Formatering af disk
Fra : Lars hult

Dato : 10-04-02 09:27

Hvordan ser man om en disk er formateret med henholdsvis HFS, HFS+.

Hvad skal man vælge af formaterings metoder under installation af MacOs 9 på
en G4,
der synes jeg ikke der står noget om HPFS, HPFS+ når man prøver at
installere,
men til gengæld har man en del andre forskellige muligheder ??.

hilsen Lars

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 10-04-02 11:53

Lars hult <lhu@codan.dk> wrote:

> Hvordan ser man om en disk er formateret med henholdsvis HFS, HFS+.

Det hedder også Mac OS Standard og Mac OS Udvidet (Extended).

> Hvad skal man vælge af formaterings metoder under installation af MacOs 9 på
> en G4,

Vælg Mac OS Udvidet.

> der synes jeg ikke der står noget om HPFS, HPFS+ når man prøver at
> installere,
> men til gengæld har man en del andre forskellige muligheder ??.

Hvilke?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-04-02 14:36

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Hvilke?

han blander vist HPFS sammen med HFS, HPFS er saavidt jeg husker et OS2
format

Fra : Lars hult

Dato : 11-04-02 15:22

Kan jeg ikke lige huske på stående fod.

> han blander vist HPFS sammen med HFS, HPFS er saavidt jeg husker et OS2
> format

Ja det må jeg sige, men hvorfor skal det også være så besværligt, det var nu
nemmere med en kugleramme.
(fat16, fat32, hfs, hfs+, hpfs,ntfs .. .. . . . . . . . .. )

hilsen Lars

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-04-02 22:39

Lars hult <lhu@codan.dk> wrote:

> [...]
> nemmere med en kugleramme.
> (fat16, fat32, hfs, hfs+, hpfs,ntfs .. .. . . . . . . . .. )

Er det rigtigt, at 2 Macer, der er formatteret henholdsvis som standard
og udvidet, ikke kan komme til at tale sammen på nogen som helst måde?
Jeg har prøvet at lave en AppleTalk-sammenkobling af en SE30 og en beige
G3. Det ville ikke lykkes. En sagkyndig person gjorde mig opmærksom på,
at det hang sammen med den forskellige formattering.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 12-04-02 07:32

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
> G3. Det ville ikke lykkes. En sagkyndig person gjorde mig opmærksom på,
> at det hang sammen med den forskellige formattering.

Det er ikke rigtigt, ellers har jeg gjort det umulige; jeg havde på et
tidspunkt et netværk af en iMac (formatteret som udvidet) og en LC475
(formatteret som standard).

mvh.
Kaj.
--
My credit is so bad, that they won't even take my cash...

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 12-04-02 12:09

> Det er ikke rigtigt, ellers har jeg gjort det umulige; jeg havde på et
> tidspunkt et netværk af en iMac (formatteret som udvidet) og en LC475
> (formatteret som standard).

Jeg har heller ikke nogen problemer med at kopiere mellem diske der er
formatteret forskelligt. Det gælder både i netværk og ved kopiering
mellem interne diske i samme maskine.

Det må være noget andet der har forhindret kommunikationen!

Fra : Morten Reippuert

Dato : 12-04-02 12:16

Henrik G. Jacobsen <jacobsen@dsr.kvl.dk> wrote:

> [...]
> mellem interne diske i samme maskine.
>
> Det må være noget andet der har forhindret kommunikationen!

Sansynligvis forskellige versioner af æblesnak eller Appleshare
klient/server.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-04-02 15:21

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Sansynligvis forskellige versioner af æblesnak eller Appleshare
> klient/server.

Tak til alle, der har svaret.
Det er jeg glad for at høre. Jeg skal snarest igang med at lave sådan et
netværk, som diskuteres andetsteds. Jeg som sagt har en beige G3, en SE
30 og en Quadra, som af en eller anden grund hele tiden nævnes som
velegnet til at være server. Der skal også en PS printer 4/600 med til
fælles brug. Der kan vel også være tale om at få meget forskellige
versioner af systemsoftware til at tale sammen. Og hvis jeg kunne få fat
i en brugt Windowsmaskine, kunne det også være sjovt at få den med i
selskabet.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 12-04-02 21:01

> ...... og en Quadra, som af en eller anden grund hele tiden nævnes som
> velegnet til at være server.

En Quadra som server? Hvis det er som fil/print server, så må det da
være en server med AppleShare 4.0.x som der hentydes til. Quadraer er
mac'er med 68040 processor, og det var den slags maskiner som kunne
bruges til server med AppleShare 4.0.x, dog undtaget AV Quadra
maskinerne. Jeg tror bestemt ikke at en Quadra kan køre de nyere
versioner af AppleShare, og slet ikke IP versionerne. Jeg mener også
at Quadra'erne med hensyn til systemversion kun kan følge med til og
med System 8.1.

Hvis det er en anden slags server, f.eks. http eller ftp server der
hentydes til, så kan det sikkert godt lade sig gøre at bruge en
Quadra.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-04-02 08:39

> [...]
>
> Hvis det er en anden slags server, f.eks. http eller ftp server der
> hentydes til, så kan det sikkert godt lade sig gøre at bruge en

Ja, det er også netop det, der hentydes til.

Ove Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-04-02 03:27

Hej Ove Steen

Ove Steen Smidt wrote:

> Er det rigtigt, at 2 Macer, der er formatteret henholdsvis som standard
> og udvidet, ikke kan komme til at tale sammen på nogen som helst måde?

Nej! og ja! - Det er den korte version....

> Jeg har prøvet at lave en AppleTalk-sammenkobling af en SE30 og en beige
> G3. Det ville ikke lykkes. En sagkyndig person gjorde mig opmærksom på,
> at det hang sammen med den forskellige formattering.

For at din G3 hhv. SE 30 skal kunne genkende hinandens formattering, skal de
snakke via det samme 'sprog', når diskene er formatteret forskellig. - Altså Mac
OS 8.1, der er det tidligste system, der understøtter HFS+ formatet, men da OS
8.1 kræver mindst en 040 processor, så vil du ikke kunne få dem til at snakke
sammen uden videre.

