Telia Adsl
Fra : Nielsen

Dato : 19-04-02 22:46

Er der nogen som har bestilt telia adsl
http://www.telia.dk/bvo/info/gen_info_combo.jsp.html?OID=Telia+Nyheder&CID=-
26462
Det ser ud som om det er et super godt tilbud hvad synes i????

Fra : Kasper Bergh

Dato : 19-04-02 22:58

"Nielsen" <a17@get2net.dk> wrote in message
> Er der nogen som har bestilt telia adsl

http://www.telia.dk/bvo/info/gen_info_combo.jsp.html?OID=Telia+Nyheder&CID=-
> 26462
> Det ser ud som om det er et super godt tilbud hvad synes i????

Jeg er principielt indædt modstander af taxameter systemer på
bredbåndsløsninger. Jeg synes Stofa's flexrate er en skrækkelig ting, og jeg
synes det samme om Telia's flexrate.

Jeg vil have flatrate når jeg har en bredbåndsforbindelse - ellers kan det
være det samme. Det at jeg har fuldstændig kontrol over min udgift er et
utroligt plus.

mvh
/Kasper
Som kun repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-04-02 22:59

In article <3cc092d4$0$58759$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Kasper Bergh wrote:

> Jeg er principielt indædt modstander af taxameter systemer på
> bredbåndsløsninger. Jeg synes Stofa's flexrate er en skrækkelig ting, og jeg
> synes det samme om Telia's flexrate.

Og det at der er et loft på 650 kr er overhovedet ikke noget der taler
for produktet?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Money is its own reward.

Fra : ????????

Dato : 19-04-02 23:12

Tak for de hurtige svar men. Det at der er loft på 650kr er vel fedt nok for
så kan det aldrig blive dyre?? Og jeg synes også det med flexrate ikke er
for godt men jeg synes nu at dette tilbud ser godt ud, det eneste der holder
mig tilbage er at man skal skifte alt over til telia også fastnet telefon..

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-04-02 02:14

Hej ????????, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Det at der er loft på 650kr er vel fedt nok for så kan det aldrig
> blive dyre?

Nej. Du løber udelukkende risikoen for ikke at nå loftet og dermed
slippe billigere end 650 kr./md. Du kan aldrig komme over.

> Og jeg synes også det med flexrate ikke er for godt

Hvis det er på de aktuelle Telia-betingelser er princippet da
fremragende, jf. ovenstående.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Kasper Bergh

Dato : 19-04-02 23:43

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message

> Og det at der er et loft på 650 kr er overhovedet ikke noget der taler
> for produktet?

Nej egentlig ikke. Jeg betaler ikke 650 kr. for min nuværende 512/128 linie
og den dækker fint mit behov. Jeg kan muligvis se en ide i det for folk der
har/vil have en 2048/512 linie under alle omstændigheder, men så synes jeg
det er mere reelt at sige at det er en 2mbit linie til 650 kr. om måneden da
folk med en sådan linie også vil havne i dyreste prisklasse.

Prøv lige at se det bluff det er at snakke om 150 kr! Ja for op til 50Mb -
med en 2mbit linie? Det er der nok en *helt* masse mennesker, der har som
forbrug - eller ikke. Det er rent salgsgøjl og ikke noget der giver mig
tillid til produktet.

mvh
/Kasper
Som repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-04-02 03:44

Kasper Bergh skrev:

>Prøv lige at se det bluff det er at snakke om 150 kr! Ja for op til 50Mb -
>med en 2mbit linie?

Ja.

>Det er der nok en *helt* masse mennesker, der har som
>forbrug - eller ikke.

Måske ikke dem der har en 2mbit linie idag, men Hr. Hansen som blot
vil have en fast internetforbindelse til de par surfture han tager om
ugen kan sikkert godt holde sig under de 50Mb.

Produktet henvender sig jo ikke kun til dem der har en 2mbit
forbindelse i forvejen, men også til dem der har en modem-forbindelse
eller en lille ADSL-forbindelse. Det er da lækkert for Hr. Hansen at
han kan surfe meget hurtigt, og af og til se noget video på nettet
hvis han lyster (og så måske betale en smule ekstra).

>Det er rent salgsgøjl og ikke noget der giver mig
>tillid til produktet.

Jeg synes det lyder OK. Prøv at se det fra en anden side end din egen.
Se det fra en kunde som bruget et par timer om ugen via sit modem.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Kasper Bergh

Dato : 20-04-02 11:47

> Måske ikke dem der har en 2mbit linie idag, men Hr. Hansen som blot
> vil have en fast internetforbindelse til de par surfture han tager om
> ugen kan sikkert godt holde sig under de 50Mb.

Nej. Hr. hansen vil - når han først har en ordentlig forbindelse - på et
tidspunkt ønske at prøve alle de mulighede han "hører" om på nettet. Han vil
se streaming video (Telia nævner det specifikt fordi de ved det er
alletiders forretning for dem, hvis k. bliver hooked på Streaming media). Så
vil hans forbrug pludselig stige gevaldigt, og det er helt klart det Telia
satser på vil ske.

> [...]
> han kan surfe meget hurtigt, og af og til se noget video på nettet
> hvis han lyster (og så måske betale en smule ekstra).

Noget video? Hvad fylder en Star Wars trailer (for at tage et eksempel) en
40-50 Mb? Og det er som streaming video, så når Hr. Hansen skal vise den (og
sin hurtige forbindelse) frem for naboen så ryger den lige ned en gang til
og så tæller taxameteret.

> Jeg synes det lyder OK. Prøv at se det fra en anden side end din egen.
> Se det fra en kunde som bruget et par timer om ugen via sit modem.

Det er det jeg gør - efter min bedste overbevisning er en sådan k. bedre
tjent med en mindre og billig forbindelse til det behov han har. Med en
forbindelse som Telia's vil hans forbrug ikke blive ved at tjekke mail (for
så kan han ligesågodt beholde sit modem endnu billigere). Jeg henviser endnu
engang til at Telia's promovering netop nævner Mb intensive muligheder på
nettet såsom streaming video.

Fra : Søren Lundfald

Dato : 20-04-02 21:52

"Kasper Bergh" <kaz@want-no-spam-own.web.id> skrev i en meddelelse

> [...]

endnu
> engang til at Telia's promovering netop nævner Mb intensive muligheder på

Du modsiger dig selv. Du siger at kunden er bedre tjent med en mindre (og
billigere) forbindelse til det behov han har.
Så giver det jo ikke så meget mening når du skriver: "at skulle vise den
frem for naboen" og streame video, når nu kunden _ikke_ har det behov?

Mvh
Søren Lundfald

--
At a bus station the bus stops.
At a train station the train stops.

Fra : Kasper Bergh

Dato : 20-04-02 22:11

"Søren Lundfald" <webwatcher@forum.dk> wrote in message
> [...]
> Så giver det jo ikke så meget mening når du skriver: "at skulle vise den
> frem for naboen" og streame video, når nu kunden _ikke_ har det behov?

Det er jo fordi du tager to citater fra henholdsvis starten of slutningen af
mit sidste indlæg og får det til at se ud som om de handler om det samme.
Tag og læs mit indlæg igen.

Fra : Søren Lundfald

Dato : 20-04-02 22:52

> [...]
af
> mit sidste indlæg og får det til at se ud som om de handler om det samme.

Jeg har læst dit indlæg flere gange. Som du selv siger er begge citater
skrevet i samme indlæg _og_ omhandler samme emne.

Søren Lundfald

At a bus station the bus stops.
At the train station the train stops.
At my work I have a workstation.

Fra : Kasper Bergh

Dato : 20-04-02 23:09

> Jeg har læst dit indlæg flere gange. Som du selv siger er begge citater
> skrevet i samme indlæg _og_ omhandler samme emne.

Er det med vilje du vil misforstå mig?

I det første snakker jeg om når Hr. Hansen har betalt for Telia's linie og
skal vise den frem og/eller bruge den til alle de services som _Telia_
opfordrer til at han nu kan. Services han ellers ikke havde brugt i det
andet eksempel hvor hans behov er at tjekke post. Giv manden en 128 kbit
linie eller måske en 256 kbit og det er alt hvad han har behov for, og så
kan han bruge den uden at prisen er en ukendt faktor. Langt den væsentligste
faktor ved en ADSL eller kabel forbindelse er at man er på døgnet rundt.

Med bare en 256 kbit linie kan Hr. Hansen også hente langt flere data
billigere end han kan med Telia's model - det tager bare længere tid....

mvh
/Kasper
Som vist skal have lavet en autosignatur der siger at han kun repræsenterer
sig selv og ikke TDC Internet ;)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-04-02 23:03

On Sat, 20 Apr 2002 23:51:56 +0200, "Søren Lundfald"
<webwatcher@forum.dk> wrote:

>Jeg har læst dit indlæg flere gange. Som du selv siger er begge citater
>skrevet i samme indlæg _og_ omhandler samme emne.

Du kommer ikke udenom at du qvoutefuckede.

--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-04-02 09:29

> Nej egentlig ikke. Jeg betaler ikke 650 kr. for min nuværende 512/128
linie
> og den dækker fint mit behov.

Hvad betaler du for din 512/128 i den måned du er på ferie?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Kasper Bergh

Dato : 20-04-02 11:41

> Hvad betaler du for din 512/128 i den måned du er på ferie?

Nu ved jeg ikke hvor meget du er på ferie, men jeg er dælme aldrig på ferie
i en måned af gangen. Ikke engang 1 måned om året.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-04-02 14:26

"Kasper Bergh" <kaz@want-no-spam-own.web.id> writes:

>Nu ved jeg ikke hvor meget du er på ferie, men jeg er dælme aldrig på ferie
>i en måned af gangen. Ikke engang 1 måned om året.

Gennemsnitsdanskeren har 5-6 ugers ferie.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kasper Bergh

Dato : 20-04-02 14:39

> Gennemsnitsdanskeren har 5-6 ugers ferie.

Ja, men hvis du har råd til at være ude og rejse i alle de 5-6 uger er det
da dejligt for dig. Det tror jeg bare ikke gennemsnitsdanskeren har. Og om
noget vil internetforbruget stige i ferieperioden du tilbringer hjemme.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-04-02 22:22

> [...]
>noget vil internetforbruget stige i ferieperioden du tilbringer hjemme.

Dermed går du ud fra, at når folk er hjemme, bruger de pr. definition
deres internetforbindelse.

Bevares, gennemsnitsforbruget stiger måske en smule, men oftest
laver folk alt muligt andet end at surfe. De går nok langt tiere
i (koloni)haven, lufter bilen, tager i Tivoli med ungerne og den
slags.

Det er nok langt fra hele markedet, der opfører sig sådan, og den
"hårde kerne" vil næppe gå over til Telia. Men jeg kan godt se
ideen med at give folk med et mindre forbrug et abonnement, der
følger deres behov.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kasper Bergh

Dato : 20-04-02 22:58

"Klaus Ellegaard" <klaus@ellegaard.dk> wrote in message
> Dermed går du ud fra, at når folk er hjemme, bruger de pr. definition
> deres internetforbindelse.

Nu skrev jeg jo "om noget", hvilket betyder at det i hvert fald ikke falder
i forhold til normalt, men ikke betyder at det stiger for alle.

> [...]
> "hårde kerne" vil næppe gå over til Telia. Men jeg kan godt se
> ideen med at give folk med et mindre forbrug et abonnement, der

Tjaaa.... Netop den hårde kerne der allerede presser deres 2 mbit linie til
det yderste er den ene gruppe jeg ville anbefale Telia's løsning. 650 kr. er
billigt for det.

For den almindelige bruger mener jeg at Telia's tilbud er et forsøg på at
narre med lave priser som ikke holder. De skriver at de regner med at
gennemsnitsprisen bliver de 350 kr. men jeg tror roligt du kan regne med at
98% af deres k. når de sølle 250 Mb der skal til for at betale 350 kr. og en
god del når også de 5 Gb der hæver prisen yderligere - i hvert fald flere
end dem der holder sig under 250 Mb. Det lyder godt at sige at det koster
ned til 150 kr. men hvis ikke du ikke kommer over de 50 Mb der er grænsen
herfor så har du slet ikke brug fer deres linie. En enkelt trailer e.l. vil
sende folk over.

Fra : Søren Lundfald

Dato : 20-04-02 23:06

> men jeg tror roligt du kan regne med at
> 98% af deres k. når de sølle 250 Mb der skal til for at betale 350 kr. og
en
> god del når også de 5 Gb der hæver prisen yderligere

Man skal ikke udtale sig om det man ikke kender noget til.
Ud af 60.000 StofaNet kunder, er det _kun_ ca. 1% der når over 5 GB pr.
måned.
Jeg vil nu ikke påstå at 1% svarer til "en god del"

Fra : Kasper Bergh

Dato : 20-04-02 23:12

> [...]
> måned.
> Jeg vil nu ikke påstå at 1% svarer til "en god del"

Jeg vil påpege at Telia's løsning er dobbelt så hurtig som StofaNet's - selv
når Stofa's kører optimalt hvilket den ikke altid gør. Dette vil uundgåeligt
give et højere forbrug....

mvh
/Kasper
Jeg skal virkelig have lavet det autosignatur før jeg besvarer flere indlæg,
hvor jeg er nødt til at gøre opmærksom på at jeg kun repræsenterer mig selv
og ikke TDC Internet =)

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 20-04-02 23:38

"Kasper Bergh" <kaz@want-no-spam-own.web.id> wrote in message

> [...]
selv
> når Stofa's kører optimalt hvilket den ikke altid gør. Dette vil

Naaah... Når StofaNet kører som det typisk plejer ligger den i snit, på
tværs af landet, omkring 1 Mbit. Det skal siges at der er MANGE der har
oplevet hastigheder OVER 2 Mbit... ovenikøbet omkring 4 Mbit eller mere!

Fordelen ved at de deler båndbredden er at der nogle gange er et MEGET flot
hul igennem til internettet.

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

"Idiot: medlem af en stor og mægtig stamme, hvis indflydelse på menneskelige
anliggender altid har været stærk og beherskende. Idioternes virksomhed,
begrænser sig ikke til et bestem område inden for tænkningen og handlingen,
men gennemtrænger og regulerer det hele. Han har altid det sidste ord; hans
afgørelser er uanfægtelige. Han bestemmer tænkemåden og smagen, forordner
sprogreglerne og omgrænser den menneskelige adfærd med en spærrelinie"
- Ambrose Bierce

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-04-02 11:47

"Kåre Tyroll" skrev
> Naaah... Når StofaNet kører som det typisk plejer ligger den i snit, på
> tværs af landet, omkring 1 Mbit. Det skal siges at der er MANGE der har
> oplevet hastigheder OVER 2 Mbit... ovenikøbet omkring 4 Mbit eller mere!

