Hvorfor er ADSL så DYRT?
Fra : Kennet Nielsen

Dato : 06-04-02 15:43

Hej Gruppe.

Er der en klog person som kan fortælle mig hvorfor ADSL-forbindelser er så
dyre???
Førhen var pris/takst jo bare alm. telefon takst, da internet-linien gik
igennem telefonlinien.
Nu skal man betale for den ønskede hastighed - men hvad betaler man for?
Hvad er omkostningerne for internetudbyderne ved at anlægge en åben linie
med f.eks. en 512 DL / 128 UL ADSL-forbindelse. Hvorledes beregner
internetudbyderne prisen for de forskellige hastigheder?

På forhånd tak.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-04-02 15:45

"Kennet Nielsen" <jkkk@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er omkostningerne for internetudbyderne ved at anlægge en åben
linie
> med f.eks. en 512 DL / 128 UL ADSL-forbindelse.

Slag på tasken:
20.000 kroner i oprettelse og 10-15 øre pr. megabyte (hvilket dækker
anlæg af transportlinjer og den slags) samt 40-50 kroner/md i
administration/support

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Anders S..

Dato : 07-04-02 09:34

> Slag på tasken:
> 20.000 kroner i oprettelse og 10-15 øre pr. megabyte (hvilket dækker
> anlæg af transportlinjer og den slags) samt 40-50 kroner/md i
> administration/support

+ evt support

Anders

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-02 10:09

"Anders S.." <webmaster@sikker-surf.remove.dk> skrev i en meddelelse
> + evt support

Skal support ligefrem nævnes 2 gange?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Anders S..

Dato : 07-04-02 10:53

"> Skal support ligefrem nævnes 2 gange?

> --
> Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
> http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

både og ( det med at nævne det to gange) jo det er jo en ret overset faktor
(syntes jeg ) det det jo er en betydelig omkostning på budgettet at have så
mange mennesker siddende.

Anders

Fra : Charbax

Dato : 07-04-02 12:48

> 20.000 kroner i oprettelse

are you kidding me? en router som koster 2-3000kr og tilsvarene udstyr på
centralen som sikkert ikke koster mere, en teknikker som installere en
ekstra stik på 5 minutter eller en usb-modem som slet ikke kræver noget
teknikker-besøg. 20.000kr i oprettelse, ja, hvis det er TDC der fiksere
prisen.

> 10-15 øre pr. megabyte

aaahahaha!

dvs. 100-150 kroner per GB! dvs. downloader man mere end 5,3GB på en månede
begynder ISP'en at tabe penge???

Hvem i hele verden ønsker sig en 2mbit/512kbit forbindelse hvis det er for
at overføre en maksimum af 5,3GB i kombineret upload og download på en
månede?

Man kan med 2mbit/s downloade over 20GB på en dag, skulle du få mig til at
tro at 20GB koster teleselskabet (f.eks. TDC) over 2000-3000kr!!!??

aaahahahahaha hahahaha *host* aahaha *host* hahahahaha

> samt 40-50 kroner/md i
> administration/support

Det er ISP'ens opgave at sørge for udstyret FUNGERE. Hvis den FUNGERE er der
IKKE brug for support, og administration koster 0 kroner hvis man ellers kan
finde ud af at digitalisere ens bogførsel f.eks. udnytte internettet, få ens
kunder til at betale deres regninger online og automatisk ligesom CyberCity
lader folk gøre det.

aaahahahahaha hahahaha *host* aahaha *host* hahahahaha (den var god) *host*

Fra : Gregers Petersen

Dato : 07-04-02 13:22

"Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ekstra stik på 5 minutter eller en usb-modem som slet ikke kræver noget
> teknikker-besøg. 20.000kr i oprettelse, ja, hvis det er TDC der fiksere

Hmm,nok nærmere:
Et styk tekniker i en halv time hos brugeren.
Et styk tekniker i et kvarter på central.
Et styk transport mellem de to lokationer.
Et styk router til 3000,-
Et styk terminering på central ?,-

> Det er ISP'ens opgave at sørge for udstyret FUNGERE.
Ja, det er jo selvfølgeligt gratis at vedligeholde så meget udstyr, at
udskifte nedslidt udstyr, at have ekstra udstyr på lager så man med et
snuptag kan udskifte en nedbrudt enhed...

Du er stadigvæk for langt ude.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-02 13:17

> [...]

> centralen som sikkert ikke koster mere, en teknikker som installere en
> ekstra stik på 5 minutter eller en usb-modem som slet ikke kræver

CPE-udstyr (for TDC: skillefilter, modem, router)
Centraludstyr (skillelfilter, dslamport, bbras-kapacitet)
Administration (oprettelse i systemer, udsendelse af breve, modtagelse
af kald)
Central-tekniker (kørsel, kabler, problemer mm)

Det render skam op, men 20k er indrømmet højt sat

> aaahahaha!

Kan du få det billigere ved fx UUnet?

> dvs. 100-150 kroner per GB! dvs. downloader man mere end 5,3GB på en
månede
> begynder ISP'en at tabe penge???

Ja

> Hvem i hele verden ønsker sig en 2mbit/512kbit forbindelse hvis det er
for
> at overføre en maksimum af 5,3GB i kombineret upload og download på en
> månede?

Hvilken relevans har det for spørgsmålet?

> Man kan med 2mbit/s downloade over 20GB på en dag, skulle du få mig
til at
> tro at 20GB koster teleselskabet (f.eks. TDC) over 2000-3000kr!!!??

Jeg er ligeglad med hvad du tror

> Det er ISP'ens opgave at sørge for udstyret FUNGERE. Hvis den FUNGERE
er der
> IKKE brug for support

Har du arbejdet med support?
Kunder ringer fx også og beder om at få hjælp til at slette en mail.

> og administration koster 0 kroner hvis man ellers kan
> finde ud af at digitalisere ens bogførsel f.eks. udnytte internettet

Nej. Du lyver lodret.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-04-02 13:30

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

>dvs. 100-150 kroner per GB! dvs. downloader man mere end 5,3GB på en månede
>begynder ISP'en at tabe penge???

Nej, det gør de ikke. Isoleret set på kunden måske. Men det er ikke
ensbetydende med, at man taber penge.

Har du hørt om begrebet "business plan"? Det er faktisk ret smart.

Jeg vil komme med en spændende påstand:

Danmark har verdens billigste DSL-priser i forhold til kvalitet,
service, oppetid og (mangel på) begrænsninger.

Jeg kan ikke dokumentere den, men i følge Charbax er dokumentation
vist ikke noget, man behøver at have. Til gengæld tror jeg, folk
får svært ved at give eksempler, der antyder, at jeg tager fejl.

Omvendt kunne det også indikere en snarlig prisstigning, hvis jeg
har ret. Det giver ikke mening, at Danmark, som er et af verdens
allerdyreste lande, på et så højteknologisk og arbejdskrævende
område kan levere verdens billigste løsning.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-02 13:48

Charbax skrev:

>Det er ISP'ens opgave at sørge for udstyret FUNGERE. Hvis den FUNGERE er der
>IKKE brug for support, og administration koster 0 kroner hvis man ellers kan
>finde ud af at digitalisere ens bogførsel

Det lyder skisme ikke godt. Jeg havde regnet med at jeg snart
skulle til at tjene min løn ved bl.a. at vedligeholde
regnskabssystemer og databaser, men jeg kan forstå at lønnen er 0
kr.

