hjælpefilerne til hjælp i osx
Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 10-04-02 15:29

I langt de fleste tilfælde får jeg "html-arkivet findes ikke" i min danske
osx's hjælpecenter. F.eks. ved mail-programmets hjælp er det kun de øverste
filer, der findes. Jeg har ledt på mine cd'ere, men jeg kan ikke finde nogen
deciderede hjælpefiler til installation.
Jeg har også installeret alle de lokaliserede danske pakker. Hvordan finder
hjælp filerne uden at de er der? Laver apple humbug? eller søger den rent
faktisk i sit hjælpekartotek for derefter at vise resultaterne på dansk,
selvom de kun findes i f.eks. engelsk udgave, og derfor finder hjælpen dem
ikke, når der klikkes?
Det var vist en sær forklaring?

Mvh. Poul

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 10-04-02 16:42

Poul Skovmand Thingholm, Phenomen <pst@phenomen.dk> wrote:

> [...]
> selvom de kun findes i f.eks. engelsk udgave, og derfor finder hjælpen dem

Det kunne tyde på at Apple har glemt at oversætte nogle hjælpearkiver
eller også er deres hjælpe-server nede. Hjælpesystemet er ellers
indrettet således at hvis et givent hjælpe arkiv ikke findes på
computeren kigger den på internet efter det. Prøv uden internet
forbindelse at checke en af de hjælpesider den siger at den ikke kan
finde html-arkivet til. Nu får du en fejl om at der ikke er forbindelse
til internet.

Jeg ved ikke hvor konsekvent dette system er, men det må være surt at
have brug for hjælp og ikke sidde med en internet forbindelse eller en
POTS baseret forbindelse.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-04-02 20:11

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Det kunne tyde på at Apple har glemt at oversætte nogle hjælpearkiver
> eller også er deres hjælpe-server nede. Hjælpesystemet er ellers

Min goer det samme. Jeg er ophoert med at bede om hjaelp af samme grund.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 10-04-02 23:09

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Min goer det samme. Jeg er ophoert med at bede om hjaelp af samme grund.

Det har vi jo også dk.edb.mac til!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Richard Nees

Dato : 10-04-02 17:09

"Poul Skovmand Thingholm, Phenomen" <pst@phenomen.dk> wrote in message
> [...]
> selvom de kun findes i f.eks. engelsk udgave, og derfor finder hjælpen dem

Noget af hjælpen i Mac OS X ligger på Apples helposx.apple.com-server.
Fordelen er at visse dele så kan opdateres uden at det kræver en
OS-opdatering.

Udover de enkelte HTML-sider, hjælpen består af, er der også en række
index-arkiver (.idx).
Disse idx-fætre, muliggør søgning i hjælpen baseret på nøgleord og
indeholder "remote"-links til Apples føromtalte server.
Problemet er bare, at der er en fejl i idx'erne i bl.a. den danske og
svenske MacHelp.help i Mac OS X 10.1
MacHelp.help-komponenten har desværre ikke været til revision i de hidtidige
OS-opdateringer, så fejlen er der stadig i 10.1.3 (build 5Q45)

Men det bliver, sammen med meget andet, rettet i 10.2

Mvh
Richard Nees

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 11-04-02 08:39

On 10/04/02 18:08, in article a91o1q$ea0$1@sunsite.dk, "Richard Nees"
<nono@nopenope.nu> wrote:

> [...]
> OS-opdateringer, så fejlen er der stadig i 10.1.3 (build 5Q45)
>
> Men det bliver, sammen med meget andet, rettet i 10.2

OK. Det var en rimelig forklaring. Hvor ved du egentlig det fra? Eller
rettere: hvordan kan du være sikker på, at det er rettet i 10.2? Er du
apple-mand eller hvad?
Jeg hygger mig en gang imellem med hjælpefilerne for at finde hints, og
derfor er det irriterende at de nu er væk.

Mvh. Poul

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-04-02 14:41

> [...]

> OK. Det var en rimelig forklaring. Hvor ved du egentlig det fra? Eller
> rettere: hvordan kan du være sikker på, at det er rettet i 10.2? Er du

jeg "tror" at han arbejer på den danske lokalisering af 10.x

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-04-02 15:14

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> jeg "tror" at han arbejer på den danske lokalisering af 10.x

Så vil jeg da gerne henlede hans opmærksomhed på den højst aparte menu i
mail.app/indstillinger/konti "Søg efter ny post:.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 11-04-02 12:10

Richard Nees wrote:
> Problemet er bare, at der er en fejl i idx'erne i bl.a. den danske og
> svenske MacHelp.help i Mac OS X 10.1

Er der nogen, der har eksperimenteret med at ændre sproget for Help
Viewer.app (i Show Info fra Finder)? Det er lidt bøvlet (og potentielt
farligt, da Help Viewer.app ligger i /System), men det burde kunne
ændres af root. Det kunne jo være, at Help Viewer.app vælger at vise
hjælpefiler i det sprog interfacet kører i.

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = erik@it.edu

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-04-02 13:19

Michael Florentin Nielsen <florentin@mac.com> wrote:

> [...]
> ændres af root. Det kunne jo være, at Help Viewer.app vælger at vise
> hjælpefiler i det sprog interfacet kører i.

Du skal ændre sproget i System preference/international og efterfølgende
opstart af programmer vil rette sig efter det!

Personligt kunne jeg godt tænke mig individuel sprogindstilling for
hvert program. Jeg kører dansk, men mail og dock har nogen kedelige
oversætter fejl. En løsning er selvfølgelig at slå det danske sprogmodul
fra i hvert, men dette er ikke nogen elegant løsning.

Skal dansk slåes fra i "help viewer" skal det rigtig nok gøre med rod
privilegier, da programmet ligger i "System" mappen
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-04-02 15:10

In article <1fahb3c.2kav56toj7pcN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> [...]
> oversætter fejl. En løsning er selvfølgelig at slå det danske sprogmodul
> fra i hvert, men dette er ikke nogen elegant løsning.

Noget andet der heller ikke er elegant, er måden hvorpå OS X skifter
imellem forskellige sprog, alt efter hvilket sprog det aktive program
findes i. Jeg har sat min OS X til at køre på dansk, men hver gang jeg
bruger et program ,som kun findes på engelsk, så skifter sproget i
Æble-menuen også til engelsk. Det er meget uhensigtmæssigt, da det nok
vil forskrække evt. nye Mac-brugere.

Det er også vældigt smart, at samme system bruges til at alle sprog, men
det har altså den uheldige effekt, at programnavne ikke er oversat. Jeg
ved ikke hvordan man skal løse det problem, men det er ikke særligt
logisk for en dansk nybegynder, at programmerne hedder Text-Edit, System
Preferences, QuickTime Player, Mail, Preview osv.

--
Mvh.
René Frej Nielsen