Jar-fil
Fra : Rene Iversen

Dato : 16-04-02 10:56

Hvordan laver jeg en jar-fil?

Detaljeret step by step beskrivelse ønskes

/Rene

Fra : Rene Iversen

Dato : 16-04-02 11:27

tror jeg er ved at have fat i noget, men får fejl om, at main class ikke kan
findes

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-04-02 11:33

Så er du måske igang med at forsøge at eksekvere en jar fil med følgende
kommando?

java -jar <jarfil>

I så fald skal du have lavet en fil der hedder manifest.mf med en linie
som følger

Main-Class: <fuldt kvalificeret navn for din main class>

Efter denne linie skal der være en tom linie (altså mindst to linefeeds).

Denne fil skal placeres i jar filen under

/META-INF/manifest.mf

Det kan gøres ved at give jar kommandoen en 'm' option:

jar cfm <jarfil> <manifest fil> <dir1> <dir2>

Her vil manifest filen blive placeret for dig.

-dennis

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-04-02 11:29

Kommandolinien er:

I de angivne options står c for create og f for, at du vil angive et
filnavn for den nye jarfil.

Er det tilstrækkeligt?

-dennis

Fra : Rene Iversen

Dato : 16-04-02 11:40

"Dennis Thrysøe" <dt@netnord.dk> wrote in message
> Kommandolinien er:

> I de angivne options står c for create og f for, at du vil angive et
> filnavn for den nye jarfil.
>
> Er det tilstrækkeligt?

mine class filer ligger i f:\skole\gocart\
der ligger min manifest fil manifest.mf også, som indeholder

Manifest-Version: 1.0
Main-Class: MainKlasse
Created-By: 1.3.0_02 (Sun Microsystems Inc.)

så jeg et sted, at den vist skulle indeholde, men aner intet om det

vil du skrive den fulde kommando, når nu du har mine stier...

jar.exe ligger i c:\jdk1.3\bin

Fra : Rene Iversen

Dato : 16-04-02 11:42

evt. kontakt mig over icq... 19463099

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-04-02 13:30

Rene Iversen wrote:
> [...]
>
> Manifest-Version: 1.0
> Main-Class: MainKlasse
> Created-By: 1.3.0_02 (Sun Microsystems Inc.)

Sørg for, at der er et ekstra linefeed sidst i filen.

> så jeg et sted, at den vist skulle indeholde, men aner intet om det
>
> vil du skrive den fulde kommando, når nu du har mine stier...
>
> jar.exe ligger i c:\jdk1.3\bin

cd f:\skole\gocart\
c:\jdk1.3\bin\jar.exe cfm myfile.jar manifest.mf *

Bemærk, at hvis din manifest.mf fil ligger sammen med class filerne,
kommer den også med i jar filen to gange. Men det gør nu ikke noget.

-dennis

Fra : Rene Iversen

Dato : 16-04-02 14:24

Jeg får fejlen
Could not find the main class. Program will exit!

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-04-02 15:31

....og du er sikker på, at der er en klasse der hedder det rigtige
(MainKlasse) på det rigtige sted (roden) af jar filen?

Du kan checke med f.eks. WinZip. Bare træk jar filen over på winzip.

-dennis

Fra : Rene Iversen

Dato : 16-04-02 18:43

"Dennis Thrysøe" > ...og du er sikker på, at der er en klasse der hedder det
rigtige
> (MainKlasse) på det rigtige sted (roden) af jar filen?

Ja...og så manifest.mf ligger i mani-inf bibl...eller hvad det nu var...
skal man angive hvilken klasse der indeholder main, eller skulle den selv
finde ud af det?

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 17-04-02 07:07

Rene Iversen wrote:
> [...]
> skal man angive hvilken klasse der indeholder main, eller skulle den selv

Ja, det skal stå i manifest.mf (i meta-inf folderen), som du allerede
har lavet:

Main-Class: MainKlasse

Ellers prøv at send mig jar filen på qabi@qabi.dk, så skal jeg se om jeg
kan gennemskue problemet.

-dennis

Fra : Rene Iversen

Dato : 17-04-02 16:31

> Ja, det skal stå i manifest.mf (i meta-inf folderen), som du allerede
> har lavet:
>
> Main-Class: MainKlasse

Hmmm...jeg har været lidt sløv...kunne nok selv have regnet ud jeg skulle
have ændret MainKlasse...den hedder nemlig Test ....takker!!!