KAN man lave chokolade selv ?
Fra : Morten Simonsen

Dato : 10-04-02 17:26

Hejsa
Som nok så mange andre, har jeg en stor lidenskab for chokolade. Jeg synes
virkelig det smager enormt godt, og spiser det så snart lejlighedden byder
sig.

Men f.eks. en plade Marabue chokolade, er jo ikke billig så jeg tænkte om
det overhoved ville være muligt måske at lave sin chokolade selv, og derved
spare penge ... eller om det måske er alt for kompliseret og kræver en masse
ting man ikke lige kan skaffe selv ?

Venlig Hilsen, Morten!

Fra : Gerner

Dato : 10-04-02 18:42

On Wed, 10 Apr 2002 18:25:48 +0200, "Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk>
wrote:

> [...]
>spare penge ... eller om det måske er alt for kompliseret og kræver en masse

Kan du skaffe cacao bønner ?
Måske skulle du kikke på denne url http://www.toms.dk/visit.asp for at se om du
kunne besøge dem ?

Hvilken bønne skal du (kan du?) købe ? http://www.chocovic.dk/Guaranda.html

Og hvordan gøres det ? http://www.svmichelsen.dk/raavarer.asp

De indfødte på Guanaja hvor bønnen blev fundet af europærere har jo nok lavet
det med de primitive værktøj de nu havde dengang, så kan du blot få fat
ibønnerne er det vel bare et spørgsmål om vilje, for resten af ingridienserne
til chokolade er ikke svært at få fat i.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Morten Simonsen

Dato : 10-04-02 19:30

Jeg kan se på det link du gav mig til chocovic at der står om "Forhandling"
på deres side, så man må vel kunne finde steder at købe dem derigennem...
desværre er den side bare tom, så hvis den ikke kommer til at virke igen,
ved jeg ikke lige hvor jeg skulle købe dem henne...

Ville det kunne lade sig gøre at lave det så det også smagte godt egentlig
?...

Fra : Gerner

Dato : 10-04-02 21:11

On Wed, 10 Apr 2002 20:29:58 +0200, "Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk>
wrote:

> [...]
>ved jeg ikke lige hvor jeg skulle købe dem henne...
>
>Ville det kunne lade sig gøre at lave det så det også smagte godt egentlig

Som nogen skriver på de sider, så er blandingen vigtig og sikkert hemmelig, men
prøv og prøv igen.

Hvor købe cacao bønner ? Noget foresvæver mig at et kafferisteri kunne være
stedet. Alstå en af de der små specielle butikker som også kunne tænkes at have
cacao bønner. Men jeg ved det ikke, måske telefonbogen (den på nettet) kunne
være til hjælp.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Psyman

Dato : 11-04-02 00:09

svjv er det en rimelig kompliceret proces, man skal igennem for at få den
helt rigtige smag. Der er bl.a. nogle ret præcise temperaturer, der skal
opnåes under processen for at få den helt rigtige aroma frem.
Eksperimentariet har dog en workshop, hvor de laver chokolade (man skal lige
slæbe en flok børn med!). Efter sigende skulle chokoladen dog ikke blive
specielt god, men hvis du selv går igang med at lave noget, så giv lige
besked her i gruppen.

http://www.experimentarium.dk/dk/udstillinger/program/presentation.html

Alternativt kan du spare lidt (afgift
<http://www.skm.dk/tal/satser/afgift-choko.php3> og moms) ved at handle
f.eks. i Tyskland.

Fra : Peter Westh

Dato : 11-04-02 07:10

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virkelig det smager enormt godt, og spiser det så snart lejlighedden byder

Som andre har skrevet, er det en komliceret proces, men du kan prøve at
finde bogen:

64.18
Heinze, Ove
Sundt slik / af Ove Heinze ; tegninger: Anita Tiderman. - Kbh. : Høst,
1983. - 60 sider : ill. ; 22 cm

Her gives der adskillige opskrifter. Det "sunde" består i, at der sødes med
akaciehonning i stedet for sukker (Heinze er Rudolf-Steiner-mand).

Men: Du skal ikke forvente at kunne spare noget. Kakaosmør (kan f.eks. fås i
specialkøbmanden i Cityarkaden i København) er overordentlig kostbart. Du
kommer op på betydeligt højere pris end den dyreste chokolade, f.eks.
Valhrona.

I virkeligheden er chokolader som Marabou fantastisk, unaturligt billige.
Lidt ligesom den kaffe man kan få for 20 kroner pundet - det er ikke optimal
chokolade, men det kan sælges dels fordi vi forbrugere er villige til at
nøjes med et halvgodt produkt fremfor at måtte leve uden, dels fordi der kan
sælges så voldsomme mængder, at produktionsomkostningerne er meget lave.

Hvis du skal spare mere, skal du nok til at trille havregrynskugler eller
lave kiksekage, ligesom vor mødre gjorde i krisetider.

MVH

Peter

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 15-04-02 19:56

> [...]

>spare penge ... eller om det måske er alt for kompliseret og kræver en masse

Jeg tror ikke det er muligt at lave noget ordentligt selv.

Råmaterialerne kan man måske skaffe, men hele processen er omfattende
og kræver særlige instrumenter.
Når bønnerne er ristet skal de afskalles og resten skal males fint
(100 mikron). Så blandes massen med sukker, og det hele formales igen
- denne gang til partikelstørrelser mindre end 18 mikron.

Derefter skal massen concheres. Det er en æltnings- og
blandingsprocess, som foregår ved temperaturer mellem 60 og 80 grader.
Undervejs tilsættes vanille, sojalechitin og ekstra kakaosmør. Denne
process tager mellem et par timer og flere dage!

Det sidste trin er temperering og støbning. Det skal foregå indenfor
nogle ret smalle temperaturområder - ellers krystalliserer kakaosmøret
ikke rigtigt.

Det tager altså lang tid at lave chokolade, og der er mange ting
undervejs, som kan gå galt.

Selv foretrækker jeg et lille stykke god chokolade (fx. Valrhonas Le
Noir) frem for en hel plade billig-chokolade (Marabou, Ritter Sport
etc.). God chokolade er meget mere kompleks i smagen, med god, lang
eftersmag og den 'mætter' meget hurtigere end billig.

--
..: Kåre Nejmann :.