Jeg har selv samme problem med en PB 165 (030 processor, System 7.1.3). Den vil
heller ikke snakke sammen med mine andre maskiner via AppleTalk. Jeg fik et tip
fra en ekspert, der sagde, at jeg skulle udskifte den version af udv.
'AppleShare', der lå i 7.1.3 med den fra OS 8.1. 68k/FAT versionen kan trækkes ud
af installeringstoom'et med TomeViewer og erstatte den gamle fra 7.1.3. Denne
version af AppleShare er mere kompatiblet med 'forskellige' systemer og
formatteringer. Samtidig skulle jeg udskifte AppleTalk kontrolpanelet med den
version fra System 7.6.1 eller OS 8.0/8.1 for at AT og AS kunne snakke sammen

Og får du dem til at genkende hinanden, så vil du ikke pga. System 7.x kunne læse
data på din G3 fra din SE, hvis G3'eren er HFS+ formatteret. Her er der mig
bekendt ingen 'work-arounds'. Men omvendt vil du kunne se og læse data på din SE
fra din G3...

...Det var den lange version..-)
mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-04-02 08:39

> [...]
> kunne læse data på din G3 fra din SE, hvis G3'eren er HFS+ formatteret.
> Her er der mig bekendt ingen 'work-arounds'. Men omvendt vil du kunne se

Så var der alligevel noget om, at der var et problem. Nu er det jo - i
modsætning til andre af de problember, vi diskuterer her - kun en
spændende leg at få meget gamle og helt nye maskiner til at tale sammen.
De gamle maskiner bruges sjældent til noget, der ikke kan flyttes via en
diskette. Men sådan nogle lege har på den anden side deres egen særlige
skønhed og fascination. Og man bliver altid klogere på sin Mac ved at
kaste sig ud i den slags eksperimenter. Rent praktisk er det mindre
vigtigt at kunne flytte filer mellem maskinerne, hvis man vil bruge dem
til forskellige slags opgaver. Mere interessant er det, om de kan dele
en printer. Hvordan er det med det?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-04-02 23:04

> [...]

> spændende leg at få meget gamle og helt nye maskiner til at tale sammen.
> De gamle maskiner bruges sjældent til noget, der ikke kan flyttes via en

Netop fordi jeg ikke har diskettedrev på min TiBook har jeg sat et
netværk op:
1) Gamle trofaste 7200/90 MacOS 8.0 US står med scsi udstyret sat til.
Er defineret som serveren. Formatteret i HFS
2) TiBooken kan så logge ind på 7200'eren, når jeg f.eks har scannet en
række billeder eller dokumenter. Besynderligt nok kan jeg ikke logge ind
som kendt bruger, men kun som gæst. TiBooken kører MacOS X 10.1.3
En af hensigterne er at lægge filer fra ti'en over på 7200 og så brænde
dem derfra (det udskyder det tidspunkt, hvor jeg skal ud og anskaffe nye
enheder til USB eller FireWire). TiBooken er formatteret i MacOS extende
(HFS+)
3) En LaserWriter 16/600 er fælles printer og fungerer fint fra begge
maskiner.
Det hele er forbundet via en router (ISDN, så den har også netadgangen
og telefonerne) me dordinære netværkskabler kategori 5.

Der er altså tale om maskiner af forskellig alder og forskellig
formattering og forskellig OS ....

Det var lidt kringlet at sætte det op, men det virker fint nu.

> Mere interessant er det, om de kan dele
> en printer. Hvordan er det med det?

Det håber jeg at ovennævnte kan bekræfte.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-02 04:30

Hej Mich

"Mich. Ottosen" wrote:

> [...]
> 2) TiBooken kan så logge ind på 7200'eren, når jeg f.eks har scannet en
> række billeder eller dokumenter. Besynderligt nok kan jeg ikke logge ind

Der er jo også tale om PowerPC maskiner, og det underbygger jo også delvis
det, jeg skrev om at dele fra 8.0/8.1 kunne være / er mere kompatible end fx.
et System 7.x

Når du logger ind, logger du så ind _fra_ din TiBook _til_ 7200'eren? - Det
er ihvertfald det mest logiske at gøre, men har du prøvet at gøre det modsat,
- at logg ind _fra_ din 7200 _til_ til TiBook? - Og hvis du har, er
resultatet så det samme?

Svjh. er det først fra OS 8.5.1, at man kan bruge 'multiple access' uden at
skulle være reg. som 'guest', så det kan godt være derfor, du kun får adgang
som 'gæst' nu.

> [...]
> dem derfra (det udskyder det tidspunkt, hvor jeg skal ud og anskaffe nye
> enheder til USB eller FireWire). TiBooken er formatteret i MacOS extende

Man kan få SCSI->USB og SCSI->FireWire adaptere / konvertere, men de er lidt
dyre og hvor stabile de er, véd jeg ikke, da jeg overhovedet ikke har USB
eller FireWire.

Og er det fuldstændig ligegyldigt fra hvilken computer, du logger dig ind på
den anden, og kan du læse alle data fra TiBook'en på din 7200? - og omvendt
er det jo ikke et problem, da HFS+ altid kan læse HFS.

Jeg er faktisk selv interesseret i det her, da jeg regner med, at det
netværk, jeg selv skal have op at stå, kommer til at indeholde en PM 7200 med
System 7.5.5, som kun skal bruges til fax. Den har kun 8mb RAM + 500mb HD, så
den vil være mest velegnet til det formål.

> [...]
> og telefonerne) me dordinære netværkskabler kategori 5.
>
> Der er altså tale om maskiner af forskellig alder og forskellig

Ja, men der er også tale om samme processortype - PPC og ikke en 0x0 + en
PPC.... - Og så tror jeg faktisk, at det godt kan være ISDN routeren, der
gør, at de kan 'snakke rigtigt' sammen.

- Og så kan jeg altså heller ikke helt lade være med at tænke på det tip, jeg
fik mht. at udskifte AppleShare og AppleTalk med dem fra OS 8.0/8.1

> Det var lidt kringlet at sætte det op, men det virker fint nu.

Det tror jeg gerne, - hvordan gjorde du? - via TCP/IP og AppleTalk eller
direkte via ISDN routeren?

