc2eff3$0$3774$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>, Casper Bang wrote:
> Jeg ringede til sonofon for et par dage siden, og fik at vide at vi får en
> global, men dynamisk IP...
> Det burde være godt nok til at køre server på det :s

Nej, for du har ikke adgang til at lave NAT, samt den IP de taler om er den
der bliver tildelt masten, og ikke din CPE.

Deres support her ikke ret meget styr på den side af sagen, desværre..

Men jeg venter stadig spændt på fast IP på 3.5GHz båndet ;) Men
væbne dig med tålmodighed, Sonofon måneder er ligesom Microsoft
minutter - MEGET fleksible.

-Lars =)

Fra : Casper Bang

Dato : 22-04-02 16:00

Da jeg snakkede med dem, fik jeg at vide, at de er i gang med at teste, et
system som giver os alle en fast IP. Det forventes ikke før August.

Jeg ved godt at min IP vil skifte hele tiden, men af hvad jeg forstod på
dem, ville den stadig være global; jeg kan derved køre en webserver igennem
dyndns.dk, da de sørger for at finde min nye IP, hver gang den skifter.

Har jeg ikke ret i det, eller har deres support ikke styr på en skid?

Fra : Henning Petersen

Dato : 21-04-02 23:26

On Sun, 21 Apr 2002 18:26:10 +0200, "Martin" <damberg@removeohkk.dk>
wrote:

> Ikke helt korrekt. Sonofon levere faste IPadresser på deres FWA
> erhvervsløsninger,
> 8 stk. pr default

Tja, jeg har godt nok ikke skiften IP endnu på 3.5 GHz, men det gavner
jo ikke det store, når der ikke er tale om globlae IP'er, så servere
mv som skal tilgår udefra er ikke muligt endnu.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 22-04-02 17:48

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> wrote in message
> Er der nogen der har erfaring med sonofon bredbånd, og kan fortælle mig om
> det er godt, om det er nede tit etc...?

Hej, i forbindelse med diskutionen omkring fate IP etc vil jeg lige reposte
et indlæg som er blevet lagt i de interne sonofon-nyhedsgrupper:

------cut------
Så er vi langt om længe så vidt, at vi kan tilbyde statiske IP-adresser.
Vi starter langsomt op med en række kunder, da konverteringen fra den
nuværende DHCP funktionalitet (og NAT) til PPPoE (og offentlige
IP-adresser) desværre medfører en mindre afbrydelse i din internetadgang -
og samtidig også kræver en noget manuelt arbejde fra vore teknikkeres side.
Ligeledes vil supporten fra vores data-/bredbåndsteam ikke være helt på
plads før omkring d. 1. maj - derfor må I acceptere et dårligt
serviceniveau, hvis der opstår problemer efter konverteringen.

Har du også behov for én eller flere statiske IP-adresser, så skal du gøre
følgende:

Hvis din FWA aftale med SONOFON er indgået gennem en SONOFON sælger, skal
du kontakte vedkommende, så I sammen kan udfylde den nødvendige
bestillingsseddel - (jeg er ked af at det ikke kører automatisk via
hjemmesiden endnu). Sælgeren ved, hvad han skal gøre med denne
bestillingsseddel. I forbindelse med tildeling af IP-adresser bliver du
kontaktet direkte af en SONOFON tekniker, som sammen med dig aftaler det
videre forløb.

Hvis du har bestilt FWA via SONOFONs hjemmeside, så kan du sende en e-mail
til mig, hvor du anfører:
Navn
Adresse
Kundenr.
Tlf.nr i dagtiden (hvor konverteringen kommer til at foregå)
Det antal statiske IP-adresser, som du ønsker

Alle som ønsker statiske IP-adresser bør først og fremmest undersøge, om
det hardware, som anvendes efter SONOFONs CPE (Spike-boksen) ikke
konflikter med anvendelsen af PPPoE (det kan være firewall eller router).
Dette bør fremgå af specs. på dit udstyr.