Så må jeg hellere droppe min nuværende uddannelse som datamatiker
og blive rengøringskone. Det er da i hvert fald ikke gratis at få
gjort rent.

--
Bertel

Fra : Charbax

Dato : 07-04-02 14:01

> Så må jeg hellere droppe min nuværende uddannelse som datamatiker
> og blive rengøringskone. Det er da i hvert fald ikke gratis at få
> gjort rent.

HVis man har forstand på at basere ens virksomhed på internettet skal der
ikke betales husleje og dermed skal der ikke gøres rent i nogen lokaler..

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-02 14:22

> HVis man har forstand på at basere ens virksomhed på internettet skal
der
> ikke betales husleje og dermed skal der ikke gøres rent i nogen
lokaler..

Du har jo _ingen_ realitetssans overhovedet...

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Thomas Braad Toft

Dato : 07-04-02 19:44

Hej!

On Sun, 7 Apr 2002 15:22:09 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>"Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev i en meddelelse
>der
>lokaler..
>
>Du har jo _ingen_ realitetssans overhovedet...

*rømme*, skal det Charbax quote ikke næsten tilføjes din ganske
underholdende citat side?

---
Mvh.

Thomas Braad Toft

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-02 15:19

Charbax skrev:

>HVis man har forstand på at basere ens virksomhed på internettet skal der
>ikke betales husleje og dermed skal der ikke gøres rent i nogen lokaler.

Nå, så skal man selv og medarbejderne svæve rundt i cyberspace
.... og varerne hentes ud af den blå luft?

--
Bertel

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 07-04-02 15:20

In article <t8l0bucdd2idu2mckt9gro5pijd6vhvqf2@sunsite.auc.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:

> Nå, så skal man selv og medarbejderne svæve rundt i cyberspace
> ... og varerne hentes ud af den blå luft?

Det ligger jo lige ude under lygtepælene

--
Andreas Plesner Jacobsen | Reunite Gondwondaland!

Fra : Peter T.

Dato : 08-04-02 00:07

Bertel Lund Hansen <blh@krudt.dk> wrote in

> Nå, så skal man selv og medarbejderne svæve rundt i cyberspace

Bertel, har du aldrig hørt om artificial intelligence eller også kaldet AI?
Maskinerne kommer og overtager verden. Men som i de fleste film, har
maskiner ingen realitetsans og omtanke, og hermed har jeg bevist at Charbax
er en digitaliseret middelintelligent colaautomat uden strøm. :)

Jeg vil i seng...

fut selv til dev.null eller hvad den nu hedder...

--
Mvh. Peter T.
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 08-04-02 23:23

"Bertel Lund Hansen" <blh@krudt.dk> wrote:

> Så må jeg hellere droppe min nuværende uddannelse som datamatiker
> og blive rengøringskone. Det er da i hvert fald ikke gratis at få
> gjort rent.

Rolig nu, start med at blive rengøringsmand.....

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Jens

Dato : 07-04-02 15:12

> Slag på tasken:
> 10-15 øre pr. megabyte (hvilket dækker anlæg af transportlinjer og den
slags)

Nu er det jo sådan at udbyderne ikke køber alt trafik ud af deres eget net,
men i stedet "bytter" på f.eks. DIX'en eller tilsvarende steder i udlandet,
så den tåbelig ide at det skulle koste 10 - 15 øre pr. megabyte tror jeg
simpelthen ikke på. Anlæg/leje af transportlinier koster selvfølgelig
noget, men næppe noget der kan give en pris på 10-15 øre pr. megabyte i
alt.
Om du vedligeholder en 100 Mbit/s transportlinie, eller en 1 Gbit/s kan der
ikke være den store forskel på i pris.

Jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-02 15:20

Jens skrev:

>Om du vedligeholder en 100 Mbit/s transportlinie, eller en 1 Gbit/s kan der
>ikke være den store forskel på i pris.

Ikke?

--
Bertel

Fra : Christian íDali Ludv~

Dato : 08-04-02 22:55

snip

> Ikke?
>
> --
> Bertel
> http://lundhansen.dk/bertel/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Det har ikke så meget med vedligehold af linierne at gøre, men kapaciteten
bliver forhandlet ligesom eksempelvis råstoffer såsom råolie osv, deraf
kommer prisen. Den er altså ikke direkte afhængig af de faktuelle
omkostninger, men er et udtryk for udbud og efterspørgsel.

Christian

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 09-04-02 07:27

Christian íDali Ludvigsen wrote:

<snip>
> [...]
> såsom råolie osv, deraf kommer prisen. Den er altså ikke
> direkte afhængig af de faktuelle omkostninger, men er et udtryk
<snip>

s/men er et udtryk/men er også et udtryk/g

og så begynder vi at nærme os sandheden...

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-02 08:49

Christian íDali Ludvigsen skrev:

> [...]
>kommer prisen. Den er altså ikke direkte afhængig af de faktuelle
>omkostninger, men er et udtryk for udbud og efterspørgsel.

Det er jo noget sludder. Linjernes kapacitet er jo ikke et
virtuelt begreb som man kan jonglere med efter forgodtbefindende.
En kapacitet på 1 Gb forudsætter at en masse materiel er på
plads, at en masse mennesker passer deres arbejde, at de har et
sted at være og det nødvendige udstyr stillet til rådighed. Jo
større kapacitet, jo større udgifter.

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-04-02 17:17

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Det er jo noget sludder.

Det tvivler jeg på, ud fra et helt generelt købmandssynspunkt

En stor del af udgiften for en sælger af båndbredde består
sandsynligvis af langsigtede forhåndsinvesteringer i fibre,
og ikke helt så langsigtede forhåndsinvesteringer i
netværksgrej.

Den del af prisen, der skal forrente disse
forhåndsinvesteringer, er sandsynligvis langt mere
påvirket af markedssituationen end af den faktisk
afholdte omkostning.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-02 21:19

Allan Olesen skrev:

>En stor del af udgiften ...

Jeg forstår ikke rigtigt dit ræsonnement.

Lidt båndbredde koster ganske få penge. Meget båndbredde koster
mange penge. Det gælder alle led.

--
Bertel

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-04-02 22:31

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

>Lidt båndbredde koster ganske få penge. Meget båndbredde koster
>mange penge. Det gælder alle led.

Det er alt for simpelt sat op. Provisionering koster ofte det samme,
om du så køber 10 eller 100 Mbps. Transmission kan også komme til at
koste dig det samme, om du så udnytter 10 Mbps eller 100 Mbps. Det
kommer helt an på, hvad du køber, og hvordan du ønsker at afregne det.

Se bare ADSL: hvis du køber en 256 kbps ADSL-linie, stiller udbyderen
udstyr, der kan klare 8 Mbps, ud til dig. De opstiller (med et par
praktiske begrænsninger) også en 8 Mbps føringsvej til din 256 kbps
linie. Du får altså leveret 30 gange mere, end du har brug for, men
alligevel betaler du kun for det, du har bestilt.

Noget tilsvarende gør sig gældende for de "store" forbindelser.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-04-02 23:14

On 9 Apr 2002 21:31:10 GMT, Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> alligevel betaler du kun for det, du har bestilt.
>
> Noget tilsvarende gør sig gældende for de "store" forbindelser.

