Hukommelse
Fra : Kirstine

Dato : 01-02-01 15:33

Hejsa

Er der nogen, der kan fortælle mig lidt om katte og deres hukommelse??
Jeg har hørt, at katte kun husker cirka en uge tilbage, men jeg synes
ikke rigtigt, at det passer på mine to pusledyr *S*

Mens Tabasco var syg, fik han taget sin temperatur to gange i døgnet i en
uge - dyrlægens ordre. Det var et værre cirkus. Farmand måtte nærmest
holde katten i en halv nelson omkring forben og hoved, mens mor med
blødende hjerte styrede slagets gang i den anden ende. Selvom det er helt
tilbage i oktober måned, så kan han sørme stadig huske det termometer.
Jeg var ved at rydde op i skabet, og jeg tog termometeret ud sammen med
en masse andet rod. Tabasco udstødte en lille piv, trak halen helt op
under maven, og bakkede skyndsomt ud af badeværelset, mens han stirrede
på det dumme termometer.

Og de havde da bestemt heller ikke problemer med at genkende os, da vi
kom hjem fra ferie. At de meget ofte gør ting, de ikke må, er jeg mest
tilbøjelig til at tilskrive selektiv hukommelse *GG*

Hvad siger I??

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Gidde

Dato : 01-02-01 15:42

Hejsa
Jeg tror du har ret. Selektiv hukommelse lyder mere sandsynligt...
Grimme oplevelser, tror jeg, katte kan huske i meget lang tid efter.....Laban
lader til at kunne huske noget ubehageligt i forbindelse med lyden af børn i
børnehavealderen....da det er det eneste, der virkelig kan gøre ham bange
(meget bange knurren og hovedkuls flugt ind under sengen - det gør han ikke
engang i forbindelse med støvsugeren). Og han har med sikkerhed ikke haft
kontakt med børn siden hans tidligere ejer afleverede ham på KV.
Mvh. Gitte

Fra : Mette BjM

Dato : 01-02-01 16:06

Hej

Jeg har læst, at katte har en god hukommelse, men at grunden til, at de
nogle gange gør noget, de ikke må, eller som de kommer til skade af, er, at
de sætter nydelse over erfaring! Hvis det altså bare er for dejligt at tygge
i en bestemt plante (fx), så ignorerer de tidligere (ubehagelige)
erfaringer... - så som skæld ud eller ondt i maven. Så nydelsen kan i visse
tilfælde sættes over en ubehagelig oplevelse, der er forbundet med nydelsen.
Dette støtter vel teorien om, at kattene "vælger", hvad de vil huske.

Mvh. Mette BjM

Fra : Claus og Pia Lihme

Dato : 01-02-01 17:00

Hej Kirstine

Jeg tror godt at katte kan huske længere !! Jeg er faktisk ikke i tvivl !!!!
For et år siden ( nytårsnat 99 - 2000 ) brændte vores hus ned. To af vores
katte brændte inde ( snøft ) men fire kom på magisk vis ud.. jeg fatter
stadig ikke hvordan, fordi da vi kom ud, var der så tyk tyk røg, at jeg hele
natten var sikker på at have mistet alle mine elskede katte.. Huset var mig
ligegyldigt men jeg skreg på kattene i lang lang tid, mens brandmændene
kæmpede mod flammerne..

Nå - nok om det.. Men altså - Pepsi, vores ene hunkat, hun var en af de, som
reddede sig ud, om end hendes pels var lidt sveden, og hun lugtede længe
efter.. Men der er i hvert fald ingen tvivl om at hun har været igennem en
traumatisk oplevelse den nat !! Når vi tænder op i kakkelovnen, og den
begynder at buldre, så får hun kæmpe øjne, og løber væk, og hvis den er alt
for varm, vil hun ikke være i nærheden. Rent psykisk forandrede den nat
hende også.. Hun er blevet mere nervøs og nogle gange lettere hysterisk, og
det var hun ikke før.. Så jo !!! Jeg er sikker på at katte husker !!

Tilgengæld har de tre andre katte ingen mén, men måske har Pepsi været noget
tættere på flammerne, end de andre, det ved vi jo ikke noget om... Men jeg
har aldrig i mit liv været så lykkelig som næste morgen da vi kom op til de
rygende ruiner, og så fire katte.. Skræmte, stinkende.. Men i live..

