Suppekuren stinker !!
Fra : Thorbjørn

Dato : 11-04-02 14:56

Nu må suppevanviddet høre op. Det chokerer mig at selv personer der har
deltaget i denne gruppe i lang tid, ikke er blevet klogere.

Der er flere ting der er uhensigtsmæssige eller endda ren nonsens i kuren,
her nævner jeg nogle af dem i uprioriteret rækkefølge:

* Kuren er unødigt restriktiv med alle dens fjollede krav. At man skal spise
bestemte ting på bestemte dage er grebet ud af den blå luft og meget
uhensigtsmæssigt. Det ville være meget bedre at fordele protein- og
fedtindtaget på alle dagene frem for at indtage næsten det hele på enkelte
dage.

* Selvfølgelig taber man sig på kuren som man gør på enhver anden
lavkaloriekur, og 5 kg er ikke urealistisk på en uge. Det er bare ikke fedt
man taber mest af, men derimod væske, muskelvæv (herunder hjertemuskulatur)
og kulhydratdepoter. Når man stopper med kuren tager man på med det samme,
da éns væske- og kulhydratdepoter hurtigt genopfyldes. Muskelvævet kommer
til gengæld ikke tilbage af sig selv. Og da musklerne af meget stor
betydning for hvilestofskiftet, er tab af muskelmasse noget man så vidt
muligt skal undgå under et vægttab, da det ellers vil blive svært at holde
den ønskede vægt når den omsider er opnået. Når man taber sig, bør man
derfor forsøge at beholde sine muskler ved at bruge dem (motion), få dækket
sit proteinbehov og gerne også nøjes med at tabe sig med moderat hastighed.

* Suppekuren ændrer ikke på indarbejdede kostvaner, hvorfor man sansynligvis
falder tilbage i den gamle gænge når man holder op. Hvornår indser folk, at
det eneste der virker på lang sigt er en livsstilsændring der varer resten
af livet? Slug kamelen (med grønsager til), sådan er det bare.

* Det er svært at bestemme energifordelingen af kuren, men jeg er ret
overbevist om at den indeholder for lidt protein og alt for lidt fedt. Det
skorter også på flere vitaminer og mineraler. Af disse årsager er kuren
usund og man kan på sigt udvikle mangelsygdomme, bl.a. jernmangel som nogle
her i gruppen sikkert allerede kandiderer til fordi de i forvejen spiser
meget lidt kød.

* Den er svær at holde, så mange vil droppe den hurtigt (men det er jo sådan
set en fordel)

* Det ville være ret let for en diætist at sammensætte en kur, der efter en
måned gav et ligeså stort vægttab som suppekuren (som man jo i følge
reglerne kan følge kontinuerligt hvis man bare lytter til sin krop), men som
var meget mindre usund.

* Hvis man fortsætter med kuren, bliver man med garanti ikke ved med at tabe
5 kg om ugen. Ret hurtigt vil det gå meget langsommere. Falder man tilbage i
sine gamle kostvaner, tager man det hele på og formentlig mere til.

* Og så er der det rent kulinariske som jeg ikke finder særligt tillokkende,
men det er nok bare mig.

Kort sagt: kuren er dum, usund og i visse tilfælde direkte farlig.

-Thorbjørn

Fra : Mae

Dato : 11-04-02 15:14

.....ville bare lige sige at jeg er HELT enig... Lær nu af andres erfaring i
stedet for....

Fra : Lene Bagge

Dato : 11-04-02 16:05

Ja, jeg kan heller ikke andet end være rørende enig - at tabe sig kræver en
livsstilsændring om man så vil indse det eller ej. Der er kun en "kur" der
virker: forbrænd mere end du indtager!!!!! Og nej, jeg er ikke så heldig, at
jeg er kommet af med alt mit endnu, men jeg arbejder på sagen - det tager
tid, men til gengæld er vægttabet varigt, og jeg er MEGET glad for at jeg
omsider har indset, at det er den eneste vej frem !!!

Klø på - Lene

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 11-04-02 16:14

Man kan ikke sige at folk ikke kan tabe sig ved at prøve suppekuren. Det er
jo forskelligt hvad folk skal gøre for at tabe sig. F.eks Bamse skulle
drikke Cocio light!!! Hvis jeg drikker for meget af det tager jeg da på!!
Så det er forskelligt fra person til person så lad da folk prøve suppekuren
hvis de vil! Jeg vil selv prøve den i min ferie!
VH LKP

Lene Bagge <leenees@e-postboks.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cb5a62a$0$11951$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Girlie

Dato : 11-04-02 19:31

"Lisbeth Pedersen" <hh57@mail.strueres.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
suppekuren
> hvis de vil! Jeg vil selv prøve den i min ferie!