Yes, jeg oplever tit hastigheder, der tangerer 2Mbit med mit
Stofanet.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Kasper Bergh

Dato : 23-04-02 13:12

"Peter Schrøder" <nospample@se> wrote in message

> Yes, jeg oplever tit hastigheder, der tangerer 2Mbit med mit
> Stofanet.

Er der nogen der har prøvet at se (eller ved af anden grund) hvilken (hvis
nogen) cap Stofa sætter på hastigheden?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 23-04-02 23:42

Peter Schrøder skrev:

> Yes, jeg oplever tit hastigheder, der tangerer 2Mbit med mit
> Stofanet.

Af og til kommer jeg over, men det hænger nok sammen med at jeg er den
eneste, ud af 5 kunder i blokken, som bruger min forbindelse (de andre
har ikke brugt den de sidste 30 dage, sagde teknikeren som var på
besøg i mandags (og ved samme lejlighed gav mig et nyt F-stik og satte
mig på en ny/anden pind (det betyder vel ca. det samme som at blive
smidt i en anden port i en switch med et nyt jomfrueligt stik).
--
Fix Outlook Express:

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 09:16

"Kasper Bergh" <kaz@want-no-spam-own.web.id> skrev i en meddelelse
> jeg tror roligt du kan regne med at
> 98% af deres k. når de sølle 250 Mb

Her ville det være fint hvis du kom med noget statistik istedet for blot
at slynge et tal ud i luften.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 21-04-02 09:18

In article <3cc27518$0$83509$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Her ville det være fint hvis du kom med noget statistik istedet for blot
> at slynge et tal ud i luften.

Kasper har sine meninger, vi andre har vores, jeg tror ikke der kan
koges mere suppe på dette.

--
Andreas Plesner Jacobsen | "It runs like _x, where _x is something unsavory"

Fra : N/A

Dato : 21-04-02 11:16

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 21-04-02 11:16

In <gDlw8.856$kp3.46632@news010.worldonline.dk> "Søren Lundfald" <webwatcher@forum.dk> writes:

> [...]

>måned.
>Jeg vil nu ikke påstå at 1% svarer til "en god del"

Hvor har du det tal fra ? Jeg tror ikke paa det uden en god kilde.

/Martin

Fra : Søren Lundfald

Dato : 21-04-02 16:56

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor har du det tal fra ? Jeg tror ikke paa det uden en god kilde.

Er det en god nok kilde, hvis jeg siger jeg arbejder i StofaNet frontoffice
(varetaget af SNT)?

Søren Lundfald

....som kun udtaler sig på egne veje.

Fra : Jens

Dato : 21-04-02 17:07

"Søren Lundfald" <webwatcher@forum.dk> skrev i en meddelelse
> "Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Er det en god nok kilde, hvis jeg siger jeg arbejder i StofaNet
frontoffice
> (varetaget af SNT)?

Næh, du bliver nødt til at komme med noget mere konkret. Jeg kan da sagtens
forsøge at bilde hvem som helst ind at jeg arbejder hos StofaNet (hvilket
jeg ikke gør!).

Jens

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-02 21:26

On Sun, 21 Apr 2002 18:07:06 +0200, "Jens"
<jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote:

>Næh, du bliver nødt til at komme med noget mere konkret. Jeg kan da sagtens
>forsøge at bilde hvem som helst ind at jeg arbejder hos StofaNet (hvilket
>jeg ikke gør!).

Jeg tror at i dette fora er det lige knap så let at påstå at man har
insiderviden fra ISP'er pga. man arbejder hos en sådan.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 17:14

"Søren Lundfald" <webwatcher@forum.dk> skrev i en meddelelse
> Er det en god nok kilde, hvis jeg siger jeg arbejder i StofaNet
frontoffice
> (varetaget af SNT)?

Du kan ikke bruge dit job som argumentation og stadig påstå at du taler
på egne vegne.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Søren Lundfald

Dato : 21-04-02 18:51

> "Søren Lundfald" <webwatcher@forum.dk> skrev i en meddelelse
> pr.

> Du kan ikke bruge dit job som argumentation og stadig påstå at du taler
> på egne vegne.

Ville du blive gladere hvis jeg skrev at de 1% der bruger 5 GB er det
_uofficielle_ tal?
Jeg kan ikke skrive det som det officielle tal, da jeg _personligt_ ikke har
det sort på hvidt.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 18:55

> Ville du blive gladere hvis jeg skrev at de 1% der bruger 5 GB er det
> _uofficielle_ tal?

Ikke ret meget du kan gøre kan ændre min sindsstemning ret meget til
nogen side.
Enten må du skrive at det er dit personlige gæt, eller også må henvise
til andre offentlige tal i den retning.
Hvis du siger at det er noget du ved pga din stilling kan du imho ikke
stadig forvente at blive betragtet som en privatperson.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Søren Lundfald

Dato : 21-04-02 18:58

> "Søren Lundfald" <webwatcher@forum.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du siger at det er noget du ved pga din stilling kan du imho ikke
> stadig forvente at blive betragtet som en privatperson.

Deraf omtalt som "uofficiel"

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 19:02

> Deraf omtalt som "uofficiel"

Fint, men så skal du ikke henvise til din arbejdsplads når nogen
betvivler dig som kilde.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Søren Lundfald

Dato : 21-04-02 19:19

> "Søren Lundfald" <webwatcher@forum.dk> skrev i en meddelelse
> ikke
>
> Fint, men så skal du ikke henvise til din arbejdsplads når nogen
> betvivler dig som kilde.

Denne diskussion er ved at udvikle sig til en værre gang flueknepperi.
Grundet mit arbejde kender jeg de aktuelle tal, men skriver dem ikke som
"officielle", da jeg udtaler mig som privatperson.
Der skulle ikke være noget problem i at fremskaffe tallene sort på hvidt, så
hvis du ikke har tillid til at mine uofficielle tal er korrekte (evt. fordi
jeg er ansat gennem Telia Stofa), er du mere end velkommen til at henvende
dig hos din lokale Telia Stofa afdeling for at få de aktuelle tal.

EOD herfra

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-04-02 20:49

> [...]

>Grundet mit arbejde kender jeg de aktuelle tal, men skriver dem ikke som
>"officielle", da jeg udtaler mig som privatperson.

Uden relevans for diskussionen i øvrigt vil jeg lige henlede
opmærksomheden på den tavshedspligt, man er pålagt, når man
arbejder i et firma.

Medmindre man decideret véd, hvad firmaets politik og holdning
er til de specifikke tal, bør man som hovedregel holde dem for
sig selv.

Man ved aldrig, om konkurrenternes markedsanalytikere læser med
i disse offentlige fora

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-02 21:55

On 21 Apr 2002 19:49:09 GMT, Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk>
wrote:

>Man ved aldrig, om konkurrenternes markedsanalytikere læser med
>i disse offentlige fora

Hvad de ikke følger med i, er ikke intersant at følge med i for sådan
nogle,,,

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 21-04-02 21:52

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

> Du kan ikke bruge dit job som argumentation og stadig påstå at du taler
> på egne vegne.

Uden at tage stilling til de aktuelle tal vil jeg mene noget andet:

En politibetjent udtaler at 90% af alle indbrudstyve er dovne.

- Kan han ikke gøre det som privatperson, uden at udtale sig for politiet ?
- Er der nogen grund til at betvivle at han rent faktisk ved mere om sagen i
kraft af hans job ?
- Kan han så, fordi han ved mere end andre, ikke længere udtale sig som
privatperson ?
- Gør det en forskel om politiledelsen syntes det er smart han udtaler sig
om indbrudstyve ?
- Er det et problem at der kun foreliger en ikke officiel intern raport hos
politiet om dovne indbrudstyve ?

Indbrudstyvene forbliver vel lige så dovne, men tilhørene blev klogere.

Hvis man mener noget andet om indbrudstyve er man jo frit stillet til at
betvivle politimandens påstande, men det er irelevant at sige, at det ikke
kan være rigtigt, fordi han ikke må eller ønsker at udtale sig på politiets
vejne.

Please, get real, når man deltager på usenet er det som regel som
privatperson, men man kan aldrig fornægte andre i at opfatte ens udtaleser
og holdninger som påvirket af den virksomhed man er ansat i.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 21:58

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse
> En politibetjent udtaler at 90% af alle indbrudstyve er dovne.
> - Kan han ikke gøre det som privatperson, uden at udtale sig for
politiet ?

Jo

> - Er der nogen grund til at betvivle at han rent faktisk ved mere om
sagen i
> kraft af hans job ?

Nej

> - Kan han så, fordi han ved mere end andre, ikke længere udtale sig
som
> privatperson ?

Jo

> - Gør det en forskel om politiledelsen syntes det er smart han udtaler
sig
> om indbrudstyve ?

Nej

> - Er det et problem at der kun foreliger en ikke officiel intern
raport hos
> politiet om dovne indbrudstyve ?

Nej

Problemet kommer først når nogen betvivler hans udsagn og han
underbygger det med "jamen det ved jeg fordi jeg er politibetjent"
Så er det svært samtidig at sige "her er jeg forøvrigt kun privatperson"

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 21-04-02 22:12

> [...]

>underbygger det med "jamen det ved jeg fordi jeg er politibetjent"
>Så er det svært samtidig at sige "her er jeg forøvrigt kun privatperson"

Det er ikke et spørgsmål om at være privatperson eller ej. Det er et
spørgsmål om at udtale sig på vegne af sin arbejdsplads eller på vegne
af sig selv.

Jeg ser intet problem i at folk der udtaler sig på vegne af sig selv gør
det på basis af deres viden fra deres arbejdsplads. Og det er også helt
fornuftigt at de forøger deres troværdighed ved at nævne at det er viden
de har fra den arbejdsplads.

Det kan man da sagtens uden derfor at tale på vegne af arbejdspladsen.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 22:24

"Jesper Dybdal" <jdunet@u7.dybdal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
viden
> de har fra den arbejdsplads.
> Det kan man da sagtens uden derfor at tale på vegne af arbejdspladsen.

Hvis man udtaler sig om ting som man kun kan have fået viden om på sin
arbejdsplads så udtaler man sig imho i egenskab af ansat på denne
arbejdsplads.
Men jeg tror ikke der kan koges meget mere suppe på denne, så eod herfra

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 21-04-02 22:51

> [...]

> Hvis man udtaler sig om ting som man kun kan have fået viden om på sin
> arbejdsplads så udtaler man sig imho i egenskab af ansat på denne

Det er noget sluder, og hvis du ser på de var du gav på mine spørgsmål bør
du også kunne se dette.

Hint: betjenten ved som privatperson mere om tyve, sådan er det bare.

> Men jeg tror ikke der kan koges meget mere suppe på denne, så eod herfra

Ja, det er jo det nemmeste....

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 22:56

> Det er noget sluder, og hvis du ser på de var du gav på mine spørgsmål
bør
> du også kunne se dette.
> Hint: betjenten ved som privatperson mere om tyve, sådan er det bare.

Ja, og det er helt ok at han udtaler sig.
Men hvis du ikke kan se problemet i at han bruger sin ansættelse som
underbygning samtidig med at han siger at hans ansættelsesforhold ikke
eksisterer i denne sammenhæng så synes jeg ikke der er nogen grund til
at føre den videre...

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 22-04-02 00:56

> [...]

>underbygning samtidig med at han siger at hans ansættelsesforhold ikke
>eksisterer i denne sammenhæng så synes jeg ikke der er nogen grund til

Jeg ser helt anderledes på det: naturligvis eksisterer hans
ansættelsesforhold i den sammenhæng. Han er ansat, og udtaler sig
derfor naturligvis som ansat. Ganske som du gør hver gang du siger
noget om TDC.

Men det betyder ikke at hverken han eller du _repræsenterer_ jeres
respektive arbejdspladser. Det er ikke arbejdspladsens ansvar at det I
siger under de omstændigheder, er rigtigt.

Men måske snakker vi bare fordi hinanden - jeg har i hvert fald aldrig
haft nogen indvendinger mod den måde du selv håndterer dit
ansættelsesforhold i forhold til oplysninger om TDC. Jeg tror også jeg
slutter her.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-04-02 08:08

On Sun, 21 Apr 2002 23:24:18 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Hvis man udtaler sig om ting som man kun kan have fået viden om på sin
>arbejdsplads så udtaler man sig imho i egenskab af ansat på denne
>arbejdsplads.

Det er mildest talt noget sludder. Jeg kan også udtale mig ud fra
erfaringer og tendenser, jeg har oplevet, fx på tidligere
arbejdspladser. Jeg kan ikke se hvorfor, det skal stille mig bedre end
nuværende ansatte, hvis jeg fx siger: "Tiscali oplevede, sikkert i
lighed med andre udbydere, at mange ringede ind til supporten om alle
mulige basale ting, fx også hvordan man dobbeltklikkede".

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-04-02 08:11

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse
> Det er mildest talt noget sludder.

Det kan jeg se er den generelle holdning..

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 21-04-02 20:17

In <5jBw8.1184$kp3.76460@news010.worldonline.dk> "Søren Lundfald" <webwatcher@forum.dk> writes:

>"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

>Er det en god nok kilde, hvis jeg siger jeg arbejder i StofaNet frontoffice
>(varetaget af SNT)?

Nej.

/Martin

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 21-04-02 22:48

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> wrote in message

> Nej.

Nu er det her ved at gå i hårdknude.

Jeg kan bekræfte at Søren er ansat i StofaNet Frontoffice Support, som
varetages af SNT Denmark.

Problemet her er at alle prøver at vurdere hans udtalelse. Fordi han
arbejder med det, bør han have en viden om det. Han kan ikke slå sin viden
fra når han kommer hjem. I siger at en kilde skal være en der ikke arbejder
der, men kender en der arbejder der. Samtidig skal man lige huske på
tavshedspligten.

.... her tænker jeg så... er det bedre at en ansat slader til en anden, der
så fortæller det til en anden, der fortæller det en andet sted, og til sidst
er noget helt andet end den fakta der blev sagt til at STARTE med???

Jeg foretrækker at der bliver fortalt informationer direkte fra personen der
arbejder i virksomheden, da jeg tror langt mere på ham, end den person der
kender en, der har en fætter, som kender en, der har et billede af en
medarbejder i firmaet.

DET AFGØRENDE er om personen ødelægger sin tavshedspligt. Disse tal er
offentligt tilgængelige fra StofaNet. (dog er de afrundet og forenklede i
Sørens udtalelse)
Hvis i føler at i har behov fra bevis fra anden side, så spørg en anden
StofaNet medarbejder. Husk at det drejer sig om 5000 Mbyte (vi tager
diskussionen omkring Gbyte og Mbyte senere, Søren), og ikke de gamle 4000
Mbyte som normalt højest 5 % ramte.