Ja, i access nettet, men ikke i kernen af nettet på lange strækninger,
derfor holder dine argumenter ikke.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-04-02 08:34

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> writes:

>Ja, i access nettet, men ikke i kernen af nettet på lange strækninger,
>derfor holder dine argumenter ikke.

Det er også derfor, jeg skrev "noget tilsvarende" i stedet for
"det samme".

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 10-04-02 08:47

On 10 Apr 2002 07:33:32 GMT, Klaus Ellegaard wrote:

> Det er også derfor, jeg skrev "noget tilsvarende" i stedet for
> "det samme".

Det er stadigt noget vrøvl, for det er ikke noget tilsvarende.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-04-02 08:49

>Det er stadigt noget vrøvl, for det er ikke noget tilsvarende.

Det kommer jo an på de forudsætninger, man køber under. Jeg har
et fint eksempel på "noget tilsvarende" liggende foran mig.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-04-02 22:05

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Jeg forstår ikke rigtigt dit ræsonnement.

Ditto.

>Lidt båndbredde koster ganske få penge. Meget båndbredde koster
>mange penge. Det gælder alle led.

Diskussionen handler om, hvorvidt prisen mest er bestemt af de
faktiske omkostninger, eller af hvad varen aktuelt kan sælges for.

Og her er der altså i de fleste brancher en enorm forskel på
"skaffevarer" og "lagervarer".

Lagervarer:
Hvis du _har_ indkøbt varen, og du ikke kan få den solgt, vil du på
et eller andet tidspunkt blive villig til at sælge den under
kostpris for at begrænse dit tab.

Eller også opstår den modsatte situation: Varen går som varmt
brød, og du er en af de eneste, der har den på lager. Det udnytter
du til at sætte prisen betydeligt højere, end kostprisen egentlig
giver anledning til.

Skaffevarer:
Medmindre du ligefrem har en bagtanke, gider du ikke sælge en
skaffevare under kostpris. Du kan jo bare lade være med at
bestille den.

Eller også opstår den modsatte situation: Varen går som varmt
brød, men det får bare alle dine konkurrenter til at sælge
samme vare, så prisen kommer ikke ret højt op.

Her vil jeg jo så tillade mig at påstå, at et firma, som f.eks.
har etableret et transatlantisk kabel og nu forsøger at sælge
båndbredden, i allerhøjeste grad står med en lagervare, hvor
prisen vil afhænge langt mere af aktuelt udbud og efterspørgsel,
end hvad omkostningerne ved anlæggelsen har været.

Og derfor kan jeg ikke se ret meget sludder i Christian íDali
Ludvigsens påstand. Især ikke i en tid, hvor man hører, at
90% af alle etablerede fibre ligger ubenyttede, fordi
efterspørgslen efter båndbredde har svigtet.

Men prisen vil naturligvis ikke komme under de ekstraomkostninger,
firmaet har ved at slutte en kunde mere til (igen: medmindre
der er en bagtanke).

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-02 15:30

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse
> så den tåbelig ide at det skulle koste 10 - 15 øre pr. megabyte tror
jeg
> simpelthen ikke på.

Det kan jeg leve med...

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 09-04-02 20:55

> "Kennet Nielsen" <jkkk@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> linie
>
> Slag på tasken:
> 20.000 kroner i oprettelse

Nok lige højt nok sat - men det er dyrt når alt indregnes (og det er altså
ikke bare en router + en DSLAM port)

og 10-15 øre pr. megabyte

Når alle anlægsudgifter indregnes + peering osv. indregnes er denne
gennemsnitspris bestemt ikke højt sat..

(hvilket dækker
> anlæg af transportlinjer og den slags) samt 40-50 kroner/md i
> administration/support

For administration af net + evt. support (spørg evt. TDC om hvad den slags
koster - ca. 150 per opkald) er 50 kr. heller ikke urealistisk..

Jeg vil mene at prisen i DK set i forhold til nettets QoS er temmelig
rimelig sådan som tingene er i dag..

MVH
Nikolaj

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 06-04-02 16:14

"Kennet Nielsen" <jkkk@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der en klog person som kan fortælle mig hvorfor ADSL-forbindelser er så
> dyre???

Jeg synes ADSL er billigt...
Frit internet med ok hastighed helt ned til 300 kr/måned - det er IMHO
billigt, og ikke dyrt.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Kennet Nielsen

Dato : 06-04-02 17:04

> Jeg synes ADSL er billigt...
> Frit internet med ok hastighed helt ned til 300 kr/måned - det er IMHO
> billigt, og ikke dyrt.

Ja.. men så snakker du også om en langsom forbindelse. En god forbindelse
koster jo ca. 500-800 kr. om måneden, og det er da trods alt en 6000-9600
kr. om året. Det synes jeg er mange penge.
Jeg ville bare gerne vide, hvilke omkostninger en god forbindelse har og om
det ikke kunne blive billigere. Man vil jo gerne vide hvad pengene går til.
Hvordan ser evt. fremtiden ud mht. til priser?

Fra : KsNa

Dato : 06-04-02 17:51

> Ja.. men så snakker du også om en langsom forbindelse. En god forbindelse
> koster jo ca. 500-800 kr. om måneden, og det er da trods alt en 6000-9600
> kr. om året. Det synes jeg er mange penge.

Ja, det er mange penge, men ikke dyrt.

eks.
20kr. for en litter mælk er dyrt, men ikke mange penge.
300.000kr. for en helt ny Farrari er mange penge, men ikke dyrt.

Mvh.

Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-02 18:17

Kennet Nielsen skrev:

>Hvordan ser evt. fremtiden ud mht. til priser?

Ingen væsentlig ændring. Priserne er presset i bund.

--
Bertel

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 06-04-02 20:16

"Bertel Lund Hansen" <blh@krudt.dk> wrote in message
> Ingen væsentlig ændring. Priserne er presset i bund.

En strøtanke: Mon ikke priserne vil flytte sig lidt opad igen?

MVH
Thomas

Fra : 007

Dato : 10-04-02 23:15

On Sat, 6 Apr 2002 21:15:45 +0200, "Thomas Eg Jørgensen"
<thomas@kontorbutikken.dk> wrote:

>En strøtanke: Mon ikke priserne vil flytte sig lidt opad igen?

Næppe - det kræver konsensus mellem udbyderne... Noget der kan være
ret svært at opnå mellem konkurenter. Og skulle det endelig ske, ville
forbrugerombudsmanden komme med en sigtelse for karteldannelse...

--
007
AKA

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 10-04-02 23:30

007 <007@agent007.dk> wrote Thu, 11 Apr 2002 00:14:36 +0200 :

>det kræver konsensus mellem udbyderne

Næh, det kræver blot at udbyderne vil tjene penge, og så gør det
fornuftige, at sætte priserne op.

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 06-04-02 18:35

> [...]
> koster jo ca. 500-800 kr. om måneden, og det er da trods alt en 6000-9600
> kr. om året. Det synes jeg er mange penge.

Der er jo en betragtelig forskel på "dyrt" og "mange penge"....!
Kan du se pointen ??

Og der er så sandeligt også forskel på hvad forskellige brugere opfatter som
en "langsom/god hastighed"....!
Kan du se pointen ??