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-04-02 23:03

> [...]
> er ihvertfald det mest logiske at gøre, men har du prøvet at gøre det modsat,
> - at logg ind _fra_ din 7200 _til_ til TiBook? - Og hvis du har, er

Opsætningen er sådan, at jeg betragter 7200'eren som en 'server', og
derfor logger jeg altid ind _fra_ tiBooken. Har ikke prøvet den anden
vej - og har formentlig slet ikke brug for det (?) Når først jeg er
logget ind kan jeg jo flytte filer og mapper ... det er dét, som jeg har
brug for.

> Svjh. er det først fra OS 8.5.1, at man kan bruge 'multiple access' uden at
> skulle være reg. som 'guest', så det kan godt være derfor, du kun får adgang
> som 'gæst' nu.

Det har du formodentlig ret i.

> Man kan få SCSI->USB og SCSI->FireWire adaptere / konvertere, men de er lidt
> dyre og hvor stabile de er, véd jeg ikke, da jeg overhovedet ikke har USB
> eller FireWire.

Når de er dyre, vil jeg da hellere spare sammen til noget nyt
perifieriudstyr til titaniumdyret. Netværket fungerer da osse fint nok,
selvom det er lidt bøvlet at skulle starte to maskiner.

> Og er det fuldstændig ligegyldigt fra hvilken computer, du logger dig ind på
> den anden, og kan du læse alle data fra TiBook'en på din 7200? - og omvendt
> er det jo ikke et problem, da HFS+ altid kan læse HFS.

Aner det ikke (jvf. ovenfor) :)

> Ja, men der er også tale om samme processortype - PPC og ikke en 0x0 + en
> PPC.... - Og så tror jeg faktisk, at det godt kan være ISDN routeren, der
> gør, at de kan 'snakke rigtigt' sammen.

Ja, det er måske routeren, der 'gør arbejdet'?

> Det tror jeg gerne, - hvordan gjorde du? -

Jeg frygtede næsten det spørgsmål :)

> via TCP/IP og AppleTalk eller direkte via ISDN routeren?

Via TCP/IP (med IPadresser og subnet mask (?)) og Apple Talk aktiv.
Routeren? Nej, den er sgu' for langhåret at sætte op (for mig). Netværk
(intra- og inter-) virker fint, men mine telefoner opfører sig
besynderligt. Vis nummer funktionen virker ikke mere, folk der ringer op
til en optaget linie får ingen optagettone, bl.a..

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-04-02 05:38

Hej Mich

"Mich. Ottosen" wrote:

> [...]
> vej - og har formentlig slet ikke brug for det (?) Når først jeg er
> logget ind kan jeg jo flytte filer og mapper ... det er dét, som jeg har

OK, derfor har du heller ingen problemer med de forskellige formatteringer og
systemer, da HFS+ jo er 'bagud kompatibelt' og kan læse og arbejde med begge
formater. Dvs., din TiBook vil altid kunne se indholdet, hente og kopiere til/fra
din 7200.

> Når de er dyre, vil jeg da hellere spare sammen til noget nyt
> perifieriudstyr til titaniumdyret. Netværket fungerer da osse fint nok,
> selvom det er lidt bøvlet at skulle starte to maskiner.

Ja, jeg har fx. solgt en sød lille 60gb FireWire disk i TiLook til en kunde. De
har også et Teac floppydrev i næsten samme design, så jo... der er skam allerede
små enheder til de bærbare.

> Ja, det er måske routeren, der 'gør arbejdet'?

Ikke nødvendigvis, (jvnf. ovenfor), da formatet er ligegyldigt, når du kun logger
ind fra TiBook'en.

> Jeg frygtede næsten det spørgsmål :)

-) - du var selv ude om det...-))

> [...]
> besynderligt. Vis nummer funktionen virker ikke mere, folk der ringer op
> til en optaget linie får ingen optagettone, bl.a..

OK, jeg skal nok lade være med at stille 'uddybende' spørgsmål til det..-)

Men apropos dine telefoner. Hvor mange har du på din indgående telefonlinie og
hvilke modeller. Det er med ISDN som med alm. modems, at de er meget følsomme
overfor 'dårlige' telefoner.

Bl.a. telefoner af mærkerne Beocom 500, 600, 800, 900, 12200L (med Beolink), 1500
(før 1998) og 2000 (før 1998). Alle Kirk Delta modeller, Alle Dana Classic
modeller, Comet Basic (mellem 1994 og 1998). Alle Comet Deluxe fra før 1998/99.
Alle Doro fra før 1999 og adskillige andre. Også trådløse telefoner kan influere
på samme måde, bl.a. Philips, Doro, Beocom, UniMec (taiwanesisk), Sunpak,
Panasonic (fra før 1999) og stort set alle de billige kinesiske modeller, der
sælges i supermarkeder og lavprisvarehuse har stadig problemet.

Årsagen til det er, at der i både alm. modems, telefoner, vis nummer enheder og i
ISDN routere sidder et lille print, der indeholder nøjagtig den samme IC kreds. I
ca. 70% af de kredse er der en fejl, der gør, at der skabes en slags 'modkobling',
der ophæver signalet og signalvejen.

En af mine faste kunder havde (og har endnu) de samme problemer med deres ISDN, og
da jeg spurgte, hvilke telefoner, de brugte viste det sig, at af de 12 telefoner,
der er i huset, er kun _en_ af dem af en model nyere end 1999. Og jeg bad dem så
prøve at tage samtlige af de øvrige fra og se, hvad der så skete, - et voila...
ingen problemer med hverken netværk eller ISDN. - Så check lige dine telefoner.

Det er heller ikke en god idé at have en mobiltelefon stående i umiddelbar nærhed
af hverken computer eller routeren - mindst 5 meters afstand er tilrådelig. De
eneste mobiltelefoner, jeg véd ikke har indflydelse på de ting er telefoner, der
er såkaldt 'Security Classified' - altås mobiltelefoner, der må bruges i nærheden
af højfølsomt styrings- og overvågningsudstyr (bl.a. på hospitaler). Det gælder
for nogle få Motorola telefoner, samt for Siemens S Series 6, 10, 12, 15, 15S, 18,
18S og 20, 20S. Der findes selvfølgelig andre, men det her er dem, jeg kender til.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-04-02 21:10

> -) - du var selv ude om det...-))

Ja, det var jeg da.