Knus fra Pia, stadig med tåre i øjnene over de to, som aldrig kom ud ..

--

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Pia : Pia@lihme.com

Look at my cats, quilts and other stuff at:
http://albums.photopoint.com/j/AlbumList?u=404324

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Kirstine <minipip@mail.dk> skrev i en

Fra : Kirstine

Dato : 01-02-01 18:26

In article <95c17m$qs1$1@news.inet.tele.dk>, Claus@lihme.com says...

Hej Pia

>SNIP frygtelig beretning om nedbrændt hus

Jeg fik en klump i halsen....og er helt tom for ord....

> [...]
> har aldrig i mit liv været så lykkelig som næste morgen da vi kom op til de
> rygende ruiner, og så fire katte.. Skræmte, stinkende.. Men i live..

Jeg tror, at katte er lige så forskellige som mennesker - og at deres
peronligheder har nøjagtigt lige så mange nuancer som vores. Pepsi lyder
til at være en følsom, lille mis. Og de tre andre pelskræ er nogle
robuste nogle *S*

Knus og spind til Jer alle fra

Tabasco, Julius og Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-02-01 18:52

Hej Kirstine

Videnskabelige undersøgelser har vist at katte har bedre hukommelse end
hunde, rhesusaber og orangutanger, selv når det er ret så kompliserede
tankegange de skal huske, så at de kun skulle huske en uge tror jeg ikke på.
Mine egne katte kan da også kende/huske mig hvis jeg har været væk mere end
en uge.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Sten Hansen

Dato : 02-02-01 00:25

Hej Kirstine,

jo, katte har en lang hukommelse. Vi så det sidste gang vi havde vores
dengang to katte i pension.

Sambo, som havde været der før, valsede lige ud af sin transportkasse,
med halen i sky og hilste med venlige halslyde og næsegniden på den
første kat han mødte.

Hvidtå, som var der for første gang, nærmest sneg sig ud af kassen og
langs væggene, men det ændrede sig, sagde Britt.

Jo katte har skam en lang hukommelse, men meget selektiv.

mvh
Sten

Fra : Helle Andersen

Dato : 02-02-01 00:36

"Kirstine" <minipip@mail.dk> skrev i en meddelelse news:MPG.14e391f48f0bcd6e989725@news.inet.tele.dk...
> [...]
> Jeg har hørt, at katte kun husker cirka en uge tilbage, men jeg synes
> ikke rigtigt, at det passer på mine to pusledyr *S*

Tja, hvad med min kat, Pepe, der var forsvundet i
7 år. Han havde levet som vildkat og aldrig været
indendørs i den tid og damen, der havde fodret
ham alle 7 år, havde aldrig fået lov at komme i
nærheden af ham. Men da han genså mig, var har
straks villig til gniden, kælen og spinden. Til den
dag har døde, forsvandt han straks ved synet eller
lyden af andre end mig. Tilfælde ? Måske......

--
Hilsen Helle
As every cat owner knows, nobody owns a cat. - Ellen Perry Berkeley

Fra : Kate

Dato : 04-02-01 15:17

Hej Kirstine

Jeg er sikker på at de har en hukommelse længere end 1 uge. Oliwer har i
hvert tilfælde. Sidste år omkring denne tid havde han tynd mave og jeg
fik besked på af dyrlægen at gi' ham nogle piller mod diarré. Nu er
Oliwer bestemt ikke til at gi' medicin, eller i det hele taget gøre
noget med som ikke selv vil, så jeg valgte at pakke pillerne ind i
leverpostej. Forleden fik jeg raslet med dåsen fordi jeg flyttede den og
straks stod Oliwer og mivede forventningfuld efter sin leverpostej. Nu
skal det nok lige nævnes i farten at han er et værre madøre
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 04-02-01 16:17

Jeg har læst et eller andet sted at katte kan huske lige det sted hvor de
fangede en mus, selv 2 - 3 uger efter at det er sket..

Melissa og jeg tager gerne hver sommer en tur til djævleøen og bor hos en af
mine venner, og selvom der går ca et år mellem hver gang hun ser ham, ved
hun godt at det er ham legetøjet som stikker fingrene ned mellem puderne på
sofaen så man kan jagte fingre ;))
Altså må i det mindste hende her have en hukommelse som strækker sig over et
år, og faktisk tænker jeg at det gælder alle katte, også den med selektiv
hukommelse ;))

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa