Andet multimedie
bentjuul 3670
Publisher Blues.
Fra : Madsen

Dato : 15-04-02 13:24

Hej,

Jeg har en bekendt som har spurgt mig om Publisher, men jeg kender ikke
en hujende fis til Publisher, men undrer mig meget over det vedkommende
fortæller mig.
Hun påstår at hvis hun indsætter f.eks. tre billeder på et ark som har
den samme printstørrelse, men forskellig ppi, så bliver billederne
forskellig størrelse på printet. Kan det virkelig passe? Hvorfor går
Publisher ikke ud fra printstørrelsen på billedet og er det en funktion
man evt. kan slå fra eller til? De sideombrydningsprogrammer jeg kender
til går efter printstørrelsen på billedet og intet andet. Om billederne
er 100 eller 300 ppi resulterer ikke at at billederne får forskellig
størrelse på printet, hvis de ellers har den samme printstørrelse
forstås.

Madsen.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-04-02 14:26

In article <a9enqs.3hk.1@madsen.tdcadsl.dk>,
"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg har en bekendt som har spurgt mig om Publisher, men jeg kender ikke
> en hujende fis til Publisher, men undrer mig meget over det vedkommende
> fortæller mig.

Publisher kan ikke rigtig anses for at være et professionelt DtP
program. De gange jeg har prøvet det, har det i hvert fald ikke været
særlig seriøst at arbejde med.

> Hun påstår at hvis hun indsætter f.eks. tre billeder på et ark som har
> den samme printstørrelse, men forskellig ppi, så bliver billederne
> forskellig størrelse på printet. Kan det virkelig passe?

Ja, sådan var det i hvert fald også i den version jeg brugte i sin tid.

Da jeg brugte Publisher, kunne det i øvrigt ikke engang arbejde med CMYK
farver, hvilket jo også siger lidt om programmets kvalitet.

Michael Rasmussen

Fra : emj

Dato : 15-04-02 14:46

Michael Rasmussen skrev i
<michael-716AA3.15261615042002@dtext.news.tele.dk>:

>Da jeg brugte Publisher, kunne det i øvrigt ikke engang arbejde med CMYK
>farver, hvilket jo også siger lidt om programmets kvalitet.

Sikke da noget vrøvl. Hvad skulle der dog være i vejen med RGB.
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-04-02 19:29

In article <66mlbu0qv825dbu67v4651kkblar10va0p@4ax.com>,
emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hvad skulle der dog være i vejen med RGB.

Intet, det er det farveområde computerskærme kan vise. Men nu snakkede
vi jo Publisher, der må anses for at være et program til tryksager.

Michael Rasmussen

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-04-02 19:51

Tue, 16 Apr 2002 20:29:23 +0200, Michael Rasmussen
<michael@chatroom-dansk.dk> wrote:

>nu snakkede
>vi jo Publisher, der må anses for at være et program til tryksager.

Nej, det tror jeg ikke er ambitionen. Men i den misforståelse ligger
nok årsagen til den foragt, programmet tit omtales med. Jeg mener
ikke, den er beregnet til professionelt tryk. Kun til udprintning på
printer, hjemme eller i virksomheden.

hilsen pl

Fra : emj

Dato : 15-04-02 14:51

Michael Rasmussen skrev i
<michael-716AA3.15261615042002@dtext.news.tele.dk>:

>Da jeg brugte Publisher, kunne det i øvrigt ikke engang arbejde med CMYK
>farver, hvilket jo også siger lidt om programmets kvalitet.

Jeg har aldrig selv brugt publisher, men jeg har den da installeret i
version 2000 og lige ulejliget mig med at kikke i Hjælp.
Her er hvad der bl.a. står
Hilsen emj
Om procesfarve- og staffagefarveudskrivning
Når en publikation skal udskrives eksternt, skal du først beslutte, om
der skal anvendes proces- eller staffagefarve. Hvis publikationen
indeholder farvefotografier eller grafik, kan det være en fordel at
vælge procesfarveudskrivning. Hvis publikationen indeholder et logo
med en eller to farver, eller hvis du vil bruge farve til at fremhæve
streggrafik eller tekst, vil du sandsynligvis skulle bruge
staffagefarveudskrivning. Når du har truffet et valg, kan du designe
publikationen til den valgte type farveudskrivning.