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-04-02 21:43

"Kennet Nielsen" <jkkk@mail1.stofanet.dk> writes:

>Ja.. men så snakker du også om en langsom forbindelse. En god forbindelse
>koster jo ca. 500-800 kr. om måneden, og det er da trods alt en 6000-9600
>kr. om året. Det synes jeg er mange penge.

I forhold til hvad?

Da jeg startede i branchen, kostede det almindelig telefontakst plus 47
øre/minut (excl. moms) at komme på nettet med 9600 bps. Opkoblet hele
døgnet blev det til 40.000 kroner om måneden - for 9600 bps. Plus et
fast abonnement der vist var på 2.400 kr/år excl. moms.

Så 8-900 kroner om måneden for 200 gange så hurtig en forbindelse er i
den sammenhæng larmende billigt.

>Jeg ville bare gerne vide, hvilke omkostninger en god forbindelse har og om
>det ikke kunne blive billigere. Man vil jo gerne vide hvad pengene går til.

Udstyr hos dig, udstyr på centralen, udstyr hos ISPen, linier mellem
dig og centralen, linier mellem centralen og ISPen, linier ud i den
store verden, arbejdsløn, husleje, kontorstole, servere og en masse
andre ting.

>Hvordan ser evt. fremtiden ud mht. til priser?

Det bliver formentlig dyrere end i dag. Nok ikke vildt meget og nok
heller ikke lige med det samme. Men priserne er nok en slat *for*
lave i øjeblikket.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 08-04-02 07:29

> [...]
> koster jo ca. 500-800 kr. om måneden, og det er da trods alt en 6000-9600
> kr. om året. Det synes jeg er mange penge.

Også her. Men mit forbrug før ADSL lå på ca. 375kr. pr måned når jeg
overvejede mit internetforbrug. Enkelte måneder omkring 5-600kr. Det var med
en WOL isdn forbindelse - og på det tidspunkt havde de rabat når man var på
over en time - hvad jeg stort set altid var. Som jeg ser det så får jeg nu
en 1024/256 linie for samme pris som jeg før havde en isdn forbindelse til -
og som ovenikøbet var væsentligt mere ustabil. Så ja - mange penge, men
heller ikke dyrt efter min mening.

/Steen

Fra : Morten HB

Dato : 08-04-02 10:07

"Kennet Nielsen" <jkkk@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Ja.. men så snakker du også om en langsom forbindelse. En god forbindelse
> koster jo ca. 500-800 kr. om måneden, og det er da trods alt en 6000-9600
> kr. om året. Det synes jeg er mange penge.

Det kommer vel an på dit behov.
I gamle dage med modem havde jeg som regel en regning på 500-800kr om
måneden for at være på nogle timer om dagen.
At jeg nu kan være på ubegrænset og meget hurtigere for samme pris kan jeg
da ikke beklage mig over.

/Morten

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-04-02 09:45

"Søren C. Fischer" <usenet@fischer-streton.dk> writes:

> Jeg synes ADSL er billigt...
> Frit internet med ok hastighed helt ned til 300 kr/måned - det er IMHO
> billigt, og ikke dyrt.

Næh. Prisudviklingen over de sidste 8 år har været imponerende.

--
Peter B. Juul, o.-.o "EDB er noget lort!"
The RockBear. ((^))          -Asbjørn Højmark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-02 18:17

Kennet Nielsen skrev:

>Er der en klog person som kan fortælle mig hvorfor ADSL-forbindelser er så
>dyre?

Dyre? Du har vist ikke prøvet et 28800-modem.

>Førhen var pris/takst jo bare alm. telefon takst, da internet-linien gik
>igennem telefonlinien.

Det kan du da stadig få hvis det er din ønskedrøm.

>Nu skal man betale for den ønskede hastighed - men hvad betaler man for?

Båndbredde, oprettelse, hardware, service, support, husleje,
strøm, rengøring, backup og UPS.

>Hvad er omkostningerne for internetudbyderne ved at anlægge en åben linie
>med f.eks. en 512 DL / 128 UL ADSL-forbindelse.

Aner det ikke.

>Hvorledes beregner internetudbyderne prisen for de forskellige hastigheder?

Sådan så der tjenes mest mulig, alt taget i betragtning.

--
Bertel

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 07-04-02 00:19

> Sådan så der tjenes mest mulig, alt taget i betragtning.

Nej...sådan så tabet minimeres...:)

--
Mvh HAA

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-04-02 00:27

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message

> Nej...sådan så tabet minimeres...:)

JA men Orange har da heller ikke været særlige smarte at lukke ned for
kundetilgang til deres ADSL, efter at de har fået det op at køre... Så er
det da klart der ikke kan tjenes penge på det

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 07-04-02 01:26

> [...]
> kundetilgang til deres ADSL, efter at de har fået det op at køre... Så er
> det da klart der ikke kan tjenes penge på det

Tja...politiske beslutninger er ikke altid forståelige/meningsfulde...
[ min kommentar var dog ikke møntet på nogen specifik udbyder ]

--
Mvh HAA.
Dem der laver meget...laver mange fejl.

Fra : Charbax

Dato : 07-04-02 12:37

> JA men Orange har da heller ikke været særlige smarte at lukke ned for
> kundetilgang til deres ADSL, efter at de har fået det op at køre... Så er
> det da klart der ikke kan tjenes penge på det

Orange havde ikke råd til at betale det som TDC bestemmer der skal betales
for at leje sig ind på deres centraler (som TDC fik næsten foræret af den
koncervative-venstre regering for 10 år siden). Samt de kæmpe ulogiske
priser TDC alene (uden noget som helst indflydelse fra telestyrelsen)
bestemmer der skal betales for at leje en kabel fra centralen til kunden. >
Det kan jo ikke betales for Orange at trække deres egne kabler fra TDC's
centraler til alle kunder eller bygge dens egne centraler og kabler osv
osv... igen kabler og centraler som TDC fik foræret

OG nu vil den koncervative-venstre-dansk folkeparti regering også gerne
privatisere Posten, DSB, Tv2 public service kanalerne, bibliotekerne,
kongehuset og GARDINBUS. go go... PRIVATISERING ER EN GO TING!

forær de fedeste ting folket ejer i fællesskab (staten ejer); forær det væk
til private firmaer, helst amerikanske aktie-selskaber, så de private
selskaber efter få måneder eller års drift kan begynde at tjene ualmindeligt
gigantiske mængder milliarder skatte-frie kroner eller euros hvis danmark
nogensinde gør det rigtige eller bliver tvunget til at skifte til euroen.

NEj hvor er det dejligt når privat-ejede selskaber tjener milliarder af
kroner og på samme tid kan få lov at pive om at ADSL-priserne er for lave.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-02 13:01

> Orange havde ikke råd til at betale det som TDC bestemmer der skal
betales
> for at leje sig ind på deres centraler

De kunne ihvertfald ikke få det ind igen fra kunderne.

> priser TDC alene (uden noget som helst indflydelse fra telestyrelsen)
> bestemmer der skal betales for at leje en kabel fra centralen til
kunden. >

Forkert

> Det kan jo ikke betales for Orange at trække deres egne kabler fra
TDC's
> centraler til alle kunder

Nej, for de kan leje TDC's til under kostpris

> PRIVATISERING ER EN GO TING!