> [...]
>
> Bl.a. telefoner af mærkerne Beocom 500, 600, 800, 900, 12200L (med
> Beolink), 1500 (før 1998) og 2000 (før 1998). Alle Kirk Delta modeller,

Den ene af 'fonerne er en Kirk Delta 944+, men den virkede altwså med
nummervisning _før_ jeg fik den 'nye' router ! Så ?

> [...]
>stort set alle de billige kinesiske modeller, der sælges i
>supermarkeder og lavprisvarehuse har stadig problemet.

Sådan en fik vi i julegave af min svoger og svigerinde, så måske er det
den?

> [...]
>gælder > for nogle få Motorola telefoner, samt for Siemens S Series 6,
>10, 12, 15, 15S, 18, > 18S og 20, 20S. Der findes selvfølgelig andre,

Kære Erik
Tak for det lange og uddybende svar vedr. telefoner. Skal nok
prøve at koble fra og til .... men ellers må jeg sige, at jeg er lidt
'sur' over, at moderne telefoner er så krævende, hvad angår deres
anvendelighed. RTFM er efterhånden et mantra for alle redskaber (!) Og
indrømmet: Jeg gider næsten ikke sætte mig ind i alle disse smarte tings
finurligheder, det er nok med computeren (som jeg heller ikke er nogen
ørn til). Jeg er ikke maskinestormer, men har sagt det før her i
gruppen: Bare de mennesker, der konstruerer redskaberne og de mennesker,
der skriver manualerne ville være lidt mere pædagogisk anlagt. Så var
meget vundet. Den trådløse har jeg aldrig fået til at virke korrekt, den
afbryder samtalerne efter nogle minutter, og jeg _har_ prøvet at
forklare min kone, at det er en stor fordel. Men dén køber hun nu ikke
:)

PS: Jeg véd godt, at det er længere og gammel diskussion, men nu får jeg
altså også en melding tilbage om, at dine tekstlinjer er for lange: Mere
end 80 karakterer. Men det er første gang, at _jeg_ får den!
Nu har du vel ikke pillet ved indstillingerne - igen ?

-- Med venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-04-02 04:17

"Mich. Ottosen" wrote:

> [...]
> 'sur' over, at moderne telefoner er så krævende, hvad angår deres
> anvendelighed. RTFM er efterhånden et mantra for alle redskaber (!)

Enig! - og jeg havde heller ikke anet det, hvis jeg ikke selv havde haft
problemet og derfor havde TeleDanmark ude og kigge på systemerne her. Det er
fra dem, jeg har fået alle oplysningerne.

> Og indrømmet: Jeg gider næsten ikke sætte mig ind i alle disse smarte tings
> finurligheder, det er nok med computeren (som jeg heller ikke er nogen
> ørn til).

Nu skal du heller ikke undervurdere dig selv...-)

> [...]
> Bare de mennesker, der konstruerer redskaberne og de mennesker,
> der skriver manualerne ville være lidt mere pædagogisk anlagt. Så var

Absolut - men prøv lige at få en oversætter / 'skriverkarl' til at anerkende
> [...]

> afbryder samtalerne efter nogle minutter, og jeg _har_ prøvet at
> forklare min kone, at det er en stor fordel. Men dén køber hun nu ikke

Jeg synes li'som det her lyder liiidt bekendt herfra også..-)

> [...]
> end 80 karakterer. Men det er første gang, at _jeg_ får den!
> Nu har du vel ikke pillet ved indstillingerne - igen ?

Nix! - men jeg har haft nogle 'server' problemer med StofaNet, der har gjort,
at selv, når jeg sender en test til mig selv, så ser de underlige ud. Og hele
dagen i går kunne jeg ikke sende..., dvs., - div. mails blev alligevel sendt,
men de blev ikke reg. som sendt af StofaNet, og derfor blev de ikke fjernet
fra min 'udgående' mappe. Og så har jeg endda en lille mistanke om, at noget
af problemet også er her på maskinen, da jeg har været inde og teste en
'talende regnemaskine', der hverken kunne tale eller regne, da det kom til
stykket, men jeg fik 2 systemfrysninger med ca. 3min. mellemrum lige efter den
test. - Så jeg skal lige have kørt div. 'redningsaktioner' snarest.

-Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-04-02 22:58

> Jeg synes li'som det her lyder liiidt bekendt herfra også..-)

Hvis det er på det tekniske plan, havde du aldeles ret. Jeg afmonterede
kalorius og vupti virker 'vis nummer' .... det er lidt kedeligt at
erfare, for telefonen var en julegave fra min svoger (og svigerinde).
Han har syntes, at det var alletiders idé, at vi skulle have sådan en
fyr. Men det var et fejlkøb - på flere måder
Men du tænker nok mere i menneskelige forhold m.h.t. ovenstående.

Tak for hjælpen, Erik.

Hvilken gruppe skal man sætte sådan en totalt uduelig trådløs telefon
til salg? Der er jo nok ingen Mac-folk der falder for sådan noget
billigt stads?

Måske Morten? Han kunne jo cykle hen til nærmeste bom med den - monteret
på styret ved siden af iBook*en?! Telefonen har vist en rækkevidde på
flere hundrede meter (det _må_ vel for pokker stå i den skide manual,
eller?)

Nå, nej, den går vel ikke, når han først får last det her? Øv!

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 17-04-02 23:31

In article <1fat5h6.1emz7p1txawf6N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Hvilken gruppe skal man sætte sådan en totalt uduelig trådløs telefon
> til salg? Der er jo nok ingen Mac-folk der falder for sådan noget
> billigt stads?

dk.marked.privat.telefoni (eller noget i den stil)

> [...]
> eller?)
>
> Nå, nej, den går vel ikke, når han først får last det her? Øv!

