Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Gør-det-selv foto-rygsæk
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 16-04-02 10:12

Jeg kan ikke huske om jeg har spurgt om råd angående foring af en rygsæk
til brug med fotoudstyr, men her er ihvertfald min erfaring nu da jeg er
blevet færdig

Jeg vidste fra starten af at jeg ikke ville have en dedikeret fotorygsæk
såsom Lowe Pro Mini Trekker - jeg brød mig ikke om formen og designet.
Rygsækken skulle bruges både til fotoudstyr men også til en tur på strøget
med indkøb, så jeg valgte en Haglöfs Tight, men en hvilken som helst
almindelig rygsæk kan bruges.

Jeg indkøbte skumgummi hos en polstrer, bævernylon og velco hos en
stofbutik og gik i gang. Jeg ville designe og sy en række puder til at
sætte fast inde i rygsækken. Som inspiration brugte jeg billeder af Lowe
Pro Minitrekker. Det viste sig dog hurtigt at være ganske besværligt - især
fordi jeg ikke er god til at sy på maskine Et andet problem var at
Haglöfs rygsækken er lavet til at tage ting ud fra toppen af og ikke fra
fronten af rygsækken, som det blandt andet ses på illustrationerne til
MiniTrekkeren på Lowe Pro's hjemmeside. Dette gav et problem når man skulle
have fat i kameraet der på grund af vægten blev placeret i bunden af
rygsækken-.

En bekendt fik en god ide da hun så rygsækken og min almindelige Lowe Pro
Street & Field Reporter 200 AW. "Hvorfor kommer du ikke bare tasken ned i
rygsækken?" Jo tak - jeg havde da for lang tid siden prøvet med en form for
"sok" bestående af en lille papkasse med skumgummi-foring men det var for
besværligt og der var ikke plads nok. Men Reporter tasken består faktisk af
en nylon yderdel og en løs blød men foret indersok, så jeg trak inderdelen
op og placerede den i bunden af tasken. Perfekt match!

Jeg har nu brugt en del af skumgummiet (50 kilos koldskum er betegnelsen)
på at sy en bund samt brugt noget tyndere skumgummi på at sy to puder - een
til ryggen og een til fronten på tasken. Da tasken er dråbeformet, dvs.
forholdsvis tynd og høj kan man ikke bruge topdelen af tasken, hvis man
skal have hurtig adgang til grejet. Ydermere kan man ikke bruge den ydre
lomme på fronten af tasken til store ting, fordi tasken er for "fyldt".
Derfor skal jeg have lavet en lille taske til film og filtre der kan
fæstnes med velco i toppen af rygsækken. Så mangler der kun holder til
monopod og så er jeg klar til ferie

Nuvel - det er ikke den helt store videnskab at flytte en indersok fra den
ene taske til den anden, men det kan spare én for at købe en dedikeret
fotorygsæk.

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk

Fra : U. Pedersen

Dato : 16-04-02 17:43

On 16 Apr 2002 09:12:21 GMT, Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am>
wroti:

>Så mangler der kun holder til
>monopod og så er jeg klar til ferie

Kan du ikke bruge den der er beregnet til ispiggen ?

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 17-04-02 09:26

U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk> wrote in

> On 16 Apr 2002 09:12:21 GMT, Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am>
> wroti:

> Kan du ikke bruge den der er beregnet til ispiggen ?

For dem som ikke kender rygsækken, så er der på den nederste del af fronten
- tæt på bunden - en kraftig løkke til brug for sådan en isøkse eller lign.
For at svare på dit spørgsmål Ulf, jo, det kan højst sandsynlig godt hænge
der, men det vil svinge frem og tilbage når man går, og når man sætter
tasken ned, så skal man lægge monopod'en ud til siden. Jeg synes den sidder
mere sikkert og generer mindre på siden af tasken.

Fra : U. Pedersen

Dato : 17-04-02 14:11

On 17 Apr 2002 08:25:31 GMT, Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am>
> [...]

>tasken ned, så skal man lægge monopod'en ud til siden. Jeg synes den sidder
>mere sikkert og generer mindre på siden af tasken.

Ja, nu er der jo kun 1 ben på dit stativ.
Men sjovt så har jeg en rygsæk lidt i samme stil som dig, Haglöfs
Tight Pro Medium, der er der 2 løkker.
Netop derfor faldt mit valg på denne rygsæk, så jeg kunne spænde mit
stativ fast til de 2 løkker :_)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-04-02 23:26

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> Nuvel - det er ikke den helt store videnskab at flytte en indersok
> fra den ene taske til den anden, men det kan spare én for at købe
> en dedikeret fotorygsæk.

