Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
En rusten skraldespand...:)
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-04-02 21:05

En rusten skraldespand...:)

Jeg har netop opdateret http://www.photo-gallery.dk med 48 nye billeder
fra uge 15 2002, der mange forskellige changrer, og det er squ lykkedes
mig at finde en rusten skraldespand, så nu kan jeg komme ind i det "fine
selskab" af skraldespandsfotografer, og dog - for den står jo ikke foran
en okkergul mur, med lidt afskaldning hist og her...:)))

Der er 3 preview-ark med 16 thumbnails billeder i hvert ark, hvis man
ønsker at se et billede i en stor størrelse, så skal man bare klikke på
thumbnails billedet.

Direkte link:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/default.htm#anchor508424

Det er iøvrigt sådan, at de nye billeder kun kan ses i en uge, de "Nye
fotos" bliver udskiftet hver søndag, herefter kan der godt gå noget tid,
før end billederne igen dukker op under det emne, som de hører hjemme i.

Jeg samler nemlig sammen, så der er 16 billeder til et nyt preview-ark,
og sådan cirka hver tredie måned laver jeg så en større opdatering af
emne-indexet, jeg har netop lavet en sådan opdatering, og tilføjet 33
nye preview-ark, der er fordelt under mange forskellige emner.

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 15-04-02 00:20

On Sun, 14 Apr 2002 22:05:11 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>En rusten skraldespand...:)

Jeg kan se, at du er aktiv i dk.admin.netmisbrug - så undrer det mig
noget, at du bruger denne ikke-kommercielle gruppe til at reklamere
for dit billedarkiv?
Men du har måske ikke fået læst lige netop den fundats.....

Lars

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-02 00:54

lcj@wanadoo.dk wrote:

> [...]
> for dit billedarkiv?
> Men du har måske ikke fået læst lige netop den fundats.....

Jow-da, jeg har læst fundatsen på flg. URL:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.foto

Og i den står der bl.a.
Billeder kan udstilles/udveksles ved henvisninger til billeder på ens
egen hjemmeside.

Alle kan bruge denne gruppe, såvel proff.- som amatørfotografer, så jeg
kan faktisk ikke se, hvad du bygger din kritik på, og hvis du fulgte det
direkte links jeg oplyste, så kommer du slet ikke til at se nogen
reklamer, og du kan kvit og frit se på de billeder jeg udstiller.

Der må ikke fremsættes køb/salg tilbud i denne gruppe, men det er så
vidt jeg kan se heller ikke sket, så du må lige uddybe, hvad du mener er
i modstrid med denne gruppes fundats.

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 15-04-02 03:21

On Mon, 15 Apr 2002 01:53:35 +0200, Niels Ebbesen
> [...]

>Og i den står der bl.a.
>Billeder kan udstilles/udveksles ved henvisninger til billeder på ens

Der står også:

"Privat køb og salg af udstyr henvises til 'dk.loppemarked' og der
ønskes heller ikke kommercielle tilbud om fotoartikler eller andet i
gruppen."

På din hjemmeside står der:

"Kun 100 kr. + moms. pr. billede. Hvis erhvervsdrivende, medier,
foreninger, organisationer, institutioner og lignende ønsker at
anvende mine billeder, så skal der betales 100 kr. + 25% moms. pr.
billede."

Det lyder som et kommercielt tilbud i mine ører.

> [...]
>kan faktisk ikke se, hvad du bygger din kritik på, og hvis du fulgte det
>direkte links jeg oplyste, så kommer du slet ikke til at se nogen

Bortset fra reklamen for det kommercielle foretagende
www.photo-gallery.dk

>Der må ikke fremsættes køb/salg tilbud i denne gruppe, men det er så
>vidt jeg kan se heller ikke sket, så du må lige uddybe, hvad du mener er
>i modstrid med denne gruppes fundats.

Så vil det altså sige, at det står enhver frit for - f.eks. Canon -
at henvise til et firmalink, hvor man kan læse det sidste nye om det
her kamera helt kvit og frit, bare der ikke står andet end firmanavnet
på siden og så de gratis informationer?

Havde det været en film det her, ville man nok have kaldt det
productplacement.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-02 08:33

lcj@wanadoo.dk wrote:

> Der står også:
>
> "Privat køb og salg af udstyr henvises til 'dk.loppemarked' og der
> ønskes heller ikke kommercielle tilbud om fotoartikler eller andet i
> gruppen."

