Multifrugtsorbet
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-04-02 13:48

Hej

Jeg elsker sorbetis. Nu er min lokale FØTEX begyndt at sælge verdens
bedste juice, lavet af mange forskellige slags frugt. Den er lidt mere
tyk end de fleste juicer. Jeg vil gerne lave sorbet af den her juice,
men kan jeg gøre det og hvis jeg kan, hvordan? Det er vel noget med
nogle piskede æggehvider, men hvilket forhold og skal der andet i?

Hilsen Trine

Fra : Heidi

Dato : 06-04-02 13:57

Trine Kornum Christiansen <tkc@mail.dk> skrev:

> [...]
> men kan jeg gøre det og hvis jeg kan, hvordan? Det er vel noget med
> nogle piskede æggehvider, men hvilket forhold og skal der andet i?

Jeg har ikke så meget erfaring i at lave sorbet, men mon ikke du
kunne bruge en opskrift på sorbetis med saft i stedet for frugt, og
så udskifte saften med tilsvarende mængde juice?

Jeg fandt to opskrifter på appelsinsorbet - en med og en uden
æggehvider:

APPELSINSORBET (uden æggehvider)
til ca. 1 liter

Sukkerlage til Sorbet.
1 kg. perlesukker
1 liter vand.
Til Appelsinsorbet

5 dl. frisk siet appelsinsaft.

½ dl. frisk siet citronsaft.

4 ½ dl. sukkerlage.

Fremgangsmåde :

1: Sukkerlage : Bland sukker og vand i en gryde, og opvarm det under omrøring, til sukkeret er opløst. Bring lagen i kog og tag den
da af varmen, og afkøl den. Lagen kan opbevares på fx. flasker i køleskabet.

2: Bland saft og sukkerlage. Fordel det i fx. ALU-bakker og stil dem tildækket i fryseren. Rør jævnligt - ca. hver halve time -
Sorbeten er færdig, når den har samme konsistens som issjap

Appelsinsorbet (med æggehvider)
2 -3 appelsiner
1½-2dl sukker
2½dl mineralvand
1 æggehvide
1 knsp salt

1.. skrub appelsinerne godt i lunkentvand. riv skallen af en og pres saften fra alle tre .
2.. Hæld sukker og mineralvand i en gryde og opvarm til sukkeret lige er smeltet. Afkøl derefter i et koldt vandbad. Tilsæt saft
og skal og bland godt. Stil det i fryseren i en time.
3.. Pisk æggehviden med saltet til fast skum og vend det forsigtigt i den halvfrosne masse. Sæt den tilbage i fryseren ca 2 timer.
Tag skålen ud og pisk isen godt igennem et par gange undervejs, så iskrystallerne ikke bliver for store.
4.. Dyp evt serverings glassene i lidt vand eller citronsaft og derefter i sukker, så der dannes en frostet kant. Ske sorbeten op
i fire portionsglas. Server straks.(1)Fedtenergi : 0%
Håber det kunne bruges.

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes