Formac cd-rw, erfaringer?
Fra : K. Bubber Outzen

Dato : 09-04-02 10:40

Jeg overvejer at købe en Formac 24x 10x 40x cd-rw (
http://www.formac.co.uk/html/sets/cd_dvd_set.htm). Er der nogen her der
har erfaring med Formac brændere? eller er der en anden ekstern brænder
der er mere fordelagtig. Jeg går efter en lydsvag og hurtig brænder til
ca. 2000 ex. moms

/Bubber
bubber [at] k9k dk

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 09-04-02 12:57

Gode specs og meget tjekket design. Men hvor stort er det og hvor meget
vejer det? Og hvor kan man købe det?

Jeg har selv haft kigget på et af LaCies pocketdrives
http://www.lacie.com/products/product.cfm?id=4A8677C8-54C8-11D5-97C600902
78D3ED0.

Det er langsommere (8x8x24) og dyrere (2350kr. i Computerstore), til
gengæld er det meget lille (godt 600 gram) og så er det U&I dvs. det
understøtter både FireWire og USB (1.1 og 2.0) på Mac og Windows. En
lækker feature er også, at det trækker sin strøm gennem FW-kablet.

/Mikkel

Fra : K. Bubber Outzen

Dato : 09-04-02 14:38

Jeg har både kigget på det omtalte Lacie, men Lacie Pocket understøtter
f.eks. ikke iTunes... og på et VST (
http://www.smartdisk.com/Products/Storage%20Products/CD-RW%20Drives/FWCDR
W-V8.asp ) som kan købes på AppleStore til ca. 2000,- incl. moms, men
jeg synes at de er lige langsomme nok. Jeg vil gerne over de 8X
At Lacie det både understøtter USB og FireWire er fint, men ikke
interssant for mig.
Jeg kan ikke lige finde nogle specs. på størrelsen af Formac drevet.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 09-04-02 15:51

Hvad har det af konsekvenser, at det ikke er iTunes-kompatibelt? Kan man
gøre de samme ting med Mac'ens indbyggede brænderfunktion, eller er der
nogle funktioner, der er "iTunes only"?

In article <none-341EEB.15381509042002@nntp02.dk.telia.net>,

Fra : K. Bubber Outzen

Dato : 09-04-02 14:52

In article <mpagh-D567B2.13565609042002@news.net.uni-c.dk>,
Mikkel Pagh <mpagh@NOSPAMimv.au.dk> wrote:

> Gode specs og meget tjekket design. Men hvor stort er det og hvor meget
> vejer det? Og hvor kan man købe det?

Jeg har set drevet hos http://www.macxpres.dk/shop/ hvor det står til
2048 ex. moms

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-04-02 13:16

"K. Bubber Outzen" wrote:

> [...]
> der har erfaring med Formac brændere? eller er der en anden ekstern
> brænder der er mere fordelagtig. Jeg går efter en lydsvag og hurtig

I månedsmagasinet MediaMac fik Formac's drev rimelige anmeldelser, og
jeg har da også kun hørt godt om dem.

Dog synes jeg lige, at jeg vil fortælle en lille historie:

Desværre har jeg haft en ikke så heldig oplevelse, med det Formac (16x)
CD-RW drev jeg købte i midten af december. Fra starten af ville drevet
ikke dukke op på min maskine, og da det tog strøm via FireWire porten
skulle jeg rent faktisk sidde og løfte op i stikket, for at der
overhoved var liv i drevet.

Jeg kontaktede forhandleren i januar måned, og fik anskaffet en ekstern
strømforsyning, for at afhjælpe mit problem. Strømforsyningen blev
modtaget, og tilsluttet drevet - nu skulle der brændes :)

Men ak nej, nu var der liv i drevet (=blæseren kørte), men min maskine
kunne stadig ikke se at det var tilsluttet. Jeg prøvede med en anden
maskine, og resultatet var det samme her. Stædig som jeg er, blev jeg
ved med at prøve mig frem, med alverdens gode råd fra nær og fjern, men
desværre uden held. Da vi var nået hen til midten af februar, valgte jeg
derfor at sende drevet retur, for i det mindste at finde ud af, om begge
mine maskiner havde defekte FireWire porte (drevet var min første
FireWire enhed).

