Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Atelierbord
Fra : Karsten Olesen

Dato : 08-04-02 21:06

Hjemme atelier på sofabordet...:

Hvordan opnår jeg bedste resultater ved
makrofotografering af ting ?

Jeg forestiller mig et stort stykke hvidt karton
som baggrund, og har så noget hvidt modellervoks
til at anbringe småting på til optagelse, så der
falder en pæn naturlig skygge nedenunder...

Hvilken slags lys og hvor megen..?

MVH

Fra : Niels Svendsen

Dato : 08-04-02 22:28

Brug et hvidt krølfrit materiale som er fra (under emne frem til linsens
område, og i en blød bue op og ud bag emnet. Med lyset kommer det meget an
på, hvilket kamera/film du bruger. Hvidt matglas/pleksiglas eller paraply
reflex eller hvidt stof som opbløder foran lyskilde.
Mængden af lys er faktisk ikke afgørende, da du bruger stativ og en meget
lille blænde for stor dybdeskarphed

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Enrico

Dato : 13-04-02 11:51

Du skal først og fremmest bruge stativ.
Dernæst mellemringe eller bælg alt afhængigt af hvor små ting, du
fotograferer.
Lyset afgøres af motovet. Er det f.eks smykker skal du bruge
opspejling og nærmest pakke emnet ind i reflekteret lys. Smykker kan
f.eks fotograferes i en opalglas- lampe med lys ind igennem glasset.
Det der tyggegummi er godt til små emner - men det kræver stor
tålmodighed og et lille blændehul for at få skarphedsdybden god.
Hilsen Enrico