Hvordan bliver jeg fri for Silverlining?
Fra : Mikael Kern

Dato : 11-04-02 22:23

Har gamle HD og JAZ diske, som er formatteret med Silverlining. Apples
Diskværktøj vil ikke formattere; siger at formatet ikke er understøttet.

Hvordan slipper man af med Silverlining?

mvh Mikael Kern

--
Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman - EFP/OB/SNG
Rentals

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-04-02 22:31

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> Har gamle HD og JAZ diske, som er formatteret med Silverlining. Apples
> Diskværktøj vil ikke formattere; siger at formatet ikke er understøttet.
>
> Hvordan slipper man af med Silverlining?

Prøv en nyere version af Drive setup (understøtter alle ATA diske, men
kun nogen SCSI diske).

Apples driver har desværre to svagheder: Man kan ikke flytte rundt på
partitionerne uden af slette dem alle, envidere kan Apples drivere ikke
overtage diske med trediepartsdrivere uden man roder med pdisk.

Hvis ikke Apples driver vil er der ingen vej uden om at investere i
enten "HD speed tools" eller "FWB HD toolkit". Umidelbart vil jeg helt
klart anbefale førstnævnte. Seneste version har envidere den fordel, at
den ikke laver sin egen partionsoversigt som er inkompatibel med pdisk
og dermed også med linux.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Mikael Kern

Dato : 11-04-02 22:38

> Prøv en nyere version af Drive setup

Har version DK 2.03 som installerer en version 8.1.4 driver

> kan Apples drivere ikke
> overtage diske med trediepartsdrivere uden man roder med pdisk.

hvad er pdisk? Og hvor fås den?

tak for lynhurtigt svar...
mvh Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-04-02 23:06

> Har version DK 2.03 som installerer en version 8.1.4 driver

Find en nyere version, jeg mener at DS 2.09 fra 9.1, 9.2x og 10.1
leverer ATA driver version 8.27. Hvis ikke du har den, kan du hente en
9.2x opdatering og stælje senestee rivesetop version derfra.

> hvad er pdisk? Og hvor fås den?

En partion tabel editor der oprindeligt blev skabt til mkLinux
projektet. Findes i dag til Mac OS X, linux (ppc) og i en begrænset
udgave Mac OS (har eks. problemer med at kunne ATA busserne på nyerer
mac'er).

Det er ikke noget jeg vil anbefale dig at rode med, med mindre du ved
hvilke driver partitioner der kan slettes! og hvordan du aktiverer den
nye (eller gamle) gamle driver. Alene at komme i kontakt med disken
efter driveren slettes kan være et problem. Jeg har dog med delvis
succes fået slettet en FWB driver (via pdisk i 10.1) og aktiveret Apples
egene drivere igen.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-04-02 00:25

in article 1fai2a4.1hfpfmp66w0itN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert at
spam@reippuert.dk wrote on 12/04/02 0:05:

> 9.2x opdatering og stælje senestee rivesetop version derfra.

Har du stjålet Martins flaske?

--
/peter

"I'm not normally a religious man, but if you're up there, save me,
Superman! "
Homer Simpson.

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-04-02 05:00

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-04-02 07:37

wrote:

> in article 1fai2a4.1hfpfmp66w0itN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert at

> Har du stjålet Martins flaske?

Det kunne det tyde paa....

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-04-02 03:08

Hej Morten

Morten Reippuert wrote:

> Prøv en nyere version af Drive setup (understøtter alle ATA diske, men
> kun nogen SCSI diske).

De eneste type diske, jeg har problemer med at bruge DriveSetup/Diskværktøj
til er zip diske. Eksterne HD og jaz drev (3 stk. 1gb 2 LaCie d2 design + 1
OneTech) formatteres ganske udmærket selv med Diskværktøj 1.3.1 til 1.8. Der
kommer den sædvanlige melding, - '...dette er ikke en Apple disk, men kan dog
formatteres...'.

