Hjælp til lille dumt spørgsmål om dato
Fra : Allan Johansen

Dato : 20-04-02 02:47

Hej NG

Med denne kode: <?php echo gmDate("l \d.\ j F Y"); ?>
henter jeg dagsdato fra serveren f.eks. Saturday d. 20 April 2002 , men jeg
vil gerne have at uge og måned fremstår som danske, så hvordan gør jeg det?

Mvh. Allan Johansen

Fra : Allan Johansen

Dato : 20-04-02 02:56

"Allan Johansen" <hesselbjerg@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
jeg
> vil gerne have at uge og måned fremstår som danske, så hvordan gør jeg

UPS! Jeg mener selvfølgelig dag og måned - Sorry

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 20-04-02 04:03

$dansk_timestamp = gmmktime(4,3,5,7,2,1981) + 3600; // tror jeg nok, måske
er jeg for smadret til at kode
3600 er en time i sekunder (60^2 sekunder)
--
Kristian Risager Larsen
http://www.kezze.dk - mailto:kezze@kezze.dk

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 20-04-02 04:44

Det er netop gået op for mig at jeg har svaret totalt sort på dit spørgsmål.
http://dk.php.net/manual/en/function.strtr.php er der dette eksempel:
$trans = array("hello" => "hi", "hi" => "hello");
echo strtr("hi all, I said hello", $trans) . "\n";
Lav så et array og erstat på månedernes navne. Simpel copy/paste-kodning,
det er noget vi kan lide :)
Godnat!

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-02 10:10

"Allan Johansen" <hesselbjerg@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> vil gerne have at uge og måned fremstår som danske, så hvordan gør jeg

set_locale("LC_TIME",""); så henter den fra systemet hvilken sprogkode du
har installeret, virker bedst for mig på en windows maskine -
set_locale("LC_TIME", "da_DA"); SKULLE virke på alle styresystemer, der er
*vist* nok noget om at man på linux (og andre) SKAL fortælle php HVOR på
maskinen ens localesettings befinder sig usr/locale eller noget i den stil ?
andre ?

Du kan også oprette dine egne arrays, ulempen ved set_locale (på windows) er
at månednavne står med småt, jeg er IKKE perfekt til dansk, men mener at
månednavne SKAL stå med stort, nogen der er lige så gammel som mig der har
en kommentar ? og så udtrække fra disse arrays og sætte dem ind i din echo
sætning.

Hvis du har brug for et eksempel kan jeg godt knalde noget sammen :)

John

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 20-04-02 10:39

"John Larsen" <jola_at_get2net_dot_dk> wrote in

> [...]
> men mener at månednavne SKAL stå med stort, nogen der er lige så gammel
> som mig der har en kommentar ? og så udtrække fra disse arrays og sætte

På engelsk skal månedsnavne stå med stort begyndelsesbogstav. På dansk skal
måneder staves med småt så PHP er god nok :)

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-02 10:40

"Andreas Haugstrup Pedersen" <usenet@solitude.dk> skrev i en meddelelse
> "John Larsen" <jola_at_get2net_dot_dk> wrote in

> På engelsk skal månedsnavne stå med stort begyndelsesbogstav. På dansk
skal
> måneder staves med småt så PHP er god nok :)

Lettere offTopic :) men ja PHP er god nok, det er jo styresystemet der laver
"fejlen" og der ER sket noget med retstavningen siden 1948 det ved jeg godt
:) (kan bare ikke huske hvad )

Men vil fra nu af affinde mig stille med at mine månedsnavne kommer frem med
småt :) Takker.

John

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 20-04-02 10:57

"John Larsen" <jola_at_get2net_dot_dk> skrev:

> Lettere offTopic :) men ja PHP er god nok, det er jo styresystemet der
> laver "fejlen" og der ER sket noget med retstavningen siden 1948 det
> ved jeg godt
> :) (kan bare ikke huske hvad )

Der er ikke nogen fejl.

Månedsnavne og ugedagnavne skal på dansk skrives med lille forbogstav.
På engelsk skal de skrives med stort.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 20-04-02 10:56

> [...]
> du har installeret, virker bedst for mig på en windows maskine -
> set_locale("LC_TIME", "da_DA"); SKULLE virke på alle styresystemer,

Jeg tror nærmere, det er da_DK, man skal bruge.

> der er *vist* nok noget om at man på linux (og andre) SKAL fortælle
> php HVOR på maskinen ens localesettings befinder sig usr/locale eller
> noget i den stil ?

Nej.

> Du kan også oprette dine egne arrays, ulempen ved set_locale (på
> windows) er at månednavne står med småt, jeg er IKKE perfekt til
> dansk, men mener at månednavne SKAL stå med stort

Nej, de skal med småt (med mindre de skrives som første ord efter et
punktum. I så fald skal man bare bruge ucfirst()). Det er på engelsk,
de altid skal med stort.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Allan Johansen

Dato : 20-04-02 13:27

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote in message

Hej NG

Tak for de mange indlæg, men hvis I har mulighed for at komme med et
eksempel, så vil det være fedt, og da gerne med en tilhørende forklaring.

Det skal som sagt "bare" hente dagsdato fra serveren, og det vil jeg gerne
hvis det kunne blive opstillet i nedenstående format:

lørdag d. 20. april 2002

Men det skal måske lige nævnes at jeg ikke selv har egen server, og at det
nok skal påregnes at min udbyder har en engelsk sproget server version.

På forhånd mange tak!

Mvh. Allan Johansen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-04-02 09:26

Allan Johansen wrote:

> [...]
> nok skal påregnes at min udbyder har en engelsk sproget server version.

Jeg gør som følger:

<<
setlocale(LC_TIME, 'danish');

$MinDag = strftime("%A den %e. %B", $Dato);# returnerer tiden på dansk
når locale er installeret...

# output fx "fredag den 19. april"
# $Dato er et timestamp som jeg henter ud af en database, jeg har bikset
det sammen med mktime()

Jeg håber at det var forståeligt og brugbart - jeg synes at det gør
livet ret meget lettere...

Resten af strftime-parametrene kan du finde på <http://www.php.et/strftime>

Venligst

/Jesper Brunholm

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-02 13:30

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, de skal med småt (med mindre de skrives som første ord efter et
> punktum. I så fald skal man bare bruge ucfirst()). Det er på engelsk,
> de altid skal med stort.

Ja ja den ER feset ind takker (og bukker

John