En lille database på min hjemmeside - hvor~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-04-02 09:24

Jeg vil opbygge en hjemmeside der absolut kalder på databasebehandling
af store informationsmængder, men da jeg ikke har forstand på den
slags, vil jeg starte med et lillebitte projekt, for at lære
teknikken.

Jeg vil starte med en litteratur-database. Den skal indeholde en række
felter (forfatter, titel, udgivelsesår, , emnekategori, indholdsresume
m.m.) og brugeren skal kunne eksempelvist udtrække:

a. En liste over alle de bøger der omhandler et ønsket emne, valgt
enten via en emneliste, eller som resultat af en søgning efter
nøgleord.

b. En liste over alle tysksprogede bøger, udgivet i et bestemt år
eller f.eks. før 1970.

c. En komplet liste sorteret efter forfatterens efternavn.

Hvordan kommer jeg igang? Hvad skal jeg som minimum bruge af software
og hvor henter jeg det og hvad koster det? Jeg skal vel have noget til
at lave PHP-koden i, samt noget at taste data ind i? Hvis det ikke
ligefrem er et krav, vil jeg gerne slippe i første omgang for at
installere en webserver på min maskine. Jeg kan sagtens levet med at
uploade koden til mit domæne og teste det online i dette første lille
projekt.

Jeg er PC-bruger med Windows XP Pro på dansk.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-04-02 11:21

> [...]
> installere en webserver på min maskine. Jeg kan sagtens levet med at
> uploade koden til mit domæne og teste det online i dette første lille

Well..

PHP fra http://www.php.net/downloads.php [GRATIS]
MySQL fra http://www.mysql.com/downloads/index.html [GRATIS]
Apache webserver fra http://www.apache.org/dist/httpd/ [GRATIS]
Styreværktøj til MySQL fra http://www.phpmyadmin.net [GRATIS]
Og brug Notepad til at skrive PHP [GRATIS?]

Så ja, det koster ikke noget... kun maskinkraft

mvh

Johan

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-04-02 12:44

On Sat, 13 Apr 2002 12:20:57 +0200, Johan Holst Nielsen wrote:

> [...]
>Og brug Notepad til at skrive PHP [GRATIS?]
>
>Så ja, det koster ikke noget... kun maskinkraft

Well, jeg ved ikke rigtig om jeg skal le eller græde, men du skal
under alle omstændigheder have tak for dit svar

Allerede ved klik på det første link, gik jeg død. Skal jeg downloade
"Complete Source Code", "Windows Binaries", "File Uploads Security
Fix" og forskellige patches?

Jeg har slet ikke kigget på de andre endnu, for hvis det er lige så
uoverskueligt, må jeg vist hellere opgive på forhånd

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : wheeeeeeee

Dato : 13-04-02 12:50

> [...]
>
> Allerede ved klik på det første link, gik jeg død. Skal jeg downloade
> "Complete Source Code", "Windows Binaries", "File Uploads Security

Source Code, er kildekode. Den skal du ikke bruge. Windows binaries, er
windows programmet - det skal du bruge. Forskellige patches, ved jeg ikke om
du skal bruge.

> Jeg har slet ikke kigget på de andre endnu, for hvis det er lige så
> uoverskueligt, må jeg vist hellere opgive på forhånd

Hvorfor give op så let?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-04-02 13:38

On Sat, 13 Apr 2002 13:49:37 +0200, wheeeeeeee wrote:

> [...]
>windows programmet - det skal du bruge. Forskellige patches, ved jeg ikke om

Tak for et bruger- og begyndervenligt svar. Jeg blev lammet ved alt
det volapyk der var på det første link, for hvad i alverden skulle jeg
stille op? Opgive? Nøøøøøh, måske ikke, men hvis man aldrig kommer
længere end til en downloadside der er uforståelig for en nybegynder,
bliver man jo lidt modløs

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-04-02 14:03

> [...]
> stille op? Opgive? Nøøøøøh, måske ikke, men hvis man aldrig kommer
> længere end til en downloadside der er uforståelig for en nybegynder,

Du spurgte hvad du havde brug for. Husk at fortælle os dine forudsætninger, det
gør det meget nemmere at vejlede dig til den rigtige side.

http://www.webcafe.dk/artikler/apache/installer/
http://www.webcafe.dk/artikler/php/installerphp4/
http://www.netcoders.dk/articles.asp?mode=show_article&article_id=71&tech_id=2

Der var lidt artikler til installationen.
Lidt benarbejde kunne måske havde fundet de artiler til dig... husk et par
søgninger inden du spørger

mvh

Johan

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-04-02 16:18

On Sat, 13 Apr 2002 15:02:43 +0200, Johan Holst Nielsen wrote:

> [...]
>
>Der var lidt artikler til installationen.
>Lidt benarbejde kunne måske havde fundet de artiler til dig... husk et par

Jeg blev egentlig også selv lidt ked af min bemærkning, for den ramte
jo lissom tilbage på dig, ikk' Det var bestemt ikke min mening at
virke forurettet og jeg vil da også dtraks gå igang med at læse lidt
mere, før jeg stiller flere spørgsmål

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Janus Høi

Dato : 13-04-02 12:39

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil opbygge en hjemmeside der absolut kalder på databasebehandling
> af store informationsmængder,

> Hvordan kommer jeg igang?