Ja, det øger konkurrencen

> forær de fedeste ting folket ejer i fællesskab (staten ejer); forær
det væk
> til private firmaer, helst amerikanske aktie-selskaber

Hvorfor forære det væk?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Charbax

Dato : 07-04-02 13:50

> Hvorfor forære det væk?

at de koncervative-venstre solgte TeleDanmark for under 20 milliarder for 10
år siden og at Ameritech og aktie-ejerne har tjent over 100 milliarder siden
det er blevet privatiseret. I mine øjne svarer det til -80 milliarder for de
danske folk. 80 milliarder man kunne have brugt på så meget fornuftig
installation af mere fiber, bedre ADSL/kabel eller der havde danmark kunne
sende 4 danskere på Mars for de penge.

Din argument kunne være at en stats-ejet tele Danmark havde aldrig tjent så
mange penge som den privat-ejede Tele Danmark har. Og det er vel også
meningen! At folket får den billigste muligt telefoni, internet osv.. at en
stats-ejet selskab skulle nødvendighvis være mindre effektiv end en
privat-ejet, det er sikkert simpelthend den forskel der er på de
koncervative-venstre's livssyn og de "andres". Eller måske er
koncervative-venstre totalt-korrupt og gennem ejet og financieret af dem AP
Møller og lignene Coca Cola DK som vil have alt privatiseret så de selv kan
købe dem selskaber eller UMTS for ingenting på auktion og tjene totaalt
kassen på det på langt sigt.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-02 14:17

> at de koncervative-venstre solgte TeleDanmark for under 20 milliarder
for 10
> år siden

Var der nogen der ville betale mere?

> og at Ameritech og aktie-ejerne har tjent over 100 milliarder siden
> det er blevet privatiseret.

Er det forbudt at tjene penge?

> I mine øjne svarer det til -80 milliarder for de
> danske folk.

Når man sælger noget så tjener man ikke på det længere.
I hvilken verden foregår det ikke sådan?

> Din argument kunne være at en stats-ejet tele Danmark havde aldrig
tjent så
> mange penge som den privat-ejede Tele Danmark har. Og det er vel også
> meningen!

Flyt lige til Cuba, hva? Kommunismen er altså slået fejl, og jeg er
sikker på at din historielærer i 8. klasse har fortalt dig det (eller
gør når du når dertil)

> at en
> stats-ejet selskab skulle nødvendighvis være mindre effektiv end en
> privat-ejet, det er sikkert simpelthend den forskel der er på de
> koncervative-venstre's livssyn og de "andres".

Giv mig et eksempel på et stats-ejet selskab der går godt uden at have
en monopol-rettighed

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 07-04-02 14:19

Martin Højriis Kristensen wrote:

<snip>
> Giv mig et eksempel på et stats-ejet selskab der går godt uden
> at have en monopol-rettighed
<snip>

Ikke at jeg gennemgående er enig med Charbax, men forklar mig
lige det fornuftige i at privatisere et lands infrastruktur.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-02 14:24

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3cb0473f$0$58736$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ikke at jeg gennemgående er enig med Charbax, men forklar mig
> lige det fornuftige i at privatisere et lands infrastruktur.

Jeg har tidligere udtalt ønske om en kobberstyrelse, men efter de sidste
forviklinger med banestyrelsen tror jeg denne løsning er bedre.
Problemet med at privatisere vigtige ting forekommer mig i dag at være
ret teoretiske.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 07-04-02 14:30

> [...]

> de sidste forviklinger med banestyrelsen tror jeg denne løsning
> er bedre. Problemet med at privatisere vigtige ting forekommer

Efter min overbevisning bør så vigtige elementer af
infrastrukturen som offentlig transport, postvæsen og telefonnet
være offentligt drevne - hvad bliver det næste i øvrigt, private
betalingsveje ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-02 14:38

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3cb049e5$0$58725$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> hvad bliver det næste i øvrigt, private
> betalingsveje ?

Ja, og privat ejede skoler, rensningsanlæg og plejehjem
Jeg kan ikke se problemet

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 07-04-02 14:46

> [...]

> en meddelelse
>
> Ja, og privat ejede skoler, rensningsanlæg og plejehjem
<snip>

Nej, det kan du vel ikke, og da dette ikke er dk.politik, vil jeg
såmænd undlade at kommentere det nærmere - vi er jo allerede
temmeligt OT.

Fortsat god Søndag.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-04-02 14:34

Thomas Alexander Frederiksen <thomasaf@mail.tele.dk> writes:

>være offentligt drevne - hvad bliver det næste i øvrigt, private
>betalingsveje ?

Det ville sikkert blive mindre livsfarligt end de nuværende
(offentlige) motorveje med store huller i...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-02 15:24

Klaus Ellegaard skrev:

>Det ville sikkert blive mindre livsfarligt end de nuværende
>(offentlige) motorveje med store huller i...

Det koster penge at vedligeholde vejene. Det koster penge plus
fortjeneste at lade et privat firma gøre det.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-02 15:33

"Bertel Lund Hansen" <blh@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> Det koster penge at vedligeholde vejene. Det koster penge plus
> fortjeneste at lade et privat firma gøre det.

Foretrækker du at staten varetager alt?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 07-04-02 15:37

Martin Højriis Kristensen wrote:

> "Bertel Lund Hansen" <blh@krudt.dk> skrev i en meddelelse
>
> Foretrækker du at staten varetager alt?
<snip>

Hvorfor skal det partout være enten-eller ?

Kunne man ikke forestille sig at staten håndterede
infrastrukturen, således at samfundet kunne fungere og de
private virksomheder tjene penge ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-02 15:40

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3cb05985$0$58762$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvorfor skal det partout være enten-eller ?

Det skal det heller ikke være. Men hvis begrundelsen om at forskellen på
staten og et privat er fortjeneste var sand så ville man jo ligeså kunne
lade staten ordne det hele.
I virkeligheden er det mere nuanceret end Bertel forsøger at gøre det
til

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 07-04-02 15:53

> [...]

> ville man jo ligeså kunne lade staten ordne det hele.
> I virkeligheden er det mere nuanceret end Bertel forsøger at
<snip>

Ja, men nu behøver den offentlige model jo ikke være den
nuværende "hvis vi lukker øjnene når der mangler penge, så
mangler de ikke, og alt går godt og skatten kan sættes
ned"-model, man kunne jo også forestille sig en model hvor
områderne faktisk fik de penge de behøvede[1].

[1] Dette kan naturligvis kun lade sig gøre hvis man ikke er
bange for at justere på skatteprocenterne og serviceniveauet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-02 17:00

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Foretrækker du at staten varetager alt?

Jeg foretrækker at slippe så billigt som muligt uden at slække på
kvaliteten. Derudover er der nogle fælles tjenester som det er
for risikabelt at lægge i hænderne på private. Hvis vi f.eks.
kommer i krig med USA, kan de bede Ameritech om at lægge vores
telenet dødt.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-02 17:05

> Jeg foretrækker at slippe så billigt som muligt uden at slække på
> kvaliteten. Derudover er der nogle fælles tjenester som det er
> for risikabelt at lægge i hænderne på private.

Ja, men så er dette argumentet. Ikke at staten er billigere end private
firmaer, for det er den sjældent.

> Hvis vi f.eks.
> kommer i krig med USA, kan de bede Ameritech om at lægge vores
> telenet dødt.

Kan de?
Det er den teoretiske mulighed jeg nævner i
I praksis tror jeg dog ikke på at det nogensinde bliver bare en anelse
relevant.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-02 18:02

>Kan de?

