Bil langs Europas vestkyst?
Fra : Emil Jensen

Dato : 15-04-02 02:12

For et par år siden lejede kæresten og jeg en bil i Seattle og kørte
den flotte kysttur med highway 1 (101) til San Francisco. Undervejs
overnattede vi på moteller som jo findes i enhver by.

Kan man gøre noget lignende ved Europas vestkyst? Kæresten og jeg har
nemlig tænkt os at tage vores egen bil og køre fra København over til
Europas vestkyst og langs kystvejene finde campingpladser hvor vi kan
slå vores medbragte telt op. Det vil være første gang for os med
hensyn til camping, kan man bare køre ind og finde et plads og betale
for det, eller er der ofte optaget på campingpladsen?

Er det i det hele taget værd med en bil-tur langs Europas vestkyst?
Hvor skal man så starte, helt oppe ved Vilhelmshaven i Holland, eller
kører man direkte til f.eks. Amsterdam og starter turen derfra? Er der
et godt sted at "vende" næsen hjemad igen (Brest, Nantes, Bordeaux
eller lignende), og for eksempelvis køre forbi Paris på hjemvejen. Vi
har ialt 3 uger til den tur startende 1 juli 2002.

Råd om alt vedrørende bilferie i Europa modtages med kys-hånd, da det
vil være vores første bil-ferie med egen bil, og i Europa!

Med venlig hilsen

Emil Jensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-04-02 02:52

"Emil Jensen" <emil@jensen.tf> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Råd om alt vedrørende bilferie i Europa modtages med kys-hånd,
> da det vil være vores første bil-ferie med egen bil, og i Europa!

Nu har nedenstående jo intet med Europas vestkyst at gøre, men du
sluttede jo af med et mere generelt Europa-spærgsmål, så derfor vover
jeg pelsen og tillader mig denne lille outsiderhistorie:

Vi har prøvet en kørselv ferie i Tjekkiet, hvor vi intet havde
reserveret hjemmefra. Vores planlægning sluttede ved at vi ville køre
fra Dresden over Pirne til grænsen ind i Tjekkiet og der dreje til
venstre, - planlægning slut.

Det viste sig at der slet ingen problemer var med at finde
overnatninger overhovedet. Vi kørte blot fra by til by og kiggede
efter Zimmer frei, eller billige hoteller. Det tog som regel under en
halv time fra vi havde krydset en bygræsne til vi havde fundet et
rimeligt (og de fleste gange endda et virkeligt godt) værelse, og
altid til rimelige penge. Priserne kunne svinge fra ca. 50 - 125 DKK
for et dobbeltværelse (altså for 2 personer) incl. et pragtfuld
morgenbord, - nogle steder mere pragtfuld end andre, men altid godt og
rigeligt af alt.

Vi var to ægtepar (4 voksne) der kørte i samme bil!

Vi kan varmt anbefale at køre rundt i Tjekkiet på denne måde. Vi
brugte "Turen går til Tjekkiet" til at finde spændende steder dernede.

"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Michael Østergaard

Dato : 15-04-02 22:59

Her er den tur vi kørte for et par år siden, og den kan varmt anbefales.
Man får virkelig set en masse
Nu var turen tænkt som en historisk tur, især med udgangspkt i anden
verdenskrig, hvilket nok også fremgår.

Michael

1. Turbeskrivelse evt. som overnatningsby/sted.

1.
- Start turen i Amsterdam
- Den Haag A-44
- Hook van Holland E-30
- Rotterdam E-25
- Antwerpen E-16/A16
- Bruxelles N177
- Vaterloo, lige syd for Bruxelles, N-5
- OOstende E-40
- Dunkerque, kystvejen (ikke E-40)
- Calais
- Boulogne Sur-Mer D-940
- Dieppe D-940
- Le Havre D-940
- Trouville, kystvejen
- Caen
særlig beskrivelse i NORMANDIET, følg skilte med mærket med
fugle (måger)
- start i "Ouistream" lige "nord, nord øst" for Caen
- Arromanches
- Longues Sur-Mer (Sword)
- Port en Bassin (Juno)
- Bayeux (Gold)
- retur via Port en Bassin til Colleville Sur-Mer (Omaha)
- Pointe Du Roc
- Saint-Lo
- Carentan
- Ste-Mere Eglise (her landede de første tropper på D-dag)
- Ste Marie Du-Mont (Utah)
- Cherbourg
- retur vis Valognes til Nehou
- La Haye Du Puits
- Lessay

- herefter via D-2 til Granville
- Le Mont St-Michel (pas på højvandet) D-973
- St. Brieuc N-176/E-401
- Brest N-12/E-50
- Lourient E-60/N-165, drej fra og følg N-164 til Carhaix-Plouge
herefter D-769
- St-Nazaire
- Nantes
Her slutter turen langs kysten og der køres mod nord-øst ind i landet
således:
- Vi benyttede motervejen (betalingsvej) til Paris E-60/E-501/
E-50.
- Reims. Da vi har været i Paris flere gange benyttede vi ringvejen rundt
om Paris og stoppede
op i vores mål - Reims.
- Verdon, rute D-31
- Metz, rute D-903
- Nord på til Luxembourg
- Bastogne, rute N-4
- Liege N-63
- mod øst til Køln E-40 (kan udelades)
- Arnhem (ingen speciel rute )
- Amsterdam

2.
Turens formål er at komme til egne og byer samt steder, der alle har
historisk interesse, primært fra 2. verdenskrig, men også fra 1.
verdenskrig.
Undervejs passeres endvidere steder fra Napoleons krigene.
Alle steder, som er nævnt, har på en eller anden måde en historisk
betydning.

Det er let at køre turen.
Vi overnattede primært på vandrehjem (vandrekort medbringes hjemmefra, så
sparer man penge, da det så er billigere). Vi medbragte også en
fortegnelse over hvilke byer, der havde vandrehjem. Kan anskaffes via
Dansk Vandrelaug.
Kun få steder måtte vi indlogere os på hotel, da alt andet var optaget.
Det var i Normandiet og i Køln.
Vi havde medbragt telte, men opgav hurtigt. Det var for koldt og for
ubekvemt, prisen taget i betragtning. Det kunne slet ikke betale sig.

--
icq: 150974252

Fra : Emilio

Dato : 22-06-02 23:20

Tusinde tak til Andreas og Michael, for jeres svar.

Jeg havde også tænkt på at tage ned til Tjekkiet, har været der før (Prag).
Men denne gang vil kæresten og jeg opleve sol og strand, derfor vil vi gerne
køre langs Europas nordvest kyst. Med hensyn til camping, vil vi også
overveje at tage på vandrehjem, men det kræver vist lidt planlægning at
"ramme" en by med vandrehjem, da det vist kun er de større franske byer som
har vandrehjem?

Men kæresten og jeg har faktisk tænkt på at tage et afbudstur længere sydpå,
til sydfrankrig, spanien eller italien og der leje et bil, så vi holder
bil-turen fra København som reserveplan, men anyway, tak for jeres forslag!

Emil Jensen