Dato og stilling ??
Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 12-04-02 16:51

I kirkebogen for Gl. Haderslev sogn 1698-1763 har jeg denne dåb i 1712:
doem Kei Nielsen militis Datr: nore Magreth

heri ligger 2 spørgsmål

ad 1: doem ?? forrige dato er Fer: 2 Nativ dvs. 2. juledag, men hvad er
doem? der er ikke flere døbte det år.

ad 2: faderens stilling: militi, senere benævnes han også Glaher / Glahher -
hvad er nu det??

Venligst

--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup

Fra : Hans Chr. Baagøe

Dato : 12-04-02 21:25

Jytte Frank Dekov wrote:

> [...]
>
> heri ligger 2 spørgsmål
>
> ad 1: doem ?? forrige dato er Fer: 2 Nativ dvs. 2. juledag, men hvad er

Dåbsdatoen er Fer. 2 Nativ. (Item = samme dag)

> ad 2: faderens stilling: militi, senere benævnes han også Glaher / Glahher -
> hvad er nu det??

Keÿ's stilling ser du også i forbindelse med Niels Hansens søns dåb den
20. oktober 1712, så på det tidspunkt er han sikkert hos militæret.
Senere er han vel Glaser (glarmester)?

Hans Chr. Baagøe

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 12-04-02 22:47

Hej Hans

> [...]
>
> Keÿ's stilling ser du også i forbindelse med Niels Hansens søns dåb den
> 20. oktober 1712, så på det tidspunkt er han sikkert hos militæret.

Tak for svaret, jeg har desværre kun en dårlig fotokopi af denne side i
kirkebogen og har derfor svært ved at se at der står: item. Jeg havde gættet
på at det måtte være samme dag som den foregående dåb, men var ikke sikker.
Kan du også fortælle hvad 'nore' foran Magreth står for, jeg kan ikke få det
til at blive 'nom' men formoder at det betyder det samme, nemlig ved navn!
ordet 'nore' står også ved de andre dåbsbørn!

Er du i besiddelse af denne kirkebog??

Venligst Jytte

Fra : Hans Chr. Baagøe

Dato : 13-04-02 05:01

Jytte Frank Dekov wrote:

> [...]
> til at blive 'nom' men formoder at det betyder det samme, nemlig ved navn!
> ordet 'nore' står også ved de andre dåbsbørn!

Det er den sædvanlige forkortelse, der står der.

> Er du i besiddelse af denne kirkebog??
>
> Venligst Jytte

Ja, den er nævnt under opslagstjenesten fra DIS-Danmark

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe