Kan man presse kal. 308 til en kal. 243?
Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 20-04-02 18:46

Hej alle herinde og god weekend..............

Jeg mangler hystre til min .243, og hvergang jeg er på skydebanen ser
jeg alle de dejlige friske Norma hystre i kal. 308, som bare ligger til
omsmeltning......OG hver gang tænker jeg på: Kan jeg ikke presse dem ind
i min matrice til min kal. 243, og derved have alle de friske hylstre,
som jeg kan tænke mig????

Er der nogle, som har svaret??...........og er der nogen, som har
erfaringer med selvsamme projekt???

Mvh.

Lars Beck

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 20-04-02 19:25

Jeg har det samme problem som du, men det er jo trods alt kun
hylsterhals+skulder, der skal kalibreres, da resten af hylsteret er identisk
med .308, så det burde ikke være et stort problem. Når jeg får købt et
dieset i .243 ved jeg nok lidt mere om det, og vil i øvrigt gerne høre
nærmere om dine erfaringer mht. ladninger m.m.
Venlig hilsen Henrik L. Sørensen.

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 20-04-02 22:39

On Sat, 20 Apr 2002 17:45:55 +0000 (UTC), "Lars Beck Jensen"
<heeman72@hotmail.com> wrote:

> [...]
>som jeg kan tænke mig????
>
>Er der nogle, som har svaret??...........og er der nogen, som har

Det kan du, men du må etterpå trimme hylsene til riktig lengde samt også trimme
hylsehalsen utvendig for å få riktig diameter. Hvis du ikke gjør det risikerer
du at hylsehalsen klemmes fast i kula når du kamrer patronen med høyt trykk som
resultat. Sinclair og Forster har utmerkede håndverktøy til jobben som koster
mellom 6 og 800 i Norge. Du får også noen rimeligere for å montere på for
eksempel hylsetrimmer fra Rcbs.

Brynjar

Fra : Mogens

Dato : 21-04-02 10:58

Det er ikke noget problem, du skal bare køre dem igennem en 7mm/270w.
halskalibreringsmatrice først da de ellers risikerer at "folde" i halsen,
jeg har selv praktiseret det i stor stil. 243 er lidt længere så trimning er
nødvendig.

MVH
Mogens