Giftealder i 1787?
Fra : Poul Andersen

Dato : 20-04-02 11:11

Under indtastning af FT-1787, Husby sogn, Vends Herred, bemærker jeg,
at listeføreren (sognets præst) for ugifte mænd under 18 år ikke har anført
noget under rubrikken "ægteskabelig stand" (underforstået: de er normalt
ugifte).
For pigerne er "hans" ? grænse 15 år.
Var der også lovhjemmel i dette ?

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Poul Andersen

Dato : 20-04-02 19:08

"Poul Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
anført
> noget under rubrikken "ægteskabelig stand" (underforstået: de er normalt

Måske jeg lige skulle uddybe:
Hvilke krav om såkaldt "Kongebrev", har været gældende
indenfor de sidste par hundrede år?
Subsidiært: Hvor kan man finde oplysningerne?

VH
Poul

Fra : Ivan jensen

Dato : 21-04-02 07:25

> [...]
> Hvilke krav om såkaldt "Kongebrev", har været gældende
> indenfor de sidste par hundrede år?
> Subsidiært: Hvor kan man finde oplysningerne?

Det kan man f.eks. finde i Dansk kulturhistorisk opslagsværk, der har et
afsnit om betingelser for ægteskabsindgåelse. Udover kravene til alder er
slægtsskab vel nok de vigtigste, og begge kunne give anledning til
'Kongebrev'.
Ifølge Danske Lov skulle bruden være mindst 16 og gommen mindst 20.

mvh
Ivan

Fra : MORTEN MØLLER HANSEN

Dato : 26-04-02 18:44

Kongebreve finder du i Danske Kancelli på Rigsarkivet. Der er tykke bøger
for hvert år, så det rette år skal du som minimum kende!
mvh. Morten Møller

Fra : Steen Thomsen

Dato : 27-04-02 10:27

> Kongebreve finder du i Danske Kancelli på Rigsarkivet. Der er tykke bøger
> for hvert år, så det rette år skal du som minimum kende!

Mnjah... Der er tykke bøger, de hedder Sjællandske Registre, Fynske
Registre etc, og indeholder de sager kancelliet har ekspederet. Der er 1
eller ½ år pr tykt bind, og der er navneregister i.

Problemet er bare at almindelige vielsestilladelser bliver udskilt i
andre protokoller engang sidst i 17xx, og disse protokoller er kasseret
forlængst. Gid ¤&¤#%& havde det!! Fra 1848 kan man igen finde sagerne,
blot i blanketregnskaberne (der blev brugt fortrykte blanketter, og det
kostede penge at få kongebrev).

Men der er måske håb alligevel: Bispearkiverne. Ansøgning om
vielsestilladelse gik gennem præsten og bispen. Bispearkiverne for
Nørrejylland er afskrevet af Kurt Kermit Nielsen i Århus.

--

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/