Måske ikke, men det illustrerer problemet med at lade fælles
værdier overgå til private.

>I praksis tror jeg dog ikke på at det nogensinde bliver bare en anelse
>relevant.

Hvem troede på at Jugoslavien ville eksplodere som en krudttønde,
eller at fanatikere ville smadre WTC?

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-02 18:10

> Måske ikke, men det illustrerer problemet med at lade fælles
> værdier overgå til private.

Men problemet er imho rent teoretisk og eksisterer i stort omfang
alligevel.

> Hvem troede på at Jugoslavien ville eksplodere som en krudttønde,
> eller at fanatikere ville smadre WTC?

Jeg tror der er enighed om at fremtidens problemer er heterogene
befolkningsgrupper og terrorister. Ikke store internationale krige.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 07-04-02 18:07

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

>"Bertel Lund Hansen" <blh@krudt.dk> skrev i en meddelelse
>
>Ja, men så er dette argumentet. Ikke at staten er billigere end private
>firmaer, for det er den sjældent.

Det er desværre rigtigt at staten ofte er dyrere end private.

Men det er da noget af en falliterklæring at "løse" det problem ved at
sælge til private, i stedet for at tage sig sammen til at få de
offentlige virksomheder til at fungere ordentligt. Det kræver
utvivlsomt store og svære ændringer i ledelsesstil og
bevillingsprocedurer, men det burde absolut være muligt - og politikerne
burde se det som en udfordring i stedet for bare at betale et privat
firma for at gøre tingene. For det private firma gør måske nok tingene
billigere end det offentlige lige nu, men jo aldrig så billigt som det
_kunne_ gøres hvis der ikke skulle leveres et overskud til nogle ejere.

Lige netop den situation er jeg ikke ret bange for. Så længe den
nødvendige infrastruktur fysisk eksisterer i DK, har jeg fuld tillid til
at enhver regering vi måtte have, i sådan en situation kan finde ud af
at ignorere fjendens ejendomsret og konfiskere/ekspropriere TDC.

Men jeg mener ikke man kan udelukke at der kan komme alvorlige
interessekonflikter mellem Ameritech og det danske samfund i situationer
hvor USA ikke ligefrem er en fjende. Så jeg synes absolut at det var
vanvittigt at sælge infrastrukturen dengang.

Øv - nu lod jeg mig lokke til også at skrive et temmelig
off-topic-indlæg. Jeg vil prøve at modstå fristelsen til at skrive
flere.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-02 18:12

"Jesper Dybdal" <jdunet@u7.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er da noget af en falliterklæring at "løse" det problem ved at
> sælge til private, i stedet for at tage sig sammen til at få de
> offentlige virksomheder til at fungere ordentligt.

Hvorfor forsøge det, når det private erhvervsliv klarer den slags helt
automatisk

> politikerne
> burde se det som en udfordring i stedet for bare at betale et privat
> firma for at gøre tingene.

Men når de private er billigere?

> For det private firma gør måske nok tingene
> billigere end det offentlige lige nu, men jo aldrig så billigt som det
> _kunne_ gøres hvis der ikke skulle leveres et overskud til nogle ejere

Der kan jo være flere grunde til at de private gør det billigere.
Fx stordrift

Jeg synes stadig vi delvist er on topic så længe vi snakker om frasalg
af udbydere eller ej.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 07-04-02 23:14

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

>"Jesper Dybdal" <jdunet@u7.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

>Der kan jo være flere grunde til at de private gør det billigere.
>Fx stordrift

Det offentlige kunne jo for så vidt sagtens sælge sine produkter til
andre også, og derved få den samme stordrift - eller bedre, da de jo til
en begyndelse har en stor kunde i form af det offentlige.

Bevares, rigtig store internationale selskaber har nok mere stordrift
end noget dansk teleselskab ville kunne få, men er det det der giver den
store forskel i pris? Er det ikke snarere manglende effektivitet
forårsaget af ting som fx at den offentlige virksomhed ofte ikke får lov
til selv at bestemme over de penge den får ind fra kunderne, eller at
den bliver udsat for en så stram styring at det bliver umuligt at drive
forretning?

Endelig er der jo en tendens til at de offentlige virksomheder der
bliver solgt, faktisk er dem der løber rundt - derved bliver de andre
tilbage, og forstærker indtrykket af at det offentlige ikke kan tjene
penge. Tjente Tele Danmark ikke penge dengang det blev solgt?

>Jeg synes stadig vi delvist er on topic så længe vi snakker om frasalg
>af udbydere eller ej.

Delvist, ja.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-04-02 15:37

Bertel Lund Hansen <blh@krudt.dk> writes:

>Det koster penge at vedligeholde vejene. Det koster penge plus
>fortjeneste at lade et privat firma gøre det.

Og så er der den eksisterende, offentlige model: hvis vi nu
slet ikke bruger penge på vejene, så går det nok. Til gengæld
bruger vi så en hel del ekstra penge på at lappe folk sammen,
når de kommer til skade. Men der er mere prestige i at hælde
penge i sygehuse end i veje.

Gad vide hvad der er billigst i længden?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Charbax

Dato : 07-04-02 14:28

> hvad bliver det næste i øvrigt, private
> betalingsveje ?

private skoler?
private hospitaler?
private museer?
private biblioteker?
private telestyrelse (måske så også ejet af TDC)?
private kirker/moskeer/synagoger?
private politi?
private hær? - så kunne de måske gå i krig som en form for at lave
konkurrence?

Hvofor ikke bare sælge folketings-fleretallet til den højst-bydende eller
give den næste valg-sejr til det firma der lover at de vil tjene de flest
penge til sig selv?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-02 14:49

> [...]
eller
> give den næste valg-sejr til det firma der lover at de vil tjene de

Denne sætning siger måske mest af alt hvor lidt du har forstået af
demokratiske principper og kapitalisme.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-02 15:22

Thomas Alexander Frederiksen skrev:

>være offentligt drevne - hvad bliver det næste i øvrigt, private
>betalingsveje ?

Privat Folketing.

--
Bertel

Fra : Charbax

Dato : 07-04-02 14:20

> for 10
>
> Var der nogen der ville betale mere?

- Nej, og derfor burde den koncervative-venstre regering dengang for 10 år
siden aldrig have foræret den Tele Danmark væk. For at dække deres kort-tids
investeringer eller kort-tids gæld. Sikke noget lort med de koncervative og
venstre-folk der aldrig lærer nødvendigheden i også at tænke lang-sigtet og
jeg vil håbe vælgerne snart vil forstå hvor forkert det er af dem
koncervative-venstre-DF når de træffer sådan lorte beslutninger for at tjene
nogle hurtige penge.

> Flyt lige til Cuba, hva? Kommunismen er altså slået fejl, og jeg er
> sikker på at din historielærer i 8. klasse har fortalt dig det (eller
> gør når du når dertil)

ja ja og det gik også skidt for Russerne og Kineserne og Nord-koreanerne..
de havde også internet dengang. Internetet gør det snart umueligt for
ikke-monopol-firmaer at konkurrere om priserne og stadig tjene penge. For
internettet bringer oplysningen og pris-samenligngnings databaser frem som
vil skabe meget voldsomt konkurrence og presse alle priserne så langt ned så
ingen private selskaber kan tjene penge.