Priser pr. måned inkl. moms for håndtering og vedligehold af IP-adresser
1 statisk kr. 25
2 statiske kr. 35
3 statiske kr. 45
4 statiske kr. 50

------cut------

MVH
Thomas

Fra : Casper Bang

Dato : 23-04-02 15:48

Hejsa,

Nu vil jeg gerne være HELT sikker på en ting :)

En statisk IP adresse, er det en som skifter konstant, eller er den den
samme hele tiden, så at jeg nemt kan sætte en server op?

Tak :)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-04-02 16:12

> En statisk IP adresse, er det en som skifter konstant, eller er den
den
> samme hele tiden, så at jeg nemt kan sætte en server op?

Pointen i statisk ip-tildeling er at du får den samme igen og igen

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jens

Dato : 23-04-02 20:38

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> Nu vil jeg gerne være HELT sikker på en ting :)

Ok!

> En statisk IP adresse, er det en som skifter konstant, eller er den den
> samme hele tiden, så at jeg nemt kan sætte en server op?

Jeg tror du forveksler tingene. En statisk IP-adresse er som navnet siger
en statisk adresse, dvs. den ændrer sig aldrig. Men for at du kan sætte en
server på forbindelsen, skal du have en offentlig IP-adresse. Om den
offentlige så er statisk eller ej har ikke så meget at sige, da du ved en
ikke statisk offentlig IP-adresse kan benytte tjenester som f.eks.
http://dyndns.dk, hvis du vil have din egen server kørende.

Jens

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 24-04-02 06:47

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> wrote in message
> En statisk IP adresse, er det en som skifter konstant, eller er den den
> samme hele tiden, så at jeg nemt kan sætte en server op?

Hehe, ja forvirringen er total når det kommer til sonofon's brug af
udtrykkende Statisk og Offentlig. I sonofon's FWA sammenhæng hænger de to
nemlig sammen. Dvs. Når de snakker om at du kan købe statisk IP så menes der
også offentlig....

Og ja, du skal bruge en offentlig IP for sætte server op..

MVH
Thomas

Fra : Lars Christiansen

Dato : 24-04-02 09:19

In article <3cc64697$0$199$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Thomas Eg Jørgensen wrote:

> nemlig sammen. Dvs. Når de snakker om at du kan købe statisk IP så menes der
> også offentlig....

Thomas - Du ved godt man ikke køber IP adresser...

-Lars

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 24-04-02 16:55

"Lars Christiansen" <pinden@snot.remove.dk> wrote in message
> Thomas - Du ved godt man ikke køber IP adresser...

Vi kan også kalde det "at leje". Resultatet er det samme Man betaler for
at få lov til at bruge x antal IP-adresser...

MVH
Thomas

Fra : ASC

Dato : 24-04-02 12:03

Thomas Eg Jørgensen <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in article
> [...]
der
> også offentlig....
>
> Og ja, du skal bruge en offentlig IP for sætte server op..

SONOFON tager sig betalt for at håndtere og administrere IP-adresser. Som
det fremgå af SONOFON bredbånd vilkår, så er tildelte IP-adresser ikke
"personlige", men skal tilbageleveres ved kundeforholdets ophør.

ASC
- som udtaler sig som privatperson - ikke som SONOFON ansat

Fra : Lars Christiansen

Dato : 24-04-02 12:35

In article <01c1eb7f$ade08130$e42012ac@pc3706>, ASC wrote:

> SONOFON tager sig betalt for at håndtere og administrere IP-adresser. Som
> det fremgå af SONOFON bredbånd vilkår, så er tildelte IP-adresser ikke
> "personlige", men skal tilbageleveres ved kundeforholdets ophør.

ASC, (eller hvad du nu hedder)
Jeg kan gå med til et administrativt gebyr, når man skal have ændret,
routet og diverse andet vedr. sine IP adresser, men så stopper legen også.

Når først routningen er sat op er der INGEN vedligeholdelse af dem, og
det ved du ligeså godt som jeg. Og så er IP adresserne ikke SONOFONs men
tilhører RIPE.

RIPE har tilfældigvis også beskrevet noget om at tage penge for IP
adresser. Men det kan vi komme ind på senere, hvis det skulle blive nød-
vendigt.o

Hvorledes kan SONOFON godtgøre/bevise at de skal have et månedligt gebyr
for en statisk og ikke særlig administrativt krævende konfiguration?

