Unicode skrifter
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-02 05:44

Hej

Er der nogen, der véd, hvor jeg kan downloade flg. skrifttyper i unicode
versioner til Mac - altså ikke de .exe filer, der ligger på fx. M$'s
hjemmeside, og som kun kan installeres via en PC server.
.
Arial Unicode
Zürich Unicode
Geneva Unicode
EuroStile Unicode

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-04-02 09:13

Revx Evpuneq Føerafra <xzy.ref@znvy1.fgbsnarg.qx> jevgrf:

> Urw
>
> Re qre abtra, qre iéq, uibe wrt xna qbjaybnqr syt. fxevsgglcre v havpbqr
> irefvbare gvy Znp - nygfå vxxr qr .rkr svyre, qre yvttre cå sk. Z$'f
> uwrzzrfvqr, bt fbz xha xna vafgnyyrerf ivn ra CP freire.
> .
> Nevny Havpbqr
> Müevpu Havpbqr
> Trarin Havpbqr
> RhebFgvyr Havpbqr

Uivf qrg re RKR-svyre, une qh fnn cebrirg ng orunaqyr qrz fbz MVC-svyre?
--
Gubeowøea Enia Naqrefra
uggc://ubzrcntr.znp.pbz/enia

Fra : Simon T

Dato : 20-04-02 09:15

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Revx Evpuneq Føerafra <xzy.ref@znvy1.fgbsnarg.qx> jevgrf:

> Uivf qrg re RKR-svyre, une qh fnn cebrirg ng orunaqyr qrz fbz MVC-svyre?

Okay det var pænt sort... Hvad gik der galt her?

Simon T

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-04-02 09:36

In article <1faxofh.hiwy7b1ab5x8uN%simonREMOVE@samfundsnasser.dk>,
simonREMOVE@samfundsnasser.dk (Simon T) wrote:

> Okay det var pænt sort... Hvad gik der galt her?

Dnsh vzpqf SDR.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-04-02 15:45

> Dnsh vzpqf SDR.

rot-14?

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-04-02 17:11

In article <1fay6f0.1f0dmnqr4y9l4N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> rot-14?

Jeg kunne godt afsløre det, men så ville jeg være nødt til at henrette
din TiBook bagefter.

Fra : N/A

Dato : 20-04-02 18:27

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-04-02 18:27

In article <1fayc7y.17gd6rjxe4v4sN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Under de vilkår kan jeg sagtens undvære en afsløring !

Oev.

> Bare af nysgerrighed: Havde du tænkt at Lågedozeren ud for at æde den?

Nope, jeg ville have udsat den for den værste tortur mulig - langsom
opslidning.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-04-02 22:27

> Nope, jeg ville have udsat den for den værste tortur mulig - langsom
> opslidning.

Det var lidt en skam. Jeg havde ellers sat næsen op efter at se creatura
canis i levende live.
Den lille Onyx er hermed afmonteret og sat på fjernlager i det næste
halve års tid ...

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 20-04-02 15:32

In article <3CC0F1ED.6E10467@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> versioner til Mac - altså ikke de .exe filer, der ligger på fx. M$'s
> hjemmeside, og som kun kan installeres via en PC server.

Arial Unicode er dødens pølse og findes kun som Windows .ttf - men - som
du nok ved - fungerer .ttf skrifter absolut fremragende i OS X og i OS 9
kun i WorldText og Photoshop, Illustrator og InDesign.

I øvrigt: Alle seneste mange generationer af TrueType skrifter fra Apple
og Microsoft er "Unicode-versioner", idet skrifternes cmap-tabel har en
liste, der mapper de enkelte tegn til Unicode-værdier.

Andre spørgsmål?

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-04-02 04:47

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Arial Unicode er dødens pølse og findes kun som Windows .ttf - men - som
> du nok ved - fungerer .ttf skrifter absolut fremragende i OS X og i OS 9
> kun i WorldText og Photoshop, Illustrator og InDesign.

Det er jeg klar over. Det er også derfor, jeg gerne vil have de fuldstændige
versioner. Og jeg bnruger faktisk Arial til stort set al standard skrivning,
da det er den mest læsevenlige skrift for bl.a. svagtseende. Det har selv
Århus Amt nu fundet ud af, og de er gået væk fra Helvetica af samme grund.

> I øvrigt: Alle seneste mange generationer af TrueType skrifter fra Apple
> og Microsoft er "Unicode-versioner", idet skrifternes cmap-tabel har en
> liste, der mapper de enkelte tegn til Unicode-værdier.

Njah, det er nu ikke helt rigtig. Du kan fx. ikke vælge Arial (seneste
version fra MS) i forbindelse med brugen af Central European Language Kit
(CELK) - og heller ikke i de asiatiske sprogkits. Her virker kun Chicago,
Geneva, Monaco og Times NR. Og Arial virker heller ikke 100% med Arabian
Language Kit, - kun med Hebrew Language Kit ser den nogenlunde fornuftig ud.

Jeg har haft en skrift som BitStream Classic Unicode inde (13,6mb), men den
er rædselsfuld at se på, så den røg ud absolut omgående.

> Andre spørgsmål?

Har du Windows versionen af Arial Unicode i .ttf? - så må du endda meget
gerne sende den til mig - gerne som en .zip fil. Jeg har selv værktøjer til
at ændre/konvertere til TT med, så det er ingen problem.

Hvad med de andre skrifttyper - helst Zürich og Eurostile (eller Eurose, som
den også kaldes i nogle versioner)

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 21-04-02 08:20

In article <3CC23600.85D51382@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> Language Kit, - kun med Hebrew Language Kit ser den nogenlunde fornuftig ud.

Windows-versionen af Arial brugt under OS X fungerer fint til visning.
Input skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Thomas Tvegaard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-04-02 11:09

Revx Evpuneq Føerafra <xzy.ref@znvy1.fgbsnarg.qx> jevgrf:

> Une qh Jvaqbjf irefvbara ns Nevny Havpbqr v .ggs? - få zå qh raqqn zrtrg
> trear fraqr qra gvy zvt - trear fbz ra .mvc svy. Wrt une fryi iæexgøwre gvy
> ng æaqer/xbairegrer gvy GG zrq, få qrg re vatra ceboyrz.

Qrg gvyynqre yvprafra ivfg vxxr.

Re qrg ra ns qr sbagr qh xna uragr sen

uggc://zvpebfbsg.pbz/glcbtencul/serr.ugz

? ryyre re qr vxxr fgber abx?

Såf gvy oåqr znp bt cp.

--
Gubeowøea Enia Naqrefra