Den eneste overlevelse for kapitalismen er korruption, monopolisering, opkøb
af politikere eller forbud mod internet, forbud mod tale-frihed,
informations-frihed, osv..

sådan har jeg regnet den ud ihvertfald.

> Giv mig et eksempel på et stats-ejet selskab der går godt uden at have
> en monopol-rettighed

Post.dk, DSB.dk, folketing.dk og tv2.dk. Alle delene har det godt, om de er
monopoler eller ej er ligegyldig når de er stats-ejet og afligevel udbyder
nogle af de bedste priser for udbuddet i hele verden. post.dk og dsb.dk er
nogle af de billigste i verden og bliver kun billigere mens de tjener gode
penge, og når de tjener penge går fortjenesten ikke i nogen private
aktie-ejers eller en Svejtsisk Familie-fonds lomme men alt fortjenesten går
i dens HELHED til enten udbyggelse af post eller tog-infrastukturen for at
udbyde endnu bedre service eller de penge kan gå til andre ting en stat kan
bruge penge på, f.eks. U-LANDSBISTAND.

Giv mig et eksempel på noget privat-ejet u-landshjælps organisation som
faktisk gør en forskel.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-02 14:44

> - Nej, og derfor burde den koncervative-venstre regering dengang for
10 år
> siden aldrig have foræret den Tele Danmark væk.

Vidste du dengang hvor meget kobberet kom til at betyde?
Var der nogen der gjorde det?
Kan du finde ud af andet end at være bagklog?

> Sikke noget lort med de koncervative og
> venstre-folk der aldrig lærer nødvendigheden i også at tænke
lang-sigtet

Kan du ikke futte den slags over i .politik eller .mudderkastning.
Jeg gider ikke diskutere kommunismens fortræffeligheder her...

> [...]
opkøb
> af politikere eller forbud mod internet, forbud mod tale-frihed,

Overrasker mig ikke.
Men i modsætning til kommunismen så tilpasser kapitalismen sig optimalt
indenfor lovens rammer. Minder lidt om evolution, hvis du har hørt om
det.

> Post.dk, DSB.dk, folketing.dk og tv2.dk.

Hvilket af dem giver overskud uden at have en monopolrettighed?

> Alle delene har det godt, om de er
> monopoler eller ej er ligegyldig

Nej. Det er svært at få et monopol til at gå dårligt.
Fortæl mig nu bare navnet på en statsejet virksomhed der går godt uden
monopol

> Giv mig et eksempel på noget privat-ejet u-landshjælps organisation
som
> faktisk gør en forskel.

ulandshjælp er ikke noget kapitalisme kan gavne. Her kan foreninger og
staten godt være med. Til gengæld skal de holde sig fra forretning.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jens

Dato : 07-04-02 15:28

"Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev i en meddelelse

> at de koncervative-venstre

Nej, tåbe! Det var Socialdemokratiet med finansminister Mogens Lykketoft i
spidsen som i 1997 solgte TeleDanmark for en pris af 29 milliarder kroner i
datidens penge.
Se f.eks. http://www.policy.dk/bog4.htm (Søg på TeleDanmark)

> solgte TeleDanmark for under 20 milliarder for 10
> år siden og at Ameritech og aktie-ejerne har tjent over 100 milliarder
siden
> det er blevet privatiseret.

Bevis at aktieejerne har tjent over 100 milliarder på TeleDanmark siden
privatiseringen i 1997 (og altså kun for 5 år siden).

CharBax! Igen udtaler du dig om noget du ikke fatter en rygende papskid af
! Hvornår lærer du det ? Aldrig tror jeg, for du er sgu for hjernedød !

Jens

Fra : Jesper Skriver

Dato : 07-04-02 15:31

On Sun, 7 Apr 2002 14:50:20 +0200, Charbax wrote:

> at de koncervative-venstre solgte TeleDanmark for under 20 milliarder for 10
> år siden og at Ameritech og aktie-ejerne har tjent over 100 milliarder siden

1) Ameritech/SBC ejer ikke 100% af aktierne
2) Overskudet de sidste 10 år til sammen, er ikke 100 milliarder
efter skat

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 07-04-02 13:01

Charbax wrote:

<snip>
> [...]
> milliarder skatte-frie kroner eller euros hvis danmark
> nogensinde gør det rigtige eller bliver tvunget til at skifte
<snip>

Normalt er jeg ikke enig med dig, men jeg vil give dig ret i at
det er betænkeligt når staten frivilligt afgiver kontrollen med
landets infrastruktur. Efter min mening er driften af den
nødvendige infrastruktur e statsopgave, og ikke noget man
overlader til dem der nu lige giver det bedste bud...

Fra : Jens

Dato : 07-04-02 15:22

> [...]
> for at leje sig ind på deres centraler (som TDC fik næsten foræret af den
> koncervative-venstre regering for 10 år siden).

Du er bare for hamrende uintelligent! Hvis du kendte noget til politik,
ville du også vide at det var daværende finansminister Mogens Lykketoft fra
Socialdemokratiet, som solgte TeleDanmark til AmeriTech. Det var altså
ingen Konservativ-Venstre regering.

Tåbe!

Jens

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 07-04-02 17:18

On Sun, 7 Apr 2002 13:36:57 +0200, "Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote:

>OG nu vil den koncervative-venstre-dansk folkeparti regering også gerne
>privatisere Posten, DSB, Tv2 public service kanalerne, bibliotekerne,
>kongehuset og GARDINBUS. go go... PRIVATISERING ER EN GO TING!

Ja det er ikke godt det med bibliotekerne, for hvor skal folk som dig
så gå hen og læse historiebøger - som kan korrigere dig i din
opfattele af, hvem det var der stod bag privatsieringen af TDC.

Lars

Fra : Jan

Dato : 09-04-02 18:21

> Ja det er ikke godt det med bibliotekerne, for hvor skal folk som dig
> så gå hen og læse historiebøger - som kan korrigere dig i din
> opfattele af, hvem det var der stod bag privatsieringen af TDC.

Jeg synes Charbax blev så stille

Skulle han i seng ?

/Jan

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 09-04-02 18:27

"Jan" <jan@ingenmail.dk> wrote in news:a8v82d$7n6$1@sunsite.dk:

> Jeg synes Charbax blev så stille
>
> Skulle han i seng ?

Troll's sover også.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Jan

Dato : 09-04-02 18:57

> Troll's sover også.

Wonder why

Hmmm.........jeg synes det er snyd at mælk er så dyrt !!

Kan man få en privatiseret ko ?
Kan man få andet ?

/Jan

Fra : Charbax

Dato : 06-04-02 14:42

> Hmmm.........jeg synes det er snyd at mælk er så dyrt !!

det er også lidt dyrere end det burde være eller ikke dyrt nok mens dem der
malker køerne i Jylland ikke får en skid fortjeneste ud af det. eller noget
lignene.

Det skal du takke Arla der har totalt privatiseret skattefri monopol over
mælken i danmark.

