Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
EOS 1V og elektroniske kameraer og regnsko~
Fra : Martin Franch

Dato : 10-04-02 00:33

Hej - har nogen et bud på hvilken modstandsdygtighed jeg kan forvente mig af
mit Canon EOS 1V hus i forhold til at medtage til regnskovsområder og dermed
meget fugtig luft. Jeg har nemlig tidligere oplevet et elektronisk camera dø
i troperne og har ikke lyst til at tage for mange chancer med mit dyre hus.
Mvh Martin Franch

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-04-02 10:29

Martin Franch wrote:

> [...]
> oplevet et elektronisk camera dø i troperne og har ikke lyst til at
> tage for mange chancer med mit dyre hus.

Der er ikke ret meget elektronik, som kan klare høj luftfugtighed.

Jeg ved ikke hvor høj luftfugtighed et Canon EOS 1V kan klare, men det
er som regel oplyst i produktets datablad.

Hvis jeg var dig, så ville jeg se mig om efter et 100% manuelt kamera,
jeg ville gå efter et kamera der kan køre helt uden batterier, og det
vil jeg så supplere med en løs lysmåler.

Fra : Jan Jespersen

Dato : 10-04-02 19:34

"Martin Franch" <franch-lerager@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
> meget fugtig luft. Jeg har nemlig tidligere oplevet et elektronisk camera

> i troperne og har ikke lyst til at tage for mange chancer med mit dyre

Jeg vil ligesom Niels anbefale et manuelt kamera som fungerer uden
batterier.
Men er der et elektronisk kamera som kan klare denne udfordring er det en
Canon EOS 1V. Så vidt jeg ved er det et af de bedst forseglede kamerahuse du
kan købe i dag. Så er spørgsmålet bare om du tør udfordre skæbnen.
Mvh
Jan

Fra : Niels J Larsen

Dato : 11-04-02 13:29

Jan Jespersen wrote:

> [...]
> Canon EOS 1V. Så vidt jeg ved er det et af de bedst forseglede kamerahuse du
> kan købe i dag. Så er spørgsmålet bare om du tør udfordre skæbnen.

Når det gælder forsegling, så må der opstå et problem når
man skal skifte film på et sådant kamera -- eller hvad? Jeg
mener, så åbner man klappen, og lader den fugtige luft komme
lige ind til lukker, DX-følere, osv. Måske kan man klare sig
ved kun at skifte film en gang dagligt, når man er tilbage
på et luksushotel med AirCon?

Hvis der er nogen som kan svare på det oprindelige
spørgsmål, så kunne det være Hans Martens
http://www.wildpicture.com/ . Der findes en "E-mail me" knap
på hans sider. Han skriver at han tit har fotograferet i
Afrika (inklusive Gambia) og måske har han et godt bud.

--

Niels Jørgen

Fra : Peter Hyldrup

Dato : 10-04-02 21:59

Du kan jo prøve tropehuset i ZOO :)

--
Venlig hilsen

Peter

Fra : J@N

Dato : 11-04-02 15:34

"Martin Franch" <franch-lerager@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget fugtig luft. Jeg har nemlig tidligere oplevet et elektronisk camera

> i troperne og har ikke lyst til at tage for mange chancer med mit dyre

Jeg var på en tur til Amazonas med ca. 20 andre personer og de fleste havde
digitale videokameraer med og mig bekendt var der ingen problemer med
fugtigheden. DV-kameraer burde jo være ret sarte pga. den fine elektronik og
båndet. Til gengæld havde jeg problemer ved et besøg i Randers Regnskov
sidste sommer (dug på linsen).
Hvis du ikke tør medbringe dit Canon, så skulle et Olympus mju til 500 kr.
være velegnet til fugtige forhold.

Jan

Fra : TL

Dato : 11-04-02 18:51

Jeg tror du kan forvente en ganske høj modstandsdygtighed ! . Jeg har i
løbet af de sidste 10 år jævnlig (årligt ophold varierende fra 3 - 6 uger )
været i Amazonas -Iquitos Peru og har anvendt kameraer fra Nikon FE2 til F4
og sidste år i november Leica Digilux - alle helt uden problemer . Jeg
havde problemer med mit Sony videokamera - det signalerede for fugt på
videotromlen .
Jeg ville uden betænkning tage et moderne kamera med .---Det største
problem med spejlreflexen er vægt ..derfor er jeg selv gået over til
Minileicaer som kan være i en T-shirtlomme. Det skal selvfølgelig bemærkes
at vil du fotografere plante -og dyreliv er spejlreflexen og dens
vekseloptik nr.1

TL

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 11-04-02 19:05

"TL" <tl_k@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
bemærkes
> at vil du fotografere plante -og dyreliv er spejlreflexen og dens

Har du en hjemmeside med billeder fra dine rejser?

Mvh
Mogens Beltoft

Fra : TL

Dato : 11-04-02 19:16

Desværre nej, men jeg tænker på at lave en når jeg engang får lært noget
HTML
vh TL
<3cb5d08c$0$5192$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...

Fra : Langgaard

Dato : 12-04-02 12:08

Hej

Har du ikke en Canon F1n, jeg læste en gang en artikel skrevet om fotoudstyr
i regnvejr, det var fra en fodboldkamp der foregik i øsende regnvejr.
De kameraer der først opgav var Nikon F4 derefter Canon EOS 1 og de Canon
folk der havde F1n med som "reservekamera" var de eneste der fik billeder
fra slutningen af kampen.

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-

Fra : Martin Franch

Dato : 12-04-02 20:28

Hej - jeg har haft et F1 hus men jeg er gået over til EOS og jeg er ikke
interesseret i at have to spejlreflekssystemer. Så kan jeg ikke bruge mit
EOS 1V HS i tropisk klima, så er det nok et mekanisk kompaktkamera jeg vil
investere i.
Mvh Martin Franch

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 15-04-02 20:52

> [...]
> folk der havde F1n med som "reservekamera" var de eneste der fik billeder

Hej Langgaard

Har du ikke en kildehenvisning ? Èn artikel, én fodboldkamp - man kunne jo
fristes til at tro det var en vandrehistorie spundet af et par canonister !

Og så er det endda anden gang idag du er ude med canonriven på usenet.

Mvh Kim

Fra : Martin Franch

Dato : 15-04-02 22:41

Hej igen - nu har jeg opstøvet en rigtig levende thailænder, som arbejder
med IT og i forbindelse med det har anvendt fotoudstyr både digi og
elektroniske spejlrefleks kameraer i thailand. Hun siger, at hun aldrig har
oplevet problemer med elektronisk udstyr i thailand.Kotume dér er, at have
nogle fugtsugende krystalposer i tasken med udstyret og så ellers ikke nogen
forholdsregler....
Mvh Martin Franch

Fra : Langgaard

Dato : 17-04-02 17:53

Hej

Jeg har ca. 800 fotoblade, men jeg leder efter artiklen endnu, jeg hader
nemlig når min ærlighed bliver draget i tvivl !

Fra : Poul B-H

Dato : 20-04-02 13:01

Du kunne måske anvende en EWA pose, som er beregnet til dykning til 10 meter
?
http://www.ewa-marine.de/home.htm

TIPS: når man går fra et koldt til et varmere sted ( vinter udendørs til
indendørs eller hotel værelse i troperne til udendørs) så læg kameraet i en
almindelig plastpose og luk den. når du kommer til det varme fugtige sted,
vil duggen dannes på plastposen. Vent til kameraet er varmet op til den nye
temperatur, så kan det tages ud af posen.

Poul B-H