Publisher understøtter proces- og staffagefarveudskrivning og
indeholder alle de funktioner, trykkeriet skal bruge for at kunne gøre
en farvepublikation klar til udskrivning. Inden du begynder at designe
publikationen og henvende dig til trykkeriet, gør du klogt i at
erhverve dig en elementær viden om proces- og

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-04-02 14:50

> [...]
> er 100 eller 300 ppi resulterer ikke at at billederne får forskellig
> størrelse på printet, hvis de ellers har den samme printstørrelse

Lad for guds skyld være med at forsøge hvordan Microsoft programmer og
billedstørrelser hænger sammen.
Der er ingen mening bag, og store og stærke mænd er set bukke sammen under
forsøget, mens de hulkende klynker 'lorteprogram - lorteprogram...'

Prøv hellere at bevise guds eksistens, eller en endegyldig afvejning af
muligheden for liv efter døden, eller den slags let gennemskuelige
sammenhænge.

/Per - som nu har det helt fint igen

Fra : Madsen

Dato : 16-04-02 02:05

Peter Loumann skrev:

> Nu har jeg godtnok ikke arbejdet meget i Publisher (ver. 2000), så
> måske har jeg ikke fattet problemet. Men jeg placerer pix i en box.
> Den kan jeg trække til hvilken størrelse jeg ønsker, uanset billedets
> opløsning.

Som jeg har forstået hende så trækker hun ikke i boxen så billedet
bliver større eller mindre inde i Publisher.
Så vidt jeg ved så indsætter hun tre billeder på et A4. Billederne er
sat til den samme printstørrelse fra Photoshop, men ikke samme ppi, som
så åbenbart gør at billederne ikke kommer ud i samme størrelse på print
og det lyder for mig helt hen i skoven når vi snakker sideombrydnings-
programmer som Publisher vel skal forsøge at være(?).
Da jeg ikke har Publisher så jeg selv kan prøve det efter, så ville jeg
lige høre i dette forum.
Det tyder indtil videre på at Publisher er lidt sær på det punkt, og det
skulle ikke undre mig det fjerneste. :)

> http://www.ragtime-online.com/

Det ser interessant ud og tak for det. :)

Madsen.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-04-02 07:36

> Det ser interessant ud og tak for det. :)

Det er en god gammel kending på mac-platformen, og var da jeg brugte det
ganske udmærket. Men det er ihvertfald 5 år siden, og hvem kan vide, hvad
der er sket siden da....

/Per

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-04-02 11:44

Tue, 16 Apr 2002 08:35:54 +0200, "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk>
wrote:

>Det er en god gammel kending på mac-platformen,

Ja, det ser jeg. Win-udgaven synes at køre fejlfrit. Den har filtre,
så filer kan udveksles mellem de to platforme.

>og var da jeg brugte det ganske udmærket.

Ja, jeg er ikke uimponeret.

>Men det er ihvertfald 5 år siden, og hvem kan vide, hvad
>der er sket siden da....

Version 5.6.1. er fra 2001, så noget er der jo nok sket.

hilsen pl

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-04-02 11:40

Tue, 16 Apr 2002 03:05:12 +0200, "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Da jeg ikke har Publisher så jeg selv kan prøve det efter, så ville jeg
>lige høre i dette forum.
>Det tyder indtil videre på at Publisher er lidt sær på det punkt

Det er nok tænkeligt, at du kan få mere uddybning i

hilsen pl

Fra : Madsen

Dato : 16-04-02 12:45

Per Christoffersen skrev:

[http://www.ragtime-online.com/]

> Det er en god gammel kending på mac-platformen, og var da jeg brugte
> det ganske udmærket. Men det er ihvertfald 5 år siden, og hvem kan
> vide, hvad der er sket siden da....