Tusind tak for det inspirerende indlæg, jeg holder meget af kreative gør
det selv løsninger, jeg har dog ikke behov for en rygsæk, for så meget
fylder et digicam med tilbehør ikke.

Men jeg har længe overvejet en aflang taske med skulderrem til mit
fotostativ, så jeg kan ha' det på ryggen, på samme måde som et gevær,
for jeg er træt af bære det i hånden, og metallet er også meget koldt at
holde på, når det er frostvejr.

Så du har sat noget igang, jeg vil prøve at lave nogle tegninger,
stativtasken skal nemlig fores, så den ikke bliver ukomfortabelt, og den
skal ha' en lang kraftig lynlås, så det ikke bliver besværligt at pakke
stativet ud.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 17-04-02 10:56

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in

> [...]
> stativtasken skal nemlig fores, så den ikke bliver ukomfortabelt, og den
> skal ha' en lang kraftig lynlås, så det ikke bliver besværligt at pakke

Jeg er glad for at høre at jeg har sat noget i gang Hvis jeg skulle
lave sådan en "taske" som du snakker om, så tror jeg at jeg ville lave en
lang rund eller firkantet cylinder med et låg i den ene ende. Så slipper
man for at lægge "tasken" ned og for at rode med en lang lynlås hver gang
man skal have det frem. Bare fjern låget og hiv det op. Det kræver
naturligvis at der ikke er noget der stikker ud til siden på stativet. Her
er lidt ASCII tegning

Lukket:

|--|
| |
| |
| |
|--|

Åben:
-

-
| |
| |
| |
|--|

Det er nemt at sy (evt. med velcro bånd til at holde låget) og nemt at
åbne. Bærestroppen skal naturligvis ikke fæstnes på låget men på "tasken".

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-04-02 11:54

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> Det er nemt at sy (evt. med velcro bånd til at holde låget) og nemt
> at åbne. Bærestroppen skal naturligvis ikke fæstnes på låget men på
> "tasken".

Mit Vanguard stativ kan komme helt ned i frø perspektiv, så mine
overvejelser går godt nok på noget med en lang lynlås, da jeg tilsigter
en dobbeltfunktion, hvor tasken i oplukket/udfoldet tilstand også kan
fungere som et underlag, som jeg kan ligge knæerne på, det er nemlig
smadder irriterende med de våde knæer man altid får, når man skal ned på
knæ i en fugtig skovbund.

Fra : Morten Bagger

Dato : 17-04-02 13:47

> [...]
> stativtasken skal nemlig fores, så den ikke bliver ukomfortabelt, og den
> skal ha' en lang kraftig lynlås, så det ikke bliver besværligt at pakke

Du/I kunne måske hente lidt inspiration fra
http://www.manfrotto.com/products/metric/botfot2.html?sectionid=2&subsectionid=3&categoryid=7&subcat
egoryid=38
(beklager det lange link). Her findes eksempler på både tasker (med og uden foring) og stropper til
stativer. Hvis gør-det-selv trangen skulle svigte, kan man jo også bare betale sig fra det, f.eks
her: http://www.ny-camera.com Men det er jo ikke nær så morsomt..........

/Morten Bagger

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-04-02 14:16

Morten Bagger wrote:

> Du/I kunne måske hente lidt inspiration fra

Mange tak, jeg tror faktisk at den løsning er mere gedigen, en det jeg
selv formår på en symaskine, så hvis ikke prisen er helt vild, så vil
jeg seriøst overveje den færdige løsning.

Min trang til gør det selv løsningen, udsprang af at jeg ikke var stødt
på et godt produkt, der opfyldte mine behov.

Fra : Niels J Larsen

Dato : 17-04-02 14:05

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> stativtasken skal nemlig fores, så den ikke bliver ukomfortabelt, og den
> skal ha' en lang kraftig lynlås, så det ikke bliver besværligt at pakke

Et alternativ (og muligvis over-kill): Naturbutikken
(DOF-salg) Vesterbrogade Kbh (www.naturbutikken.dk) sælger
et sæt remme som sættes fast på stativet. Derefter kan
stativet bæres som om det var en rygsæk, og med udstyret
siddende øverst. Jeg bruger det til et teleskop (ca 1,5 kg)
ovenpå et stativ på ca 2,5 kg. Jeg gav (hvis jeg husker ret)
ca 250 kr for remmene.

Som gør det selv ting fik jeg engang lavet en rem af læder,
som sad fast nederst på centralsøjlen og oppe ved
stativ-hovedet, hvoraf kun den øverste del sad fast hele
tiden. Dette virkede fint over den ene skulder, men har den
ulempe at man har et skævt træk på ryggen.