Det ville dog være rart at vide, om Mikael bruger klassisk OS eller OS X.
Hvad angår X, så véd jeg ikke om Silverlining endnu er helt kompatibelt, men
både Silverlining d2 2.2.2 og seneste Silverlining Pro 6.4.4 understøtter
fuldt ud alle klassiske OS og er faktisk kompatibelt med Apples drivere, hvis
formatteringen er i alm. HFS eller HFS+ (med 4kb sektorer).

Hvis man går ud fra, at det er alm. HFS/HFS+, så kan man med Diskværktøj 1.4+
lægge en Apple driver ind selv på en disk, der er formatteret med
Silverlining. Man skal så blot huske at slå Silverlining driveren fra i
kontrolpanelet, ellers kan der virkelig gå 'ged i det'.

> Apples driver har desværre to svagheder: Man kan ikke flytte rundt på
> partitionerne uden af slette dem alle, envidere kan Apples drivere ikke
> overtage diske med trediepartsdrivere uden man roder med pdisk.

PDisk kan ikke bruges på klassisk, - såvidt jeg da har set, og hvis det er på
klassisk OS, så kan man sagtens flytte rundt på partitioner med Apple HD SC
Installer 7.3.5 på alle SCSI diske, der sidder på intern SCSI 0, og med en
patch (virker kun på HD SC 7.3.5US) kan man også gøre det på andre interne
SCSI numre fra 1-6. Eksterne diske er dog ikke understøttet.

> [...]
> klart anbefale førstnævnte. Seneste version har envidere den fordel, at
> den ikke laver sin egen partionsoversigt som er inkompatibel med pdisk

Hm... Nogle kan li' moderen - andre datteren -) - Eller sagt på
computersprog, så er der nogle, der kan lide HDST mens andre foretrækker HDT.
Jeg har begge programmer, og de er gode til hver sine ting. Jeg har 'reddet'
en jaz disk med HDST, som ikke kunne reddes/formatteres på andre måder, og
jeg har ligeledes 'vækket' 2 stk. døde diske med HDT, som HDST ikke kunne får
til at køre eller kopiere til/fra. - Og for at det skal blive endnu værre, så
har jeg reddet en 1gb intern HD i en PM 7200 med Silverlining d2 2.2.2.
Disken kunne ikke holde formatteringen, men med SL d2 sat til 512bytes i
HFS+, så kunne den både formatteres, og installeres på, - og den kører
faktsik stadig fuldstændig uden diskproblemer.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Morten Reippuert

Dato : 13-04-02 13:57

In article <3CB792E3.4261798F@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> kommer den sædvanlige melding, - '...dette er ikke en Apple disk, men kan dog

Der er masser af SCSI diske som ikke genkendes af Drivesetup, ATA
driveren er derimod generel og kan håndtere alle ATA diske.

> PDisk kan ikke bruges på klassisk,

Sjovt nok har jeg en klassisk Mac OS pisk liggnende

> [...]
> (virker kun på HD SC 7.3.5US) kan man også gøre det på andre interne
> SCSI numre fra 1-6. Eksterne diske er dog ikke understøttet.

SCSI-only og ikke anbefalelsesværdig til nyere systemversioner.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-04-02 14:10

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Sjovt nok har jeg en klassisk Mac OS pisk liggnende

Ligger den i bederummet eller soveværelset?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 13-04-02 14:52

In article <1fal3f0.18990qh12nkym8N%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Ligger den i bederummet eller soveværelset?

I rejsetasken, skal jeg komme forbi med den?

pdisk selvfølgelig....

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-02 03:31

Morten Reippuert wrote:

> Der er masser af SCSI diske som ikke genkendes af Drivesetup, ATA
> driveren er derimod generel og kan håndtere alle ATA diske.

Jeg har endnu ikke været ude for nogen, som ikke har kunnet formatteres med DS,
men man kan ikke lægge en Apple driver med DS på eksterne HD og jaz.

> Sjovt nok har jeg en klassisk Mac OS pisk liggnende

Hm... hvor har du den fra? - Jeg har ledt efter den, men har ikke kunnet finde den
nogen steder - kun Linux versioner er der nok af...

> SCSI-only og ikke anbefalelsesværdig til nyere systemversioner.