Ja - men det gælder kun for indholdet i de indlæg der postes i gruppen,
det skal forstås sådan, at der ikke må fremsættes køb/salg tilbud i de
indlæg der postes i gruppen.

Du har ikke belæg for at påstå, at jeg fremsætter et køb/salg tilbud i
dig og andre til at se de billeder jeg udstiller, hverken mere eller
mindre. Og du kan frit se på de billeder jeg udstiller, der er ikke krav
om betaling eller andre modydelser.

> Det lyder som et kommercielt tilbud i mine ører.

Du trænger til at få justeret dine ører, for du hører noget vi andre
ikke kan høre..!

Og du forsøger at strække din tolkning af gruppens fundats temmelig
meget længre end den kan holde til, der er ikke noget komme efter, alle
fotografer kan i.h.t. gruppens fundats poste henvisninger til et
web-site, hvor de udstiller deres egne billeder.

Din tolkning af fundatsen vil også udelukke, at en fotoamatør udstiller
sine billeder på et gratis-domaine, hvor udbyderen har et reklamebanner
i toppen af siden, det kan jo også indeholde et køb/salg tilbud.

Og når en fotoamatør udstiller sine billeder, og han på sitet skriver at
han har copyright, så signalerer han også, at han har ejendomsret til
billederne, og det er jo et inddirekte signal om, at hvis nogen skulle
være interesseret i billederne, så må de forvente at skulle betale for
en evt. brug af billederne.

Jeg vil også lige tilføje, at denne diskution ikke er ny, den er ført
tidligere, og det er også diskuteret om proff. fotografer må bruge
fotogruppen, og dengang blev konklutionen, at alle fotografer kunne
poste indlæg her i fotogruppen.

Hvis du ikke er tilfreds med tingenes tilstand, så der er kun en udvej,
og det er at du henvender dig i news:dk.admin med et forslag om en
ændring af gruppens fundats, hvor du præciserer dine ønsker.

Men du skal lige være opmærksom på, at i forbindelse med den debat der
netop har være om en opdeling af gruppen, der fremførte jeg et forslag
om, at der kunne laves en opsplitning af gruppen, som afspejlede graden
af professionalisme, hvor den ene gruppe skulle være for private og
nybegyndere, og den anden kunne være for erfarne/semiproff. fotoamatører
og proff. fotografer, men det forslag blev straks skudt ned.

> [...]
> at henvise til et firmalink, hvor man kan læse det sidste nye om det
> her kamera helt kvit og frit, bare der ikke står andet end firmanavnet

Nej det ville være i strid med fundatsen, Canon er ikke en fotograf, der
udstiller egne billeder på sin hjemmeside.

> Havde det været en film det her, ville man nok have kaldt det
> productplacement.

Nej du ved ikke hvad du snakker om, og denne debat er meget off-topic,
så jeg vil foreslå et FUT'er til news:dk.admin.netikette, hvis du har
mere du vil af med.

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 15-04-02 08:58

On Mon, 15 Apr 2002 09:33:20 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Du trænger til at få justeret dine ører, for du hører noget vi andre
>ikke kan høre..!

eller også hører jeg bare noget, som du helst ikke vil høre

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-02 10:01

lcj@wanadoo.dk wrote:

> eller også hører jeg bare noget, som du helst ikke vil høre

Ja - det må ikke være rart at ha' høre-hallucinationer og tvangstanker!

FUT: news:dk.admin.netikette

Fra : Henrik Schandorf

Dato : 15-04-02 15:16

Vil tilnærmelsesvis give lcj ret. Det nærmer sig grænsen eftersom den
henvisning, der er omtalt, i stor grad kan betragtes for kommerciel - det jo
prisen der umiddelbart fremgår som det første!

Niels Ebbesens argument svarer til at jeg sender en link fra eksempelvis
Merlin fotogalleri, hvis det fandtes, men i øvrigt anfører at der ingen
købetvang er. Den er vel ikke holdbar? Umiddelbart kunne man tænke sig at
reglerne enten er dårligt formuleret eller bøjes lige vel meget.

Måske kunne dette her være et udgangspunkt for nogle nye regler desangående.

Med venlig hilsen

Henrik Schnandorf

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-02 21:04

Henrik Schandorf wrote:

> Måske kunne dette her være et udgangspunkt for nogle nye regler
> desangående.