Nej, det faktum at man tager på, hvis man indtager mere end man forbrænder
gælder for ALLE mennesker. Det er ikke HVAD man spiser, men hvor meget.
Hvis Bamse drikker for mange kalorier ved Cocio Light end han har brug for,
vil han OGSÅ tage på. Men det har jo ikke noget med CL at gøre.
Bamse valgte jo blot CL fordi det smagte godt (er selv blevet afhængig) men
det var ikke et eller andet magisk ved CL, der virkede for Bamse:) Det var
fordi han begyndte at indtage færre kalorier end han forbrændte.
Og det kan man gøre ved CL, kålsuppekur eller ved almindelige sund fornuftig
spisning:)
Og det virker for alle mennesker:)

Fra : Kim Grandjean

Dato : 11-04-02 19:33

"Lisbeth Pedersen" <hh57@mail.strueres.dk> wrote

> Man kan ikke sige at folk ikke kan tabe sig ved at prøve suppekuren.
Det gør Thorbjørn heller ikke. Han skriver blot, at suppekuren er dum,
usund, og i grelle tilfælde sundhedsskadelig. Han skriver endvidere at du
højeste sandsynligt kan tabe dig (endda 5 kg på en uge). Men han forklarer
også hvorfor det er den mest uhensigtsmæssigt mulige måde at tabe sig.

> Det er jo forskelligt hvad folk skal gøre for at tabe sig.
Nej. Der gælder samme naturlov for alle: Spis mindre end du forbrænder, og
du vil tabe dig.

> F.eks Bamse skulle drikke Cocio light!!!
Kender ikke det konkrete tilfælde, men Cocio light kan sagtens være en
væsentlig kalorienedgang for Bamse, og det indeholder i hvert fald en mængde
langsomt op tagelige kulhydrater og protein. Der er vel heller ingen garanti
for at det var en god ide, blot fordi Bamse nu synes det.

> Hvis jeg drikker for meget af det tager jeg da på!!
Sikkert fordi du har en lavere daglig forbrænding end Bamse.

> Så det er forskelligt fra person til person så lad da folk prøve
suppekuren
> hvis de vil! Jeg vil selv prøve den i min ferie!
Jeg er helt overbevist om at der ikke er nogen her, som vil forhindre dig i
at prøve suppekuren i din ferie. Da der dog helt sikkert er brugere her i
gruppen, som ikke nødvendigvis er klar over alle problemerne og de
sundhedsmæssige konsekvenser af en kur som denne, er det da overmåde venligt
af Thorbjørn at han har taget sig tid til at forklare, hvorfor suppekuren i
bund og grund er hul i hovedet.

Jeg selv har (beklageligvis) i et midlertidigt anfald af kynisme afholdt mig
fra at kommentere kuren her i gruppen. Jeg regnede egentlig med at Mikkel
ville gøre det på et tidspunkt, det plejer han jo

Jeg skal dog gerne indrømmeme, at jeg har haft adskillige morsomme stunder
ud af at fortælle venner og bekendte om indholdet af denne suppekur. Jeg har
endog overvejet at omskrive den til "Filmstjernekuren", og beholde den i sin
fulde form, men blot skifte suppen ud med vand. Lad os se om jeg ikke kan
blive berømt på det.

Men alle disse småarrogante kommentarer samt Thorbjørns fine gennemgang (som
i mine øjne ikke fokuserede tilstrækkeligt på proteinmanglen) skal da ikke
under nogle omstændigheder afholde dig fra dit ferieprojekt.

Med venlige hilsner
Kim

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 11-04-02 22:10

Thorbjørn, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.helbred.slank:

> Nu må suppevanviddet høre op. Det chokerer mig at selv personer
> der har deltaget i denne gruppe i lang tid, ikke er blevet
> klogere.

*Applaus*

Godt skrevet....

Fra : Pizzaman

Dato : 14-04-02 21:18

Så lad dem dog være i fred, Thorbjørn! Hvis de har lyst til at svømme i
suppe, lad dem dog det! Det er efterhånden forbudt at have en anden mening
her end mantraen KOSTOMLÆGNING! Det virker ikke på alle, inklusive mig og
jeg er træt træt træt af at høre alle de hellige slå folk i hovedet med
KOSTOMLÆGNING.

Den eneste kur ja du læste rigtigt KUR, der virkede på mig var at tage til
de varme lande i en måned og leve sundt der. Varmen, væskeindtaget og den
reducerede appetit hjalp mig af med 10 kg.

Fra : WebWoman

Dato : 15-04-02 07:27

"Pizzaman" <langenaese@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Så lad dem dog være i fred, Thorbjørn! Hvis de har lyst til at svømme i
> suppe, lad dem dog det!

Ingen hindrer nogen i gruppen i at gå på suppekur!

Og vil man være i fred med sine meninger, skal man ikke lufte dem i et
offentligt debatforum!

> Det er efterhånden forbudt at have en anden mening

Du opfordrer faktisk til ikke at have "en anden mening" ......
Der er og skal være plads til alle mulige meninger om suppekuren og andre
kure. Allerbedst er der, hvis det ikke kun er meninger - hvis der også
kommer konkret viden og objektive argumenter på bordet *S*

Og så lige et citat fra gruppens spilleregler:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.helbred.slank

1. Gruppenavn:
dk.helbred.slank

2. Beskrivelse:
Inspiration til fedtfattige madvaner og sund levevis

3. Fundats:
Til bred debat samt udveksling af viden om sund og fedtfattig ernæring og
levevis, sunde/usunde madvarer og -vaner, fedtstoffer, motion,
kropsidealer, fedmeforsking, vægtproblemer, slankekure,
slankekursprodukter etc.

Læg mærke til, at der er fokus på det SUNDE!
Faktisk kunne man sige, at usunde kure ikke hører hjemme i gruppen, men jeg
ser det som noget positivt, at sådanne også kommer frem og bliver
diskuteret. Så kan folk forholde sig til den viden de får og handle
derefter. Og vil de søbbe i suppe.... så får de lov. Ingen sender
suppepolitiet efter dem *S*

Men glem nu ikke, at det faktisk er helt i gruppens ånd og helt i
overensstemmelse med gruppens formål at påpege det, når en kur eller andet
ikke er sund.

Mvh. Lisbeth

Fra : Wicky Nielsen

Dato : 27-05-02 07:13

Argh styr dog jeres flip og æd en gulderod i steden for.
Jeg HAR været på suppekuren og blev efter 3 måneder hamrende syg grundet
forskellige ting og JA det var suppens skyld havde ikke fået hvad jeg havde
brug for SÅ NEJ det er ikke noget med at man har noget imod suppen men
snakker af erfaring.
Vis suppen til en der arbejder med kostomlægning og de vil med det samme få
tomlen nedad
For det første ja du forbrænder fedt grundet din krop er på grænsen til at
sulte og pga alt den kål og løg du sætter til livs
Men hva så med når du stopper med kuren?? Med et Bang og der var de første 5
kilo på igen og dernæst igen og igen for har den pågældende lært at lave sin
kost om nææ nej vi snupper da bare noget suppe når sulten er der.
Men hvis i vil prøve det samme som mig så bare bliv ved og ødelæg jers liv.

Med venlig slanke hilsen

W.N

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-05-02 07:32

"Wicky Nielsen" <wicky@oncable.dk> wrote in message
> [...]
havde
> brug for SÅ NEJ det er ikke noget med at man har noget imod suppen men

naturligvis vil du blive syg hvis du bevidst spiser suppen i 3 mdr..... det
er da logik..... suppen er jo ikke ment som en slankekur eller
kostomlægning... men som en booster og "pick-me-up" hvis man føler man er
gået i stå......

> Vis suppen til en der arbejder med kostomlægning og de vil med det samme

> tomlen nedad

ja klart.....

> For det første ja du forbrænder fedt grundet din krop er på grænsen til at
> sulte og pga alt den kål og løg du sætter til livs

ja klart.... og hulmen er jo også at man ikke føler sig sulten fordi maven
har rigeligt at arbejde med.....

> [...]
sin
> kost om nææ nej vi snupper da bare noget suppe når sulten er der.

ja sæfølig.....

> Men hvis i vil prøve det samme som mig så bare bliv ved og ødelæg jers
liv.

hold dog op med at skubbe ansvaret over på suppen og tag ansvar for dine
egne handlinger... du har selv lavet og spist suppen... der er ingen der har
tvunget den i halsen på dig.... og det du selv skriver her kommer næppe som
en overraskelse....
suppen har ikke ødelagt dig... det har DU!!

--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : katja

Dato : 27-05-02 08:52

Wicky Nielsen <wicky@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cf1cdeb$0$97301$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Argh styr dog jeres flip og æd en gulderod i steden for.
> Jeg HAR været på suppekuren

Aha - tænker jeg bare!

Du har altså været på suppekuren, fordi du synes den lød interessant.. går
jeg ud fra

Hvorfor må vi andre, så ikke selv tage stilling til, om vi har lyst til at
prøve den

Ala få vores egne erfaringer ?

Jeg synes det er fint, der både er pro og con, omkring diverse kure! - men
du kan altså ikke, fortælle folk, de er "snotåndsvage" fordi de ønsker at
prøve en kur! - som du ovenikøbet selv har ønsket at prøve!

Jeg var kort på kuren.. suppen smagte mig ikke specielt.. og så stoppede
jeg..
Ergo gjorde jeg min EGEN erfaring!

Katja