Egentlig tror jeg det ville være alletiders til en nybebynder som gerne
ville kunne indsætte flere billleder på et ark med undertekster,
overskrifter, lidt indsat grafik osv. Der er jo ingen grund til at
anbefale hende de store sideombrydningsprogrammer som man selv
sidder og tumler med, for mindre kan vel gøre det og det skal helst være
så billigt som muligt i hendes tilfælde.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 16-04-02 12:54

Madsen skrev:

> nybebynder

Håber I forstår hvad jeg snakker om.
Nybegynder selvfølgelig.

Madsen.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-04-02 13:02

> Håber I forstår hvad jeg snakker om.
> Nybegynder selvfølgelig.

Nåårh, så er jeg med . Ja så tror jeg du har ret, ihvertfald så længe
behovet er noget der skal udskrives på egen printer til kopiering eller
lignende.
Man kan selvfølgelig levere til andre via PDF, men det kræver jo også lidt
viden.

/Per

Fra : Madsen

Dato : 16-04-02 14:25

Peter Loumann skrev:

> Det er nok tænkeligt, at du kan få mere uddybning i

Ja, det kan godt være og alene det er alarmerende.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 16-04-02 14:25

Per Christoffersen skrev:

> Nåårh, så er jeg med . Ja så tror jeg du har ret, ihvertfald så
> længe behovet er noget der skal udskrives på egen printer til
> kopiering eller lignende.

Der er ikke behov for mere for hendes vedkommende.

> Man kan selvfølgelig levere til andre via PDF, men det kræver jo
> også lidt viden.

Det er jo det. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 15-04-02 17:09

Per Christoffersen skrev:

> Lad for guds skyld være med at forsøge hvordan Microsoft programmer og
> billedstørrelser hænger sammen.

Nej, det er sikkert helt hen i skoven.
Noget tyder på det i hvert tilfælde.

> Der er ingen mening bag, og store og stærke mænd er set bukke sammen
> under forsøget, mens de hulkende klynker 'lorteprogram -
> lorteprogram...'

Ja, jeg har også haft lyst til at kalde det et lorteprogram over for
hende, men jeg ved hvordan hun reagerer. Hun bliver sikkert sur, men det
må jeg tage som en oplevelse så. ;)

> Prøv hellere at bevise guds eksistens, eller en endegyldig afvejning
> af muligheden for liv efter døden, eller den slags let gennemskuelige
> sammenhænge.

Ok. Jeg vil forsøge at overbevise hende om at hun skal bruge noget
andet.

> /Per - som nu har det helt fint igen

Dejligt at høre. :)

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-04-02 19:29

Mon, 15 Apr 2002 18:09:12 +0200, "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]

opløsning.

>Ok. Jeg vil forsøge at overbevise hende om at hun skal bruge noget

Jeg har lige fundet et gratis dtp-program, der også inkluderer
kontorfunktioner. Det ser glimragende ud:

http://www.ragtime-online.com/

Der er masser af dokumentation og tutorials som *.pdf. Fås på engelsk,
tysk eller fransk. Stavekontrol er ikke inkluderet, men kan købes for
en god 100-krone pr sprog.

Det er knap 53MB at hente.

hilsen pl

Fra : Madsen

Dato : 16-04-02 20:05

Peter Loumann skrev:

> [...]
> nok årsagen til den foragt, programmet tit omtales med. Jeg mener
> ikke, den er beregnet til professionelt tryk. Kun til udprintning på

Jeg kan ikke engang se at den er egnet til print for private hvis den
ikke kan fatte at den skal printe billeder ud i den printstørrelse
billederne er stillet til. Det må i mine øjne være umuligt at styre så.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-04-02 20:19

Tue, 16 Apr 2002 21:04:49 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>hvis den
>ikke kan fatte at den skal printe billeder ud i den printstørrelse
>billederne er stillet til.