-Lars Christiansen

Fra : Casper Bang

Dato : 24-04-02 13:15

Da jeg ringede til sonofon, lød det ikke til at det var muligt at købe en
statisk/global IP...
Er der nogen der har prøvet det, og ved at det virker?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-04-02 18:46

"Lars Christiansen" <pinden@snot.remove.dk> skrev i en meddelelse
> Når først routningen er sat op er der INGEN vedligeholdelse af dem, og
> det ved du ligeså godt som jeg.

Dvs databaser og den slags til provisionering af IP-adresser er helt
gratis?
Og de maskiner de kører på og de personer der betjener dem er også
gratis?

> RIPE har tilfældigvis også beskrevet noget om at tage penge for IP
> adresser.

Ja..
Der tages ikke penge for IP-adresser her, så det er ikke aktuelt

> Hvorledes kan SONOFON godtgøre/bevise at de skal have et månedligt
gebyr
> for en statisk og ikke særlig administrativt krævende konfiguration?

Det behøver de ikke, det giver sig selv.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 25-04-02 00:29

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

> Dvs databaser og den slags til provisionering af IP-adresser er helt
> gratis?
> Og de maskiner de kører på og de personer der betjener dem er også
> gratis?

Hvis man sammenligner prisen på resten af produktet og prisen for ekstra ip
adresser på TDC Bredbånd er det enten meget dyrt at vedligeholde og
administrere IP adresserne, eller også meget billigt at lave resten af hele
det setup der leverer ethernet snitfladen ude hos kunden.

Jeg har naturligvis forståelse for at det er uhyre svært og derfor også dyrt
at tildele IP adresser, for det må det jo være når TDC's DHCP setup fungere
på en så usmart måde som det nu engang gør.

Eller rettere, IP adresser er en mangelvare, derfor er der ingen i systemet
der øffer over at unødig brug af dem reguleres med høje gebyrer for
administration.

Regulereingen er fornuftig IMHO, men jeg er bare så uendelig træt af at høre
på at lige meget hvad en ISP laver koster det mindst 10 gange mere end de
tjener.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Lars Christiansen

Dato : 25-04-02 08:42

In article <3cc6ef28$0$58738$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:
> Dvs databaser og den slags til provisionering af IP-adresser er helt
> gratis?
> Og de maskiner de kører på og de personer der betjener dem er også
> gratis?

Martin, jeg sidder tilfældigvis og styrer lidt flere IP adresser en SONOFON
har, så jeg ved udemærket godt hvad der skal til at styrer det. Men med
den mængde SONOFON har og vil få i nærmeste fremtid, kan jeg ikke se
de store omkostninger i det. Det kan klares med vi og lidt smart opsætning.

Provisionering af IP adresser til private... Den må du længere ud med...
Samt hvis man nu følger RIPE-219 til punkt og prikke så har man allerede
spurgt kunden hvor mange adresser man skal ca forventer at bruge om 1 og 2 år
, så der kan provisioneríng heller ikke komme ind i billedet.

Maskiner de kører på er vel allerede købt og brugt til andre formål,
jeg kan ikke se det er en meget krævende til at holde styr på det.
Personerne skal selvfølgelig have løn, men igen det er sgu ikke RIPE og
routning de bruger tid på, hvis systemet er skruet rigtigt sammen.

> Ja..
> Der tages ikke penge for IP-adresser her, så det er ikke aktuelt

Så kan vi tage hvad Thomas E. Jørgensen svarede før dit inlæg:

"Vi kan også kalde det "at leje". Resultatet er det samme Man betaler for
at få lov til at bruge x antal IP-adresser..."

Hvis "at leje" ikke høre under begrebet at tage penge for noget, så skal
jeg ud "at leje" en stor mercedes.

> Det behøver de ikke, det giver sig selv.

Det vil RIPE feste over at få som argument ;)

-Lars

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-04-02 17:38

"Lars Christiansen" <lch@charon.tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den mængde SONOFON har og vil få i nærmeste fremtid, kan jeg ikke se
> de store omkostninger i det. Det kan klares med vi og lidt smart

Det burde du sige til Sonofon istedet...

