Ungarnsk Hyrdehund (Pumi)
Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 20-04-02 18:46

Hej

Jeg vover pelsen, og vil gerne høre om der er nogen der kender racen, og
lidt om hvordan den er at have med at gøre, så som temperament, udholdenhed,
flokinstinkt, byttedrift o.s.v.

Jeg glæder mig til at høre fra jer der faktisk ved noget om racen

Hilsen Carina

Fra : Mari

Dato : 20-04-02 21:01

"Carina Bach Hansen" <carina.bach@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse news:3cc1a9b3$0$97319$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> lidt om hvordan den er at have med at gøre, så som temperament, udholdenhed,

Jeg kender kun til een Pumi, der har gjort det godt.
Det er den finske topagilityhund, Miklos

som du kan se yderst til venstre på dette billede:
http://www.kennelliitto.fi/uutiset00072701.htm

Lav en søgning på ejeren: "Jorma Hillukkala"
http://www.google.com og kig lidt på de sider,
der kommer frem om hundens arbejde med agility.

Den har en helt speciel stil - og den larmer helt utroligt
mens den arbejder - men det skyldes nok positiv stress.
Den villle aldrig have kunnet klare sig i det lag, hvis den
ikke havde et godt temperament - og var styrbar.

Men, men...... jeg vil mene at den har en uheldig størrelse,
når man gerne vil arbejde med den - som det er mit
indtryk, at du vil. At enkelte i en race klarer sig godt
skal man ikke tildele hele racen æren for. En meget
stor del af æren går til samarbejdet mellem hund/fører.

Se omtale af racen her:
http://personal.inet.fi/yhdistys/up.koira/pumieng.htm

Bemærk specielt, at der gøres meget ud af at fortælle
om dens "brugen mund flittigt".
Bortset fra ørestillingen, så minder den en del om en schnauzer.

Mh

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 21-04-02 09:32

Hej

Tak for dit svar. Men hvad mener du med at den har en uheldig størrelse,
hvis man vil arbejde med den?

Når du siger at den minder meget om en schanuzer, mener du så
træningsmæssigt?

Mange hilsner fra Carina

Fra : Mari

Dato : 21-04-02 14:25

"Carina Bach Hansen" <carina.bach@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse news:3cc27968$0$63724$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Tak for dit svar. Men hvad mener du med at den har en uheldig størrelse,
> hvis man vil arbejde med den?

Der er ikke noget galt med størrelsen, blot det at
den pga. størrelsen belastes mere større/mindre race.
Det gør mellemstørrelser-hunde.

Men det er jo et af de kompromis'er vi somme tider
må indgå - når vi både vil have en hyggehund og en arbejdshund.

Jeg har ikke dybere kendskab til racen,
men hæfter mig ved at ejeren nu har en border collie.
Eftersom denne Pumi tilhører verdenseliten i agility - og
derfor må være lærenem - så konkluderer jeg, at det
må skyldes ejerens erkendelse af, at den har en uheldig størrelse.

> Når du siger at den minder meget om en schanuzer,
> mener du så træningsmæssigt?

Jeg mener faktisk mest udseendet..... for en schnauzer
er lidt tungere i sine bevægelser - men absolut robust og
lærenem, når man vel at mærke forstår at A kommer før B.
Men for dig, kommer det helt an på, hvad du vil bruge din hund til.
Om det er konkurrence-delen af disciplinerne du vil
eller det blot er søndags-beskæftigelse.

Når man dyrker konkurrence, så vil man jo også gerne
kunne gøre sig gældende - (på hundens præmisser) og her
gælder det så om at finde den race, som kan understøtte det ønske.
Præcis ligesom du vil vælge en god jagtrace, hvis du er jæger.

Hvis du vil bruge den til agility, så skal du ikke vælge
andre end de belgiske hyrdehunde
http://hjem.get2net.dk/sbh/frameset.html
eller bordercollien,
http://www.bordercollieklubben.dk/
hvis den skal være stor - og shetland sheepdog (sheltie)
http://www.sheltie.dk/
hvis det skal være en lille hund.
Andre racer kan også løbe agility, men disse racers
bevægelser er ideelle til sporten.

Vil du dyrke lydighed, spor, redningsarbejde mv.
så har du også brug for at kunne "tænde/slukke"
drifterne. Her er det så, at brugshundeegenskaberne
hos hunde med en noget længere "lunte", der er bedre egnede.
Schæfer, riesenschnauzer - eller måske de mere
bløde labrador.

En Pumi med et veludviklet "snakketøj" vil bruge sin
energi på at "snakke" - i stedet for at koncentrere sig
om opgaven.

Endelig vil jeg sige - at det ikke er alt for fornuftigt at vælge en race
med få eksemplarer - hvis man ikke er en erfaren hundeejer.
Man kommer uvægerligt til at mangle erfaringsudvekslinger
med andre, der har specialkendskab til racen. Man kan
føle sig meget alene, hvis der opstår problemer.

Mh