Jeg har heller ikke nævnt andet end SCSI og endda kun interne SCSI enheder. Jeg
har også prøvet at partitionere på min PM 7200 med den med OS 8.6 installeret, og
det gik ganske udmærket. Man skal blot sørge for at opdatere drivere før genstart,
når HD SC er færdig med partitioneringen, - ellers kan der gå kuk i det...

Fra : Mikael Kern

Dato : 14-04-02 18:09

Her hos mig kommer der en noget anden melding: "Kan ikke formatere en disk i et drev,
som ikke understøttes." Vil det sige, at det er mit LaCie drev, som nægter Apples DS
adgang? Er Silverlining installeret i drevet?

> Jeg har endnu ikke været ude for nogen, som ikke har kunnet formatteres med DS,
> men man kan ikke lægge en Apple driver med DS på eksterne HD og jaz.

Se ovenfor. Det hele startede med at jeg gerne ville af med Silverlining Lite 2.2.1,
som jeg engang syntes var smart og derfor lagde på alle Hard, Jaz og Zip diske jeg ku
komme i nærheden af. Kan sagtens fjernes fra alm. HD, men ikke fra jaz.

Nu har jeg hentet IomegaWare Tools, idet jeg regner med, at Iomegas driver virker OK
med system 9.1. Når den nu følger med en alm. installation. For at blive fri for
Silverlining kan følgende metode bruges - ikke anbefales:
ForMac Manager 7.0.8 vil gerne initiere en jaz disk m. Silverlining.
Når den så er godt igang (2 sec) force quit.
Lacie drevet slukkes.
Lacie drevet tændes.
Jaz disken skubbes ud.
Jaz disken skubbes ind.
Nu foreslår Finder/DS at formatere disken, men opgiver af ukendt grund.
Iomega vil gerne formatere og får lov.

Ta ta ta: Disken er formatteret.

Fandt en ældre Norton Disk Doctor, men ved ikke rigtig hvor jeg skal rode med
hvad....)

Hvor kan man lære/læse om diske og drivere og bøvl?

mvh Mikael Kern

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-04-02 04:43

Hej Mikael

Mikael Kern wrote:

> Her hos mig kommer der en noget anden melding: "Kan ikke formatere en disk i et drev,
> som ikke understøttes." Vil det sige, at det er mit LaCie drev, som nægter Apples DS
> adgang? Er Silverlining installeret i drevet?

Silverlining softwaren er ikke på LaCie drevet som sådant, men den firmware, der er i
drevet understøtter Silverlining softwaren (også SL d2 2.2.2) på computeren, hvis du
samtidig har SL Pro installeret dér. Så det er DriveSetup, der blokerer, hvis fx. SL
2.2.2 eller SL Pro 6.4.x ikke er i systemmappen samtidig. Anderledes kan jeg ikke forstå
det.

> [...]
> komme i nærheden af. Kan sagtens fjernes fra alm. HD, men ikke fra jaz.

Ups, - arrgghh! osv... Hvis du bare havde sagt, at det var SL Lite 2.2.1, så ville jeg
have sagt noget andet straks. SLL 2.2.1 er et stykke makværk, der 'låser' sig til det
drev, eller de eksterne diske og drev, den er blevet brugt på. - Og ja! - det er
irriterende. Den driver som SLL 2.2.1 lægger på div. drev/diske kan kun fjernes med SL
d2 2.2.2, og med den kan man selv bestemme, om drev skal styres af Apples drivere eller
af SL d2's drivere.

> [...]
> Jaz disken skubbes ud.
> Jaz disken skubbes ind.
> Nu foreslår Finder/DS at formatere disken, men opgiver af ukendt grund.

Det er det, jeg kalder 'den hårde' metode, og ja, den kan være risikabel især på jaz
diske. Jeg har dog selv brugt den en enkelt gang eller to på en 'død' jaz disk, der ikke
ville lade sig formattere, - ikke engang med IomegaTools.

Jeg brugte så FWB HDT, men den ville heller ikke, og tilsidst fandt jeg så en lidt ældre
version af Intech HDST frem, og med den kunne jeg først fjerne diskstrukturen og
derefter 'formattere' (Format Disk) og bagefter lægge ny filstruktur på igen med HDST
ved at bruge processen 'initialize' + 'Build Disk Structure'.

