GF2 vs. Radeon 8500
Fra : [5000]Bo

Dato : 19-04-02 14:34

Hvad er bedst?

Geforce 3 Ti500 eller et ATI Radeon 8500??

Jeg står og skal købe nyt grafikkort, men hvad skal jeg købe??

Nogen der har link til evt. test osv, eller måske egne erfaringer??

Mvh Bo

PS - samme meddelse er sendt til dk.edb.hardware
Svar FUT'es til dk.edb.hardware - tak! :)

Fra : [5000]Bo

Dato : 19-04-02 14:34

Der skulle selvfølgelig stå GF3 i subj...

Min fejl...

Fra : Wizeguy

Dato : 19-04-02 14:43

"[5000]Bo" <bo7404@odense.kollegienet.dk> wrote in message
> Der skulle selvfølgelig stå GF3 i subj...

GeForce3 Ti500 er lidt hurtigere i de fleste spil, særligt hvis du kører
Windows 2000/XP. Generelt er driverne også mere kompatible med spil. Radeon
8500 er et kort med flere DirectX 8.1 features end selv GeForce4, men
desværre kan det kræve en del tid at finde de drivere som virker bedst.
Spørger du mig, vil jeg ikke anbefale nogle af de to kort, med derimod
GeForce4 Ti4400 til ca. 2900-3000 kr.
---
Mvh
Anders

Fra : Dr. Ahcir

Dato : 19-04-02 18:29

> [...]
>
> Mvh Bo
>

> PS - samme meddelse er sendt til dk.edb.hardware
> Svar FUT'es til dk.edb.hardware - tak! :)

Valget er ikke vanskeligt for min del, klart et GF3Ti500 fremfor Radeon
8500.
Bedre drivere og spillkompabilitet og viser mindre feil i grafikk enn det
Radeon 8500 viser.
Men har du ikke hastverk og kan vente et par uker så kommer vel GF4Ti4200 på
markedet, koster cirka det samme som et GF3Ti500 gjør...

Fra : Jan Larsen

Dato : 20-04-02 08:12

"Dr. Ahcir" <rgallagher@c2i.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> 8500.
> Bedre drivere og spillkompabilitet og viser mindre feil i grafikk enn det

Hvad mener du med at Radeon viser flere grafikfejl, jeg kan ikke få øje på
de grafikfejl
(Tidligere Gforce ejer )

Fra : Joen Andresen

Dato : 20-04-02 10:03

---------------------------------------
Har selv været ude i samme overvejelser!

Endte med at vælge ATI 8500.

Som skrevet tidligere i tråden , er GF3 en anelse hurtigere i en del spil -
dog ikke alle. Og det ER kun en anelse....!!! Derudover mener nogle, at ATI
har et bedre billede i 3D end GF3. Jeg er ikke selv den store "spillefreak",
så dette har jeg ikke umiddelbart nogen holdning til

Til gengæld står ATI med sikkerhed noget bedre i 2D (matcher næsten Matrox)
og skulle efter sigende også have en betydeligt bedre TV-OUT. Netop TV-OUT
delen har jeg ikke haft mulighed for at prøve endnu, så her kan jeg kun
referere til andres erfaringer. Mener i øvrigt, at
http://www.tomshardware.com havde en test af netop disse to kort på et
tidspunkt.

Jeg har _absolut_ingen_ problemer_ haft med kortet hverken på hardwaresiden
eller hvad angår drivere, men det er korrekt, at ATI _tidligere_ har haft
problemer med deres drivere - eller mangel på dem. Dette gælder ikke
længere!!

Konklusionen jeg nåede frem til var:

Vælg GF3 hvis: Du bruger PC'en udelukkende til spil.

Vælg ATI Radeon 8500 hvis: I alle andre situationer end ovennævnte.

Det skal dog tilføjes, at vælger du ATI, SKAL du vælge "Built by"
versionen - altså ATI's eget. Hold dig fra dem der er lavet på licens. Dette
vil i praksis sige i hvert fald alle LE versionerne.

/Joen

Fra : Martin Møller

Dato : 21-04-02 16:13

"Joen Andresen" <jokian@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Dette
> vil i praksis sige i hvert fald alle LE versionerne.

Hvad er dog det for noget vøvl. Built by ATI har også lavet LE kort. Jeg
sidder selv med et af dem.

Martin

Fra : Rune Manscher

Dato : 22-04-02 09:08

"Joen Andresen" <jokian@hotmail.com> wrote in message

> [...]
Dette
> vil i praksis sige i hvert fald alle LE versionerne.

Det bliver sikkert svært at finde, da ATI har stoppet produktionen af
grafikkort. Men der ligger da sikkert nogen på lager hist og her.

*Rune

Fra : Fairware

Dato : 20-04-02 10:10

Jeg har haft de bedste oplevelser med R8500 kortet, det er for det første
langt billigere end Gf3 ti500 (ca. 2000 for R8500 afhængig af model) og er
det kort jeg har oplevet med færrest fejl på.

i Unreal Tournament performer R8500 med 100+ (high settings) hvor GF3 Ti500
performer med 102+ så spar dine penge og køb radeon (som derudover har flere
features end gf3)

Ovennævnte afhænger så igen af mærket.

