Gasflaske
Fra : FishOnAstick

Dato : 18-04-02 20:31

Hej alle mine nye venner.

Et hurtigt spørgsmål !

Må en gasflaske ligge ned med regulatoren påsat ?

Med venlig hilsen http://www.Rejsebeskrivelser.dk

Fra : Carsten Stage

Dato : 18-04-02 21:11

FishOnAstick wrote:

> Må en gasflaske ligge ned med regulatoren påsat ?

Nej, absolut ikke!

Hverken under transport eller under brug må en gasflaske ligge ned.

Hilsen,
--
Carsten Stage

Fra : Arne Keller

Dato : 18-04-02 21:30

On Thu, 18 Apr 2002 22:11:04 +0200, Carsten Stage <stage@pc.dk> wrote:

>Nej, absolut ikke!
>
>Hverken under transport eller under brug må en gasflaske ligge ned.

Vi er enige når vi taler brug, her må der kun komme gas ud af ventilen
og ikke væske.

Tagdækkere er vist de eneste jeg bevidst har set anvende gasflasken
med ventilen nedad for at få mere varme på deres brændere, det er også
de eneste jeg har set bruge brænderen til at varme flasken op så der
kommer ordentligt tryk når det er koldt. Jeg ved ikke helt om man kan
blive hjerneskadet at at arbejde med tagpap men det ser jo sådan ud

Men hvorfor må flasken ikke ligge ned under transport ?

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : FishOnAstick

Dato : 18-04-02 22:07

Hvorfor ikke ?

Den er jo under tryk og der burde jo ikke kunne "løbe" noget ud af den ?

Kim

---

Fra : Torbenth

Dato : 19-04-02 00:11

FishOnAstick skrev i meddelelsen
<3cbf36d2$0$11904$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Hvorfor ikke ?
>
>Den er jo under tryk og der burde jo ikke kunne "løbe" noget ud af den ?

Hej.

Har fået en forklaring af en gasmand.
Hvis der sker et brud eller slangen ryger af når flasken ligger ned vil der
komme flydende gas ud. Det kan afstedkomme en stor eksplosion i den flydende
gas, meget større end hvis flasken står op hvor det så "kun" er gas som
strømmer ud.
M.h.t. transport har jeg fået at vide at der intet sker ved at flasken
ligger ned. Her taler vi ikke om en tur fra Danmark og til Italien men fra
forhandler og hjem.

Mvh.
Torben

Fra : Arne Keller

Dato : 19-04-02 06:48

On Fri, 19 Apr 2002 01:11:29 +0200, "Torbenth" <torbenth@it.dk> wrote:

> [...]
>gas, meget større end hvis flasken står op hvor det så "kun" er gas som

Hvis der går hul på en gasflaske og der strømmer gas ud i flydende
eller gas form, sker der ingen eksplosion, muligvis bliver gassen
antændt straks, så kan der opstå en brand, hvis der er flydende gas
der brænder bliver branden naturligvis voldsommere en hvis det er
gasform. Det kraftige forbrug af gas giver også nedkøling af flasken
og derved mindre risiko for eksplosion.

Hvis en gasflaske op varmes meget kan de eksplodere, men normalt er
der indbygget en overtrykssikring som forhindre dette.

Hvis der går hul på en gasflaske og der strømmer gas ud som ikke
antændes, kan der ved den rigtige blanding af gas og ilt opstå en
eksplosion, dette er langt den farligste situation.

En brand i udstrømmende gas anses som fuldstændig harmløs i
brandmæssig sammenhæng, naturligvis under forudsætning af at der ikke
er umiddelbar personrisiko.

Fra : person

Dato : 19-04-02 08:50

Ja hvorfor ikke ? Prøv lige at se på hvor mange gaffeltrucks der kører rundt
med gasflasker liggende ned. (Gas som motorbrændstof.)
Per

Fra : Carsten Stage

Dato : 19-04-02 09:10

person wrote:

> Ja hvorfor ikke ? Prøv lige at se på hvor mange gaffeltrucks der kører rundt
> med gasflasker liggende ned. (Gas som motorbrændstof.)

Gaffeltrucks kører på flydende gas - der først i karburatoren blandes
med luft, hvor vores forskellige forbrugere i campingsammenhæng SKAL
have gassen tilført i luftform.

Det der taler imod at gasflaskerne ligger ned er ovenstående, samt at
gas der lukkes ud i flydende form, giver en meget kraftig reaktion når
det ekspanderer voldsomt og bliver til luftform.

Endelig er der regler for hvordan gas transporteres - de siger også
stående.

Hilsen,
--
Carsten Stage

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 20-04-02 12:11

FishOnAstick <fishonastick@youcantreachmeonth.is> skrev i en meddelelse

> Må en gasflaske ligge ned med regulatoren påsat ?

Tjae, BP Gas burde jo vide lidt om det, så prøv at se på:

http://makeashorterlink.com/?E2AD159B

Hvis det ikke besvarer alle dine spørgsmål, så kan man jo evt. skrive og
spørge dem.

Ida Maria Kiefer
www.ildstuen.dk