Skærm/tv problem
Fra : Jesper

Dato : 09-04-02 18:52

Jeg ville høre om der er en der kan svare mig på følgende:
Er det muligt at få/lave en hardwarekonfiguration så man kan se film på sit
fjernsyn (fra pc'en) samtidigt med at man arbejder på sin normale skærm ?
Fjernsynet står uden for synsvidde.
Jeg har prøvet både med 2 grafikkort og et matrox g450, men igen af delene
syntes at virke ordentligt.
Håber der er nogen der kender til denne "problematik".

Mvh Jesper

Fra : Madsen

Dato : 09-04-02 20:22

Jesper skrev:

> Er det muligt at få/lave en hardwarekonfiguration så man kan se
> film på sit fjernsyn (fra pc'en) samtidigt med at man arbejder på
> sin normale skærm ? Fjernsynet står uden for synsvidde.

Jeg kan arbejde på min monitor, se film på mit fjernsyn (fra pc'en) som
står lidt til højre for mig, samtidig med at filmen bliver sendt ind i
stuen i den anden ende af husket hvor familien så kan kigge med hvis de
skulle få lyst til det og alt det klarer et gammelt Matrox G400 Max, så
mon ikke det også kan lade sig gøre med dig G450? Funktionen hedder DVD
Max.

Madsen.

Fra : Jesper

Dato : 09-04-02 21:11

> [...]
> skulle få lyst til det og alt det klarer et gammelt Matrox G400 Max, så
> mon ikke det også kan lade sig gøre med dig G450? Funktionen hedder DVD

Ok jeg må lige kigge på det endnu engang.
Som jeg husker det (med forbehold...) kunne jeg med G450 opdele min desktop
i 2 dele (min skærm + tv), problemet var så at jeg gerne ville maksimere
filmen på tv'et uden at kunne se tv'et, og det mener jeg aldrig at jeg fandt
nogen løsning på.

Mvh Jesper

Fra : Madsen

Dato : 09-04-02 23:56

Jesper skrev:

> Som jeg husker det (med forbehold...) kunne jeg med G450 opdele
> min desktop i 2 dele (min skærm + tv),

Ja, det er nok den funktion der hedder DualHead Multidisplay. Her
slår du monitor og tv sammen. Fungerer bedre på 2 monitorer efter
min mening. Du har også DualHead Clone som laver en kopi af billedet
på monitoren og sender det over på tv'et, men hvis det er slået til
hos mig, så kan jeg ikke køre med mere end 1024 x 768 punkter på min
monitor så det bruger jeg sjældent. (Funktionen er god til spil).

> problemet var så at jeg gerne ville maksimere filmen på tv'et uden
> at kunne se tv'et, og det mener jeg aldrig at jeg fandt nogen
> løsning på.

Hvis mit G400 har DualHead DVDMax slået til så bliver der automatisk
sendt enhver film jeg afspiller i MS Media Player eller PowerDVD op
på tv'et i fuld skærm. Jeg kan minimere vinduet på min monitor eller
gør det helt lille, men billedet bliver ved med at være maksimeret
på tv'et, hvis ellers det er stillet til at skulle maksimere
forstås. <http://www.wol.dk/~hijklm/matrox/scale.gif>

Madsen.

Fra : Esben

Dato : 10-04-02 21:06

> [...]
> gør det helt lille, men billedet bliver ved med at være maksimeret
> på tv'et, hvis ellers det er stillet til at skulle maksimere

Det er pudsigt, for hos mig _skal_ vinduet med filmen være synligt på
monitoren for at der kommer billede på tv'et. Hvis jeg minimerer vinduet med
filmen, forsvinder billedet på tv-skærmen, og kommer nogle gange igen når
man restorer.

--
Esben

Fra : Jesper

Dato : 11-04-02 17:14

Hej Madsen & co.
Nu har jeg faktisk fået det til at virke, men jeg kan ikke helt forstå
hvorfor det hakker (en lille smule hele tiden). Nogen der har et godt
forslag til det ?

