iMac på pc netværk
Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 16-04-02 11:10

Vi har lige fået sådan en sprit-ny iMac her i firmaet. Vi vil gerne kunne
udveksle filer med den via vores Windows netværk (begge veje). Hvordan gør
vi det? Vi har aldrig arbejdet med Macs før, så vi er helt blanke.

Jeg er kommet så langt som til at der vist skal installeres noget software
som:
a. enten får PC'erne til at kunne køre AppleTalk
b. enten får Mac'en til at virke på Windows-netværket

Vi er nok mest til løsning b. da vi kun har en Mac med fem PC'er, men hvad
for noget software skal vi bruge?

Kim

--
Please remove "REMOVE" in my e-mail address before replying.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 16-04-02 11:20

kim@REMOVEkimpedersen.dk writes:
>Vi er nok mest til løsning b. da vi kun har en Mac med fem PC'er, men hvad
>for noget software skal vi bruge?

I får brug for DAVE fra www.thursby.com
Du kan også læse en hel del om emnet på http://www.macwindows.com/

Mvh Ben

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-04-02 11:51

"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> I får brug for DAVE fra www.thursby.com
> Du kan også læse en hel del om emnet på http://www.macwindows.com/

Jeg har også stået i samme situation - og vi valgte PCMacLAN, da det var
væsentligt mere stabilt end Dave...
Idag benytter vi simpel FTP, da det ikke er så tit vi skal overføre
filer/dokumenter.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 16-04-02 12:05

> Jeg har også stået i samme situation - og vi valgte PCMacLAN, da det var
> væsentligt mere stabilt end Dave...
> Idag benytter vi simpel FTP, da det ikke er så tit vi skal overføre
> filer/dokumenter.

PCMacLan skal installeres på alle de PC'er der skal have adgang til Mac'en,
ikke?

Der er det vel en fordel med Dave, i og med det kun skal installeres på
Mac'en.

Kim

Fra : Ulf Holm Nielsen

Dato : 16-04-02 12:45

Kim Søvsø Pedersen wrote:
> [...]
>
> Kim
>
> --
> Please remove "REMOVE" in my e-mail address before replying.

jeg regner med at du kører os X på den, og så er der ikke behov for
andet end åbne finder i menuen vælge connect to server her kan du skrive
smb://<adresse på maskine> og så skulle du kunne connecte til windows shares

den anden vej skal du blot slå fildeling til i system prefs

ulf

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 16-04-02 13:00

> [...]
shares

> den anden vej skal du blot slå fildeling til i system prefs

Ja - jeg kører OSX (tror jeg da nok :) Jeg har prøvet begge dele uden held.
Jeg tror bare vi tager spendérbukserne på og køber en omgang Dave.

Kim

Fra : Morten Reippuert

Dato : 16-04-02 13:08

In article <3CBC0EB4.4000907@dyregod.dk>,
Ulf Holm Nielsen <doktor@dyregod.dk> wrote:

> den anden vej skal du blot slå fildeling til i system prefs

Det slår kun afp til, der er ikke en smb server indbygget i standart
versionen af Mac OS X.

samba serveren er dog ret let at instalere.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 16-04-02 13:10

Kim Søvsø Pedersen <kim@kimpedersen.dk> wrote:

> [...]
> b. enten får Mac'en til at virke på Windows-netværket
>
> Vi er nok mest til løsning b. da vi kun har en Mac med fem PC'er, men hvad

Hvis i bruger Mac OS X kan mac'en umiddelbart forbindes til windows
fil-sharingssystem (SMB/CIFS), men ikke omvendt. Dette kan Samba løse.

Kig evt på: <http://www.apple.com/dk/smallbusiness/mac_pc/>
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 17-04-02 08:57

"Kim Søvsø Pedersen" <kim@kimpedersen.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har lige fået sådan en sprit-ny iMac her i firmaet. Vi vil gerne kunne
> udveksle filer med den via vores Windows netværk (begge veje). Hvordan gør
> vi det? Vi har aldrig arbejdet med Macs før, så vi er helt blanke.

Jeg installerede Dave og nu kører det bare :)

Et andet spørgsmål. Vi har en HP LaserJet på netværket gennem vores server
som vi gerne vil skrive ud på, når vi bruger Mac'en. Printeren har ikke eget
netkort eller ip, dvs. den sidder på parallelporten på serveren (Windows
2000). Kan det lade sig gøre at finde printeren, når den ikke har egen IP?

I så fald - hvordan?

Kim

Fra : Morten Reippuert

Dato : 17-04-02 09:35

In article <3cbd2ab5$0$5194$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>,
> [...]

> 2000). Kan det lade sig gøre at finde printeren, når den ikke har egen IP?

brug serverens IP (går ud fra at der kører en printserrver)

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 17-04-02 09:44

IP?

> brug serverens IP (går ud fra at der kører en printserrver)

Printeren sidder på vores interne udviklingsserver, som altså ikke er en
decideret printserver.

Kan det passe, at man skal installere Mac-drivere på Windows2000-serveren
(hvorpå printere sidder) for at serveren/printeren kan kommunikere med
Mac'en når den udskriver?

Kim

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-04-02 10:00

"Kim Søvsø Pedersen" <kim@kimpedersen.dk> writes:

> [...]
> 2000). Kan det lade sig gøre at finde printeren, når den ikke har egen IP?

Er printeren delt paa serveren?

Hvis det er Windows 2000 server, saa installer APpletalk protokollen
paa den. Saa skulle den gerne dukke op paa Mac'en.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 17-04-02 10:42

> Hvis det er Windows 2000 server, saa installer APpletalk protokollen
> paa den. Saa skulle den gerne dukke op paa Mac'en.
> --

Nu virker det hele :)

Tak for hjælpen!

Kim