Du kan være helt rolig jeg hader telefoner, og er endnu dårligere end
dig til at betjene dem. Jeg bruger udelukkende min telefon til at ringe
og spørge om vennerne eller veninderne kan lege - sådan en samtale kan
klare på under 30 sekunder. Da jeg i sin tid havde fastnet telefon talte
jeg i snit for 35kr i kvartalet...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-04-02 06:07

"Mich. Ottosen" wrote:

> [...]
> Han har syntes, at det var alletiders idé, at vi skulle have sådan en
> fyr. Men det var et fejlkøb - på flere måder

hm... den er jo lige så dobbelttydig -))

> Men du tænker nok mere i menneskelige forhold m.h.t. ovenstående.

Hvordan kan du dog tro det -)? - nå ja da! så begge dele...

> Hvilken gruppe skal man sætte sådan en totalt uduelig trådløs telefon
> til salg? Der er jo nok ingen Mac-folk der falder for sådan noget
> billigt stads?

Prøv
dk.marked.privat.telefon
dk.marked.privat.telefon.mobil (selvom det er primært alm. mobiltlf., så er
der jævnlig de trådløse dér også).

> [...]
> eller?)
>
> Nå, nej, den går vel ikke, når han først får last det her? Øv!

Idéen er måske ikke så tosset endda, så kunne han jo spare en masse penge på
sine telefonregninger, når han sender 'mobil' på iBook'en. Den vil jo
simpelthen slukke for forbindelsen. -))

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 17-04-02 18:34

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> RTFM er efterhånden et mantra for alle redskaber (!)

To ting her i livet jeg aldrig får tålmodighed til at sætte mig ind i:
Telefoner og bilradioer.
Det er sgu den mest komplicerede form for elektronik der findes.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-04-02 18:37

In article <1fastkp.1t6bulr1j55zniN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Det er sgu den mest komplicerede form for elektronik der findes.

Jeg troede at det var videoer.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 17-04-02 19:02

> Jeg troede at det var videoer.

Det er vist for kvinder, de er tilgengæld ret gode til telefoner, men
ingen kan tilsyneladende klare bilstereo'en.

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-04-02 19:12

In article <1fasvku.18m457z1gcxjryN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Det er vist for kvinder,

Kan du stille uret i din video uden at læse manualen?

> de er tilgengæld ret gode til telefoner,

Det er også min erfaring.

> men ingen kan tilsyneladende klare bilstereo'en.

Det har jeg nu aldrig haft problemer med.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-04-02 22:58

> Kan du stille uret i din video uden at læse manualen?

Tillad mig at svare, selvom jeg ikke er Jan: Jeg kan ikke, min kone kan
heller ikke (uden at smuglæse), så vidioten er på stand by året rundt.
Det er faktisk noget værre miljøsvineri, men hvsi vi slukker den, mister
den _alle_ indstillinger. Og det er værre end - ja, jeg ved ikke rigtigt
hvad - at skulle hele indstillingsproceduren igennem igen.

Jan skrev:

> Det har jeg nu aldrig haft problemer med.

Det har jeg da. Men det er også noget billigt standard noget, der sidder
i min øse med billige højttalere. Kan dog være heldig at fange nogle
nyheder og lidt andet tale-program. Drømmer da om at få et godt anlæg i
den næste bil, så jeg kan høre noget musik undervejs. Det ville være
dejligt, for jeg/vi æder o. 25.000 km hvert år. Nej, det er nu nok
automobilet der æder, kranen og jeg sidder bare og venter på at komme
frem.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 18-04-02 18:52

> Kan du stille uret i din video uden at læse manualen?

Jeps, men jeg er også lidt af et overmenneske.

> Det har jeg nu aldrig haft problemer med.

Forkortelserne er aldrig ens, et par eksempler fra den virkelige verden:
TA, TA/A, TR de er vist nok alle de samme, men ikke om jeg aner, hvad de
gør. RDS set som RS, RDS (duh) og RD/S.

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-04-02 19:38

In article <1faunvy.15i9etwtm8ad8N%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
> [...]

> Forkortelserne er aldrig ens, et par eksempler fra den virkelige verden:
> TA, TA/A, TR de er vist nok alle de samme, men ikke om jeg aner, hvad de

Nok fordi det ikke rigtigt er brugt i Danmark. Havde du været tysker,
ville du vide det.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-04-02 22:20

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Jeps, men jeg er også lidt af et overmenneske.

Ellers kan løsningen siges med tre ord. B&O! Uret stiller sig selv efter
tekst-tv, og når man vil optage, markerer man bare den aktuelle
udsendelse på tekst-tv. Det er simpelthen så nemt.
Jeg må hellere lige gøre opmærksom på, at jeg har økonomiske
interesser i firmaet, men det her er skam et ærligt ment råd

> Forkortelserne er aldrig ens, et par eksempler fra den virkelige verden:
> TA, TA/A, TR de er vist nok alle de samme

Ja, og Blaupunkt kaldte det ARI i mange år. Men nu er de gået over til
TA.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert

Dato : 18-04-02 22:39

In article <1fauyqp.tdwq8z1osl9x2N%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Ellers kan løsningen siges med tre ord. B&O! Uret stiller sig selv efter
> tekst-tv, og når man vil optage, markerer man bare den aktuelle
> udsendelse på tekst-tv. Det er simpelthen så nemt.

Det letteste må være min løsning, ingen video - så behøver man ikke
bruge tid at alt det man ikke får set.

> Jeg må hellere lige gøre opmærksom på, at jeg har økonomiske
> interesser i firmaet, men det her er skam et ærligt ment råd

spekulant...

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-04-02 22:49

> [...]
> Jeg må hellere lige gøre opmærksom på, at jeg har økonomiske
> interesser i firmaet, men det her er skam et ærligt ment råd

Du kunne blive en rigtig "god" sælger.

> Ja, og Blaupunkt kaldte det ARI i mange år. Men nu er de gået over til
> TA.

Hva ævler i egentlig om?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-04-02 23:50

> Hva ævler i egentlig om?