Mvh Jesper

PS tak for hjælpen :)

Fra : Esben

Dato : 13-04-02 06:40

"Jesper" <32768bytes@REMOVEbigfoot.com> skrev i en meddelelse
> Hej Madsen & co.
> Nu har jeg faktisk fået det til at virke, men jeg kan ikke helt forstå
> hvorfor det hakker (en lille smule hele tiden). Nogen der har et godt
> forslag til det ?

Hvis jeg afspiller en 30fps filmbid på TV'et så hakker det, medmindre jeg
sætter TV-standard til NTSC. Det hakker ikke på pc-skærmen, uanset om
TV-standard er sat til PAL eller NTSC. Prøv at skifte til NTSC - dette vil
dog muligvis give sort/hvide billeder på tv'et, afhængigt af hvordan tv'et
kan håndtere NTSC.

--
Esben

Fra : Madsen

Dato : 10-04-02 21:29

Esben skrev:

> [...]
> monitoren for at der kommer billede på tv'et. Hvis jeg minimerer
> vinduet med filmen, forsvinder billedet på tv-skærmen, og kommer

Det problem har jeg ikke. Det eneste jeg ikke kan er at køre en DivX på
min primære skærm med Windows Media Player og så minimere den, for så
fryser billedet på tv'et. (Lyden kører videre).
Hvis jeg derimod kører vinduet på monitoren helt ned i størrelse så man
lige akkurat kan se en lille firkant af filmen, så kører det på
fjernsynet i fuld skærm og uden problemer.
Det problem gælder kun for DivX. Jeg har ikke problemet med Mpeg-film
eller hvis jeg afspiller en dvd, vcd eller svcd med f.eks. PowerDVD.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 11-04-02 19:05

Jesper skrev:

> Hej Madsen & co.
> Nu har jeg faktisk fået det til at virke, men jeg kan ikke helt forstå
> hvorfor det hakker (en lille smule hele tiden). Nogen der har et godt
> forslag til det ?

Muligvis er din pc ikke kraftig nok til at trække det, men jeg ved det
ikke. Prøv evt. at køre i en lavere opløsning og se om det afhjælper
problemet.

Madsen.

Fra : Jesper

Dato : 11-04-02 19:15

> Muligvis er din pc ikke kraftig nok til at trække det, men jeg ved det
> ikke. Prøv evt. at køre i en lavere opløsning og se om det afhjælper
> problemet.

Jeg mangler vist et par specs:
Win2k
Matrox G450 - 32mb ram
AMD 1600XP
396 MB ram

Det ser fint ud på pc skærmen men det hakker på tv'et.
Det kan være at jeg skulle prøve at geninstallere.

Mvh Jesper

Fra : Madsen

Dato : 11-04-02 19:33

Jesper skrev:

> Jeg mangler vist et par specs:
> Win2k
> Matrox G450 - 32mb ram
> AMD 1600XP
> 396 MB ram

Hmm, med disse specs. burde der ikke være problemer.
Min gamle PII 400 kørte flydende på tv'et med et G400 Max med 32 MB. som
er det kort jeg bruger på min nye pc også.

> Det ser fint ud på pc skærmen men det hakker på tv'et.

Gælder det for alt hvad du afpiller? Jeg har oplevet det med visse
DivX-film, men det er sjældent jeg oplever problemet.

> Det kan være at jeg skulle prøve at geninstallere.

Hvis du vælger det så hent den nyeste driver når du alligevel er i gang
og brug Matrox' afinstalleringsprogram så du er sikker på at alt kommer
ud inden du installerer påny.

Madsen.

Fra : Jackie

Dato : 09-04-02 20:34

Det nye ATI Radeon 8500 kort skulle understøtte noget der hedder Theater
Mode, som går ud på at du på din skærm kan have et lille billede (Eller
intet) af f.eks. en DVD film kørende på din monitor, mens filmen kører i
full screen på dit TV. Så du kan sidde og arbejde på maskinen, mens børnene
ser DVD film i stuen ved siden af...

Jackie

Fra : Madsen

Dato : 09-04-02 20:48

Jackie skrev:

> [...]
> monitor, mens filmen kører i full screen på dit TV. Så du kan
> sidde og arbejde på maskinen, mens børnene ser DVD film i stuen

Det har Matrox kunnet i generationer ;)

Madsen.