Søren udtaler sig som privatperson herinde. Hvis han havde gjort andet,
skulle han underskrive sig med sin arbejdsplads. Fordi det ikke er
officielt, kan man ikke benytte tallene, eller udtalelserne, til noget
for/imod firmaet... men derfor kan man sagtens tro på dem.

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Som udtaler sig på vegne af sit alter-ego.

Fra : Søren Lundfald

Dato : 22-04-02 16:30

"Kåre Tyroll" <papirkurv@tyroll.dk> skrev i en meddelelse

> StofaNet medarbejder. Husk at det drejer sig om 5000 Mbyte (vi tager
> diskussionen omkring Gbyte og Mbyte senere, Søren

Lad os da tage diskussionen nu....

5.000.000.000 B = 5.000.000 KB = 5000 MB = 5 GB
5368709120 B = 5 GiB (gibibyte)

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=netspeed
http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

Det burde vist sætte punktum i den sag......

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 22-04-02 18:46

Søren Lundfald skrev i meddelelsen ...

>Lad os da tage diskussionen nu....
>
>5.000.000.000 B = 5.000.000 KB = 5000 MB = 5 GB
>5368709120 B = 5 GiB (gibibyte)

Smart ass

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 21-04-02 20:18

In <u_Cw8.947$HZ2.66325@news000.worldonline.dk> "Søren Lundfald" <webwatcher@forum.dk> writes:

> [...]

>_uofficielle_ tal?
>Jeg kan ikke skrive det som det officielle tal, da jeg _personligt_ ikke har

Hvad er din kilde ? Hvem har givet dig tallet under 1% ?

/Martin

Fra : Søren Lundfald

Dato : 20-04-02 18:56

Kasper Bergh skrev i meddelelsen
<3cc145d2$0$78684$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message
>
>Nu ved jeg ikke hvor meget du er på ferie, men jeg er dælme aldrig på ferie
>i en måned af gangen. Ikke engang 1 måned om året.

Det er faktisk ulovligt iflg. funktionærloven. Der har du krav på 5 ugers
ferie + 1 feriefridag pr. 3 måneders arbejde.

Mvh
Søren Lundfald

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 20-04-02 22:05

"Søren Lundfald" <webwatcher@forum.dk> wrote Sat, 20 Apr 2002
19:56:05 +0200 :

>1 feriefridag pr. 3 måneders arbejde.

Lige hvor finder du den i funktionærloven?

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Kasper Bergh

Dato : 20-04-02 22:13

> Det er faktisk ulovligt iflg. funktionærloven. Der har du krav på 5 ugers
> ferie + 1 feriefridag pr. 3 måneders arbejde.

Som jeg også svarede Klaus er det interessante ikke hvor mange dage jeg har
fri fra arbejde, men hvormange dage jeg er på ferie udenfor hjemmet. De dage
hvor jeg har ferie derhjemme er mit forbrug kun større.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-04-02 10:12

On Sat, 20 Apr 2002 00:43:04 +0200, "Kasper Bergh"
> [...]

>med en 2mbit linie? Det er der nok en *helt* masse mennesker, der har som

For hver ung computernørd er der typisk to forældre, der netop ikke
har noget vildt forbrug...

--
- Peter Brodersen

Fra : Kasper Bergh

Dato : 20-04-02 11:40

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message

> For hver ung computernørd er der typisk to forældre, der netop ikke
> har noget vildt forbrug...

Jeg har to forældre som jeg har fået til at anskaffe bredbånd. Da de var på
modem brugte de det kun til post, men nu vil de vide hvordan de kan se film
og hente musik over den. Forbrugsmønsteret ændrer sig stille og roligt når
du har en bredbåndsforbindelse.

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 20-04-02 14:52

Kasper Bergh skrev i meddelelsen
<3cc1459b$0$2773$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>og hente musik over den. Forbrugsmønsteret ændrer sig stille og roligt når

Jamen hvad er der lige så galt i det?

I fremtiden ligger der en masse løsninger på services mm som kommer kunderne
til gode. Alle disse ting giver en RIGTIG bredbåndsløsning muligheder for
(nu tænker jeg på at bredbåndsbetegnelsen var beregnet for 2 Mbit og
derover... det fik TDC ødelagt godt, da de mener at 256 kbit er bredbånd?).

Telia har tænkt sig at giver kunderne fremtiden i hånden. Det er så op til
kunden hvor meget de har brug for det. Den ene måned har Hr. Hansen lyst til
at opleve alle de fantastiske muligheder der er på nettet.. næste måned har
han brug for at rode med haven, og gøre forårsklar. I den måned han har brug
for det, har han en fastmaxpris, så budgettet aldrig løber løbsk. Men i den
måned hvor han ikke har brug for det ret meget, koster det ikke ret meget,
og det kan han bruge på haven istedet. (som eksempel)

Hvis TDC mener at det hele handler om at internettet kun skal handle om hvad
kunderne har råd til, for at kunne benytte evt services (en del
bredbåndsservices kan ikke benyttes med lave adsl hastigheder), så er
fremtiden jo ikke lagt frem, vel?

At kunne se en streaming film, eller at kunne bruge nogle forskellige
features uden at skulle sidde og vente på at det loader, giver fremtiden
muligheder. Men stadig giver man kunden valgmuligheder omkring prisen, hvis
de ikke ønsker at bruge det ret meget... det er da fair?

Jeg synes ikke at man skal forsinke fremtiden så indædt som TDC altid prøver
på. TDC vil hellere lade kunden langsomt få sit forbrug i vejret over en
længere periode, og i hele det tidsrum tjene penge på det. På den måde får
kunden hele tiden trang til en højere hastighed, hver gang der er noget der
kører for langsomt. Er det måske fair?

Måske kunne prisen være endnu lavere, eller måske kunne Telia tilbyde IP
telefoni for omkring 100-150 kr oveni... men så ville det jo ikke være fair
over for TDC.. vel?

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Kasper Bergh

Dato : 20-04-02 15:11

"Kåre Tyroll" <papirkurv@tyroll.dk> wrote in message

> Jamen hvad er der lige så galt i det?

Ingenting. Jeg synes det er vidunderligt at internettet vinder frem på den
måde.

> [...]
> (nu tænker jeg på at bredbåndsbetegnelsen var beregnet for 2 Mbit og
> derover... det fik TDC ødelagt godt, da de mener at 256 kbit er

En "rigtig" bredbåndsløsning siger du. Hvad er en "rigtig" bredbåndsløsning
i dit univers?

> [...]
> måned hvor han ikke har brug for det ret meget, koster det ikke ret meget,
> og det kan han bruge på haven istedet. (som eksempel)

Der er andre (og bedre) muligheder end taxameter. Jeg mener (eller blev det
aldrig til noget?) at CC tilbyuder at man kan skifte sin hastighed i korte
perioder, så når man lige står og har brug for 2 mbit så har man det i lige
præces det tidsrum hvor du har brug for det. Se det er interessant.

> [...]
> kunderne har råd til, for at kunne benytte evt services (en del
> bredbåndsservices kan ikke benyttes med lave adsl hastigheder), så er

1. Jeg hverkan kan eller vil udtale mig om hvad TDC mener internettet
handler om.
2. Jeg kan ikke se hvad det er du prøver at insinuere.
3. Hvilke bredbåndsservices kan ikke benyttes med 512 kbit?

> [...]
hvis
> de ikke ønsker at bruge det ret meget... det er da fair?

Ja men en 2 mbit forbindelse er meningsløs hvis du kun bruger den som Hr. og
Fru. Hansen i kæret bruger ders modem. Vi kan godt blive enige om at
bredbånd til lave priser er godt, men det er dette her jo ikke rigtigt. Hvis
kunden ikke mindst kommer op i 350 kr. klassen ville vedkommende efter min
mening have klaret sig fint med sit modem. Hvis nu Telia havde lanceret det
som almindelige fastpris hastigheder (til lave priser) med mulighed for let
og smertefrit at skifte hastighed, så ville jeg synes det var alle tiders.
Det her lugter af smart markedsføring.

> [...]
> kunden hele tiden trang til en højere hastighed, hver gang der er noget

Jeg nægter at kommentere det ovenstående, da det såvidt jeg kan se blot er
endnu et lavt slag fra en person som forsøger at bruge mit job imod mig her
på usenet. Jeg repræsenterer mig selv som privatperson og kun mig. Men hvis
det kan glæde dig at høre så bruger jeg det produkt jeg synes er bedst og
det er nogen gange TDC's produkter og andre gange ikke. Det er alt hvad jeg
vil sige om det.

> Måske kunne prisen være endnu lavere, eller måske kunne Telia tilbyde IP
> telefoni for omkring 100-150 kr oveni... men så ville det jo ikke være
fair
> over for TDC.. vel?

Hvad mener du med fair overfor TDC? Hvis de kan levere en god vare billigere
og bedre end TDC er det vel ikke et spørgsmål om at være "fair". Tager jeg
fejl eller er dette endnu et slag under bæltestedet fordi du ikke vil
argumentere rent?

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 20-04-02 20:41

Kasper Bergh skrev i meddelelsen
<3cc1770a$0$58762$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>En "rigtig" bredbåndsløsning siger du. Hvad er en "rigtig" bredbåndsløsning
>i dit univers?

De oprindelige 2 Mbit der var tiltænkt... (dengang)
(Jeg har store planer for fremtiden kan du nok mærke!

> [...]
>perioder, så når man lige står og har brug for 2 mbit så har man det i lige
>præces det tidsrum hvor du har brug for det. Se det er interessant.

Man kan stadig booste linien hos CC, og an kan købe flex abonnementer så man
har høj hastighed i weekenden og lav i hverdagene. Det er såmænd også fint
for mange. Jeg mener bare fremtiden ligger i den konstante høje hastighed,
sådan så man kan lave bedre og mere interaktive tjenester. (det sluger jo
desværre ekstra trafik, men måske bliver taxameter prisen billigere på et
tidspunkt)

>1. Jeg hverkan kan eller vil udtale mig om hvad TDC mener internettet
>handler om.
Det forventede jeg heller ikke. Det var udelukkende min mening, som du selv
personligt kunne tænke over. Hvis du selv personligt (selvfølgelig ikke
arbejdsmæssigt) havde en holdning, var den da også velkommen.

>2. Jeg kan ikke se hvad det er du prøver at insinuere.
Jeg insinuerer ikke. Jeg mener bare at denne konstante høje hastighed giver
mulighed for at udnytte internettet til MEGET mere end bare porno, og
downloade ulovlig warez spil mm.

>3. Hvilke bredbåndsservices kan ikke benyttes med 512 kbit?

Næsten ikke nogle der findes nu, men dem der BØR laves. Sæt dig ned og se en
fremtidsfilm, så får du nok nogle tanker. (ikke time-machine og deslignende)

>Det her lugter af smart markedsføring.

Jeg synes at det dufter af visioner og kundetanker.

> [...]
>det er nogen gange TDC's produkter og andre gange ikke. Det er alt hvad jeg

Jeg er meget ked af at du tror det. Jeg arbejder selv indirekte for
StofaNet, men jeg kunne aldrig drømme om at udtale mig på deres vegne.
Derfor er jeg ikke ude efter nogen officiel udmelding eller noget i den
stil. Den skulle forståes i en sammenhæng med afsnittet bagefter. Jeg mener
at TDC gør hvad de kan for at trække tingene ud i langdrag. Det kan godt
være at det lyder som om at jeg bare vil have en urealistisk fremtid, lige
nu... men jeg har lavet mange ting som udnytter frekvenser via luft, kobber
og fiber mm som ville give den moderne teknologi endnu et kvantespring
fremad. Men det virker hele tiden som om at TDC ikke har tænk sig at skynde
sig fremad, simpelthen pga af mammon.
Det kan du selvfølgelig ikke svare på om de gør, kun om du mener det samme.
(evt om Telia)

> [...]
>og bedre end TDC er det vel ikke et spørgsmål om at være "fair". Tager jeg
>fejl eller er dette endnu et slag under bæltestedet fordi du ikke vil

På det danske arbejdsmarked idag (ja faktisk hele verden) er der
konkurrenceregler. Hvis Telia dumper prisen, til et Niveau hvor de andre
umuligt kunne være med, ville det være unfair priskrig. Dette vil kunne
resultere i et sagsanlæg mod Telia. Simpelthen pga at det er unfair.
Jeg synes at mine argumenter er meget rene, og det sidste jeg er ude på, er
at gå efter nogen personligt. Jeg svarede bare på dit spørgsmål, fordi jeg
havde noget på hjete, omkring det du skrev.

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-04-02 23:17

On Sat, 20 Apr 2002 21:41:18 +0200, "Kåre Tyroll"
<papirkurv@tyroll.dk> wrote:

>De oprindelige 2 Mbit der var tiltænkt... (dengang)

Bredbånd er noget difust noget, det ændre sig med tiden, om ti år, så
er 2Mbit smalbånd, ligesom ISDN er det idag, hvor det for 10 år siden
var Bredbånd.

Eneste internationale definition af bredbånd er at det er hvad der
ligger over tale-telefoni. AFAIK.

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 21-04-02 00:12

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> wrote in message

> [...]
> var Bredbånd.
>
> Eneste internationale definition af bredbånd er at det er hvad der

Præcis. Det handlede om hvad der var bredbånd i mit univers. Det er fra 2
Mbit og opefter. Som det var tiltænkt dengang man begyndte at bruge ordet
"bredbånd" normalt. Idag bruger man det fuldstændig i flæng. 56k er jo også
bredbånd i forhold til min mobil... nåh nej, den er også hurtigere end 56
k... tja, når mobiltelefonen indhenter fastnettet, siger det lidt om
tempoet?

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

"Saglige meninger, er pensionerede fordomme"
- Theo Herbst

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 21-04-02 08:26

In article <3cc1f63c$0$5194$d40e179e@nntp01.dk.telia.net>, Kåre Tyroll wrote:

> [...]
> bredbånd i forhold til min mobil... nåh nej, den er også hurtigere end 56
> k... tja, når mobiltelefonen indhenter fastnettet, siger det lidt om

Det "brede bånd" har ikke noget med hastighed at gøre, men er en term
der bliver brugt ifbm frekvenser. Eller det var det engang, før
marketing-idioterne kom til.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Hailing frequencies open, Captain.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-04-02 12:31

Hej Andreas Plesner Jacobsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Det "brede bånd" har ikke noget med hastighed at gøre, men er en
> term der bliver brugt ifbm frekvenser.

Dvs. lidt i stil med fx at opdele radiofrekvensområder i bl.a. kort-,
mellem- og langbølger?

> Eller det var det engang, før marketing-idioterne kom til.