Og det er vist også en misforståelse, at den ikke kan det ...

pl

Fra : Madsen

Dato : 16-04-02 20:23

Peter Loumann skrev:

> Og det er vist også en misforståelse, at den ikke kan det ...

Jeg aner det ikke. Kender som sagt ikke programmet, men jeg må prøve
i den officegruppe nu nævnede så.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-04-02 20:31

Tue, 16 Apr 2002 21:22:52 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Jeg aner det ikke. Kender som sagt ikke programmet,

Jeg har i meget lang tid kun brugt det til cd-covers. Resultatet
bliver udmærket. Jeg har printet masser af pix i en størrelse, jeg
selv vælger og har fuld kontrol over. Jeg placerer dem som sagt i en
box som jeg trækker til ønsket størrelse. Den kan naturligvis vælges
som billedets medfødte størrelse og med ønsket præcision. Men jeg er
som sagt heller ikke just superbruger på Publisher.

>men jeg må prøve i den officegruppe nu nævnede så.

Ja, gør det! Der er jo ingen grund til at skælde ud på programmet,
hvis det er en error 40 hos en newbie. MS laver nok andet skrammel
endda.

hilsen pl

Fra : hcma

Dato : 16-04-02 20:52

> [...]
> er 100 eller 300 ppi resulterer ikke at at billederne får forskellig
> størrelse på printet, hvis de ellers har den samme printstørrelse

Uden at være alt for meget inde i Publisher, som er et udmærket lille
program til sideombrydning m.m., vel at mærke til "småbrug" og
mangfoldiggørelse via fotokopier, så kunne det jo være en ide først at
"tegne" billedrammen og derefter indsætte billedet, hvorefter man får den
printstørrelse man vil have. Eller er der noget jeg har misforstået?.
Den store styrke ved netop Publisher er dens sideombrydnings-faciliteter, og
at det er såre simpelt for rookies at opstille en brochure, folder eller et
lille hæfte.
Et program som InDesign kan jo ikke lave automatisk sideombrydning, men man
skal selv ind og gøre det., hvorimod PageMaker har funktionen.
Nå dette var bare nogle små tanker fra mig.
mvh
HC

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-04-02 21:35

Tue, 16 Apr 2002 21:51:33 +0200, "hcma" <hcma@has.dk> wrote:

>det er såre simpelt for rookies at opstille en brochure, folder eller et
>lille hæfte.

Hvad er en rookie? Heller hedder det rooky i ental?

X-fut news:dk.kultur.sprog

hilsen pl

Fra : Madsen

Dato : 16-04-02 21:16

hcma skrev:

> [...]
> først at "tegne" billedrammen og derefter indsætte billedet,
> hvorefter man får den printstørrelse man vil have. Eller er der

Jeg har for et stykke tid siden fået at vide af hende at hun ikke har
lavet en ramme først. Hun har blot indsat billederne, hvad det så end
vil sige, men jeg har svaret tilbage at hun skal prøve at lave den
ramme først. Om det så hjælper ved jeg ikke.

> Den store styrke ved netop Publisher er dens sideombrydnings-
> faciliteter, og at det er såre simpelt for rookies at opstille en
> brochure, folder eller et lille hæfte.

Ja og det er jo en stor fordel at programmet er nemt at gå til for en
nybegynder, men hvis det ligefrem gør nogle ting som det ikke burde, så
vil jeg ikke anbefale folk at bruge et sådant program, for så kan de
nemt ske at få forkert fat i tingene og blive endnu mere forvirrede når
de engang måske avancerer til et af de større programmer som f.eks.
Pagemaker eller InDesign, som jeg selv bruger.

> Nå dette var bare nogle små tanker fra mig.

Og tak for dem. :)

Madsen.