Fra : Charbax

Dato : 06-04-02 14:45

> Troll's sover også.

nåhg men så ok om det er Mogens Lykketoft der gjorde den kæmpe fejl at sælge
TDC, havde han dengang Vesntre-Koncervative imod sig? sikkert ikke..

og jeg tror heller ikke Socialdemokratiet har allermest forstand på hvad der
er bedst for danmark, det mener jeg er de Radikale der ved bedst.

nåh men så har den koncervative-venstre regering for 10 år siden foræret alt
olien i dansk jord til AP Møller var det ikke? og skrevet aftaler med ham så
han aldrig skulle betale skat for det eller noget lignene... det er også
meget godt er det ikke? Så kan han tjene 80 milliarder om året og ikke
betale skat på noget af det.

Fra : Jan

Dato : 10-04-02 15:09

> nåhg men så ok om det er Mogens Lykketoft der gjorde den kæmpe fejl at
sælge
> TDC, havde han dengang Vesntre-Koncervative imod sig? sikkert ikke..

Du stiller en masse spørgsmål uden at vide en skid. Synes du selv det er
sjovt ?
Er du også så belastende IRL ?

> og jeg tror heller ikke Socialdemokratiet har allermest forstand på hvad
der
> er bedst for danmark, det mener jeg er de Radikale der ved bedst.

Men du bare løs !

> nåh men så har den koncervative-venstre regering for 10 år siden foræret
alt
> olien i dansk jord til AP Møller var det ikke?

Jamen det ved du vel alt om, når du så'n skriver det her ?
Kan du ikke også lige forklare hvordan Gud har solgt de retstroendes sjæl
til muslimerne, og jordens begyndelse nu vi er igang ?

> og skrevet aftaler med ham så
> han aldrig skulle betale skat for det eller noget lignene... det er også
> meget godt er det ikke? Så kan han tjene 80 milliarder om året og ikke
> betale skat på noget af det.

Nøj du ved meget !!
Har du dit eget hul lige ind til A.P. og regeringen ?

/Jan

p.s. Gider du ikke mside mig en mail med lotto-tallene for på lørdag ?

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 11-04-02 22:43

On Sat, 6 Apr 2002 16:42:37 +0200, "Kennet Nielsen"
<jkkk@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Er der en klog person som kan fortælle mig hvorfor ADSL-forbindelser er så
>dyre???

Ifølge British Telecom fordi udbyderne tilbyder en masse andet, der
ikke har noget med selve access at gøre - hvilket de nu laver om på
iflg. ITavisen.no (11.4.2002)

"Ved å fjerne alt unødvendig, deriblant ISPene, skal British Telecom
gjøre xDSL billigere, og mer attraktivt for folket.
British Telecom (BT) sitter på muligheten til å nå alle abonnenter i
England, slik Telenor gjør det i Norge.
Ved å tilby et abonnement som kun gir aksess, ønsker BT å få flere
abonnenter over på xDSL teknologi i stedet for oppringt forbindelse
mot internett.

ISPene overflødige

I følge BT er Internettilbyderne overflødige for veldig mange
abonnenter. Det eneste de kan tilby kundene sine er e-post og
brukerstøtte.
E-post får man i dag gratis «over alt» på Internett, og brukerstøtte
er i stor grad aksessrelatert. Dette gjør at mange kunder er
interessert i et abonnenment som kun gir dem aksess til internett,
skriver Silicon.com.

Billigere og raskere

BTs nye Direct DSL-produkt gjør nettopp dette. Et DSL-basert
abonnement som ikke gir e-post og kun aksessrelatert brukerstøtte.
Dette får prisen på et ADSL-abonnement ned i et par hundre kroner per
måned. Dette skal igjen føre til at stadig flere briter har fast
internettilkobling hjemme.

Når skal vår egen telegigant komme med et lignende initiativ?"

Fra : Jan

Dato : 12-04-02 11:14

> ISPene overflødige

Og hvem skulle supportere så ??

> E-post får man i dag gratis «over alt» på Internett,

Ja, en IMAP-konto. Vil brugerne "leve" med det ?

> og brukerstøtte er i stor grad aksessrelatert. Dette gjør at mange kunder
er
> interessert i et abonnenment som kun gir dem aksess til internett,
> skriver Silicon.com.

De kan skrive hvad du vil. Prøv du at sælge internet uden support i dagens
Danmark. Nej vel ?

> Billigere og raskere

Meget muligt.....

> og kun aksessrelatert brukerstøtte.

....og det betyder ?

> Dette får prisen på et ADSL-abonnement ned i et par hundre kroner per
> måned.

Er det da ikke det ADSL koster i DK ?
De billigste idag er under 300,- kr.

> Når skal vår egen telegigant komme med et lignende initiativ?"

Hmmm.......

Fra : JH

Dato : 12-04-02 12:45

> De billigste idag er under 300,- kr.

Hvor?

JH

Fra : Jan

Dato : 12-04-02 13:03

> Hvor?

Ja, meget godt spørgsmål. jeg har ikke helt holdt mig orienteret det sidste
stykke tid åbenbart......

TDC er billigst (ifølge en meget kort gennemgang på nettet) med 335,- om
måneden...

/Jan

Fra : Kennet Nielsen

Dato : 12-04-02 16:28

JH <bigfoot@sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cb6c84e$0$50872$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvor?
>
> JH

Jeg faldt over en side med nogle rimelige tilbud, hvor de har en 512
flat-rate forbindelse til 249 kr. pr. måned. DET kunne jeg godt tænke mig at
få installeret hos mig. Problemet er bare at de ikke har deres anlæg i mit
område.
:(((
http://www.dk-tv.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-04-02 17:18

"Jan" <jan@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, en IMAP-konto. Vil brugerne "leve" med det ?

Får man IMAP gratis? Hvor?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jan

Dato : 12-04-02 18:45

> E-post får man i dag gratis «over alt» på Internett,
>
> Får man IMAP gratis? Hvor?

Okay, hvad har jeg misforstået ?

Er en webmail (hotmail, yahoo, tdc freemail o.lign.) ikke IMAP ?

Hvis ikke hvad er IMAP så mere præcis ?

Send gerne et link hvor jeg kan læse mere. For så har jeg da misforstået
noget.
Det sker jo....

/Jan

Fra : Flemming Mahler Lars~

Dato : 12-04-02 19:03

Jan wrote:
> Okay, hvad har jeg misforstået ?
> Er en webmail (hotmail, yahoo, tdc freemail o.lign.) ikke IMAP ?

Nej.

> Hvis ikke hvad er IMAP så mere præcis ?

Prøv http://www.imap.org/papers/imap.vs.pop.brief.html

(( Flemmming ))
--
Flemming Mahler Larsen, Media & Portal Technology @ TDC Internet
http://card.netfactory.dk/ , +45 3552 6452

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 16-04-02 21:52

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 12-04-02 18:22

On Fri, 12 Apr 2002 12:13:40 +0200, "Jan" <jan@ingenmail.dk> wrote:

>Og hvem skulle supportere så ??

Som det fremgår - der er support på access-delen

>Ja, en IMAP-konto. Vil brugerne "leve" med det ?

Hvis de kan spare 2.500 kroner om året er de sikkert ikke så svære at
overtale

>De kan skrive hvad du vil. Prøv du at sælge internet uden support i dagens
>Danmark. Nej vel ?

Support - er det det der, hvor man sidder og venter i 45 minutter på
at komme igennem, hvorefter vedkommende enten ikke aner, hvad han
taler om, eller er ubehøvlet og tvær (Orange).

>...og det betyder ?
support

>Er det da ikke det ADSL koster i DK ?
>De billigste idag er under 300,- kr.