Fra : Wizeguy

Dato : 20-04-02 12:37

"Fairware" <Info@fairware.dk> wrote in message

> [...]
Ti500
> performer med 102+ så spar dine penge og køb radeon (som derudover har

Under hvilket operativsystem har du spillet Unreal 'Tournament? Jeg har læst
flere reviews, hvor man oplevede relativt lave frame rates under Windows
2000/XP med Radeon 8500. Det var noget i retning af 50-60 FPS mod 100+ FPS
til GeForce3. Har ATI fået rette dette problem me de nyeste drivere?
---
Mvh
Anders

Fra : Sam

Dato : 20-04-02 16:51

Det er kendt at Ati har et grafikdriver problem med XP.
Jeg har dog ikke gode erfaringer med mit Ati Radion 8500.
Jeg får kun en brøkdel flere fps men Radion end med gf2 gts 64 Mb.
Nogen der har en ide om hvad det kan være?
3dmark giver mig underligt nok en pæn score =7300
med gf2 = 4200.
I RTCW havde jeg 90 fps mod 96 nu.
Og ja,jeg har støvsuget nettet for diverse drivere.

Mvh Henrik

Fra : Roel Halle

Dato : 20-04-02 18:29

"[5000]Bo" <bo7404@odense.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg står og skal købe nyt grafikkort, men hvad skal jeg købe??
>
> Nogen der har link til evt. test osv, eller måske egne erfaringer??

Her er et link til overordnede specifikationer vedr. ATI Radeon m.fl.
http://www.overclockers.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_Graphics_and_Video_5
6.html#agx_2d004_2dat

Her er et link med test og beskrivelse:
http://www6.tomshardware.com/graphic/01q3/010814/index.html
Citat herfra "GeForce3 under attack- ATi's Radeon 8500"

Sluttelig link til en dansk test:
http://www.hardinfo.dk/tests/grafikkort/default.asp?ID=350

Jeg har undersøgt og læst meget. I første omgang havde jeg regnet med at
investere i et GeForce 4 MX440; men flere steder har jeg læst, at disse ikke
understøtter DirectX 8. Så undersøgte jeg hvad jeg så skulle have hvis
DirectX var et must, og i mit tilfælde er det.
Så skal man have GeForce4 Ti- modeller eller GeForce3 Ti-modeller eller ATI
Radeon 7500 / 8500.

Efter mange timers studering, er jeg kommet frem til at jeg vil investere i
et ATI Radeon 8500 hvor pris / ydelse mere passer til mig. Endvidere skal
man være opmærksom på, at hvis man ønsker at benytte sit grafikkort til DVD
eller TV, så viser mange test m.v. at ATI er førende og bedst, desuden
medfølger der til ATI en del mere software.

Jeg har p.t. endnu ikke bestilt kortet og det kan da være, at der når at
komme et andet kort hvor pris / ydelse er bedre inden for de næste par
måneder.

Men p.t. mener jeg at ATI Radeon 8500 er et oplagt valg.

Mvh
Roel Halle

Fra : BentBent

Dato : 20-04-02 18:42

"Roel Halle" <rh@oncable.dk> wrote in message

> [...]
> DirectX var et must, og i mit tilfælde er det.
> Så skal man have GeForce4 Ti- modeller eller GeForce3 Ti-modeller eller

Radeon 7500 understøtter da heller ikke Direct X 8.

Er der nogen der har et gæt på hvor mange (få) spil der endnu kræver Direct
X 8?

Aquanox (?) og er der nogen der spiller det?

Fra : Roel Halle

Dato : 21-04-02 00:08

"BentBent" <BentBent@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Roel Halle" <rh@oncable.dk> wrote in message

> ikke
> ATI
>
> Radeon 7500 understøtter da heller ikke Direct X 8.

OK - Undskyld så meget havde jeg ikke undersøgt om ATI Radeon 7500 m.h.t.
Direct X8, idet jeg regner med at købe ATI Radeon 8500.

> Er der nogen der har et gæt på hvor mange (få) spil der endnu kræver
Direct
> X 8?
>
> Aquanox (?) og er der nogen der spiller det?

Jeg aner ikke om hvilke flere programmer, der kræver DirectX 8; men når jeg
nu skal have et nyt grafikkort vil jeg gerne have et af dem der er mest
fremtidssikret og kan mest.
Men det glæder mig at høre, at der p.t ikke er ret mange der kræver DirectX
8; men hvad sker der fremover?
Kan du så ikke også lige fortælle mig hvorfor flere af testene gør opmærksom
på de kort der ikke kan klare DirectX 8?
Endvidere får man efter min mening p.t. mere for pengene ved at vælge ATI
Radeon 8500 kontra øvrige!

Fra : BentBent

Dato : 21-04-02 00:51

> OK - Undskyld så meget havde jeg ikke undersøgt om ATI Radeon 7500 m.h.t.
> Direct X8, idet jeg regner med at købe ATI Radeon 8500.

> Direct

Commanche (staves?) gør også.

> Jeg aner ikke om hvilke flere programmer, der kræver DirectX 8; men når
jeg
> nu skal have et nyt grafikkort vil jeg gerne have et af dem der er mest
> fremtidssikret og kan mest.

Det kan jeg godt forstå.

> Men det glæder mig at høre, at der p.t ikke er ret mange der kræver
DirectX
> 8; men hvad sker der fremover?

Antallet falder nok ikke

> Kan du så ikke også lige fortælle mig hvorfor flere af testene gør
opmærksom
> på de kort der ikke kan klare DirectX 8?

Fordi de ikke gør det? Bare et vildt gæt.

> Endvidere får man efter min mening p.t. mere for pengene ved at vælge ATI
> Radeon 8500 kontra øvrige!

Så er det den model du skal købe.

Fra : BentBent

Dato : 21-04-02 01:01

"[5000]Bo" <bo7404@odense.kollegienet.dk> wrote in message
> Hvad er bedst?
>
> Geforce 3 Ti500 eller et ATI Radeon 8500??

Det er et GF3 Ti500 men du kan få et endnu bedre kort i et GF4 Ti4400, de
koster det samme. GF4 Ti4400 pisker både et GF3 Ti500 og et Radeon 8500.