Køleskab
Fra : FishOnAstick

Dato : 12-04-02 21:12

Hvor går man hen og finder et brugt køleskab. Gerne et som kan køre 12 V /
220 V ?

Med venlig hilsen http://www.Rejsebeskrivelser.dk
__________________________________________________________________ Kim
Larsen ICQ#: 3439951 Current ICQ status:

Fra : sten basbøll

Dato : 13-04-02 07:06

"FishOnAstick" <fishonastick@youcantreachmeonth.is> skrev i en meddelelse
> [...]
> __________________________________________________________________ Kim
> Larsen ICQ#: 3439951 Current ICQ status:

hej Kim
- skulle alt glippe, kunne du. også holde øje med afdelingen for køl på
den lokale genbrugsplads. Jeg har i de senere år set en masse, også pæne,
udrangerede
"campingkøleskabe". . Et par tip, så du ved hvad du måske skal undgå. ..
Gem evt en seddel med mål i bilen.

Og vær forberedt på, at gasmanden ved sit eftersyn/installation ikke vil
røre ved de ældre skabe, der har flaske- højtryksgas ind til brænderen
igennem et tyndt rør og blander gas og luft til forbrændingen igennem et
lillebitte hul ved brænderen. Gælder også for gasblus. ( de støjer også
lidt)
Gasbestemmelserne kræver, sikkert ikke uden grund, idag regulator ned til
lavtryk ude på flasken. Du må altså afgøre, om du kan undvære gasdrift fra
et gammelt skab. Skabet kan jo udmærket være i ellers fin stand.
Jeg ved ikke hvad han siger til et eftersyn af en, i drift værende
Installation.

Problemet med varmedrevne skabe er herudover, at der kan opstå rustskaller
inde i rørsystemet i skabet, så ammoniakken, kølemidlet, blokeres i den
interne dysse, der ved midlets ekspansion danner kulden.

Man kan evt. være heldig at "skylle" rustskallen væk fra dyssen ved at
vende skabet rundt på hovedet et par gange og derefter lade det hvile, når
skabet står rigtigt igen, så al ammoniak med liflig rislen løber nederst i
systemet.. Men det er sikkert en stakket frist. Køleevnen forsvinder måske
når du har mest brug for den, fordi skallerne.igen i et eller andet omfang
blokerer.
Eller, man kan også forestille sig, at ekstra flytte-rummesteren - ligge
ned - af et ellers velkørende skab får eventuelle urenheder i systemet
provokeret frem - og så er den også gal.. ..

Mål med et Ohmmeter og el-termostaten tændt/ i koldeste stilling - om både
termostat og 12 volt - og 22o Volt varmelegemerne er intakte. Der skal ske
udslag på instrumentet. Har du ikke et, fås de for en 50'er i byggemarkedet.
Stil det i 200 Ohms området. Modstanden i varmelegemerne er få Ohm.og
mindst for 12 V varmelegemet. Er der ikke udslag, er kredsløbet afbrudt. og
varmelegmet eller termostaten altså færdig. Mål bare direkte i mellem
de 2 ben/ledere på hver af stikkene, selvfølgelig uden at de er tilsluttet.
Er der ikke forbindelse i
gennem nogen af dem, er det måske termostaten, og mangler den på et enkelt
stik - gir det sig selv.
Kan gøres på købestedet, så "handlen" foregår på de rigtige premisser,
altså, så du sparer en masse ulejlighed. Har du en anden termostat eller
andet varmeleme
fra et skab mage til, kan det med fingerfærdighed byttes over til bedste
skab, men kræver måske en masse arbejde, som du formentlig har rigeligt
af i forvejen. .

Ellers, er "motoren" i sådanne skabe stort set uopslidelige.

Rigtig god fornøjelse
sten