Den funktion, mange bilradioer har, hvor udsendelsen kan afbrydes af
trafikmeldinger. De fleste kalder det vist TA = Traffic Announcement,
men Blaupunkt brugte i mange år ARI = Auto Radio Information.
Det er en smart funktion. Når man kører ned gennem Tyskland, kan
man således altid høre trafikmeldinger, og man får kun dem fra den
region, man kører i. Herhjemme bruges det vist ikke så intensivt, men DR
understøtter det da.
Det er ikke kun radioudsendelser, der afbrydes. Hører man bånd
eller cd, bliver det også afbrudt, mens trafikmeldingen er der. Man kan
også skrue helt ned for lyden, hvis man ikke gider høre musik. Når der
så kommer en trafikmelding, skruer radioen selv op for lyden.
I gamle dage kunne man kun høre trafikmeldinger fra den station,
man lyttede til. I dag kan man høre musik på P3, mens trafikmeldingerne
kommer fra de regionale P4-stationer. Det kræver, at radioen
understøtter EON.
Blaupunkt havde engang en model, der kunne huske de seneste
trafikmeldinger, selv om den var slukket. Når man så satte sig i bilen
for at køre, kunne man lige afspille de seneste trafikmeldinger. Det var
godt nok smart. Det ville være blæret, hvis jeg lige kunne huske
forkortelsen for den funktion, men det er jo ikke mig, der har 512 MB
RAM.
Radiostationen skal selvfølgelig understøtte det. Stationer med
trafikmeldinger udsender åbenbart konstant et signal, så bilradioen kan
finde dem. Bilradioer vil springe andre stationer over.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Karl Antz

Dato : 19-04-02 07:54

> Det ville være blæret, hvis jeg lige kunne huske
> forkortelsen for den funktion, men det er jo ikke mig, der har 512 MB
> RAM.

Mon ikke en af dine kirurgvenner på hospitalet ville kunne afhjælpe det

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-04-02 23:56

> Hva ævler i egentlig om?

LOL (= griner i skægget)

Hvad havde du forventet, at de skulle gøre i denne gruppe?

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-04-02 00:06

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> LOL (= griner i skægget)

Burde det ikke være GIS?

> Hvad havde du forventet, at de skulle gøre i denne gruppe?

Nøgternt debatere emner omhandlende Macintosh datamater med henblik på
anvendelse, vedligeholdelse og ikke mindst operatorvanskeligheder med
disse!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-04-02 07:21

Hej Henrik

Tænk, er B&O virkelig nået så langt...-) - Det system introducerede Panasonic
i deres store SVHS for nu snart 11 år siden... (Det er faktisk et
Technics/Panasonic patent). - Men OK, en stor del af indmaden i de nyere og
nyeste B&O videoer er jo også fra det firma...-))

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-02 23:44

jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) writes:

> [...]
>
> Forkortelserne er aldrig ens, et par eksempler fra den virkelige verden:
> TA, TA/A, TR de er vist nok alle de samme, men ikke om jeg aner, hvad de

Har du en RDS-video? Saa den kan skifte kanal mens du koerer?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 19-04-02 20:51

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Har du en RDS-video? Saa den kan skifte kanal mens du koerer?

Måske en grund til at quote flere lag tilbage. Udsagnet gik på min
manglende evne til at finde ud af bilradioer.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-04-02 23:05

jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) writes:

> Måske en grund til at quote flere lag tilbage. Udsagnet gik på min
> manglende evne til at finde ud af bilradioer.

Tror du selv at du ville kunne finde ud af en bilvideo?

Jeg var for et aars tid siden i en taxa i Fredericia. Han havde TV i
GPS-kort-dimsen. Han var pavestolt.

HELDIGVIS slukkede billedet naar han koerte over - sjvh - 20 km/t.
Ellers var jeg blevet vaek naar der var fodboldkamp.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 20-04-02 16:10

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Tror du selv at du ville kunne finde ud af en bilvideo?

Et skud fra hoften. Ja, naturligvis.

> Jeg var for et aars tid siden i en taxa i Fredericia. Han havde TV i
> GPS-kort-dimsen. Han var pavestolt.

Det er da også noget nær det ypperste indenfor blærerøvs dimser til
sleden. Det kombineret med Playstation indbygget i forsæderne.

> HELDIGVIS slukkede billedet naar han koerte over - sjvh - 20 km/t.
> Ellers var jeg blevet vaek naar der var fodboldkamp.

20 km/t? Man kan nu ellers godt nedlægge et par cyklister ved den
hastighed. På den anden side er det nok ikke så slemt, da det her i
gruppen er set, at cyklisterne fuldt ud er i stand til at nedlægge dem
selv.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-04-02 17:02

In article <1fay6i7.14eu5p61u827b4N%jonasenREMOVE@THISit.dk>, "Jan
Oksfeldt Jonasen" <jonasenREMOVE@thisit.dk> wrote:

> her i
> gruppen er set, at cyklisterne fuldt ud er i stand til at nedlægge dem
> selv.

PISK!

(ikke pdisk)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-04-02 22:58

> [...]

> Telefoner og bilradioer.
> Det er sgu den mest komplicerede form for elektronik der findes.

To af mine (mange?) yndlingsaversioner.
Men tænk på hvor meget tid du bruger på at sætte dig ind i kvinders
tankegang og handlemåde, så blegner det andet.

Kvinder er dog ikke nogen aversion for mig, tværtimod ...

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-04-02 06:10

Hej Mich

Det minder mig om den gamle vits....

Hvilken lighed er der mellem en kvinde og en computer?

mvh. Erik Richard

PS. Det er det tætteste, jeg har været på en regulær 'knock-out'...

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 18-04-02 18:52

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Men tænk på hvor meget tid du bruger på at sætte dig ind i kvinders
> tankegang og handlemåde, så blegner det andet.

Det bruger jeg slet ikke tid på. Det er allerede opgivet. Tænk på hvor
meget tid der kan spares på det

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-02 08:21

> [...]

> Telefoner og bilradioer.
> Det er sgu den mest komplicerede form for elektronik der findes.

Din video er ren barnemad?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 21-04-02 14:10

Hej gruppe!

Jeg tillader mig at følge op på et lidt gammelt indlæg vedr. telefoner
tilsluttet en ISDN-router...

> [...]

> besynderligt. Vis nummer funktionen virker ikke mere, folk der ringer op
> til en optaget linie får ingen optagettone, bl.a..

"Vis Nummer" er en funktion, som man vistnok skal abonnere på hos
TeleDanmark. Det fungerer forskelligt med ISDN og med en analog
telefonlinie, så hvis man bruger en analog telefon via en ISDN-router,
så skal routeren kunne "oversætte" funktionen fra ISDN til analog. Ikke
alle routere kan det. (Min ældre ZyXEL P100 kan f.eks. ikke.)

