Hvilket GF4 ?
Fra : Óðin

Dato : 12-04-02 20:49

Jeg har læst lidt her i gruppen om hvilket mærke GF4 der er bedst, og der er
en der nævner, at ASUS skal man holde sig langt væk fra. En anden siger, at
Creative er noget skrammel. I det hele taget bliver de mindre kendte
producenter betragtet som værende de bedste, noget som jeg finder ret
mærkeligt. Er der nogen som har nogle erfaringer med dette, og som har nogle
begrundelser for at vælge et kort frem for andre, i så fald hvilket skal man
købe, hvis de ca. 400.- kroner, som prisforskellen er på de forskellige kort
af samme type, ikke betyder noget ?

Ser man på specsene på f.eks. forskellige GF4 Ti4400-kort på edbpriser.dk,
står Microstar's frem som havende den bedste RAMDAC på 400 MHz, medens de
andre ligger på 350 MHZ. er det grund nok til at købe et Microstar-kort
fremfor f.eks. et SUMA, Creative, ASUS etc. ? Hvilke kort har den bedste
kvalitetsRAM ? Det er jo ret vigtigt, hvis man vil overclocke.

Mvh.

/Óðin

Fra : Thomas Krath

Dato : 12-04-02 20:53

> [...]
> for andre, i så fald hvilket skal man købe, hvis de ca. 400.- kroner,
> som prisforskellen er på de forskellige kort af samme type, ikke

Hej...

Min lillebror har et Creative Ti4600. Det kører bare perfekt. 9.970 point
i 3DMark2001 og max opløsning i alle spil. Han købte Creative kortet, da
prisforskellen mellem ASUS og Creative var for stor til at ASUS var
fordelagtigt. Endvidere læst han på daværende tidspunkt nogle tests, hvor
ASUS-kortet fik baghjul af Creative-kortet.

Der har overhovedet ingen problemer været og det rykker bare !

--
Thomas Krath
www.tkrath.dk

Fra : Wizeguy

Dato : 13-04-02 00:25

"Óðin" <grynheim@online.no> wrote in message news:a97dmg$oct$1@sunsite.dk...
> [...]
man
> købe, hvis de ca. 400.- kroner, som prisforskellen er på de forskellige

Det er noget værre vrøvl, at Creative er skrammel, idet kortene fremstilles
af MSI (Microstar). Prisforskellen mellem de forskellige kort har noget af
gøre med renomme (Asus, Gainward, Leadtek) og den medfølgende softwarepakke.

> [...]
> fremfor f.eks. et SUMA, Creative, ASUS etc. ? Hvilke kort har den bedste
> kvalitetsRAM ? Det er jo ret vigtigt, hvis man vil overclocke.

Ingen GeForce4 kort har 400 MHz RAMDAC, heller ikke Microstar. Alle har 350
MHz RAMDAC. Mht. overclocking, så afhænger det meget af det enkelte sample.
Gainward og Leadtek er måske en anelse bedre, da de har bedre køling, men
igen kan man være uheldig få et dårligt sample som ikke overclocker ret
meget. Mit råd er derfor at købe det biligste kort, idet de alle overholder
nVidia specifikationer, omend selve board layoutet kan variere. Visiontek er
det firma som følger nVidia's specifikationer tættest.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Anders Albrechtsen

Fra : Joe Sandøe

Dato : 13-04-02 10:39

> [...]
> fremfor f.eks. et SUMA, Creative, ASUS etc. ? Hvilke kort har den bedste
> kvalitetsRAM ? Det er jo ret vigtigt, hvis man vil overclocke.

Har det ingen betydning hvor meget de forskellige kort larmer, samt om der
er køling på rammen osv. ?
VH Joe

Fra : Óðin

Dato : 13-04-02 15:33

"Joe Sandøe" <joe@tv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kort

> Har det ingen betydning hvor meget de forskellige kort larmer, samt om der

Dunno, det var bl.a. sådan noget jeg havde håbet at folk kunne fortælle lidt
om, når der blev konkluderet hvilke kort, der var de bedste. Lige nu hersker
der da total forvirring.