Jeg er vild med dit syn på de forpu%#% pestspredere

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Morten Boysen

Dato : 21-04-02 14:02

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote in message
> Dvs. lidt i stil med fx at opdele radiofrekvensområder i bl.a.
kort-,
> mellem- og langbølger?

Nej. kort-, mellem- og langbølger refererer til bølgelængden af det
elektromagnetiske signal. Båndbredde er bredden af det aktive bånd
målt i frekvensdomænet. Typisk er det afstanden fra den nedre 3dB
afskæringsfrekvens til den øvre 3dB afskæringsfrekvens. Selve
placeringen i frekvensspektret er ligegyldigt. Et signal med en
båndbredde på 1000Hz kan ligge fra 1000Hz til 2000Hz, eller fra 1MHz
til 1,001MHz.

> Jeg er vild med dit syn på de forpu%#% pestspredere

Jeg kunne tænke mig, at vide, hvem der fandt på udtrykket "analogt
modem". De skulle piskes offentligt.

--
Morten Boysen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-04-02 18:50

Hej Morten Boysen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Nej. kort-, mellem- og langbølger refererer til bølgelængden af
> det elektromagnetiske signal.

Ja, men det er jo blot en anden måde at sige det på, da bølgelængde
gange frekvens er konstant (hastigheden).

Ohoo! Så gled det på plads
Tak for forklaringen.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 21-04-02 23:03

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> wrote in message

> [...]
> til 1,001MHz.
> Jeg kunne tænke mig, at vide, hvem der fandt på udtrykket "analogt

Det er så længe man holder sig til amplitude modulation. Når du benytter
frekvensmodulation vil det tilladte frekvensområde blive betegnet som
modulation. Ved frekvensmodulation vil du samtidig kunne undgå den store
mængde spildte båndbredde, ved korrekt brug af teknikken idag. Her skal du
kun tage højde for de harmoniske forvrængninger, som ikke udgør den store
trussel.

Men ved AM har man et analogt moduleret signal. Et modem tager så de
digitale informationer og modulerer dem (mo), og samtidig demodulerer det
opfangede signal (dem). Derfor er det altså et analogt modem. Et digitalt
modem tager et analogt signalt, konverterer det til et digitalt signal, og
igen konverterer det modtagne signal til et analogt signal. Dette bruger man
normalt ikke. Hvis man skal flytte et analogt signal, bruger man kun en D/A
konverter og en A/D konverter i den anden ende. Det er Uhyggeligt sjældent
at man har brug for begge dele samme sted.

Forresten hedder det ikke en 3 dB afskæringsfrekvens. I filteret hedder det
overgangsfrekvensen, og på selve signalet kalder man der for øvre og nedre
grænsefrekvens. Ikke desto mindre er det rigtig nok der hvor
amplitudesignalet er dæmpet med 3 dB.

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Morten Boysen

Dato : 22-04-02 13:22

> [...]
benytter
> frekvensmodulation vil det tilladte frekvensområde blive betegnet

Modulation er når du tillægger et begrænset symbolsæt af bølgeformer
en bitmæssig betydning. Demodulation er processen, hvormed man finder
ud af, hvilket af de oprindelige symboler, der er blevet sendt.. På
den måde kan man finde det eksakte symbol, selv når det er påvirket af
støj.

Ifølge din defintion, er ISDN, HDSL, V.90, 56K, ADSL, og stort set
alle andre modemtyper beregnet til kobberforbindelser, "analoge
modemmer".

Hele pointen, er at udtrykket "analogt modem" er menigsløst, da et
modems futnktion er at mappe en bitmæssig betydning ned på et analogt
signal.

> [...]
skal du
> kun tage højde for de harmoniske forvrængninger, som ikke udgør den

FSK er absolut ikke en båndbreddebesparende modulationsform. Tværtimod
er tilhører FSK en gruppe af modulationsformer, som er kræver høj
båndbredde, men lille sendeeffekt. AM, PSK og QAM er alle
modulationsformer, hvor man opnår et lille båndbreddeforbrug, ved at
bruge mere sendeeffekt. Derudover kan frekvensmodulation sagtens buges
til analog kommunikation. Det er faktisk det du gør, hver gang du
sætter dig i dein bil og hører FM.

> [...]
> konverter og en A/D konverter i den anden ende. Det er Uhyggeligt
sjældent
> at man har brug for begge dele samme sted.

Det ovenstående er noget vrøvl. Et modem er et modem er et modem.
Skilningen imellem analoge og digitale er meningsløs.

> [...]
nedre
> grænsefrekvens. Ikke desto mindre er det rigtig nok der hvor

Selvfølgelig hedder det (også) 3dB-afskræingsfrekvenser i et filter.
Kært barn har mange navne.

--
Morten Boysen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-04-02 18:34

On Mon, 22 Apr 2002 14:21:45 +0200, "Morten Boysen"
<morten.boysen@aub.dk> wrote:

>Det ovenstående er noget vrøvl. Et modem er et modem er et modem.
>Skilningen imellem analoge og digitale er meningsløs.

Du har da ret i den tekniske beskrivelse om at et modem er en
modulator, og en demudlator, og dermed er et ISDN modem ikke et modem.
MEN et modem er også betegnelsen for et udstyr du forbinder med en
serial port, og så over telefonnettet overføre data til en anden, og
derved er et ISDN modem ikke bare en TA'er men også et ISDN modem.
Ligeså med et ADSL modem, det er noget du ok ikke forbinder til serial
porten, men til et netkort, eller en USB port, for at få hurtiger
forbindelse, serialporten er ikke længer hurtig nok, og så overføre
data over telefonnettet, at det er på andre freqvenser end tale og
dermed et gammeldags modem.

Når der kommer ny teknologi så bruger man mange gange gamle ord for
dem, og når en teknologi har været ukendt for den brede forsamling i
årtier, og så pluskelig bliver markedsført til pøblen, så kan de også
skifte fra at have en teknisk betegenlse til et pubelært navn, se bare
en ISDN TA'er der er blevet til et ISDN modem.

Fra : Morten Boysen

Dato : 22-04-02 19:45

> Du har da ret i den tekniske beskrivelse om at et modem er en
> modulator, og en demudlator, og dermed er et ISDN modem ikke et
modem.

Jeg tror du har misforstået mig, for der er et modem i ISDN udstyr.
Hvordan skal man ellers kunne fortolke de støjforstyrrede signaler?

> [...]
> forbindelse, serialporten er ikke længer hurtig nok, og så overføre
> data over telefonnettet, at det er på andre freqvenser end tale og

Forbindelsesmetoden imellem computeren og kommunikationsudstyret har
ingen betydning, når det kommer til klassificering af
kommunikationsudstyret som et modem.

> [...]
bare
> en ISDN TA'er der er blevet til et ISDN modem.

Problemet er, at en ISDN TA'er *er* et modem (+ en masse andet).
Derfor er det fuldstændigt korrekt at kalde det et "ISDN modem".

--
Morten Boysen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-04-02 20:39

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> skrev i en meddelelse
> Problemet er, at en ISDN TA'er *er* et modem (+ en masse andet).
> Derfor er det fuldstændigt korrekt at kalde det et "ISDN modem".

Vi har haft diskussionen før, men jeg synes altså du presser den.
Det er rigtigt at der foregår en modulation, men så kan vi jo bruge
ordet modem om alt fra netkort til fjernbetjeninger, og så mister
begrebet lissom sin mening.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Morten Boysen

Dato : 22-04-02 20:46

> [...]
> Det er rigtigt at der foregår en modulation, men så kan vi jo bruge
> ordet modem om alt fra netkort til fjernbetjeninger, og så mister

Begrebet får sin oprindelige mening. Hvorfor skal et modem kun
omhandle små-kasser, som man kan komme på internettet med?

--
Morten Boysen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-04-02 20:52

> Begrebet får sin oprindelige mening. Hvorfor skal et modem kun
> omhandle små-kasser, som man kan komme på internettet med?

Nej, jeg vil tro at ordet modem netop var beregnet på de små kasser.
Ordet modulation kan have en anden betydning.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Morten Boysen

Dato : 22-04-02 21:27

> Nej, jeg vil tro at ordet modem netop var beregnet på de små kasser.
> Ordet modulation kan have en anden betydning.

Modem er jo bare en sammentrækning af modulator og demodulator. Jeg
ved ikke hvad opfinderen af ordet oprindeligt har ment, men hvis man
kigger på oprindelsen, så passer det også fint til f.eks.
satellitkommunikation.

--
Morten Boysen

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 22-04-02 19:45

Morten Boysen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>ud af, hvilket af de oprindelige symboler, der er blevet sendt.. På
>den måde kan man finde det eksakte symbol, selv når det er påvirket af

Det er ikke helt korrekt. Du tiltænker hvad man benytter det til. Men selve
modulationen er at skabe en ændring, pga en ønsket funktion. Ved feks
frekvensmodulation til radiokommunikation. Man tager sit LF signal og
konverterer det til et frekvensmoduleret signal (oftest ved brug af
kapaciteter og halvledere). Selve modulationen kan indeholde meget mere end
bare høj og lav, men også variable spændinger mm. Men i den digital branche,
er det rigitg nok til fortolkning af diverse symboler.

>Ifølge din defintion, er ISDN, HDSL, V.90, 56K, ADSL, og stort set
>alle andre modemtyper beregnet til kobberforbindelser, "analoge
>modemmer".

Ikke nødvendigvis. Så ville der jo slet ikke være noget der hed digitalt.
Men det at generere en bølgeformet (sinusformet, hvis man er heldig)
transport af signalerne... er analog. Men du har ret i at det ikke helt
holder. Mange modemmer modulerer kun i 1 og 0, og udnytter dermed ikke
multiple signalstyrker (så er der også alt det der med signal/støjforhold og
harmoniske frekvenser)

>Hele pointen, er at udtrykket "analogt modem" er menigsløst, da et
>modems futnktion er at mappe en bitmæssig betydning ned på et analogt
>signal.

Ligesom ADSL er misvisende !!!!!! (HUSK JOKE!!!!!)

> [...]
>bruge mere sendeeffekt. Derudover kan frekvensmodulation sagtens buges
>til analog kommunikation. Det er faktisk det du gør, hver gang du

Generelt behøver man jo ikke en bærebølge. Men hvis du skal udnytte AM til
en ordentlig båndbredde, giver det masser af støj (og harmonisk
forvrængning), på tværs af alle kanaler. Med FM kan du placere alle kanaler
tæt på hinanden, uden den store risiko. Men klart. Det er nemmere at bruge
AM til formålet.

>Det ovenstående er noget vrøvl. Et modem er et modem er et modem.
>Skilningen imellem analoge og digitale er meningsløs.

Ja. Men grundlaget for at kalde det et analogt modem er faktisk den. Det
virker omsonst, men da det handler om at det er analoge signaler der bliver
moduleret og demoduleret, er OK. Selvfølgelig kunne man se på det modsat, og
sige at det også er et digitalt signal der bliver moduleret og demoduleret.
Men det er jo ikke den side modemet arbejder på.

>Selvfølgelig hedder det (også) 3dB-afskræingsfrekvenser i et filter.
>Kært barn har mange navne.

Det er i hvert fald forkert. Igen er vi ude i forkerte benævnelser og
populære betegnelser. man kan ikke sige at det er en afskæringsfrekvens, da
det er her faseovergangen i filteret er gået i fuld gang. Om nødvendigt er
det jo ikke engang en afskæring, da man tit bruger filterdæmpningen til at
have en lineær frekvensgang...

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-04-02 20:41

> [...]
kanaler
> tæt på hinanden, uden den store risiko. Men klart. Det er nemmere at

Det forstår jeg ikke. I absolutte tal ligger AM kanaler da ligeså tæt på
hinanden som FM kanaler.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Morten Boysen

Dato : 22-04-02 21:20

> [...]
branche,
> er det rigitg nok til fortolkning af diverse symboler.

Eftersom vi diskuterede modems, så var det underforstået, at vi kun
snakker om digital modulation. Ved analog modulation, er snakken en
helt anden.

> Ikke nødvendigvis. Så ville der jo slet ikke være noget der hed
digitalt.

Digitalt er en ren abstraktion. I bund og grund er alt analogt [1].
Det er netop det her vi kommer til sagens kerne. En demodulators
funktion, er at bestemme hvilken kurveform, der oprindeligt er sendt.
Dette gøres ved at sammenligne det indkommende signal, som kan have
uendelige antal former, med et kendt sæt af mulige signaler. Det der
passer bedst, er det, der mest sandsynligt er sendt.

> Ligesom ADSL er misvisende !!!!!! (HUSK JOKE!!!!!)

Bare rolig, jeg husker den diskussion. ADSL er dog kun et misvisende
udtryk, hvis man ikke på forhånd er klar over, hvilken mening
asymmetrisk har i denne specifikke sammenhæng.

> Generelt behøver man jo ikke en bærebølge. Men hvis du skal udnytte
AM til
> en ordentlig båndbredde, giver det masser af støj (og harmonisk
> forvrængning), på tværs af alle kanaler.

Det kommer an på udgangsfilteret. Du tænker måske på specielt på CPFSK
(Continous-Phase Frequenzy Shift Keying), som er designet til brug i
meget ulineære forstærkere. Du har ret i, at CPFSK har meget lidt støj
imellem de enkelte kanaler, til gengæld er hovedloben bredere end ved
de fleste andre modulationsformer. Derfor er det ikke en teknik, som
er velegnet til frekvensbregrænsede kredsløb såsom kobberledninger.

> Med FM kan du placere alle kanaler tæt på hinanden, uden den store
risiko.

FM signaler har måske en mindre sidelobe, men til gengæld stiger
båndbredden eksponentielt med antal bit per symbol og det stiger
proportionelt med symbolraten. FSK bruges typisk ved satelitter, hvor
der er masser af båndbredde, men begrænsede ressourcer af energi.

> [...]
demoduleret.
> Men det er jo ikke den side modemet arbejder på.

Jeg kan ærlig talt ikke tyde ovenstående, selv efter store
kraftanstrengelser.

> [...]
nødvendigt er
> det jo ikke engang en afskæring, da man tit bruger filterdæmpningen

Jeg har ellers hørt ordet bugt i flæng om præcis det i flere år.
Afskæringsfrekvensen er jo netop ved den frekvens, hvor signalet
bliver dæmpet med 3dB. Noget tyder på, at du snakker om
equalizer-filtre, som jo trods alt er en speciel form for filtre. Det
er ret svært at snakke om pasbånd og des-lignende for sådanne filtre,
da dets opgave ikke er at filtrere et signal, men derimod at modvirke
forvrængning.

[1] Jeg kommer lige alle i forkøbet og ser bort fra elektroners
energiniveauer og lignende. Find på en teknologi, som bruger sådanne
ting, så skal jeg nok finde på et passende udtryk til udstyret.