--

Niels Jørgen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-04-02 22:04

Niels J Larsen wrote:

> [...]
> siddende øverst. Jeg bruger det til et teleskop (ca 1,5 kg)
> ovenpå et stativ på ca 2,5 kg. Jeg gav (hvis jeg husker ret)

Det er for ukomfortabelt, jeg har prøvet at fastgøre to øjer på stativet
med el-stips, så jeg kunne fastgøre en rem fra sportstaske, men det
føles ubehagligt, og det vil ihvertfald ikke være rart på en lang
fototur, en blød foret taske lyder mere tiltalende.

Fra : U. Pedersen

Dato : 18-04-02 12:36

On Wed, 17 Apr 2002 23:04:13 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wroti:

> [...]
>føles ubehagligt, og det vil ihvertfald ikke være rart på en lang
>fototur, en blød foret taske lyder mere tiltalende.

Jeg har lagt et hurtigt snap af min rygsæk med stativ i dk.binaer
under overskriften /Haglöfs dk.fritid.foto/

Det fungerer helt ok til det brug jeg har for stativ.
Haglöfs Pro Medium har 2 løkker til ispikken, så der kommer et ben ned
i hver af løkkerne, og ellers fastgør jeg blot stativet til de remme
der er øverst på rygsækken.

Min rygsæk er kun købt fordi der var de 2 løkker, og jeg fik pruttet
Intersport ned i 550,- for rygsækken

Fra : Pico

Dato : 17-04-02 15:06

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> stativtasken skal nemlig fores, så den ikke bliver ukomfortabelt, og
> den skal ha' en lang kraftig lynlås, så det ikke bliver besværligt at

For mange år siden fik jeg syet en taske til mit ene stativ. Min svigerfar
var møbelpolstre så jeg overtalte ham til at løse den opgave.
Det er syet i noget kanvasagtigt stof og er lavet som et hylster der
passer til stativet, øverst er der en åbning med nogle ringe og en snøre
som stativet kan tages ud/lægges i. I dag ville jeg nok have foretrukket
en klap med velco lukke. Der er en rem så jeg kan have det på ryggen.
Systemet virker fint og holder den dag i dag.
Pico

Fra : Jens Olsen

Dato : 17-04-02 20:59

On Wed, 17 Apr 2002 16:06:08 +0200, "Pico" <Pico@post9.tele.dk> wrote:

> [...]
>en klap med velco lukke. Der er en rem så jeg kan have det på ryggen.
>Systemet virker fint og holder den dag i dag.

Til mit Linhofstativ fulgte der en taske med - en lang cylinerformet
en med et 'låg' i den ene ende, sådan at der er en lynlås næsten hele
vejen rundt. Samtidig er der en rem så man kan gå med det som en anden
bazoka. Det undrer mig egentlig at toldere eller grænsepoliti aldrig
har villet se hvilket våben der mon gemte sig inde i tasken.

Det har for øvrigt været en nem måde at slæbe rundt på stativet idet
at stativet i tasken hang med remmen skråt over til den ene skulder og
en taske med bl.a. fotoudstyret til den anden - så kom der ligevægt
alligevel.

Jens

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-04-02 22:22

Jens Olsen wrote:

> .cut. Det undrer mig egentlig at toldere eller grænsepoliti aldrig
> har villet se hvilket våben der mon gemte sig inde i tasken.

Så skal du prøve at rejse med en stor ROX alukuffert med proff.
mellemformat udstyr, så vil du komme til at opleve timelange forhør om
hvad og hvor du skal fotografere, og dit pas vil blive propfyldt med
lange oplistninger af alt det udstyr med samtlige serienumre, der er i
kufferten - det er særligt i Afrika og Østen de er hel vilde, jeg har 4
pas propfyldte med det sjov.

Det hjalp først da en venlig betjent, på det lokale paskontor foreslog
mig, at skifte titel fra fotograf til businessmand.

Fra : U. Pedersen

Dato : 18-04-02 12:38

On Wed, 17 Apr 2002 23:22:03 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wroti:

>det er særligt i Afrika og Østen de er hel vilde, jeg har 4
>pas propfyldte med det sjov.
måske vi må se en scanning af det sjov

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-04-02 13:39

"U. Pedersen" wrote:

> måske vi må se en scanning af det sjov

Ja hvis du kan afvente at jeg får fundet et de gamle pas frem, fruen
deler ikke min veneration overfor den slags relikvier, så jeg har svært
meget på fornemmelsen, at de er røget op på loftet...:)

Fra : U. Pedersen

Dato : 18-04-02 20:56

On Thu, 18 Apr 2002 14:38:53 +0200, Niels Ebbesen
> [...]

>deler ikke min veneration overfor den slags relikvier, så jeg har svært
>meget på fornemmelsen, at de er røget op på loftet...:)
det er vist værd at vente på