Du går strak igang med at læse http://webcafe.dk.
Her finder du:
"Introduktion til MySQL/PHP"
http://www.webcafe.dk/artikler/php/phpmysqlintroduktion/

Og så går du igang med at læse og 'snuse' rundt på hele webcaféen.
Det er den bedste dansksprogede php-side.
--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside:

Fra : [5000] Jesper Brunho~

Dato : 13-04-02 15:04

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> af store informationsmængder, men da jeg ikke har forstand på den
> slags, vil jeg starte med et lillebitte projekt, for at lære

Jeg stod i samme situation for ca 1½ års tid siden - og var egentligt
nogenlunde hjemme i php på det tidspunkt.

Jeg vil ikke tage modet fra dig, blot gøre opmærksom på at du har en
_vis_ vej foran dig. Jeg vil stærkt råde til at du får rimeligt styr på
php først - og når du så føler at du har hånd om at trække ting ud af
ind af en form og processere dem på forskellige måder - og du har
nogenlunde styr på arrays og så'n - så er du _langt_ bedre rustet til at
kaste dig over databaseprogrammeringen.

> ... Hvis det ikke
> ligefrem er et krav, vil jeg gerne slippe i første omgang for at
> installere en webserver på min maskine.

Det er det da ikke - men det er et rigtigt dårligt sted at "springe over
gærdet" - eller sagt på en anden måde: du vil spare dig selv for meget
ved at starte på en server hvor der ikke er noget der er disabled af
sikkerhedsgrunde, og (undskyld) jeg tror egentlig ikke at nogen af os
tager skade af at sætte apache, php og mysql op (jeg mener at det
styrker forståelsen for hvad det er man arbejder med)

Grunden til at jeg foreslår at du udskyder mysql-starten lidt er:
1) det giver mindre kode at skulle overskue og huske lige nu
2) når du er let rutineret i php vil du kunne skyde mange gode genveje
3) du får brug for noget programmeringsmæssigt overblik når du skal til
at designe din database - et overblik som php-arbejdet vil hjælpe dig
med at få
4) jeg er ked af at sige det, men jeg har måttet sande at der er en
grund til at dataloger og lignene prof'er bruger en ikke ubetydelig del
af deres studium på at lære det med databaser - hvis det skal gøres bare
rimeligt godt så er det altså et omfattende emne.

I den sammenhæng vil jeg godt anbefale at købe/låne en god bog med et
par eksempler/tutorials der kan prøves fra et hjørne af. Noget småt kan
godt gøre det - men jeg vil advare imod de mange access-hæfter, de lærer
dig en masse om M$-programmet og ikke en sk.. om at lave en effektiv
database.

webcafe er nævnt, jeg vil tilføje:
php.net #(og ikke mindst: gør dig selv den tjeneste at downloade og
bruge php-manualen som windows hjælpefil - der er ikke brugerkommentarer
i, men til gengæld er den 30 gange bedre og hurtigere at søge i end
online-siden. Når man så _har_ fundet sin funktion - så er det tid til
at gå online og se på de udvidede bruger-kommentarer )

<http://www.devshed.com> # har nogle gode eksempel-artikler

<http://www.udvikleren.dk/>

Brug lidt tid på at læse spørgsmål og svar igennem her i gruppen - der
er meget at lære i den sammenhæng

Notepad blev nævnt som udvikler-værktøj til formålet - det er fint med
mig, nøjagtig ligesom det er ok med dem der foretrækker at fælde træer
med en økse fordi den er stabil, pålidelig og velkendt...

Jeg synes imidlertid at man kan gøre sig selv en meget stor tjeneste ved
at finde et program som har
* syntaks-farvning (hjælper med at afsløre tastefejl med det samme -
uvurderligt i starten og lækkert nok sidenhen)
* udvidet søg-og-erstat facilitet
* mulighed for at spare en for nogle af de mange kilometer indtastninger
ved at man kan gentage ofte brugte kodestumper - sætte stumper ind osv

* den må også godt hjælpe med at huske alle de forskellige css-tags -
jeg gider ikke bruge ram på dem...

Jeg vil så anbefale
HTML-kit (<http://www.chami.com/html-kit> # husk at se på plugins - fx
er hkphp <http://www.chami.com/html-kit/plugins/#hkphp> yderst
anvendelig for mig.

phped (<http://soysal.free.fr/PHPEd/>) # den har en bedre
syntax-farvning, men mangler de mange html og css-funktioner - et
valg... jeg kan bedst li beta'en (setup3x.exe ell lign.)

Jeg håber at du kan bruge det til noget - og at du ikke er blevet
skræmt væk fra projektet - det _er_ en større omgang - men det er det værd!

Venligst

/Jesper Brunholm

Fra : Janus Høi

Dato : 14-04-02 11:46

"[5000] Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse
Kurt Hansen wrote:

> # husk at se på plugins - fx
> er hkphp <http://www.chami.com/html-kit/plugins/#hkphp> yderst
> anvendelig for mig.

Jeg kan ikke hente det plugin, på grund af en sidefejl.

Gider du ikke lige poste det i news:dk.binaer ?
--
Janus Høi
Træthed og dovenskab er det samme...