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Henning Petersen

Dato : 25-04-02 22:09

On Wed, 24 Apr 2002 19:46:05 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
> gratis?
> Og de maskiner de kører på og de personer der betjener dem er også

Nej, men de skulle vel stadigvæk være der for at holde styr på
brugerne med dynamiske IP'er.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-04-02 22:24

"Henning Petersen" <henning.petersen.020425@hpc.dk> skrev i en
meddelelse news:v1sgcuocisl2qafqgsh9mo2acpkdqce9o6@4ax.com...
> Nej, men de skulle vel stadigvæk være der for at holde styr på
> brugerne med dynamiske IP'er.

Gør det dem gratis?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Henning Petersen

Dato : 27-04-02 19:49

On Thu, 25 Apr 2002 23:24:16 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> Gør det dem gratis?

Nej, men jeg har lidt svært ved at se at der er brug for andet end et
felt i userID databasen med det tildelte faste IP, i forhold til et
tomt felt ved dynamisk IP.

Men jeg kender heller ikke noget til hvordan det foregår i praksis,
men omkostningen ved en IP er vel den samme hvad enten den er statisk
eller dynamisk, og database med brugernavne skal jo være der
alligevel, ligegyldigt om jeg vælger en statisk eller en dynamisk IP.

Desuden er der jo ingen der forhindrer mig i at sætte mig på en
dynamisk IP, og derefter blot holde forbindelsen åben - så er den vel
(stort set) lige så god som hvis jeg har en statisk.
Jeg er godt klar over at diverse omstændigheder såsom linie-fejl,
stømsvigt og andet kan klippe forbindelsen, med deraf følgende
IP-skift.

Fra : Casper Bang

Dato : 27-04-02 20:38

Vil den ALDRIG ændre IP, hvis computeren er tændt?
Jeg regner med at købe en UPS til min server alligevel, så den kører videre
i 3 timer på bateri, så det ikke bliver et problem...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-04-02 20:50

> Vil den ALDRIG ændre IP, hvis computeren er tændt?

Jo, fx hvis centraludstyret bliver bootet.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Casper Bang

Dato : 27-04-02 20:51

ja ok... fair nok :(

mmm... Dyndns.dk leverer en slaks hosting, så man kan lave en webserver,
selv om man har en statisk IP...
Er den nogen der ved om Sonofon bredbånd vil kunne køre under det?

Fra : Jens

Dato : 28-04-02 13:31

> ja ok... fair nok :(
>
> mmm... Dyndns.dk leverer en slaks hosting, så man kan lave en webserver,
> selv om man har en statisk IP...

Ja, eller en dynamisk IP.

> Er den nogen der ved om Sonofon bredbånd vil kunne køre under det?

Det kan det, for dyndns.dk understøtter både dynamisk og fast IP.

Jens

Fra : Casper Bang

Dato : 28-04-02 14:31

ja, men leverer sonofon en global IP?
Er der nogen der har prøvet det, og fået det til at virker over sonofon?

Fra : Casper Bang

Dato : 28-04-02 14:31

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-04-02 14:54

Sun, 28 Apr 2002 15:31:02 +0200, skrev "Casper Bang"
<webmaster@secretsofwar.net>:

>[Indlæg + bundcitat fraklippet]

Når du svarer på et indlæg vil du så ikke godt citere efter
netiketten på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.
Se også min signatur.

Det vil gøre det nemmere og mere behageligt at læse dine svar -
tak.

med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Casper Bang

Dato : 28-04-02 16:31

> Når du svarer på et indlæg vil du så ikke godt citere efter
> netiketten på
> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.

Det må du undskylde.
Kan du tilgive mig?

> Se også min signatur.

Javel, det vil jeg så gøre.... kan ikke, den er klippet væk!

> Det vil gøre det nemmere og mere behageligt at læse dine svar -

OK

> tak.

Selv Tak

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 29-04-02 17:49

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> writes:

> ja, men leverer sonofon en global IP?

Ja - alle statiske IP'er er globale, og det vil dynamiske også være
når konverteringen er færdig.

MvH
Karsten

Fra : Tommy