At Mich. ikke får optagettone er et generelt problem med ISDN. Det
skyldes, at ISDN indeholder to kanaler, som kan bruges samtidig. Hvis
routeren er sat op til at bruge begge kanaler til det samme
telefonnummer, og hvis den ene kanal er optaget, så vil den dirigere et
opkald til den anden kanal. Hvis man ikke har tilsluttet nogen telefon
hertil, ja, så ringer den bare ud i "intetheden".

I øvrigt skal man være opmærksom på, at analog-portene på de små
ISDN-routers og -modems ofte er ret svage. Man kan ikke tilslutte ret
mange telefoner til hver port.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-04-02 21:25

Thorkil Olesen <thorkil.remove.this.spam-block@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> så skal routeren kunne "oversætte" funktionen fra ISDN til analog. Ikke
> alle routere kan det. (Min ældre ZyXEL P100 kan f.eks. ikke.)

Hej, Thorkil ...
Jeg har abonnement (har tjekket det også på centralen: det _er_
virksomt)
Jo, telefonen er vist en analog (Kirk Delta 944+), så det er måske
opsætningen af routeren (dét er kompliceret)

> [...]
> opkald til den anden kanal. Hvis man ikke har tilsluttet nogen telefon
> hertil, ja, så ringer den bare ud i "intetheden".

Der er to telfoner på routeren (med hver sit nummer), men der er ikke
nogen viderestilling ... ?

> I øvrigt skal man være opmærksom på, at analog-portene på de små
> ISDN-routers og -modems ofte er ret svage. Man kan ikke tilslutte ret
> mange telefoner til hver port.

Det kunne måske være et problem? Der tre telefoner på den ene port (det
ene nummer)

Tak for dit svar (vejledning)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-04-02 22:16

In article <1fb0fgx.c1o8xj1bndw4uN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Jo, telefonen er vist en analog (Kirk Delta 944+), så det er måske
> opsætningen af routeren (dét er kompliceret)

Den form for nummervisning der bruges i det danske analoge telefonsystem
er ret unik, så det er sikkert bare routeren der ikke understøtter det.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-04-02 15:28

> Den form for nummervisning der bruges i det danske analoge telefonsystem
> er ret unik, så det er sikkert bare routeren der ikke understøtter det.

Det kunne du nok have ret i. Men jeg mener nu at huske, at det virkede
_før_ vi satte den trådløse på.

Måske kan Per Erik Rønne be- eller afkræfte, hvis han læser med her. Han
kender routeren.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-02 02:58

Ove Steen Smidt wrote:

> [...]
> diskette. Men sådan nogle lege har på den anden side deres egen særlige
> skønhed og fascination. Og man bliver altid klogere på sin Mac ved at

Ja, men lærer hele tiden noget om de 'gamle', og man kan endda lære en hel del
mere, end man i første omgang regnede med...

> Rent praktisk er det mindre vigtigt at kunne flytte filer mellem
> maskinerne, hvis man vil bruge dem til forskellige slags opgaver.

Jeg kan desværre ikke huske hvor, men den anden dag så jeg en adapter fra SCSI
til Ethernet 10BaseT, så man kan forbinde til ethernet via SCSI udgangen på
div. maskiner. ...Jeg er lige ved at tro, det var i dk.marked.privat.edb.mac,
men sikker er jeg ikke... - Men ét er sikkert, - man vil kunne forbinde en
gammel SE/LC med et netværk med en sådan adapter _uden- at den gamle maskine
har netværkskort. - Og man vil i så fald kunne bruge en SE til udelukkende at
skrive emails på med fx. Pegasus 2.2.1, som er et lynhurtigt og meget godt
program

> Mere interessant er det, om de kan dele
> en printer. Hvordan er det med det?

Ja, det vil kunne ske på samme måde med SCSI til Ethernet adapteren, men
hvordan, det skal sættes op, aner jeg ikke. Jeg har også set for et par år
siden på en webshop i USA, at de havde en adapter fra seriel til Ethernet, så
man kunne bruge AppleTalk direkte til at give kontakt / adgang til en PS
printer med den Laserwriter 8 software, der ligger i Systemopd. 3.0 til 7.1.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 14-04-02 15:32

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> formatteret. Her er der mig bekendt ingen 'work-arounds'. Men
> omvendt vil du kunne se og læse data på din SE fra din G3...

Så det du siger er, at klient maskinen skal kende til det filsystem
som servermaskinen gemmer sine data på? Det er altså noget vrøvl.
Med en rimelig moderne udgave af AppleShare kan du mounte hvad som
helst på klient maskinen, så længe serveren snakker AppleShare. Jeg
mounte regelmæssigt XFS, ext2fs, NTFS og UFS på en Mac fra
Windows2000/UNIX servere.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-04-02 10:55

ossmidt@post11.tele.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> [...]
> G3. Det ville ikke lykkes. En sagkyndig person gjorde mig opmærksom på,
> at det hang sammen med den forskellige formattering.

Hvad er det helt praecis der er formatteret, og hvordan i alverden kan
det have indflydelse paa netvaerket?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-04-02 22:17

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hvad er det helt praecis der er formatteret, og hvordan i alverden kan
> det have indflydelse paa netvaerket?

Se de andres svar andetsteds i tråden.

Ove Steen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-04-02 22:48

ossmidt@post11.tele.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> Se de andres svar andetsteds i tråden.

Og der er stadigvæk noget vrøvl. Hvis det er et krav, at serverens
filsystem skulle være understøttet på klienten, hvordan har jeg så
mountet volumes på Mac OS 8 og tidligere, når serverens filsystem har
været XFS på en SGI? Hvordan kunne man mounte UFS serveret fra en Mac
OS X Server maskine? Prøv at læs lidt op om AppleShare, så vil du med
stor sandsynlighed finde ud af, hvilke versioner der er påkrævet, for
at det kommer til at virke.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-02 10:18

> Se de andres svar andetsteds i tråden.