--
Morten Boysen

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 23-04-02 09:38

> Eftersom vi diskuterede modems, så var det underforstået, at vi kun
> snakker om digital modulation. Ved analog modulation, er snakken en
> helt anden.

Jep. Det var også bare for ikke at generalisere. Så kan man nemlig misforstå
ordlyden i vores lidtfor lange, måske lidt for tekniske, tråd.

> [...]
> uendelige antal former, med et kendt sæt af mulige signaler. Det der
> passer bedst, er det, der mest sandsynligt er sendt.

Jep. Jeg vælger bare at sige at TTL niveauer er digitalt, og sinus (eller
forsøget derpå) er analogt.

> Bare rolig, jeg husker den diskussion. ADSL er dog kun et misvisende
> udtryk, hvis man ikke på forhånd er klar over, hvilken mening
> asymmetrisk har i denne specifikke sammenhæng.

Præcis. Derfor er det misvisende...

> [...]
> de fleste andre modulationsformer. Derfor er det ikke en teknik, som
> er velegnet til frekvensbregrænsede kredsløb såsom kobberledninger.

Det har du ret i. Men det er faktisk ikke vanvittigt svært et kompensere for
dette.

> [...]
> proportionelt med symbolraten. FSK bruges typisk ved satelitter, hvor
> der er masser af båndbredde, men begrænsede ressourcer af energi.

Korrekt.

> [...]
> modsat, og
> demoduleret.
>
> Jeg kan ærlig talt ikke tyde ovenstående, selv efter store

Øøhhh... Nu jeg selv prøver, kan jeg faktisk heller ikke. (Det var en
forvirret forklaring af hvorfor det skulle hedde analog)

> Jeg har ellers hørt ordet bugt i flæng om præcis det i flere år.
> Afskæringsfrekvensen er jo netop ved den frekvens, hvor signalet
> bliver dæmpet med 3dB.

Ja... det bliver sagt i flæng. Især når det handler om båndpas eller andre
former for eksklusionsfiltre. Men ikke desto mindre.

> [...]
> er ret svært at snakke om pasbånd og des-lignende for sådanne filtre,
> da dets opgave ikke er at filtrere et signal, men derimod at modvirke

Jeg tænker altid helt ned på komponentniveau. Uanset hvordan du opbygger
dine filtre, udnytter man fasedrejningen i sine komponenter. Det er het man
taler om overgangsfrekvenser. Grænsefrekvensen er der hvor den ene komponent
holder op med at tilbyde egenskaber. Afskæringsfrekvenser kan man godt
bruge, så man forstår hvad man snakker om. Men det er dybt forkert at sige
det. Desværre er det meste jo sådan idag. Danskerne må helst ikke skulle
kunne for meget. Bare eksempler som at det ikke længere må hedde linie, men
skal hedde linie. Eller at mayonnaise nu snart kun hedder majonæse!!!!
ELLER..... pust pust pust.... Jeg bliver syg i hovedet af den slags folk. Om
5 år taler alle chatsprog, og så er jeg skredet ud af landet...

> [1] Jeg kommer lige alle i forkøbet og ser bort fra elektroners
> energiniveauer og lignende. Find på en teknologi, som bruger sådanne
> ting, så skal jeg nok finde på et passende udtryk til udstyret.

Øøhøm... host host...

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Morten Boysen

Dato : 23-04-02 14:39

> Jep. Jeg vælger bare at sige at TTL niveauer er digitalt, og sinus
(eller
> forsøget derpå) er analogt.

Langt de fleste har samme opfattelse som dig. For mig er forskellen på
analog og digital kun i fortolkningen af det pågældende signal. I bund
og grund flyttes der i begge tilfælde en strøm, som jo ihvertfald er
et analogt fænomen.

CPFSK
kobberledninger.

> Det har du ret i. Men det er faktisk ikke vanvittigt svært et
kompensere for
> dette.

Jeg er ikke bekendt med noget produkt på fra denne side af 90'erne,
som bruger FSK på en kobberledning.

> Ja... det bliver sagt i flæng. Især når det handler om båndpas eller
andre
> former for eksklusionsfiltre. Men ikke desto mindre.

Jeg kan stadig ikke se, hvorfor du mener, at man ikke kan kalde det
afskæingfrekvensen. På engelsk hedder det jo "cutoff-frequenzy",
"corner-frequenzy", "break-frequenzy" og em hel del andet.

> [...]
godt
> bruge, så man forstår hvad man snakker om. Men det er dybt forkert

Det er nu ikke så meget fasedrejningen man udnytter, men nærmere
ændringen af størrelsen af impedansen.

> Bare eksempler som at det ikke længere må hedde linie, men
> skal hedde linie.

Mon ikke de fleste kan klare den ændring?

--
Morten Boysen

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 24-04-02 11:46

> [...]
> analog og digital kun i fortolkningen af det pågældende signal. I bund
> og grund flyttes der i begge tilfælde en strøm, som jo ihvertfald er

Tja... alt er jo faktisk analogt.

> Jeg er ikke bekendt med noget produkt på fra denne side af 90'erne,
> som bruger FSK på en kobberledning.

Næh... og det er jeg heller ikke ked af. Det var bare en konstatering.

> Jeg kan stadig ikke se, hvorfor du mener, at man ikke kan kalde det
> afskæingfrekvensen. På engelsk hedder det jo "cutoff-frequenzy",
> "corner-frequenzy", "break-frequenzy" og em hel del andet.

De er opstået på samme måde som afskæringsfrekvens. Kald du det bare det...
men det er ikke korrekt.

> Det er nu ikke så meget fasedrejningen man udnytter, men nærmere
> ændringen af størrelsen af impedansen.

Impedans/reaktansen ændrer sig som følge af fasedrejningen.

> Mon ikke de fleste kan klare den ændring?

Jeg bliver syg i hovedet af det. Hvis folk skriver "R d der klart, d v
nok"... så får de INTET svar. Hvis de vil have et svar, skal det være fulde
ord, og med punktummer. Meget gerne også rigtigt stavet, og med korrekt
punktsætning. Smileys er fine nok... men jeg er også langsomt ved at blive
syge i hovedet når folk skriver *ibmcwl* og *gggggggg* og *smsofosop* og
hvad de nu ellers finder på. Jeg kan ikke KLARE DET!

.... pust, pust.

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Morten Boysen

Dato : 24-04-02 12:13

> Tja... alt er jo faktisk analogt.

Det er det der er hele min pointe. Det er også derfor, jeg mener, at
det er meningsløst st skelne imellem analoge og digitale modems. Jeg
kan dog gå med til, at man med analogt modem, mener et
modulator/demodulator-par, som demodulerer et signal, som bærer analog
information. En sådan ting vil dog typisk kaldes en radio.

> Næh... og det er jeg heller ikke ked af. Det var bare en
konstatering.

Der er en grund til, at man ikke bruger FSK til netop dette formål, og
det er at det en meget ineffektiv modulationsform på
båndbreddebegrænsede medier som twisted-pair.

> De er opstået på samme måde som afskæringsfrekvens. Kald du det bare
det...
> men det er ikke korrekt.

Dit argument er ikke meget værd. Jeg kan snildt komme med henvisninger
til litteratur, hvor de ovenstående benævnelser bliver brugt. Med
mindre du kan komme med en kilde til, hvorfor det ikke er korrekt, så
tror jeg ikke vi kommer længere.

> Impedans/reaktansen ændrer sig som følge af fasedrejningen.

Impedansen ændrer sig på baggrund af de bagvedliggende
differentialligniner, som dikterer spolers og kondensatorers fysike
egenskaber. Disse differentialligninger medfører, at en ændring af
frekvensen medfører en ændring af den modstand, som strømmen møder
(størrelsen af impedansen-vektoren), og en ændring af fasen (vinklen
af impedans-vektoren).

> [...]
*smsofosop* og
> hvad de nu ellers finder på. Jeg kan ikke KLARE DET!

Det var ment som en lille gag:

"Bare eksempler som at det ikke længere må hedde linie, men
skal hedde linie."

Der er vidst ikke den store ændring af stavemåden af linje i det
tidligere indlæg fra dig.

--
Morten Boysen

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 26-04-02 00:00

> [...]
> modulator/demodulator-par, som demodulerer et signal, som bærer analog
> information. En sådan ting vil dog typisk kaldes en radio.

He, he, he, he.... Du er lige så meget en ordkløver som jeg er!!!

> [...]
> til litteratur, hvor de ovenstående benævnelser bliver brugt. Med
> mindre du kan komme med en kilde til, hvorfor det ikke er korrekt, så

Som sagt. Der findes MASSER af folk der siger det. Men igen. Det betyder jo
ikke at de har ret? Der står mange steder i biblen at der er en magt større
end alle os andre... derfor er det jo ikke nødvendigvis sandt, vel?

> [...]
> frekvensen medfører en ændring af den modstand, som strømmen møder
> (størrelsen af impedansen-vektoren), og en ændring af fasen (vinklen

He... og så sidder kondensatoren med en lille lommeregner og udregner
fasedrejning efter en ønsket impedans?
Differentialligninger er bygget på en god gammeldags rundtur. Om vi kalder
det for 400 gr eller 360 gr, er flintrende ligegyldigt. Turen rundt er
opbygget på denne måde. Fasedrejning er på præcis samme måde. Det kredsløb
man opsætter, har nogle overgangsfrekvenser. Det er det sted hvor impedansen
i den ene falder, og den anden stiger... evt i hvert fald. Nu behøver du
ikke at skrive ting og sager om RC led... det er for sent til at jeg orker
at skrive alt med.
Gaaab... jeg fortsætter sikkert diskussionen senere. Men lige nu, bliver det
nok bare vrøvl til sidst.

> [...]
> skal hedde linie."
>
> Der er vidst ikke den store ændring af stavemåden af linje i det

Whooops. Se... jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at skrive det!!!

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Morten Boysen

Dato : 26-04-02 19:24

> [...]
større
> end alle os andre... derfor er det jo ikke nødvendigvis sandt, vel?

Jeg har endnu ikke hørt et eneste argument fra dig. Jeg kan henvise
til litteratur skrevet af professorer og folk indenfor industrien i
mange år. Jeg vil meget gerne have en eller flere henvisninger til en
kilde, som støtter dit argument. Som det er nu, så betragter jeg dit
synspunkt som en påstand uden underbygning.

> Differentialligninger er bygget på en god gammeldags rundtur.

Differentialligninger er ikke bygget på en rundtur. De er bare en
matematisk beskrivelsesform, hvor hastigheden, hvormed en værdi ændrer
sig, afhænger af værdiens størrelse. Se f.eks. på Newtons varmeformel.

--
Morten Boysen

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 26-04-02 22:52

> Som det er nu, så betragter jeg dit
> synspunkt som en påstand uden underbygning.

Gør du bare det ("If it makes you haaaaaapyyy" - citat, Sheryl Crow). Men
jeg kunne egentlig godt tænke mig nogle af dine kilder. Det kunne da være
spændende at se om de har noget fornuftigt at sige.

> Differentialligninger er ikke bygget på en rundtur. De er bare en
> matematisk beskrivelsesform, hvor hastigheden, hvormed en værdi ændrer
> sig, afhænger af værdiens størrelse. Se f.eks. på Newtons varmeformel.

Alt i denne verden er bygget på to figurer. Cirklen, og hyperkuben. Uanset
hvilken ligning man fremstiller, bekriver det i den ene eller den anden
grad, en af de to. Hyperkuben er udelukkende en maipulation af cirklen.
Dette benytter man til at manipulere, og udvikle ting. Faktisk ligger her
hemmeligheden i alt fra evoloution til tidsrejser. Uanset hvilken formel man
kigger på (Einsteins, Newtons, Boyle-Mariotte og ALLE andre), så kan de
sammenlignes med en cirkel. Det man kæmper med idag, er hvordan man forlader
cirkelen, og går over i hyberkuben.

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Morten Boysen

Dato : 29-04-02 20:34

> [...]
være
> spændende at se om de har noget fornuftigt at sige.

Electric Circuits - 6. udgave
James W. Nilsson, Susan A. Riedel
Side 701: "Both filters have one passband and one stopband, which ae
defined by the cutoff frequenzy that separates them.

> [...]
de
> sammenlignes med en cirkel. Det man kæmper med idag, er hvordan man

Jeg kan ikke se hvilken relevans det har med din forklaring af
fasedrej og filtrering.

--
Morten Boysen

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 30-04-02 00:34

> Electric Circuits - 6. udgave
> James W. Nilsson, Susan A. Riedel
> Side 701: "Both filters have one passband and one stopband, which ae
> defined by the cutoff frequenzy that separates them.

Øhh... Jeg tænkte ikke på en enkelt linie, men simpelthen noget god
litteratur på området. Hvis du siger at det er dygtige folk på området der
har skrevet det, må jeg jo hellere læse det, og se om jeg kan tilslutte mig
det.

> Jeg kan ikke se hvilken relevans det har med din forklaring af
> fasedrej og filtrering.

Netop fordi det er en del af en helt almindelig cirkel.

Det kan godt virke meget forvirrende... men jeg er faktisk bange for at det
ikke vil være for nemt at forklare det skriftligt. Men det er jo et
spørgsmål om fysik, og almindelig metafysik... så det er ikke noget jeg vil
bevæge mig ind på, i denne newsgroup...

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 12:43

> [...]
fra 2
> Mbit og opefter. Som det var tiltænkt dengang man begyndte at bruge

Tiltænkt af hvem? Dig?

> Idag bruger man det fuldstændig i flæng. 56k er jo også
> bredbånd i forhold til min mobil...

Nej, 56k ligger indenfor en talekanal og er derfor ikke bredbånd.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Morten Boysen

Dato : 21-04-02 13:58

> [...]
end 56
> k... tja, når mobiltelefonen indhenter fastnettet, siger det lidt om

V.90 og 56K er begge smalbåndsløsninger, mens ISDN er bredbånd.

--
Morten Boysen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-04-02 17:23

> V.90 og 56K er begge smalbåndsløsninger, mens ISDN er bredbånd.

Hmm....mener du at 1 ISDN-kanal [64k] er at betragte som 'bredbånd' ?

Hvor har du denne definition fra ?

--
Mvh HAA

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 17:26

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse
> Hmm....mener du at 1 ISDN-kanal [64k] er at betragte som 'bredbånd' ?

Når man siger ISDN, så mener man nok et ISDN-produkt og ikke en eller
anden teknisk størrelse som en B-kanal jo er.
ISDN2 vil lidt afhængig af graden af flueknepperi falde ind under
betegnelsen bredbånd.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-04-02 22:46

> [...]
> anden teknisk størrelse som en B-kanal jo er.
> ISDN2 vil lidt afhængig af graden af flueknepperi falde ind under

Hurra....jeg har haft bredbånd i rigtigt mange år uden at vide det.
Fortæl det endelig ikke til min provider....de skulle nødig sende en regning
på det.

