Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
hvad bruger man til passiv køling på gfx k~
Fra : Morten@Odense

Dato : 12-04-02 14:03

Hej
Jeg har et ATI Radeon All-in-wonder (ati 7200)
Jeg har pillet den støjende blæser af, men den sad kun på med lim, kan jeg
bruge f.eks. det her:
http://www.arcticsilver.com/arctic_alumina_thermal_adhesive.htm
til at lime en køleprofil på?
Der står at man ikke må bruge det til cpu'er og det er vel egentligt en
processer der sidder der på bundkortet, det er derfor jeg spørger?

mvh
Morten

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 12-04-02 14:09

"Morten@Odense" <dont-spam-me@tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> Der står at man ikke må bruge det til cpu'er og det er vel egentligt en
> processer der sidder der på bundkortet, det er derfor jeg spørger?

Det er det helt rigtige lim du har fundet. At man ikke må bruge det til
CPU'er skyldes nok, at kernen på AMDs Athlon processorer nærmest er
blottet, og at limen, der jo fungerer ved at ætse sig lidt ned i
overfladen, derfor let kunne komme til at skade noget. En chip på et
grafikkort er stadig omsluttet af en beskyttende keramisk masse.

mvh
Peter

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 13-04-02 01:03

"Morten@Odense" <dont-spam-me@tdcadsl.dk> wrote in message news:a96lvn$r5v$1@sunsite.dk...
> [...]
> Der står at man ikke må bruge det til cpu'er og det er vel egentligt en
> processer der sidder der på bundkortet, det er derfor jeg spørger?

"Not to be used on a processor" er udelukkende for at få PC-folk
til at forstå at det ikke er alm. thermopasta.

Hvor har du fundet det stuff til salg? Jeg har brugt Loctite Output
315, og det er faktisk ringere. (0,815 W/m°C 400 kr for 40 ml)

Må jeg foreslå at behandle undersiden af kølepladen med fint
sandpapir før du sætter den på? Selv det der stuff (de kalder det
en keramisk lim) binder lidt svagt på eloxeret aluminium.
Disclaimer: Gør du det får du den ikke så nemt af som den der
sad der i forvejen!

Man kan faktisk udmærket bruge skidtet til en CPU. Det er trods
alt bare en komponent der bliver varm, og varmeledningsevnen på
det stuff er god nok.

/Kasper