Det, du egentlig gør med din (min) metode, er at fjerne driveren ved at ødelægge den,
når du slukker drevet. Og når du så sætter den i igen, er der ingen driver til at
blokere for noget.

> Ta ta ta: Disken er formatteret.

Operationen lykkedes, men.... og patienten overlevede -) - Men du har ret, det er en
lidt farlig metode. Jeg har også forsøgt den på en intern harddisk i en LC 475, hvor
disken var næsten 'død'. 'Smilet' kom frem på skærmen, men så heller ikke mere. - Satte
et eksternt CD drev til og brugte min System 7.5 CD og DriveSetup fra den. Startede en
grundformattering og lod den køre i ca. 10 sek. og slukkede så for maskinen ved
kontakten. Jeg havde fået at vide fra ham, der ejer maskinen, at jeg måtte forsøge alt,
for han regnede alligevel med, at disken ikke kunne reddes, men det kunne DS 1.3.1 og så
formatterede jeg den senere igen med DS 1.6 og installerede en System 7.5.5 på den i
reduceret version. - Det er 3 år siden nu, og jeg véd, at den stadig kører med den
installation, jeg lavede dengang, - og han har ikke skiftet disk -)

> Fandt en ældre Norton Disk Doctor, men ved ikke rigtig hvor jeg skal rode med
> hvad....)

Hvis du har HFS+ harddiske, så skal det være mindst en ver. 4.0 eller nyere.

Hvis det kun er til dine eksterne jaz medier, så vil en gl. ver. 3.2.3 kunne klare HFS
og de ting, der kan ske på et jaz medie.

> Hvor kan man lære/læse om diske og drivere og bøvl?

De gamle arkiver på MacFixIt. Men prøv google med søgeordene 'drivers, mac, articles,
problems', - så kommer der garanteret et hav af links.

Fra : Mikael Kern

Dato : 15-04-02 11:15

> [...]
> d2 2.2.2, og med den kan man selv bestemme, om drev skal styres af Apples drivere eller

Det var derfor jeg holdt op med at bruge SLL 2.2.1. Undtagen altså på jaz diskene, som har
kørt stabil daglig backup i årevis uden vrøvl. Hvor mon man hitter SL 2.2.2?

mvh Mikael Kern

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-04-02 06:53

Hej Mikael

Mikael Kern wrote:

> Det var derfor jeg holdt op med at bruge SLL 2.2.1. Undtagen altså på jaz diskene, som har
> kørt stabil daglig backup i årevis uden vrøvl.

SL 2.2.1 var god til mange ting - med netop den undtagelse, + at den under ingen
omstændigheder m bruges på hverken Beige eller B&W G3/G4

> Hvor mon man hitter SL 2.2.2?

Fik du ikke en 'pakke' fra mig med 'Driver d2' - eller var det kun en anden, der havde
næsten samme problem? - Ellers kan du sende mig en mail off-list, så skal jeg sende den til
dig. Den er taget ud af LaCies hjemmeside, og hvor den ellers måtte befinde sig, véd jeg
ikke.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 15-04-02 10:44

In article <3CB8E9CC.7ADF8211@mail1.stofanet.dk>,

> Hm... hvor har du den fra? - Jeg har ledt efter den, men har ikke
> kunnet finde den nogen steder - kun Linux versioner er der nok af...

den distribueres sammen med de fleste linux distributioner til PPC -
prøv google.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-04-02 06:35

Hej Morten

- Har forsøgt, - men indtil nu har alle de links, jeg har prøvet at komme
ind på været 'døde' links....

Fra : Morten Reippuert

Dato : 16-04-02 07:15

In article <3CBBB7CD.E8B557D@mail1.stofanet.dk>,

> Hej Morten
>
> - Har forsøgt, - men indtil nu har alle de links, jeg har prøvet at komme
> ind på været 'døde' links....

<http://homepage.mac.com/reippuert/.cv/reippuert/Public/pdisk.sit-binhex.
hqx>

Fra : Erik Richard Sørense~