kornmølle..
Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 15-04-02 20:28

Er der mon nogen her som ved om det er muligt at købe en kornmølle (eller
hvad den nu ville hedde) til hjemmebrug, hvor stor og hvor dyr den evt.
ville være.. eller måske et link eller to så man kan undersøge sagen selv?

på forhånd tak,
K.

Fra : Ole & Christina

Dato : 15-04-02 21:23

"Karsten Hammer Hansen" <elektrosport@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3cbb28ad$0$242$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> ville være.. eller måske et link eller to så man kan undersøge sagen selv?

Hej Karsten, besøg http://www.google.com og søg på "kornmølle dk.kultur.mad+drikke", så skal du bare se, hvad der blev svaret sidst,
en spurgte.
Der var mange gode links til sælgere, både indenlands og udenlands.
--
Ole S

Fra : Deleuran

Dato : 15-04-02 21:42

> [...]
> ville være.. eller måske et link eller to så man kan undersøge sagen selv?

http://www.aurion.dk/
Hvis du kaster dig ud i det, må du gerne dele dine erfaringer med gruppen.
Lone

Fra : Henrik

Dato : 15-04-02 22:23

Jeg har anvendt en "Oktagon 1" gennem flere år.

Melet der kommer ud af møllen er jo fuldkornsmel, hvor kliddet, kim m.m. er
med, og det er meget meget fiberholdigt. Volumenmæssigt vil jeg skyde på at
kliddet udgør ca 25%.

Sigtning er en enkel teknisk sag...men i praksis temmelig vanskeligt at
gennemføre i en almindelig husholdning...for det støver og kræver en stor
sigte at få en rimelig hastighed på processen....så jeg bager af en blanding
af hjemmemalet usigtet mel og købemel...for det hjemmemalede uden sigtning
er for groft efter min smag.

Det grove mel egner sig dog fortrinligt til panering.

Desuden har melet en helt fantastisk smag og lugt, og er helt uden den bitre
eftersmag færdigt mel kan have.

Min konklusion er absolut at frisk malet mel er meget meget bedre
smagsmæssigt, men jeg har ikke løst sigteproblematikken, og derfor bliver
det et begrænset udbytte af fordelen herved i min husholdning.

H.

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 15-04-02 22:35

ok,

tak for hjælpen.. Jeg ved ikke lige om det er et køb nært forestående, men
fik idéen at jeg lige ville undersøge sagen lidt.. I tilfælde at jeg skulle
komme til ekstra penge (og plads)..

Hvis der er andre som er interesseret fandt jeg også en anden adresse
http://www.godset.dk/vin/stenkvaern.htm
også den er lidt dyr, men på www.dba.dk var der et par stykker sat op til
salg, man kan jo altid starte lidt billigere.. Jeg er så ikke helt klar
hvorvidt de var til hjemmebrug, da de stod under landbrugsmaskiner(!), men
nogle var dog relativt billige (500-1000kr.)

K.

Fra : Kursister

Dato : 24-04-02 10:26

prøv i en helsekost forretning, eller hos en grosist til en sådan...
de fåes i en overkommelig størelse og til ligeså pris

god kværnelyst