Jeg kan gå med til at en PRI kan kategoriseres som bredbånd....men en BRI er
vist lige lidt i underkanten...specielt da rigtig mange slet ikke bundler.

Men du har da ret i, at hvis man definerer bredbånd = 128kbps, så er ISDN2
da bredbånd...jeg vil nu gerne en anelse længere op, før jeg personligt
ville kalde det bredbånd.

--
Mvh HAA.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 22:50

> Jeg kan gå med til at en PRI kan kategoriseres som bredbånd....men en
BRI er
> vist lige lidt i underkanten...specielt da rigtig mange slet ikke
bundler.

Njaa, jeg er heller ikke helt enig. Jeg anser mere eller mindre BRI (og
PRI for den sags skyld) som produkter med multiple
smalbånds-forbindelser

> Men du har da ret i, at hvis man definerer bredbånd = 128kbps, så er
ISDN2
> da bredbånd...

Definitionen på bredbånd er blot >64kbps eller >4kHz
ISDN2 opfylder jo begge

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-04-02 23:00

> Definitionen på bredbånd er blot >64kbps eller >4kHz
> ISDN2 opfylder jo begge

Det kommer an på hvor man spørger...her er et par stykker [ og der findes
sikkert rigtigt mange ]:

-Newton's Telecom Dictionary: "...greater than a voice grade line of 3
KHz...some say [it should be at least] 20 KHz."
-Jupiter Communications: at least 256 Kbps.
-IBM Dictionary of Computing: A broadband channel is "6 MHz wide."

--
Mvh HAA.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 23:01

> Det kommer an på hvor man spørger...

Naturligvis, hvilket jeg burde have sagt.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-02 23:07

On Sun, 21 Apr 2002 23:46:11 +0200, "Henrik Aarfeldt"
<rivmin@rivmin.dk> wrote:

>Hurra....jeg har haft bredbånd i rigtigt mange år uden at vide det.
>Fortæl det endelig ikke til min provider....de skulle nødig sende en regning
>på det.

Må jeg lige gentage at bredbånd[1] er en difus størelse, hvad der for
10 år siden blev betragtet som bredbånd, regnes ikke for bredbånd
idag, og hvad der idag regnes som bredbånd vil man om 10 år sikkert
heller ikke betragte som bredbånd. Nærmeste definition på bredbånd er
nok noget ligende "den båndbrede nørderne tilstræber at få"

[1] Oprentligt talte vi i denne tråd om bredbånd som det menigmand
betragter det, og ikke en videnskabelig definition der er mange år
gammel.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-04-02 23:24

> [...]
>

> [1] Oprentligt talte vi i denne tråd om bredbånd som det menigmand
> betragter det, og ikke en videnskabelig definition der er mange år

Nemli'...derfor mener jeg at kalde ISDN[2] for bredbånd, er lidt at skyde
under målet.

For nogle år siden ville det holde vand....og om nogle år er 2mbps sikkert
ligeså latterligt som GPRS er i dag

--
Mvh HAA:

Fra : Morten Boysen

Dato : 22-04-02 13:29

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message
> Hmm....mener du at 1 ISDN-kanal [64k] er at betragte som 'bredbånd'
?

Hvis vi følger den oprindelige definition, som betyder at bredbåbd er
alt der fylder mere end 4kHz, så ja. Ydermere er det ligemeget, om der
bliver brugt 1 eller 2 B-kanaler. Den benyttede båndbredde er stadig
den samme. Som sagt, så er båndbredde et udtryk for signalets bredde i
frekvensdomænet, og ikke et udtryk for bitraten, som jo egentlig e det
interessante for slutkunden.

> Hvor har du denne definition fra ?

Det er den ældste definition af ordet "bredbånd". Problemet er, at
ordet er blevet redifineret af et utal mennesker, så det passer ind i
deres marketingskampagne.

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 21-04-02 22:52

> V.90 og 56K er begge smalbåndsløsninger, mens ISDN er bredbånd.

Kan du ikke lige give mig definitionerne på bredbånd?

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 23:00

> Kan du ikke lige give mig definitionerne på bredbånd?

Alt der fylder mere end en talekanal, jævnfør det nærmeste du kommer på
en offciel definition

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-02 23:09

Se Message-ID: <uod6cuovo0t3cofu4g7agll7m25b1chjqm@4ax.com>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-04-02 18:12

On Sat, 20 Apr 2002 12:40:27 +0200, "Kasper Bergh"
> [...]

>og hente musik over den. Forbrugsmønsteret ændrer sig stille og roligt når

Så er der vel heller ingen grund til at de betaler en masse penge i
første omgang, vel?

Såvidt, jeg kan se, argumenterer du blot netop for Telias model. Altså
at lade folk betale forskellige størrelser, efterhånden som deres
forbrugsmønster ændres. Det er vel endda ligefrem en logik, dine
forældre kan indse?

--
- Peter Brodersen

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 20-04-02 12:02

On Sat, 20 Apr 2002 11:12:06 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>For hver ung computernørd er der typisk to forældre, der netop ikke
>har noget vildt forbrug...

Hovedet på sømmet. Mine forældre synes det er lige i overkantet at
betale 425/måned for en Pro@ccess ADSL (256/256), og Telias produkt
vil formentlig passe dem fint.

Daniel Stjernholm Andersen - maria@hirse.dk
http://maria.hirse.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-04-02 10:52

> [...]

>det er mere reelt at sige at det er en 2mbit linie til 650 kr. om måneden da
>folk med en sådan linie også vil havne i dyreste prisklasse.

Overhovedet ikke.

Der er mange kunder med 2 Mbps ADSL, der ikke bruger den særligt
meget.

Jeg har på fornemmelsen, at det især gælder hjemmearbejdspladser,
hvor et 50 MB stort dokument helst skal komme ned i en fart. Ellers
sidder man og spilder en halv time på bare at vente, og så er hele
ideen med hjemmearbejdspladsen ødelagt.

Det samme gælder for hjemmekontorer og en lang række andre
anvendelser, der kræver høj båndbredde i forholdsvis kort tid
ad gangen.

> [...]
>med en 2mbit linie? Det er der nok en *helt* masse mennesker, der har som
>forbrug - eller ikke. Det er rent salgsgøjl og ikke noget der giver mig

Mine forældre bruger stort set kun deres internet-forbindelse (pt.
via modem) til mail. Måske søger de også lige på en bestemt film
nu og da, og de fandt faktisk også en kro at bo på i ferien via
nettet.

Du mener altså, at med deres forbrug (der næppe overstiger 20-30 MB
pr. måned) er det bedre at betale 350 kr for 256/128 end at betale
150 kr for 50 MB?

Eller har jeg misforstået, hvori "bluffnummeret" består?

(Hint: der er RIGTIGT MANGE kunder med det forbrugsmønster derude)

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kasper Bergh

Dato : 20-04-02 11:39

> Overhovedet ikke.
>
> Der er mange kunder med 2 Mbps ADSL, der ikke bruger den særligt
> meget.

I så fald er der overkill at have den.

> [...]
> hvor et 50 MB stort dokument helst skal komme ned i en fart. Ellers
> sidder man og spilder en halv time på bare at vente, og så er hele

Så er de også allerede oppe i 350 kr. gruppen.

> Det samme gælder for hjemmekontorer og en lang række andre
> anvendelser, der kræver høj båndbredde i forholdsvis kort tid
> ad gangen.

Se ovenfor.

> [...]
> via modem) til mail. Måske søger de også lige på en bestemt film
> nu og da, og de fandt faktisk også en kro at bo på i ferien via

Du passerer 50Mb stort set bare ved et minimalt forbrug af linien. Og Telia
sælger den linie som adgang til "film og multimedie" på nettet. Så skal du
bare se Mb og Gb forbrug hobe sig op uden at folk overhovedet er klar over
det.

> Du mener altså, at med deres forbrug (der næppe overstiger 20-30 MB
> pr. måned) er det bedre at betale 350 kr for 256/128 end at betale

I det øjeblik de har den forbindelse vil deres forbrug stige. Jeg har set
det så mange gange. Det går så hurtigt og det virker da ikke som om den
filmtrailer på 30 Mb koster noget? Nej kun 30 kr - og det er hver gang den
skal ses da de fleste filmselskaber forhindrer download til fordel for
streaming. Er der virkeligt ikke andre end mig der ser noget problem i
kombinationen af streaming og taxameter betaling?

> (Hint: der er RIGTIGT MANGE kunder med det forbrugsmønster derude)

Ja - når de sidder på et modem og det ikke er en *reel* mulighed at se den
trailer (or whatever) på nettet.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-04-02 12:11

> Er der virkeligt ikke andre end mig der ser noget problem i
> kombinationen af streaming og taxameter betaling?

Ikke i højere grad end taxameter betaling af fx strøm

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-04-02 14:25

"Kasper Bergh" <kaz@want-no-spam-own.web.id> writes:

>I det øjeblik de har den forbindelse vil deres forbrug stige. Jeg har set
>det så mange gange.

Har du et talmateriale, der siger, at det gælder for samtlige
kunder uden undtagelse?

For 99% af kunderne? 95%? 80%? 50%? 20%? 1%?

>Det går så hurtigt og det virker da ikke som om den filmtrailer
>på 30 Mb koster noget?

Samme koncept som modems i sin tid. Alligevel var det de færreste
internet-brugere, der dengang havde kvartalsregninger fra Tele
Danmark på over 5.000 kroner.

>Ja - når de sidder på et modem og det ikke er en *reel* mulighed at se den
>trailer (or whatever) på nettet.

Jo, hvis de betaler for det. Men hvad er problemet i det?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-04-02 18:14

On Sat, 20 Apr 2002 12:39:10 +0200, "Kasper Bergh"

>I så fald er der overkill at have den.

.... så det forekommer ikke i praksis? Eller hvad er det lige præcis,
du argumenterer for?

Hvis der er tilpas mange, der har og betaler for en 2Mbit, uden at
bruge kapaciteten på den, for flatrate-abonnementer, vil den samlede
udgift for udbyderen tilsvarende falde.

Hvis folk udelukkende har 2Mbps for at belægge båndbredden 100%, så
kan du roligt regne med at priserne ville have justeret sig derefter.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 21-04-02 15:26

Kasper Bergh skrev:

> I så fald er der overkill at have den.

Overhovedet ikke. Der er jo ikke nogle naturlove som siger at man skal
presse forbindelsen hvert sekund i døgnet.

> Så er de også allerede oppe i 350 kr. gruppen.

Der hvor jeg arbejder, kommer vi nok til at spare en del penge på at skif-
te til Telia i forbindelse med hjemmearbejdspladser. Nogle af forbindelser-
ne koster op til ca. 2000 kr. om måneden med langt lavere hastighed.

> [...]
> Telia sælger den linie som adgang til "film og multimedie" på nettet. Så
> skal du bare se Mb og Gb forbrug hobe sig op uden at folk overhovedet er

Telia kan da aldrig klandres for at folk ikke er klar over konsekvensen af
deres egne handlinger. F.eks. er mange Kazaa brugere nok ikke klar over
hvad den klient kan gøre [1], men har blot klikket Ok til licensen uden at
læse den. Hvis det betyder et forhøjet forbrug for kunden, er det ikke
Telias fejl.

Hvis Telia er smart, laver de et hold-i-hånd produkt hvor sådanne ting ikke
kan lade sig gøre og hvor der er tilknyttet kurser i fornuftig anvendelse
af
internettet (naturligvis med en højere pris, på grund af tillægsprodukter-
ne).

> Ja - når de sidder på et modem og det ikke er en *reel* mulighed at se
> den trailer (or whatever) på nettet.

Jeg undrer mig stadig over målgruppen (til streamin video), hvem gider se
film på en lille skærm? Det tager nok et stykke tid førend ret mange har
opsat pcen til at vise billedet på familiens hussalter. Jeg vil ikke og jeg
vil ikke betale for at se reklamer (jeg ser trailers som en reklame for
fil-
men).

Jeg er på kig efter en ny forbindelse, det bliver nok ikke Telias tilbud da
jeg har behov for at sætte en server (web og email) på nettet og få til-
knyttet domænenavn (ja jeg kender godt dyndns etc., men har ikke lyst til
at basere serverdrift på den slags tjenester, selvom det kun er til hobby-
brug).

[1] <URL: http://www.kazaa.com/en/help/resourceusage.htm >
--
Fix Outlook Express:

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-02 22:18

On Sun, 21 Apr 2002 16:25:58 +0200, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<pedervm@myrealbox.com> wrote:

> [...]
>vil ikke betale for at se reklamer (jeg ser trailers som en reklame for

Der finde d.d. beder ting der sendes som streamin video, en ting jeg
ser jævnligt er http://nyhederne.tv2.dk/tv2.php3 i fuldscrean, og så
tilbage i lænestolen, det er under VHS kvalitet, men på min 19" skærm
og så nogle meter væk, så er det til at holde ud at se, og du kan læse
teksten.

videnom og lægens bord begge fra DR er også intersante ting at se på
nettet, når nu man ikke har mulighed for at se det live, og enten ikke
gider sætte videoen til at optage, eller glæmmer at sætte den til,,,

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-04-02 22:24

[posted and mailed]

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> wrote in

> [...]
> fornuftig anvendelse af
> internettet (naturligvis med en højere pris, på grund af

Nu skal jeg ikke sige om de gør det eller ej. Men med stofanet (som jo
er om ikke andet, så i hvert fald nært beslægtet) er det således at man
skal gå ind på en webside og klikke signon hver gang man skal på nettet
(og ikke lige har været det inden for 2 timer) derefter kommer en side
frem med hvor stort ens forbrug har været indtil signon tidspunktet -
man kan til enhver tid gå ind på signonsiden igen og se ens forbrug.
Ydermere kan man definere en forbrugsgrænse hvor man ønsker at blive
koblet af nettet. Denne grænse kan man så hæve efter behov, både før og
efter man bliver koblet af. Jeg vil tro at Telia gør brug af nogenlunde
det samme koncept, hvor man så kan indstille hvornår man ønsker at
blive koblet af. Så hvis man ikke ønsker en regning over de 150 kr, så
kan man indstille forbindelsen til det, og så hvis man når den trafik
ret hurtigt, ja så kan man vælge at hæve grænsen eller man kan vente på
næste afregningsmåned.

Port 25 på Telia @Home er blokeret, så du vil uanset om du bruger
dyndns ikke kunne køre din egen mailserver. (Se evt. Telia @Homes FAQ)

mvh
Flemming

Fra : Martin Schultz

Dato : 20-04-02 13:08

Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk> writes:

> Du mener altså, at med deres forbrug (der næppe overstiger 20-30 MB
> pr. måned) er det bedre at betale 350 kr for 256/128 end at betale
> 150 kr for 50 MB?
Kan de ikke lige sågodt beholde deres normale modem? ADSL koster jo
også oprettelse.