Der gik en rum tid (indtil midten af marts måned), hvor jeg intet hørte
om mit drev. Jeg tog derfor kontakt til forhandleren igen, og fik oplyst
at drevet rigtig nok var defekt og var sendt til ombytning hos Formac.
Det blev samtidig oplyst, at Formac godt kunne være lidt langsomme.

Nu er vi så snart i midten af april måned, og jeg har stadig ikke set
skyggen af min Formac brænder. Det er efterhånden begyndt at irritere
mig lidt, da min harddisk snart er fyldt op med diverse arbejdsopgaver,
som egentlig sagtens kunne gemmes væk på nogle cd-rom'er.

Jeg kunne selvfølgelig have kontakt forhandleren dagligt siden jeg
sendte brænderen afsted, men så brutal er jeg nu ikke :) Hvis man skal
tro forhandlerens ord, er det jo også Formac der er problemet.

Jeg er klar over, at jeg sikkert bare er en meget uheldig mand, men det
ændre ikke ved, at Formac tilsyneladende arbejder meget langsomt. Og jeg
synes ikke det bliver bedre af, at forhandleren ligefrem påpeger det.

Meningen med dette indlæg er ikke at skræmme dig fra at købe Formac, men
nærmest for at fortælle om, hvor galt det egentlig kan gå.

Michael Rasmussen

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-04-02 16:59

Michael Rasmussen <michael@chatroom-dansk.dk> wrote:

> Dog synes jeg lige, at jeg vil fortælle en lille historie:

[snip - længere historie om defekt Formac-drev]:

Jeg vil gerne komme med mine erfaringer med Formacs 16x10x40 brænder,
den med det tjekkede design. Det er en længere historie, der stadig er i
udvikling.

Jeg købte det brugt i slutningen af januar (indkøbt fra nyt i oktober),
og sælger sagde godtnok at han ikke kunne få det til at virke på sin
maskine længere. Han kom dog hjem til mig med drevet, vi satte det til,
det brændte fint to CD'ere mens sælger og jeg drak en kop the og
sludrede lidt om OS X.

Da jeg senere på dagen ville brænde CD'ere kunne maskinen (G4/400) ikke
finde drevet længere. Der var præcis samme symptomer som Michael
Rasmussens beskriver, blæser kørte, drevet kunne åbne skuffen osv, men
ingenting dukkede op i ASP. Ved sælgers hjælp (over mobilos og ICQ) fik
jeg startet maskinen op i single-user-mode fra en OS X CD, og der kunne
det konstateres at begge FW-porte var 'ristede'. En anden deltager her i
gruppen har haft præcis samme erfaring med den model Formac-drev, dog
fik han ved henvendelse til Apple repareret sin Cube, som drevet var
forsøgt sat til.

Sælger skrev om problemet til den tyske forhandler, der kunne fortælle,
at det ikke var første gang de havde hørt om det problem samt, at Apple
i alle, af dem kendte, tilfælde, havde repareret Mac'en uden
omkostninger, selv hvis garantien var udløbet. De tilbød også at jeg
kunne sende drevet til dem og få det tjekket. Jeg afslog i første
omgang, og det var dumt.

I mit tilfælde var garantien på G4'eren udløbet 14 dage forinden. Jeg
tog kontakt til Apple Consumer Relations (7010-2004 -- så vidt jeg kan
huske). Jeg henviste til den ovenstående sag med Cuben (der kan læses i
sin fulde længde på google: <http://makeashorterlink.com/?K507247A> og
opfølgning her: <http://makeashorterlink.com/?R127547A> ), samt udsagnet
fra den tyske forhandler. Til min glædelige overraskelse ville Apple
forlænge min garanti således, at jeg kunne få FW-portene lavet uden at
skulle betale for det.

Fantastisk service!

Der gik en uge (jeg skulle aflevere den til det nærmeste Apple Service
Center), så havde jeg min G4 igen. Da Apple uden at kny tog fejlen på
sig, forlængede min garanti, og udskiftede portene, gik jeg ud fra at
det var et kendt problem, og jeg forsøgte derfor at sætte drevet i
G4'eren igen. STOR FEJL! Den dukkede aldrig op nogle steder, og en halv
time efter havde jeg igen en G4'er med ristede FW-porte. D'ooh!!! ):

Jeg fik min G4'er lavet *en* gang til, og kun pga. barmhjertighed fra
Apples side går jeg ud fra, da det må betegnes som selvforskyldt anden
gang. Jeg blev da også kontaktet af Service Centeret ved rep. #2, hvor
de ønskede at vide hvad jeg dog sluttede til G4'eren af eksternt udstyr
da det måtte være det der forårsagede "nedsmeltningen". Da jeg sagde det
var et Formac 16x10x40 FW-drev sagde teknikkeren, at han flere gange
havde erfaret, at netop det drev futtede FW-porte af på G4'ere.

