Ny jæger
Fra : Anders Vad

Dato : 17-04-02 19:12

Hej NG.

Så blev den prøve bestået....
Hvad gør jeg nu?

Jeg står for at skulle ud og købe mit første haglgevær, og hold da helt op
hvor er der meget at vælge imellem: O/U eller S/S; 70mm eller større/mindre;
russer eller italiener; ny eller brugt; o.s.v.

Jeg har brug for en masse gode råd, så jeg håber at I her i NG har nogle
gode forslag; gerne med begrundelser.

Mvh
Anders.

Fra : Mogens Dammand

Dato : 17-04-02 22:58

Step 1
Hvor meget vil du ofre?.

Mogens

Fra : Anders Vad

Dato : 18-04-02 18:39

Hej Mogens

cirka 3 - 4 - 5000,-

Fra : John Reinau

Dato : 18-04-02 10:37

Hvilken jagtform havde du forestillet dig ?? Når du så ved det , så er det
rigtigt hvad Mogens Dammand skriver om hvor meget du vil spendere... kunne
vi få lidt flere oplysninger??
John Reinau
www.danhunters.dk

Fra : Anders Vad

Dato : 18-04-02 18:39

Hej John

Jagt m. hagl til at starte på.

Mvh
Anders

Fra : Karsten

Dato : 18-04-02 11:10

Da jeg var i samme situation tog jeg kontakt til an erfaren jæger i min fars
omgangskreds , og stillede ham ca. 1 million spørgsmål. Der findes og megen
god litteratur på biblioteket , så spring ud i det.
Knæk og bræk

--
Karsten pa2@image.dk
tlf +4551517661

Fra : Per Herholdt Anderse~

Dato : 18-04-02 11:46

Ja, det er meget op til dit temperament og pengepung. Der er meget "mode" i
geværer. Nogen steder er man kun rigtigt med med en S/S og en ruhår. Jeg har
selv en O/U nu i cal 20. Det er fordi jeg synes det er et lækkert gevær,
ikke fordi det har nogen praktisk betydning.
Du vælger selv om du vil hoppe med på grej ræset. Det vigtigste er at få et
gevær der fungerer (og det kan du sagtens få brugt-russisk-italiensk
o.s.v.), og så ofre lidt på at få det tilpasset så du har mulighed for at
ramme med det. Og så skulle der også gerne være lidt penge til overs til
flugtskydningspatroner og lerduer.
Det er måske ikke de store konkrete råd, men køb det du har lyst/råd til og
få så skæftet tilpasset så du kan ramme med det.

Per

Fra : maulwurf

Dato : 19-04-02 14:14

Hej

da jeg skulle starte købte jeg et billet brug og så fik jeg det rette til så det
passe det var godt givet ud det har givet mig mange god jagt tur.
man kan godt købe dyrt men det rammer man ikke af.

du skal tinke på om du best kan skyde med over under eller side bige side
OO 8 .

MVH

René

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 21-04-02 23:03

"Anders Vad" <shodan@mail.tele.dk> wrote in message
> Hej NG.
>
> Så blev den prøve bestået....

Tillykke

> [...]
> russer eller italiener; ny eller brugt; o.s.v.
>
> Jeg har brug for en masse gode råd, så jeg håber at I her i NG har nogle

Det allervigtigste er at haglbøssen passer dig. Man _kan_ lære at kompensere
delvis for fejl i skæfteformen, men rigtig godt bliver det aldrig. Sørg for
at få skæftet rettet til med det samme. Det kan gøres hos de fleste
bøssemagere, men jeg ville nok gå ind til en af de "store" (Korsholm eller
Hubertushuset f.eks.) Det er sådan set ligegyldigt om det er det ene eller
det andet mærke eller om det er O/U eller S/S. Sålænge våbenet virker som
det skal og det passer dig, skal det nok gå godt. Selv bruger jeg en Breda
Vega Lusso O/U cal. 12 (en Beretta i forklæding) og er ganske godt tilfreds
med den. Dog har jeg på det seneste overvejet at tage min gamle cal. 16 S/S
i brug igen, da den vejer mindre. Og hermed kommer vi ind på noget centralt,
synes jeg. Hvilken jagtform skal du dyrke? Som ungjæger vil det nok mest
være strandjagt eller markjagt, hvis du da ikke sidder på en kollosal
pengepung. Til markjagt er et tungt gevær i hvert fald ikke at foretrække,
da man som regel skal gå en del, og til gengæld vil et let våben _altid_
virke. Dog kan der være problemer med øget rekyle. Dette er dog som regel
mere et problem med skæfteudformningen, end med våbenets vægt. Hvis jeg
skulle gøre det hele om i dag, ville jeg nok vælge en let S/S i cal. 12
eller 20 (også fordi det efter min mening er et smukkere våben end
O/U'eren). Køb gerne brugt, blot du allierer dig med en erfaren jæger eller
bøssemager der kan checke våbenet for dig inden køb. Der står masser af
brugte våben rundt omkring til ganske fornuftige priser. Når du har fundet
din nye/brugte bøsse, så tag en hel masse på skydebanen ... det koster
ganske vist nogen penge, men de er givet godt ud. Dog skal man ikke tro man
lærer at skyde til vildt ved at skyde lerduer, men er man grøn er det i
hvert fald rart at få de basale teknikker på plads. Dem lærer du af
instruktøren. Sørg for at indøve en praktisk anvendelig skydestilling, der
kan bruges på jagt. Selv står jeg ret op og ned, når jeg skyder ... både på
jagt og på skydebanen. Jeg har mange gange set lerdueskytter der har en
krampagtig udgangsstilling der ikke er meget bevendt på jagt. Det er bare om
at komme i gang. Knæk og bræk, og endnu engang tillykke med jagttegnet!

mvh.
Kim Frederiksen (der stadig er ungjæger på 8. år)