Martin

Fra : John Sahl

Dato : 20-04-02 12:20

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message news:slrnac14rb.h8.apj@slartibartfast.nerd.dk...
> Og det at der er et loft på 650 kr er overhovedet ikke noget der taler
> for produktet?

Husk lige på de 99kr for Telia abonnementet der skal oveni de 650Kr.

Totalpris pr måned bliver så max. 749kr.

--
John Sahl, Webmaster http://www.websetter.dk
Skribenter søges på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-04-02 12:56

"John Sahl" <spamtrap1@mandezonen.dk> wrote in message

> Husk lige på de 99kr for Telia abonnementet der skal oveni de 650Kr.
>
> Totalpris pr måned bliver så max. 749kr.

Er det også med ISDN?

Hvad med alle de tillægsydelser man for med som TDC kunder gratis?

Fra : John Sahl

Dato : 20-04-02 14:49

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message news:3cc1573b$0$983$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvad med alle de tillægsydelser man for med som TDC kunder gratis?

Du skal skifte til Telia fastnetabonnement for at få deres ADSL

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-04-02 14:55

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message

> Du skal skifte til Telia fastnetabonnement for at få deres ADSL

Ja, det var jo også det jeg sagde... Men med TDC adsl... for du en masse
ekstra ydelser med i prisen... Hvis man skal til at betale for: vis nummer,
ekstra ISDN numre, terminalskift osv.. er det jo latterligt.. man for
desuden 20% på samtaler med TDC, favorit, som følger med Netexpress

Fra : John Sahl

Dato : 20-04-02 15:13

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message news:3cc17339$0$58775$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> ekstra ISDN numre, terminalskift osv.. er det jo latterligt.. man for
> desuden 20% på samtaler med TDC, favorit, som følger med Netexpress

Desværre kender jeg ikke til yderligere omstændigheder mht
deres produkter, jeg har en fin linie og leder ikke efter en ny

Desuden venter jeg gerne med at bruge en udbyders ny teknik
indtil andre har høstet erfaringer mht eventuelle børnesygdomme.
Uanset at de har nogle dygtige teknikere ansat hos Telia.

Fra : ASKF

Dato : 25-04-02 00:23

Bjarke Hansen ytrede sig i
<3cc17339$0$58775$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>ekstra ISDN numre, terminalskift osv.. er det jo latterligt.. man for
>desuden 20% på samtaler med TDC, favorit, som følger med Netexpress

TDC ved vist ikke at favorit følger med Netexpress
<http://netintro.opasia.dk/abo/?id=netexpres> (fandt siden på under et
kvarter, jeg må være ved at blive god til at finde rundt på Opasias
virvar af sider).

Jeg har Netexpress + ISDN og ikke nogen favoritaftale da det med mit
tlf. forbrug vil koste mig min. 5kr/m og jeg kan ikke benytte vis nummer
uden at købe en ny T/A eller en ISDN tlf. der understøtter det.

Svjv er det kun ved TDC Bredbånd løsningen at en favoritaftale er
inkluderet.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-04-02 17:23

In article <3cc1573b$0$983$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Bjarke Hansen wrote:

> Er det også med ISDN?

Produktet forefindes ikke med ISDN.

> Hvad med alle de tillægsydelser man for med som TDC kunder gratis?

Der er visse tjenester med i abonnementet gratis, jeg skal indrømme at
jeg ikke kan huske hvilke. Jeg vil prøve at undersøge det mandag.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Spring is here, spring is here,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 12:44

> Produktet forefindes ikke med ISDN.

Tør man spørge hvorfor ikke?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 21-04-02 12:45

In article <3cc2a5d4$0$2773$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Tør man spørge hvorfor ikke?

Spørg løs, for jeg aner det ikke :)
Jeg tror tanken er at man ikke vil lave en "Orange", som der blev sagt
til et pressemøde, men i stedet have nogle opnåelige mål, og levere
disse på en tilfredsstillende måde, og så senere udvide produkterne og
organisationen.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Never trust a child farther than you can throw it.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 12:48

> [...]

> men i stedet have nogle opnåelige mål, og levere
> disse på en tilfredsstillende måde, og så senere udvide produkterne og

Fair nok. Som ISDN-bruger bekymrer det mig blot at denne tilsyneladende
altid bliver forbigået.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 22-04-02 00:08

On Sun, 21 Apr 2002 13:48:27 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Fair nok. Som ISDN-bruger bekymrer det mig blot at denne tilsyneladende
>altid bliver forbigået.

ISDN ses tilsyneladende af mange primært som en måde at komme hurtigt
på Internettet, uagtet ISDNs mange andre fordele og features.

Det skyldes muligvis at det i stor stil er blevet markedsført som
sådan.

/Jarlskov

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 20-04-02 21:49

Hej

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Hvad med alle de tillægsydelser man for med som TDC kunder gratis?

Ja - Som f.eks. at betale kr. 20,- for at få lov til at modtage sin
regning Det er vist deres seneste "service" tiltag - Omend det ikke
har meget med Subj. at gøre...

--
M.v.h. Ole®

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-04-02 17:22

In article <V6cw8.14$HZ2.2354@news000.worldonline.dk>, John Sahl wrote:

> Husk lige på de 99kr for Telia abonnementet der skal oveni de 650Kr.
>
> Totalpris pr måned bliver så max. 749kr.

Telefonproduktet var ikke en del af debatten, så skal vi også have
minuttaksterne for telefoni på plads. (Dem er der for øvrigt ikke nogen
øvre flatrate-grænse for, er det ikke for dårligt?)

--
Andreas Plesner Jacobsen | If you know the answer to a question, don't ask.

Fra : Kasper Bergh

Dato : 20-04-02 17:33

> Telefonproduktet var ikke en del af debatten, så skal vi også have
> minuttaksterne for telefoni på plads. (Dem er der for øvrigt ikke nogen
> øvre flatrate-grænse for, er det ikke for dårligt?)

Den væsentlige forskel er at k. er ret klar over at hvis han snakker i
telefon i en time så koster det en times telefontakst. Til forskel fra lige
at se den streaming trailer på 40 Mb som den henter lynhurtigt.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-04-02 17:34

In article <3cc1982f$0$11213$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Kasper Bergh wrote:

> Den væsentlige forskel er at k. er ret klar over at hvis han snakker i
> telefon i en time så koster det en times telefontakst. Til forskel fra lige
> at se den streaming trailer på 40 Mb som den henter lynhurtigt.

Sludder, det handler om, hvad kunden er vant til. Når vi taler internet
findes der endda værktøjer til at holde øje med dette tal for dig.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Dinner is ready when the smoke alarm goes off.

Fra : Kasper Bergh

Dato : 20-04-02 17:54

> [...]
> Sludder, det handler om, hvad kunden er vant til. Når vi taler internet
> findes der endda værktøjer til at holde øje med dette tal for dig.

Ja men andetsteds i denne thread er det blevet konkluderet af fortalere for
dette system at det er rettet mod Hr. og Fru. Jensen i kæret og det finder
de ikke bare lige ud af. Og som jeg ser Telia's markedsføring gør de hvad de
kan for at generere noget trafik ved at snakke om de dataintensive ting folk
kan bruge deres forbindelse til.

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 21-04-02 23:08

> [...]
lige
> at se den streaming trailer på 40 Mb som den henter lynhurtigt.

Tja... bortset fra de steder hvor Telia tilbyder flatrate fastnet telefoni
(til fastnet).

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Søren Lundfald

Dato : 20-04-02 18:46

> [...]

>Jeg er principielt indædt modstander af taxameter systemer på
>bredbåndsløsninger. Jeg synes Stofa's flexrate er en skrækkelig ting, og

Jamen hvorfor nøjes med bredbåndet?

Hvorfor ikke lave flatrate på f.eks: El, varme, vand og telefoni?
Dette skal man selvfølgelig samtidigt kunne få til en stærkt underdrevet
pris.
Så kan Fru Olsen, der har et lavt forbrug, være med til at betale for
naboens 10 personers husstand, hvor de aldrig slukker lyset, lader vandet
løbe dagen lang og altid taler i telefon.

Det er mere usandsynligt at tro, at de andre (TDC, Tiscali, CC m.fl.)
fortsat vil kunne tilbyde flatrate særlig lang tid endnu.

Mvh
Søren Lundfald

Fra : Michael Salomonsen

Dato : 20-04-02 20:23

> Hvorfor ikke lave flatrate på f.eks: El, varme, vand og telefoni?

Det er der da mange i lejlighed der gør (med varme og vand) - f.x. her hvor
vi bor, beregnes betalingen efter størrelsen på lejligheden, ikke efter
forbruget - så bruger vi dobbelt så meget som naboen, kommer naboen til at
betale noget af vores.

-Michael

Fra : Søren Lundfald

Dato : 20-04-02 21:41

"Michael Salomonsen" <michaels_fjernmig@multicom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbruget - så bruger vi dobbelt så meget som naboen, kommer naboen til at

Dvs. du kan bruge _ubegrænset_ uden at betale mere end acontoopkrævningen?
Der vil jeg sgu gerne bo.
Du misforstår mig nok hér. Det drejer sig ikke så meget om at dem der har et
lavere forbrug betaler for dem med et større (selvom jeg nævnte det).
Det jeg hentydede til var, at hvis du eks. betaler 500,- om måneden for
varme og vand, kan du så bare bruge løs og lade vandhanerne være åbne 24/7
og _kun_ betale 500,- alligevel? Det er jo det princippet er med flatrate.

P.S. Jeg ville nok føle mig rimelig røvrendt, hvis jeg var din nabo.....

Mvh
Søren Lundfald

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-02 08:27

On Sat, 20 Apr 2002 22:40:35 +0200, "Søren Lundfald"
<webwatcher@forum.dk> wrote:

> [...]
>og _kun_ betale 500,- alligevel? Det er jo det princippet er med flatrate.

I prencippet, hvis han lod vandhanerne køre fuldt åbent altid, så vil
de skulle betale mere end de normale 500, måske 550 (hvor meget mere,
afhænger jo af hvor mange lejligheder der er), men det er jo kun den
ene gang det stiger, efterfølgende betaller alle de 550 månedeligt.

>P.S. Jeg ville nok føle mig rimelig røvrendt, hvis jeg var din nabo.....

Det er MEGET normalt at vand er en fællesudgift. Varme har også været
en fællesudgift i MANGE lejlighedskomplexer, men det er simpelt at
sætte en måler på, det fik vi for nogle år siden, det vil være
urimeligt dyrt at sætte måler på vandforbruget, der skal faktisk
næsten føres nyt vandrørssystem før det kan gøres,,, Så vi køre stadig
på flatrate vand. Og med mere end 1300 lejligheder, så er der ingen
der ville opdage hvis en enkelt lejer satte en radiator op, og fik
vandet fra vandhanen.

Flatrate ADSL er jo også en fælles betaling af forbruget, da ISP'erne
prissatte deres flatrate ADSL forventede de at der vil blive generet
en given masse trafik, og den koster x kroner, og har så prissat deres
ADSL efter det.

Ligesom da CC kom med deres flatrate internet over dialup havde de en
forventning om at hver bruger vil side i x antal timer dagligt, og
prissatte deres flatrater efter det, deres kunder levede så ikke op
til deres forudsigelse og de kunne vælge mellem at lukke produktet,
eller sætte prisen op.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-04-02 08:30

On Sat, 20 Apr 2002 21:22:33 +0200, "Michael Salomonsen"
<michaels_fjernmig@multicom.dk> wrote:

> [...]
>forbruget - så bruger vi dobbelt så meget som naboen, kommer naboen til at

Det har vi også i vores ejerforening. Vi (i bestyrelsen) har dog netop
opdaget at vandforbruget er steget voldsomt i løbet af det sidste års
tid, så nu vil der sandsynligvis komme en form for regulering (måske
individuelle vandmålere, gennemtjek af rørene, etc.).

Det samme vil være situationen, hvis få får ødelagt det for mange hvad
angår båndbredde (og så meget andet).

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 13:30

> [...]
hvor
> vi bor, beregnes betalingen efter størrelsen på lejligheden, ikke

Det er ikke lovligt ret mange år længere

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-02 13:53

On Sun, 21 Apr 2002 14:29:59 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Det er ikke lovligt ret mange år længere

Vi har dispantation på vandforbruget, da det vil være urimeligt dyrt
at sætte måler på, varmen fik vi måler på for flere år siden.

Der er nok mange der har det ligesådan.

Fra : Jens

Dato : 21-04-02 17:09

> "Michael Salomonsen" <michaels_fjernmig@multicom.dk> skrev i en
> meddelelse news:2ejw8.819$kp3.40546@news010.worldonline.dk...
>
> Det er ikke lovligt ret mange år længere

Er det ulovligt nu, eller bliver det ulovligt senere ? Hvad bygger du den
udtalelse på ?

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 17:16

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ulovligt nu, eller bliver det ulovligt senere ? Hvad bygger du
den
> udtalelse på ?

individuelle målere er påbudt i nybyggerier og bliver krævet i ældre
byggerier indenfor nogle år. Det er det jeg har fået fortalt af vores
administratorer, og jeg har ikke haft grund til at tvivle på dem.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Kasper Bergh

Dato : 20-04-02 22:21

"Søren Lundfald" <webwatcher@forum.dk> wrote in message
> Jamen hvorfor nøjes med bredbåndet?
>
> Hvorfor ikke lave flatrate på f.eks: El, varme, vand og telefoni?

Er det ikke efterhånden en gennemtærsket og død sammenligning?

> Dette skal man selvfølgelig samtidigt kunne få til en stærkt underdrevet
> pris.

Jeg kan godt se at du her siger at priserne på bredbånd er for lave i dag,
men hvorfor sige det så indirekte og hvorpå bygger du den påstand?

> Så kan Fru Olsen, der har et lavt forbrug, være med til at betale for
> naboens 10 personers husstand, hvor de aldrig slukker lyset, lader vandet
> løbe dagen lang og altid taler i telefon.

Nu er dataoverførsel ikke en "forgængelig" ressource. Ej heller er den
samlede mængde tilgængelig begrænset på bare tilnærmelsesvis samme måde som
de "varer" du nævner. Sammenligningen holder ikke "vand" ;)

> Det er mere usandsynligt at tro, at de andre (TDC, Tiscali, CC m.fl.)
> fortsat vil kunne tilbyde flatrate særlig lang tid endnu.

En spændende konklusion - specielt hvis du havde bakket den op med nogen
argumenter..... Jeg kan fortælle dig at jeg altid vil vælge flatrate
løsningen sålænge bare en udbyder tilbyder det og det er jeg næppe ene om.
Dermed er der god købmandsskab i at tilbyde det.