Det skal lige siges, at reparationen i begge tilfælde bestod af en
udskiftning af Logic Boardet, altså hele indmaden undtagen HD og
RAM-klodser. Jeg kan stadig ikke komme mig over Apples formidable,
servicemindede håndtering af denne sag!

Nu kan man jo så (ganske bittert endda) konstatere, at det _er_ drevet
der er noget i vejen med, og sælger har igen taget kontakt til den tyske
forhandler, og har fået det arrangeret således, at jeg sender drevet til
dem, hvorefter de reparerer eller ombytter det.

Jeg har været meget uheldig med det indkøbte drev, men *utrolig* heldig
mht. sælger, der har hjulpet mig meget i denne sag. I første omgang med
fejlfinding af drevet, og i anden omgang til at få kontakt med den tyske
forhandler, der nu lader til at kunne fikse det på den ene eller anden
måde. Jeg skrev selv til Formac en af dagene inden Påske, men har intet
hørt endnu.

Som afrunding vil jeg råde Micael til at teste FW-portene på begge sine
maskiner (hvad er det i øvrigt for nogle?) ved at starte op i
"single-user mode" med OS X (æble+s ved reboot). Hvis du ikke kører OS
X, og ej heller har CD'en kan du låne en af mig, jeg bor på
Frederiksberg 2000 (afsenderadressen på dette indlæg er gyldig, så
kontakt mig hvis det bliver nødvendigt). Under opstart i "single-user
mode" får du en tekstversion af opstarten, hvor du vil få besked om
hvorvidt der er kontakt til dine FW-porte. Hvis de ikke virker skrives
der noget lignende (semi-verbatimt):

"FireWire port broken, YDH not loaded...aborting."

):

-- og så er det på tide at tage kontakt til Apple.

Hvad angår Formacs drev ved jeg, at herren med Cuben fik sit ombyttet
til et nyt af samme model, og at det har virket upåklageligt siden. Det
lader blot til at de har haft nogle "mandagsmodeller" ude i handel.

--
//Jonas @ 55.7,12.5
blog | <http://verture.net/>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-04-02 00:25

In article <1fadsr0.14litre1qayocgN%spamthis@verture.net>,
spamthis@verture.net (Jonas Voss) wrote:

> Hvad angår Formacs drev ved jeg, at herren med Cuben fik sit ombyttet
> til et nyt af samme model, og at det har virket upåklageligt siden. Det
> lader blot til at de har haft nogle "mandagsmodeller" ude i handel.

Og jeg er så "herren" hvis der er nogen, der har spørgsmål. Drevet
virker som sagt fint og trækker stadig strøm via FireWire, selvom man
kan vælge at bruge en ekstern strømforsyning. Det støjer en del, når det
er tændt, men det skal selvfølgelig holdes op imod, at jeg sidder med en
Cube, der er helt lydløs.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-04-02 00:49

Jonas Voss wrote:

> Som afrunding vil jeg råde Micael til at teste FW-portene på begge
> sine maskiner (hvad er det i øvrigt for nogle?) ved at starte op i
> "single-user mode" med OS X (æble+s ved reboot).

Jeg har en lidt lumsk anelse om, at mine FireWire porte måske også har
taget skade. Jeg har dog ikke prøvet single-user mode, men jeg har OS X
på den ene maskine, så det vil jeg da gøre en af de nærmeste dage.

Du skriver at du satte drevet til igen efter du fik lavet maskinen, var
det med eller uden ekstern strømforsyning? Hvis jeg nu får min brænder i
nær fremtid, og vi siger at mine FireWire porte ikke har taget skade, så
burde der vel ikke kunne ske noget ved at sætte drevet til, hvis det
kører med en ekstern strømforsyning?

I følge Formac's side (i hvert fald da jeg købte min brænder) skulle
deres 16x brændere altid have ekstern strømforsyning, uanset maskinen.
Derfor var jeg også lidt forbavset over, at den ikke fuldte med.

Min primære maskine er i øvrigt en PowerMac G4 400 MHz, så jeg er jo i
fare gruppen så at sige. Den anden maskine er en iMac DV 400 MHz fra
'99. Der er udvidet garanti på begge maskiner, så selvom Apple ikke vil
betale en evt. udskiftning af FireWire porte, skulle det gerne kunne
ordnes på garantien. Men jeg har nu ikke spor lyst til at undvære nogen
af mine maskiner.

Michael Rasmussen

Fra : Jonas Voss

Dato : 10-04-02 01:22

> [...]

> nær fremtid, og vi siger at mine FireWire porte ikke har taget skade, så
> burde der vel ikke kunne ske noget ved at sætte drevet til, hvis det

Det var uden ekstern strømforsyning, og nej, det skulle vel ikke kunne
skade at sætte den til hvis den kører med ekstern strømforsyning. Rene's
drev kører dog smertefrit uden ekstern str.forsyning, så jeg ved ikke
helt om man kan konkludere noget på det område.

> [...]
> betale en evt. udskiftning af FireWire porte, skulle det gerne kunne
> ordnes på garantien. Men jeg har nu ikke spor lyst til at undvære nogen

Det var også to _meget_lange uger, men jeg fik da læst en hel del
Tolkien. (:

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-04-02 12:25

Jeg skrev tidligere:

> Jeg har en lidt lumsk anelse om, at mine FireWire porte måske også har
> taget skade. Jeg har dog ikke prøvet single-user mode, men jeg har OS
> X på den ene maskine, så det vil jeg da gøre en af de nærmeste dage.

Og det har jeg hermed gjort, på begge mine maskiner. Resultat er ens,
denne kedelige besked gentages flere gange:

   »FireWire port broken«

Så lidt fik min kære FireWire-brænder altså brændt :(

Michael Rasmussen

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 09-04-02 13:56

michael@chatroom-dansk.dk writes:
>Jeg kunne selvfølgelig have kontakt forhandleren dagligt siden jeg
>sendte brænderen afsted, men så brutal er jeg nu ikke :) Hvis man skal
>tro forhandlerens ord, er det jo også Formac der er problemet.

Det er forhandleren der har solgt dig drevet, så det er ham der står med
lorten.

Sagt med andre ord: Om Formac er langsomme eller ej, er ikke dit problem.
Forhandleren må give dig et andet drev, ellers fortæller du ham at du vil
hæve handlen. Giv ham max 14 dage til at fremskaffe enten dit
(ombyttede/reparerede) drev eller et andet, ellers må han give dig pengene
tilbage.

MVH
Martin/IT

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-04-02 16:03

Martin Edlich /LO wrote:

> Sagt med andre ord: Om Formac er langsomme eller ej, er ikke dit
> problem.

Er det ikke producenten der er ansvarlig for garantien de første 12 md.,
jeg har flere gange oplevet, at skulle sende et fejlbehæftet produkt
direkte til producenten (uden om forhandleren).

> [...]
> vil hæve handlen. Giv ham max 14 dage til at fremskaffe enten dit
> (ombyttede/reparerede) drev eller et andet, ellers må han give dig

Ok, det kunne da være man skulle sætte kniven på struben. Jeg har jo
reelt betalt for noget (for snart 5 md. siden) jeg endnu ikke har fået :(

Michael Rasmussen

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-04-02 16:24

In article <3CB30294.EF5D69C4@chatroom-dansk.dk>,
Michael Rasmussen <michael@chatroom-dansk.dk> wrote:

> Er det ikke producenten der er ansvarlig for garantien de første 12 md.,

Jo, overfor forhandleren. Det er forhandleren der har forpligtigelsen
overfor dig.

> jeg har flere gange oplevet, at skulle sende et fejlbehæftet produkt
> direkte til producenten (uden om forhandleren).

Det er ikke noget du behøver, men i en del tilfælde går det hurtigere
for dig, da forhandleren først skal mmodtage genstanden før han selv
sender den videre.

> Ok, det kunne da være man skulle sætte kniven på struben. Jeg har jo
> reelt betalt for noget (for snart 5 md. siden) jeg endnu ikke har fået :(

Sæt du bare kniven på struben, den ventetid er helt urimelig. Hvis du
vil have nogen paragraffer til at smide efter forhandleren, så spørg i
juragruppen.