Fra : Lars Krag

Dato : 14-04-02 07:25

"Óðin" <grynheim@online.no> skrev i en meddelelse news:a97dmg$oct$1@sunsite.dk...
> [...]
> købe, hvis de ca. 400.- kroner, som prisforskellen er på de forskellige kort

Jeg har købt et Creative GF4 Ti4600. Og det er ikke noget skrammel. Bortset
lige fra køleren, for den er IMO noget skrammel, men det er en "reference"
model, så langt de fleste andre kort vil have en magen til.

Til almindelige computere med op til 2 Ghz cpu'er vil et GF4 Ti4400 være et
langt bedre køb, da der skal en monster cpu til at presse et GF4 Ti4600 kort.
Men lad mig sige med det samme at billedkvaliteten i 3d IMO er noget bedre
end på GF3. Og FS2002 i 1280x1024x32 med 4xFSAA er ikke bare meget
flot, men også yderst spilbart

> [...]
> fremfor f.eks. et SUMA, Creative, ASUS etc. ? Hvilke kort har den bedste
> kvalitetsRAM ? Det er jo ret vigtigt, hvis man vil overclocke.

Alle kort har RAMDAC's på 350 Mhz, så her er der ingen fordele/ulemper.
Rammene bliver IMO ikke så varme, at det er nødvendigt at have heatsinks på
dem. Mine ram kan clockes til mindst 755 uden problemer. Jeg mener kun at det
er Samsung der laver 2.8ns ram endnu, så jeg tror det er dem, der er på alle
Ti4600 kort uanset fabrikant, men jeg er ikke helt 100.

GPU'en på Ti4600 kort er allerede meget presset, så den kan ikke clockes ret
meget, med mindre man får en meget bedre køler på. Her skulle Leadteks kort
være formidable. De sidste par tests viser hastigheder på over 340 Mhz. Mit vil
"kun" køre 315 i et lukket kabinet uden ekstra køling. Med en Cardcooler, kan
jeg få det op på 325, så jeg venter spændt på at TT eller andre kommer med
en fed køler til GF4 kortene

Generelt lader det til at langt de fleste Ti4400 kort kan køre 300 Mhz på GPU'en
så igen vil jeg mene at Ti4400 er langt det bedste køb. Men jeg er nu ikke spor
ked af mit køb overhovedet. Jeg spiller nu MOHAA i 1600x1200x32 med ALT
på max., og det er lige så flydende som mit GF3 kort var i 1024x768x32.

Det eneste kompabilitets problem jeg var lige ved at få, var at få plads til kortet
i mit kabinet. Jeg har et Antec 1030SX, og jeg har harddiske i alle de nederste
båse. Der er ca. 3-4 mm (ja jeg mener "mm") fra ide-kablet til kortet, så for folk
med små kabinetter eller mange harddiske kan det godt blive et problem.

Håber det kastede lidt lys over sagen

Lars

Fra : Wizeguy

Dato : 14-04-02 12:30

"Lars Krag" <larskrag@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> lige fra køleren, for den er IMO noget skrammel, men det er en "reference"
> model, så langt de fleste andre kort vil have en magen til.

Creatives kort fremstilles af MSI, hvilket skulle sikre kvaliteten.

> [...]
> Men lad mig sige med det samme at billedkvaliteten i 3d IMO er noget bedre
> end på GF3. Og FS2002 i 1280x1024x32 med 4xFSAA er ikke bare meget

Det samme her. Bl.a. har jeg lagt mærke til at den grimme himmel man fik med
GeForce1/2/3 kort i Quake 3 Arena med Texture Compression (S3TC) slået til,
er rettet med GeForce 4. Endelig har også 2D billedkvaliteten (til min
overraskelse) fået et løft og er oppe på siden af ATI Radeon 8500 og tæt på
Matrox.