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 20-04-02 23:01

"Kasper Bergh" <kaz@want-no-spam-own.web.id> wrote Sat, 20 Apr 2002
23:20:45 +0200 :

>Nu er dataoverførsel ikke en "forgængelig" ressource.

Er du helt sikker på det?

Fra : Kasper Bergh

Dato : 20-04-02 23:15

"Morten Kjaer Nielsen" <spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> wrote in message

> Er du helt sikker på det?

Ja - med mindre vi har forskellig opfattelse af "forgængelig"?

mvh
/Kasper
Som nu bare vil bruge copy and paste til at sætte ind at han kun
repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet ;)

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 20-04-02 23:49

"Kasper Bergh" <kaz@want-no-spam-own.web.id> wrote Sun, 21 Apr 2002
00:15:22 +0200 :

>Ja - med mindre vi har forskellig opfattelse af "forgængelig"?

Vedlige holder man netværksudsyr har man båndbredde. Vedligehold
koster penge. Vedligeholder man ikke dør verden.

Vedlige holder man rørføring og pumper har man vand. Vedligehold
koster penge. Vedligeholder man ikke er vi tørstige og må drikke øl,
som også burde forefindes på flaterate basis.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 13:37

"Morten Kjaer Nielsen" <spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> skrev i en
meddelelse

http://www.discotekin.dk/entre.htm

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 21-04-02 13:47

In article <3cc2b2f7$0$58751$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> http://www.discotekin.dk/entre.htm

Som at have flatrate 9600 bps satellit-link til de alleryderste
geostationære baner ;)

--
Andreas Plesner Jacobsen | I have a very small mind and must live with it.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-02 21:50

On Sun, 21 Apr 2002 12:47:24 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Som at have flatrate 9600 bps satellit-link til de alleryderste
>geostationære baner ;)

Med ret til at vidersælge det? Tror jeg kunne blive rig,,, 9600 bps er
ikke meget, men jeg tror at sådan noget trafik er rimeligt dyrt,,,

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-02 13:55

On Sun, 21 Apr 2002 14:36:40 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>http://www.discotekin.dk/entre.htm

Og det har de da haft i mange år,,,

Fra : Simon Skals

Dato : 22-04-02 00:21

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:

>http://www.discotekin.dk/entre.htm

Jeg tror også, at dele af klientellet er leveringsdygtige i
flatrate tæsk, hvis man har den slags lyster.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 22-04-02 00:41

Simon Skals <spam@gid.dk> wrote Sun, 21 Apr 2002 23:21:12 +0000
(UTC) :

>Jeg tror også, at dele af klientellet er leveringsdygtige i
>flatrate tæsk, hvis man har den slags lyster.

Er du holdt op med at "komme" i Smil?

(fut: dk.snak.snik)

(som sidder en skummel nattetime og desperat forsøger at installere
freebsd)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-04-02 00:43

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror også, at dele af klientellet er leveringsdygtige i
> flatrate tæsk, hvis man har den slags lyster.

Endnu en ting der taler imod flatrate.

www.socialclub.com tilbyder en slags omvendt FlexRate:
gratis øl og spiritus for kr. 10,- fra 23 - 24
enhedspris 10,- fra 24 - 01 på øl og spiritus
enhedspris 15,- fra 01 -02 på øl og spiritus

og der plejer at være ganske hyggeligt.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Søren Lundfald

Dato : 20-04-02 23:01

> Er det ikke efterhånden en gennemtærsket og død sammenligning?

Selvfølgelig kan man ikke sammenligne æbler og pærer, men principielt er det
samme sag.

> Jeg kan godt se at du her siger at priserne på bredbånd er for lave i dag,

Men lad os da bare nyde af det mens vi kan...

> [...]
som
> de "varer" du nævner. Sammenligningen holder ikke "vand" ;)

Vand er heller ikke en forgængelig ressource. Men som med dataoverførsel
kræver det mange ressourcer at vedligeholde "mængden" (Håber du forstår
sammenligningen, det er sent på aftenen :)

> En spændende konklusion - specielt hvis du havde bakket den op med nogen
> argumenter.....

Det er p.t. "heldigvis" ikke andet end rygter. Skal nok vende tilbage, når
jeg ved mere.

> Jeg kan fortælle dig at jeg altid vil vælge flatrate
> løsningen sålænge bare en udbyder tilbyder det og det er jeg næppe ene om.
> Dermed er der god købmandsskab i at tilbyde det.

Ja, men ikke nødvendigvis økonomisk forsvarligt/rentabelt på lang sigt.

Mvh
Søren Lundfald

Fra : Kasper Bergh

Dato : 20-04-02 23:20

> [...]
> kræver det mange ressourcer at vedligeholde "mængden" (Håber du forstår
> sammenligningen, det er sent på aftenen :)

Umm..... Jeg tror nok at de folk der arbejder med rensning af det vand du en
gang har brugt i toilettet har en lidt anden holdning til det ;) Ok - så er
vand ikke en begrænset ressource, men det _er_ rent vand. Rent vand er en
ressource vi kommer til at mangle....

> Det er p.t. "heldigvis" ikke andet end rygter. Skal nok vende tilbage, når
> jeg ved mere.

Jamen det vil jeg - omend ikke glæde mig til da det er negativt som jeg ser
det - så dog vente spændt på ;)

> Ja, men ikke nødvendigvis økonomisk forsvarligt/rentabelt på lang sigt.

Det er jo et spørgsmål om pris... Det mener jeg ikke at hverken du eller jeg
kan sige så meget om her, men du kan da godt have ret, selvom jeg tvivler ;)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-02 13:33

> Rent vand er en
> ressource vi kommer til at mangle....

Nej. Rent vand med den nuværende ideologi kan blive et problem.
Men det er nemt og relativt billigt at destillere havvand eller rense
det med omvendt osmose.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 19-04-02 23:10

In <Tc0w8.36370$iY5.1458940@news010.worldonline.dk> "Nielsen" <a17@get2net.dk> writes:

>Er der nogen som har bestilt telia adsl
>http://www.telia.dk/bvo/info/gen_info_combo.jsp.html?OID=Telia+Nyheder&CID=-
>26462
>Det ser ud som om det er et super godt tilbud hvad synes i????

Jo, men Telia er et firma uden styr paa regninger. Telia er top-scorer hos
Forbrugerstyrelsen, maalt i antal klager, selvom Telia kun har omkring 10%
af markedet. Det tager normalt ogsaa 30-45 minutter at komme igennem til
deres bogholderi.

Mvh
Martin

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 20-04-02 14:58

Martin Moller Pedersen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>af markedet. Det tager normalt ogsaa 30-45 minutter at komme igennem til

Til Telias forsvar er der et nyt faktureringsystem igang. Telia har allerede
inden ADSL er klar det nye system oppe at køre. Dermed skulle dine stakkels
faktureringsproblemer gerne være helt løst. Det må vi da i hvert fald håbe.

Men tro ikke at de andre selskaber ikke har den slags problemer.

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 20-04-02 15:12

In <3cc17418$0$3771$d40e179e@nntp01.dk.telia.net> "Kåre Tyroll" <papirkurv@tyroll.dk> writes:

> [...]
>faktureringsproblemer gerne være helt løst. Det må vi da i hvert fald håbe.

Telia har haft problemer med faktueringerne i flere aar. Og Telia har
valgt at der skal vaere meget lange vente-tid, naar man ringer til
bogholderier eller bare opstillingen.

Proev selv at ringe til bogholderiet og tag tid. Test evt. ogsaa TDC og Tele2.
>Men tro ikke at de andre selskaber ikke har den slags problemer.

Overhovedet ikke i samme omfang.
Telia har mere 50% af alle klager, selvom de kun har et marked paa 10%.
Ring til forbrugerstyrelsen, hvis du ikke tror paa mig.

/Martin

Fra : Allan Joergensen

Dato : 20-04-02 15:32

> [...]

> Telia har haft problemer med faktueringerne i flere aar. Og Telia har
> valgt at der skal vaere meget lange vente-tid, naar man ringer til

Ja, og Telia har haft det samme faktureringssystem i flere år. Du tror
ikke den lange svartid har noget med antallet af klager at gøre?

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net
(Ansat hos Telia og har selv flere gange haft problemer med regninger)

"Masturbation is to sex as philosophy is to real life." - Karl Marx

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 20-04-02 15:53

In <slrnac2ujq.bp3.dw@coredump.nowhere.dk> Allan Joergensen <dw@nowhere.dk> writes:

>Ja, og Telia har haft det samme faktureringssystem i flere år. Du tror
>ikke den lange svartid har noget med antallet af klager at gøre?

Saa kan man jo spoerge, hvorfor Telia har haft saa mange klager uden at
faa antallet nedbragt selvom flere medier har haft historier om Telia.

Telia har selv vagt ikke at have nok ansatte til at besvare telefonerne.
Telia har ogsaa valgt ikke at besvare klager indenfor 14 dage selvom
den frist er naevnt i Telia vilkaar.

Naar et firma tager flere aar om at udskifte et aabenbart meget daarligt
faktureringsystem, saa kan man vel forvente andre lign. problemer, som
ogsaa vil tage aar om at loese.

/Martin

Fra : Allan Joergensen

Dato : 21-04-02 09:02

> [...]

> Naar et firma tager flere aar om at udskifte et aabenbart meget daarligt
> faktureringsystem, saa kan man vel forvente andre lign. problemer, som

Nu kender jeg ikke din baggrund, men at udskifte et billingsystem er
ikke bare noget man gør. Det ved man hvis man har prøvet.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Your mind powers will not work on me, boy." -- Jabba the Hutt

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-02 08:53

On 20 Apr 2002 14:32:04 GMT, Allan Joergensen <dw@nowhere.dk> wrote:

>Ja, og Telia har haft det samme faktureringssystem i flere år. Du tror
>ikke den lange svartid har noget med antallet af klager at gøre?

Svartider på et telefonopkald har alene at gøre med antallet af
medarbejder til at svare, set iforhold til antallet af henvendelser,
og den tid hver henvendelse tager.

At Telia har haft samme fraktureingssystem i flere år, og haft
problemmer med det heletiden, det viser at de har haft en dårlig
ledelse, der ikke har formået at få "det fraktureingssystem de bruger"
til at virke på rimelig tid, enten ved at få det brugte til at virke,
eller få et andet der bare virker.

Efter min mening, så burde en virksomhed der sider på 10% af markedet,
men genere 50% af klagerne i branchen, og vel og mærke hvor kunderne
får ret i klagen, lukkes af myndighederne, efter landsrettens dom.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 21-04-02 09:10

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> wrote:

> Svartider på et telefonopkald har alene at gøre med antallet af
> medarbejder til at svare, set iforhold til antallet af henvendelser,
> og den tid hver henvendelse tager.

Enig.

> [...]
> ledelse, der ikke har formået at få "det fraktureingssystem de bruger"
> til at virke på rimelig tid, enten ved at få det brugte til at virke,

Men den del af Telia, der håndterer regninger (det tidligere Telia
Telecom) har været underlagt beslutninger taget i Sverige.

Det er IKKE et forsvar, men en forklaring. Jeg kan kun dele folks
utilfredshed med hvordan regningerne har været håndteret. Til gengæld
har de, synes jeg, fået meget mere styr på regninger i de 1½ år jeg har
brugt Telia som serviceoperatør på min ISDN.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Bother!" said Pooh, as the Draghkar tried to slip him the tongue.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-02 09:38

On 21 Apr 2002 08:09:59 GMT, Allan Joergensen <dw@nowhere.dk> wrote:

>Enig.
>Men den del af Telia, der håndterer regninger (det tidligere Telia
>Telecom) har været underlagt beslutninger taget i Sverige.

OK, men det får mig ikke til at ændre opfattelse om at det er en
dårlig ledelse, og det får mig så til at fundere over om de også har
(haft) problemmer i sverige?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-02 08:46

On Sat, 20 Apr 2002 15:57:37 +0200, "Kåre Tyroll"
<papirkurv@tyroll.dk> wrote:

> [...]
>faktureringsproblemer gerne være helt løst. Det må vi da i hvert fald håbe.

Jeg bryder mig ikke om at du siger "stakkels" på det sted i den
sætning. Faktureringsproblemmer i en virksomhed er en meget alvorlig
ting, det kan føre til konkurs, det kan føre til et stormløb af
utilfresse kunder.

>Men tro ikke at de andre selskaber ikke har den slags problemer.

JEPS jeg mindes stadig dengang jeg fik et brev fra et inkassofirma,
det var en rykker for en regning jeg ikke havde betalt af den simple
grund at firmaet ikke havde sendt opkrævning til PBS.
Jeg er ikke kunde hos WOL/Tiscali længer, ikke kun pga. den misære,
men den er medvirkende årsag til at jeg har svært ved at forstille mig
at jeg vender tilbage,,,

Du ved, som man siger i servicebranchen der skal kun en grund til at
kunden bliver utilfres, men der skal 10 gode grunde til at gøre ham
tilfres igen.

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 28-04-02 00:41

> [...]
> sætning. Faktureringsproblemmer i en virksomhed er en meget alvorlig
> ting, det kan føre til konkurs, det kan føre til et stormløb af

Det har du ret i. Jeg tror/forventer dog ikke at Telia får dette problem.

> Du ved, som man siger i servicebranchen der skal kun en grund til at
> kunden bliver utilfres, men der skal 10 gode grunde til at gøre ham
> tilfres igen.

Amen. Du har så evigt ret. Det er jo så op til Telia at give alle disse gode
grunde til at skifte tilbage. Det synes jeg da lyder SPÆNDENDE!

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 20-04-02 12:32

Nielsen <a17@get2net.dk> skrev:

> Er der nogen som har bestilt telia adsl
>
><http://www.telia.dk/bvo/info/gen_info_combo.jsp.html?OID=Telia+Nyheder
&CID=->26462>

(sorry... hvis det er en gammel traver)

Er Telia ADSL baseret på ledig kobber princippet?

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-04-02 12:59

"Fischer & Døssing" <ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> wrote in message

> Er Telia ADSL baseret på ledig kobber princippet?

Nej, delt kobber ligesom TDC.. Har lejet dit kobber af Telia, men samtidigt
have telefonabonnement

Der er jo en hel del fordel, i både at have ADSL og Telefoni på samme
kobberpar... Kobberpar´et koster det samme, men man for betaling for begge
ting...

Fx Tiscali og Cybercity, betaler jo et stort beløb for at leje kobberet af
TDC. Men de for kun betalling for ADSL, selvom de i teorien kunne tilbyde
telefoni også... Hvorimod TDC`s løsninger kan tage betalling for
telefonabonnementet også..