Ændre tekstfarve i System.out.print()?
Fra : Katrine Grønhøj

Dato : 18-04-02 19:27

Nu var I jo så gode til at hjælpe med array-problemet. Er det muligt at
ændre på den farve, man skriver til skærmen med, når man benytter
System.out.print(). Det skal bruges til et simpelt DOS-spil lavet i JAVA.
Der er absoult ingen tvang (ikke engang et forslag) om farver, men jeg synes
det vil fremme overskueligheden, hvis følgende sker:
Spillet hedder NIM (for dem, der ikke kender det er der et spil med x antal
bunker med tændstikker i. Man skiftes til at fjerne mindst 1 tændstik fra én
bunke. Den der tager den sidste tændstik har tabt.) og man spiller mod
computeren. Når jeg printer bunkerne ud vil jeg gerne have det i én farve
(fx. brigth white).
Når der kommer en reprimande til spilleren (at han mindst skal fjerne 1
eller at han ikke kan tage flere tændstikker end der er) vil jeg gerne have
det i en anden farve (fx. rød).
Når det er spillerens tur kommer prompts i en tredje farve (fx. blå) og når
maskinen annoncerer sit træk kunne det jo meget passende være grønt.

Er det overhovedet muligt?

Mvh
Katrine

Fra : Lars Dam

Dato : 18-04-02 19:47

On Thu, 18 Apr 2002 20:26:36 +0200, "Katrine Grønhøj"
<katrine@anarchy.dk> wrote:

> [...]
>Der er absoult ingen tvang (ikke engang et forslag) om farver, men jeg synes
>det vil fremme overskueligheden, hvis følgende sker:

Nej det er ikke direkte muligt at skifte farver...

...og dog hvis den terminal du udskriver til er en ansi terminal, kan
man skfte farver
F.eks. hvis du fyrer en ESC[31m afsted bliver forgrunden rød:

System.out.println( "før skift\u001b[31m efter skift\u001b[37m tilbage
til hvid igen" );

\u001b er ansi koden for ESC udtrykt i Java

Se her for flere ansi muligheder:

http://www.bluesock.org/~willg/dev/ansi.html

Hvis du bruger ansi koder og skriver ud på en terminal der ikke
forstår ansi får du en sjov udskrift

vh. ld