Det er meget muligt, men hvis du har de knap 7 års erfaring med UseNet,
som du oplyser i Message-ID:
<news:3cb6d6c9$0$12003$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, så ville du for
længst ha' opdaget, at tråden er FUT'tet til news:dk.admin.netikette -
da dette emne er off-topic her i fotogrupppen.

FUT: news:dk.admin.netikette

Fra : Ole

Dato : 15-04-02 10:49

Hej Niels
Jeg synes at det er genialt at du afprøver markedsføringsideen "Hellere
dårlig reklame end ingen reklame" så hamrende konsekvent som du gør. Tænk
sig at være så meget i psykisk balance at man gang på gang vælger at stille
op til alle de rivegilder der er at finde i denne gruppe, og så bagefter
håbe på at nogen vil købe billeder i dit galleri, det kalder jeg sgu mod og
mandshjerte.
Godt gået og velkommen i skraldespandsgruppen.

Ole

se mit medlemskort her http://www.atomb.dk/foto/001.htm

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-02 11:46

Ole wrote:

> [...]
> billeder i dit galleri, det kalder jeg sgu mod og mandshjerte.
> Godt gået og velkommen i skraldespandsgruppen.

Man er nok meget dummere en politiet tillader, hvis man regner med at
sælge foto's til andre fotografer, så nej jeg har ingen forhåbninger om
at sælge nogle af mine billeder til denne gruppes brugere - de kan jo
allesammen selv lave meget bedre billeder...:)

Det er ren og skær udgift at vise sine foto's til brugerne i denne, man
løber faktisk den risiko, at der er nogen der får gode ideer, som de
bruger i deres egne billeder.

Denne debat er rent fnidder, og Lars har bare skudt sig selv i foden,
det må han så lære af, så han ikke en anden gang rejser en kritik, der
er baseret på en forskruet virkelighedsopfattelse.

> se mit medlemskort her http://www.atomb.dk/foto/001.htm

Og så vidt jeg erindrer, så har du også en prisliste på dit web-site, og
du har også postet henvisningr til http://www.atomb.dk, når du har
opdateret med nye billeder.

Og skulle vi så lige FUT'e til news:dk.admin.netikette

Fra : Bjarne_H

Dato : 15-04-02 12:31

"Niels Ebbesen" skrev d. 14-04-02 21:05 dette indlæg :

> [...]
foran
> en okkergul mur, med lidt afskaldning hist og her...:)))

Hej Niels!

Først og fremmest - Tak for dine mange gode indlæg og billeder!

Kunne du ikke være venlig, at oplyse / sende et link vedrørende
skraldespandsfotografier.

Jeg er p.t. kun støt på et af slagsen, som mange brugere hos HP
billedverden og billedskole synes er et godt foto. Fotoet er af noget
skrald på en strand, og det undrer mig meget hvor mange der synes det er
godt. Er det den slags fotos du hentyder til?

Ellers vil jeg sige, at det er en meget stor fornøjelse og glæde at
følge dine nye og seriøse billeder, og jeg kan som privat person og
amatørfotograf ikke se noget forkert i dine indlæg m.m.

Jeg tror at mere end 99% af gruppen er meget tilfreds og glad for dine
indlæg og billeder.

Så bliv endelig ved med dine indlæg og du ved jo, at det tilfredse
flertal hører man sjældent fra!

Mvh
Bjarne H

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-02 14:01

Bjarne_H wrote:

> [...]
> skrald på en strand, og det undrer mig meget hvor mange der synes det
> er godt. Er det den slags fotos du hentyder til?

Ahmm... det er sådan, at et billede af en rusten bulet skraldespand, der
står foran en okkergul mur, der har noget patina og afskaldning, er et
motiv der gentaget som en kliche af mange amatørfotografer, der arbejder
med kunstfotografi, og motivet er gennem årene hyppigt set blandt
vinderbillederne i flere amatør fotokonkurrencer.

Jeg vil ikke anfægte, at det kan være flot med rustrøde farver, der
bliver understøttet af den bløde okkergule farve, men der er jo visse
grænser for hvor spændende den slags billeder er.

Og det er desværre sådan, at den toneangivne elite indenfor dansk
amatørfotografi er selvsupplerende, og det skaber noget kunstnerisk
indavl, for dem der vil ind i varmen, må naturligvis arbejde med en
billedstil, som falder i god jord på bjerget.

- og da jeg foretrækker at kommunikerer gennem mine billeder, så var det
med skraldespandsgruppen rendyrket ironi...:)