Hvidløg
Fra : Svein Jørgen Temte

Dato : 19-04-02 01:26

I en diskusjon om hvidløg er det kommet en antagelse om at vi i Norge har
hatt hvitløk siden Vikingtiden. Det har hittil ikke lykkes oss å få noe
eksakt svar på det. Siden Vikingtiden antakelig vel så meget er et Dansk
fenomen, spør jeg om noen der kan hjelpe meg ved å fortelle når hvitløken
kom til dere.

Svein Jørgen i Norge

Fra : Jørgen Hess

Dato : 19-04-02 12:51

"Svein Jørgen Temte" <joe-temt@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> fenomen, spør jeg om noen der kan hjelpe meg ved å fortelle når hvitløken

Om hvidløget kom til Danmark og Norge med vikingerne ved jeg ikke (skal vi
så ikke også lukke svenskerne ind i gruppen af vikinger?).
De danske og norske vikinger sejlede på hele Europa (også i middelhavet). De
svenske vikinger kom også til Middelhavet gennem de russiske floder.
Tyrkerne kendte udmærket til vikingerne, så det skulle være mærkeligt om
ikke bl.a. hvidløget var kendt af vikingerne. Under alle omstændigheder kom
sydeuropæiske planter til Skandinavien i den katolske middelalder med
munkene.

Jørgen i Danmark

Fra : kautaq

Dato : 19-04-02 22:55

Svein Jørgen Temte wrote:
> I en diskusjon om hvidløg er det kommet en antagelse om at vi i Norge har
> hatt hvitløk siden Vikingtiden. Det har hittil ikke lykkes oss å få noe
> eksakt svar på det.

Denne løgplante er som vi ved, meget tidligt blevet dyrket
af nordboerne i deres "laukagarder" (løggårde)
Hvidløg hørte med til udrustningen når førhen vikingerne
drog ud på deres lange sørejser.
Nå man ikke i sagaerne kan finde beretninger om alvorlige
tilfælde af skørbug, må grunden nok søges i at de havde
deres hvidløg.
Erfaringer havde lært dem at et fed om ugen var nok til at
holde skørbugen væk.

Den har sit oprindelige voksested på stepperne i Central-
asien og er omtalt som lægemiddel i de lertavler som er
fundet ved udgravninger ved den persiske havbugt (3000 BC)

I Danmark har den været brugt mod brandsår gennem årtusinder.

Dette med mere kan læses i 'Lægeplanter og trolddomsurter'.
Politiken forlag.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq