Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til vurdering af digital kamera - HP~
Fra : Michael Døj

Dato : 11-04-02 12:47

Hej!

Jeg er helt ny inden for fotografering.
Jeg skal imidlertid ud at have en erstatning
for et "feriekamera".
På nuværende tidspunkt tager jeg ca. 50 fotos
om året, men det er min forventning, at jeg med
et digitalkamera vil komme til at tage nogle flere
billeder.

Jeg har kigget på HP715. Til mit nuværende behov
er det overkill, så valget er begrundet med, at det skal
være et begynderkamera, der også skal kunne følge
med et stykke af vejen, hvis jeg bliver mere interesseret
i at fotografere.

Jeg har mulighed for at købe kameraet meget billigt.
(Fra nyt, og selvfølgelig med kvittering).

Jeg vil blive taknemmelig for jeres vurdering af dette
kamera, relativt til mine behov.

På forhånd tak for hjælpen.

Tekniske specs for HP715 (the basics):
3,3 mp.
30 bit farve.
16 MB hukommelse.
3 x zoom (optisk).
Med venlig hilsen / Best regards

Michael Døj, Esbjerg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-04-02 14:32

"Michael Døj" wrote:

> [...]
> være et begynderkamera, der også skal kunne følge
> med et stykke af vejen, hvis jeg bliver mere interesseret

Du burde måske udvide dine overvejelser til andre mærker, HP's digicams
får generelt dårlige anmeldelser af den optiske kvalitet.

Og et site som http://www.steves-digicams.com anmelder slet ikke HP's
digicams, og det er muligvis fordi de ikke tager dem alvorligt.

Fra : A.T.Højttalerværkste~

Dato : 11-04-02 15:29

> Du burde måske udvide dine overvejelser til andre mærker, HP's digicams
> får generelt dårlige anmeldelser af den optiske kvalitet.
>
> Og et site som http://www.steves-digicams.com anmelder slet ikke HP's
Hej Michael, Jeg syntes at du skal se helt bort fra
det Niels skriver her,han udtale sig om et apparat han har ingen kendskab
til! Se hellere på .-http://www.digit.no/Tester/tester.htm og læs
testen især at "billedkvaliteten er enestående for et apparat i denne
prisklasse !" Med hensyn til de omtalte minuser er det sådan at ingen
digital kamera er endnu "perfekt" og i de lavere prisklasser er der altid
indgået kompromiser.Hvis du kan få den til en fornuftig pris tror jeg ikke
du blive skuffet. M.v.h. Alan. P.S. 16Mb er ikke meget men
ekstra hukommelses kort kan du altid købe . A.

Fra : Michael Døj

Dato : 11-04-02 16:39

> [...]
> indgået kompromiser.Hvis du kan få den til en fornuftig pris tror jeg ikke

Hejsa, tak for linket til testen. Det var interessant at læse.
Umiddelbart tror jeg, at HP´en dækker mine behov.

> P.S. 16Mb er ikke meget men
> ekstra hukommelses kort kan du altid købe . A.

Det tilbud jeg har inkluderer 64 MB ekstra, men tak fordi du nævnte det.

Fra : Esben

Dato : 12-04-02 00:51

"Michael Døj" <doej@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Umiddelbart tror jeg, at HP´en dækker mine behov.

> Det tilbud jeg har inkluderer 64 MB ekstra, men tak fordi du nævnte det.

Når du er oppe i den prisklasse bør du måske kikke på HP 812 også (hvis det
absolut skal være HP da). Det koster 500,- kr mere (vejl. pris) og er bedre
end 715 på et par punkter:

- Kan tilsluttes dockingstation.
- Pentax optik
- 7x zoom istedet for 3x.
- 4,1mpixel istedet for 3,3.
- Genopladelige Lithium-Ion batterier medfølger - de burde være bedre end de
alm. i 715.

Til gengæld bruger 812 et andet RAM-kort af typen Secure Digital - kender
ikke umiddelbart prisen på disse.

--
Esben

Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-04-02 10:00

Fri, 12 Apr 2002 01:50:44 +0200, skrev "Esben" <sordiahp@hotmail.com>
noget i retning af:

>Til gengæld bruger 812 et andet RAM-kort af typen Secure Digital - kender
>ikke umiddelbart prisen på disse.
Mon ikke prisen svarer til MultiMediaCard dvs. ca. dobbelt så dyrt ?
--
Thomas Jensen

- Ansigtet betyder intet, men jeg glemmer aldrig et par gode bryster. -

Fra : Palle Justesen

Dato : 11-04-02 16:54

"A.T.Højttalerværksted" <atls@image.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Michael, Jeg syntes at du skal se helt bort fra
> det Niels skriver her,han udtale sig om et apparat han har ingen kendskab
> til!

Ovenstående skal jeg ikke kunne tage stilling til, men Niels' konklusioner
er i overensstemmelse med mine egne erfaringer, som er opnået i forbindelse
med mit eget køb af digitalkamera. Nogle af mine venner havde netop købt et
HP-kamera (kr. 2500 i ALDI), og betragtning af billeder taget hermed var en
smule skuffende, til dels i farverne, men især i kontrasten. Desuden lavede
jeg lidt 'research' på nettet. Her havde jeg stor glæde af følgende site,
som gav mulighed for, side om side, at se billeder taget med to forskellige
kameraer:

http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

(Man skal vælge kamera i øverste ramme).

Fuji, Canon og Olympus forekom mig at være de bedste valg med hensyn til
skarphed, farver og kontrast. Selv valgte jeg Olympus (Camedia E100RS) , men
erkender, at man får skarpere billeder med Canon G2, der er dog også er et
dyrere kamera.

Iøvrigt kan det betale sig at gøre op med sig selv, om man har i sinde at
fremstille papirbilleder eller foretrækker at betragte sine billeder fra
monitoren. Sidstnævnte belyser jo billedet 'bagfra', hvilket synes at give
større kontrast end ved betragtning af et papirbillede. Det kan sammenlignes
med at se dias kontra papirbilleder. Er man tilfreds med betragtning via
monitoren, er der ikke behov for en opløsning der er (væsentlig) større end
monitorens.

Vh
Palle Justesen

Fra : A.T.Højttalerværkste~

Dato : 11-04-02 23:56

"Palle Justesen" <p.justesen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vh
> Palle Justesen
>
> Hej Palle, HP 612 der blev solgt i Aldi,er ikke spændende men
715 er af helt anden kvalitet,især optisk. M.v.h. Alan.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 12-04-02 11:37

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in

> Og et site som http://www.steves-digicams.com anmelder slet ikke HP's
> digicams, og det er muligvis fordi de ikke tager dem alvorligt.

Det kunne jo også være fordi HP ikke tager steves-digicams alvorligt og
ikke vil låne dem udstyr til tests..

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-04-02 12:23

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> Det kunne jo også være fordi HP ikke tager steves-digicams alvorligt
> og ikke vil låne dem udstyr til tests..

Og det kunne så skyldes, at HP godt er klar over, at deres digicams kun
vil opnå middelmådige karaterer i en test...

Fra : Kasper Christensen

Dato : 16-04-02 14:58

> Og et site som http://www.steves-digicams.com anmelder slet ikke HP's
> digicams, og det er muligvis fordi de ikke tager dem alvorligt.

Jeg synes du skal prøve at tjekke igen. Du har da hvertfald en hp 912 og en
618. SÅ det med din påstand virker ikke. De gir dem tilmed ros.

mvh

Kasper

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-04-02 16:20

Kasper Christensen wrote:

> Jeg synes du skal prøve at tjekke igen. Du har da hvertfald en
> hp 912 og en 618. SÅ det med din påstand virker ikke. De gir
> dem tilmed ros.

Det er noget nyt...!

Fra : Kurt Larsen

Dato : 16-04-02 17:19

Nu er jeg ret ny i det her område og kan derfor ikke se, om nogle "reviews"
har mere værdi end andre, men på www.megapixel.net er der da mulighed for at
se kommentarer til flere HP-modeller, bl.a. 715.

Kurt