Det havde jeg gjort, og det gav ikke mening.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-04-02 15:30

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Det havde jeg gjort, og det gav ikke mening.

Jeg er da også stadig forvirret, da det meste af denne diskussion
foregav på et plan, hvor jeg ikke kan følge med og ikke forestår
hovedparten af fremmedordene og forkortelserne. Jeg ville have troet, at
det var en forholdsvis enkel problemstilling, hvorpå der kunne gives et
entydigt svar. Men det er da også en slags fornøjelse, at man endnu
engang kan stille et uskyldigt spørgsmål, som holder mange mennesker
beskæftiget i dagevis.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 16-04-02 15:44

In article <1faqqvv.oanx15vdys6yN%ossmidt@post11.tele.dk>,
ossmidt@post11.tele.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> Men det er da også en slags fornøjelse, at man endnu engang kan
> stille et uskyldigt spørgsmål, som holder mange mennesker beskæftiget
> i dagevis.

hvilket der bestemt ikke har været grund til, læs:

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-04-02 03:40

Hej Ove Steen

OK, så vil jeg prøve at sige det meget enkelt...-)

HFS formatet kan ikke læse data på en HFS+ disk, hvis systemet er ældre end Mac OS
8.1. - Dvs., - HFS er ikke _fremad kompatibelt_ til HFS+ med mindre systemet er
ver. 8.1 eller nyere.

Og HFS+ formatet med OS 8.1 eller nyere system kan læse alt - også HFS formatet. -
Dvs., HFS+ er _bagud kompatibelt_.

Alle systemer fra 6.08 til 9.2.2 kan installeres på HFS formatterede diske.

Alle Systemer fra Mac OS 8.1 til 9.2.2 kan installeres på HFS+ formatterede diske.

Er det enkelt nok sagt -)?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-04-02 07:53

> [...]

> Alle Systemer fra Mac OS 8.1 til 9.2.2 kan installeres på HFS+ formatterede diske.

Måske.

Var problemet ikke at disse to systemer ikke kunne snakke sammen via AppleTalk?

Altså et netværksproblem?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-04-02 12:18

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Måske.

Det var en noget vrøvlet forklaring.

Mac OS 8.1 og senere kan forstå HFS+ og HFS.

Mac OS 8.0 og tidligere kan kun forstå HFS.

HFS+ er således indrettet, at hvis du forsøger at mounte et HFS+
filsystem på en maskine der kun forstår HFS, vil der dukke et
read-only HFS filsystem op, indeholdende et tekstdokument der
forklarer ovenstående. Det ville sikkert være en god ide, om Erik
læste dette dokument.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-04-02 05:22

Hej Thorbjørn

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:

> I.....I
> Var problemet ikke at disse to systemer ikke kunne snakke sammen via AppleTalk?

Jo direkte mellem en SE30 og en nyere maskine. Derfor også forklaringen omkring brugen
og kompatibiliteten i AppleShare + AppleTalk softwaren. Og man kan ikke installere OS
8.1 på en SE, da 8.1 kræver 040 processor.

> Altså et netværksproblem?

Netværk og netvæærk... - Jeg vil hellere udtrykke det som 'peer-to-peer' lige netop i
det tilfælde her.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-02 08:17

> Netværk og netvæærk... - Jeg vil hellere udtrykke det som 'peer-to-peer' lige netop i
> det tilfælde her.

Uanset om netvaerket bestaar af 2 eller 1000 maskiner, saa er det vel et netvaerk.

Peer-to-peer afspejler blot at der ikke er en decideret
hierarkistruktur i netvaerket, hvor den ene server er "mere" end den
anden.

Hvis der er nogen begreber du gerne vil have uddybet eller forklaret,
er du velkommen. Sig bare til.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-04-02 23:12

> [...]

> netvaerket, hvor den ene server er "mere" end den anden.
>
> Hvis der er nogen begreber du gerne vil have uddybet eller forklaret, er

Jotak. Lige nu arkiverer jeg alt, hvad der kommer om disse problemer.
Når jeg får ro og fred til at prøve det hele af, regner jeg med, at de
gemte indlæg kan udgøre en hel manual over alle problemer og deres
løsning. Det kan godt være, at det først bliver i sommerferien.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-04-02 23:25

> [...]

> gemte indlæg kan udgøre en hel manual over alle problemer og deres
> løsning. Det kan godt være, at det først bliver i sommerferien.

Så vidt jeg husker, er det ikke første gang, at problemet er dukket
op. Hvis du har lyst til at sammenfatte dine erfaringer i et lille
skriv, kan de udgøre et afsnit i den FAQ vi snart får skrevet for
dk.edb.mac (Real Soon Now[tm]).

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-04-02 08:21

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> [...]
> op. Hvis du har lyst til at sammenfatte dine erfaringer i et lille
> skriv, kan de udgøre et afsnit i den FAQ vi snart får skrevet for

Gerne - hvis og når jeg kommer så langt.

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 17-04-02 09:29

In article <3CBCE05C.F597087E@mail1.stofanet.dk>,

> Er det enkelt nok sagt -)?

Appleshare klienter er ligeglade med filsystemet på det share der mountes

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-04-02 11:43

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Appleshare klienter er ligeglade med filsystemet på det share der mountes

Det kan illustreres ved at en NT-server med AppleTalk/Appleshare
protocollen installeret selvfølgelig ikke behøves at være HFS formateret
for at kunne tilgåes af Mac-klienter. Den bruger fortsat NTFS som Mac OS
ikke forstår.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-04-02 13:30

> [...]
>
> Og HFS+ formatet med OS 8.1 eller nyere system kan læse alt - også HFS
> formatet. - Dvs., HFS+ er _bagud kompatibelt_.

HFS(+) er et diskformat og kan hverken læse eller forstå noget. Det kan
Mac OS derimod.

AppleShare er en protokol til at dele diske, programmer og dokumenter
med. En protokol som giver klienten et ensartet api uanset det
underliggende filsystem.

AppleShare taler over nettet via enten AppleTalk eller TCP/IP
protokollerne.

Det som ERS tilnærmelsesvis taler om, og som ikke eksisterer, er HFS
over AppleTaLK. Altså HFS apiet indpakket i AppleTalk.
--
Michael Tysk-Andersen